Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1
    Awatar Loth

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łowicz/Warszawa

    Domyślnie Korytarze nad księstwem łowickim


    Polecamy

    Witam. Jest to mój pierwszy post na forum, ale mam nadzieję, że nie ostatni
    Jestem początkującym pasjonatem lotnictwa i staram się jak mogę zrozumieć pewne zagadnienia. Do niektórych potrzebuję jednak szerszego wytłumaczenia oraz potwierdzenia. Zacznę od korytarzy nad księstwem łowickim...

    Po ściągnięciu mapki ustaliłem, że w zasięgu mojego wzroku znajdują się korytarze: UT 711, UZ 71, UN 133, UN 871 oraz ich dolne odpowiedniki.

    W związku z tym mam pierwsze pytania-zagadnienia:
    - Nie znajduję się na linii żadnego korytarza. Jak daleko mogą być one od mojego położenia abym mógł oglądać samoloty przelatujące nimi? To pytanie łączy się z weryfikacją korytarzy, które mogę obserwować. Moje położenie to: N 52 st. 8' 54'', E 19 st. 47' 31''
    - Przeczytałem na forum, że dolne drogi od górnych różnią się wysokością. Gdy userzy wklejają zdjęcia przelotówek widzę, że są one z górnych dróg lotniczych. Czy nie łatwiej obserwować samoloty lecącą po dolnych? I skąd wiemy, że dany samoloty leci po górnej czy dolnej drodze skoro one w większości pokrywają się, a w oznaczeniach brakuje im pierwszej literki Być może mylę całe zagadnienie górnych i dolnych korytarzy.

  2. #2
    Awatar mick

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Luxemburg/Bolesławiec/Wrocław

    Domyślnie

    Witamy
    A więc tak - drogi maja po 15-18km szerokości, więc niektóre z nich wydają sie przebiegać bliżej niz to z map wynika.
    Przy pomocy standartowej lornetki 10x50 nie bedziesz miał większego problemu z rozpoznaniem typu i linii - na samolotach w odleglosci do 5-7km (oczywiście po pewnej wprawie z ustabilizowaniem pozycji). A sam typ samolotu powinieneś dać radę okreslic nawet na 15km. Trudno mi sie wczuc w Twoją lokalizację - musisz to na wlasnej skórze przetestować - Łowiczu jest idealnie pomiędzy UT711 i UZ71 (po ok.5km od nich). I nie przesadzaj z mega powiększeniami w sprzętach z allegro. Lepiej kupić coś o niebo lepszego jakościowo (pogrzeb chwile na forum i będziesz wiedział o co chodzi).
    Dolne drogi to z reguły drogi między dość bliskimi portami - np WAW-WRO - samolot nie wchodzi na FL390 tylko leci sporo niżej, jak również odcinki dośc blisko lotnisk startu czy lądowania (np u mnie P861/733 - i wszystko co startuje z Pragi jest znacznie niżej niż to co leci z Monachium po UP861/733). Ale prawie nikt sie nie bawi w dolne/górne bo jak sam zauważyłeś górne pokrywają wszystkie dolne drogi.
    Powodzenia w obserwacjach
    UL986, UP861, UP733, UN869, LASIS-DIBED

  3. #3
    Awatar Loth

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łowicz/Warszawa

    Domyślnie

    Mam lornetkę 20x50, więc dobra jak początek do obserwacji z tego co napisałeś

    O sprzęcie jeszcze poczytam i rozeznam się co potrafiłby mój Kodak DX6340 w połączeniu z dobrą lunetką

    Wgrałem do Google Earth mapkę korytarzy i zmierzyłem odległość od mojej miejscowości (mojego bloku dokładnie ) do linii zaznaczenia tych korytarzy.
    UZ 71 - 9 km
    UT 711 - 11 km
    UN 133 - 20 km
    UN 871 - 25 km

    Nie wiem czy dobrze rozumiem szerokość korytarzy. 15-18 km oznacza to, że samoloty mogą latać w centrum, ale także po skraju korytarza? Wtedy od linii zaznaczenia na obie strony dajemy te 9 km (połowa z 18 km - szerokości) oraz dodajemy zasięg wzroku obserwatora...Wtedy obserwator może być przykładowo oddalony od UN871 (linii zaznaczenia korytarza na mapkach) nawet o 25 km, a zobaczy maszyny lecące tym korytarzem?
    Pytam, ponieważ napisałeś o korytarzach UT711 i UZ71, a nic nie wspomniałeś o UN871 i UN133.
    Czy są one już za daleko?


    Kolejne moje pytanie dotyczy specjalnych punktów na mapkach. Niedaleko mnie znajduje się TITAK i LUMOK. Co one oznaczają?

  4. #4
    Photo Screener
    Awatar Canon

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Loth, mozesz podać plik tej mapki korytarzy, bo z chęcią bym sobie wgrał to... ja mozesz to pusc na maila canonek@gmail.com albo wstaw tu.

  5. #5
    Awatar Loth

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łowicz/Warszawa

    Domyślnie

    Znalazłem na forum...

    Temat:
    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=33

  6. #6
    Foxal
    Goście

    Domyślnie

    Z szerokością dróg, jest istotnie bardzo różnie. Ja obserwuję z miejsca pomiędzy Rzgowem, a Łodzią. Zazwyczaj mam UL 980 w zenicie. To daje się odczuć szczególnie w nocy, gdy dźwięk dochodzi najkrótszą drogą. Jednak wiele razy jest tak, że samoloty "idą bokami" i ledwo je mogę ze swojego miejsca złapać. Dzięki temu jednak, mam możliwość zrobienia czasami maszyn z UL 980 z profilu, a nie tylko od spodu.
    Inny przykład, to UN 871. Zazwyczaj maszyny chodzą na północ od miejsca z którego obserwuję.
    Wygląda na to, że posuwają nad południowymi dzielnicami Łodzi, a może nawet nad Śródmieściem (tu może wypowie się Marek). Wiele razy jednak zaskakują mnie, bo pojawiają się na południe ode mnie i jest to ewidentnie UN 871, bo potwierdza to Lufthansa chodząca na E ok 19.
    U siebie musisz zaobserwować jak chodzą samoloty. Być może okaże się, że mimo oddalenia właściwej drogi będziesz je miał nad głową. Do mapki bym się nie przywiązywał aż tak bardzo. Wg niej punktem przez który powinny przechodzić wszystkie maszyny jest Nowosolna. Z obserwacji widzę, że piloci dość swobodnie do tego podchodzą i lubią ścinać drogi. Duże też zależy od pogody.
    Jako ciekawostkę dodam, że kolega z Rawy Mazowieckiej widział np. latawce z UL 980. To trochę dalej od Ciebie.

  7. #7
    Awatar Loth

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łowicz/Warszawa

    Domyślnie

    No to mnie zabiłeś z tym UL 980 z Rawy

    Wielkie dzięki za porady i sugestie

  8. #8
    Foxal
    Goście

    Domyślnie

    Nie ma strachu Kiepstein z Rawy widział potężną smugę, bo ścigały się dwa duże latawce. Zobacz w dyskusji sierpniowej na str 11.

  9. #9
    Awatar mick

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Luxemburg/Bolesławiec/Wrocław

    Domyślnie

    Kolejne moje pytanie dotyczy specjalnych punktów na mapkach. Niedaleko mnie znajduje się TITAK i LUMOK. Co one oznaczają?
    Na chłopski rozum:
    - "kółeczka" - WAR, LDZ, JED...- radiolatarnie
    - "czarne trójkaciki" - TITAK, IBARA... - obowiązkowe punkty w których maszyny muszą sie zameldować/zgłosić (reporting point - compulsory)
    - "białe trójkąciki" - LUMOK, KUKOV... - nieobowiązkowy pkt, tylko na żądanie (reporting point - on request)
    UL986, UP861, UP733, UN869, LASIS-DIBED

  10. #10

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Foxal
    Z szerokością dróg, jest istotnie bardzo różnie. Ja obserwuję z miejsca pomiędzy Rzgowem, a Łodzią. Zazwyczaj mam UL 980 w zenicie. To daje się odczuć szczególnie w nocy, gdy dźwięk dochodzi najkrótszą drogą. Jednak wiele razy jest tak, że samoloty "idą bokami" i ledwo je mogę ze swojego miejsca złapać. Dzięki temu jednak, mam możliwość zrobienia czasami maszyn z UL 980 z profilu, a nie tylko od spodu.
    Inny przykład, to UN 871. Zazwyczaj maszyny chodzą na północ od miejsca z którego obserwuję.
    Wygląda na to, że posuwają nad południowymi dzielnicami Łodzi, a może nawet nad Śródmieściem (tu może wypowie się Marek). Wiele razy jednak zaskakują mnie, bo pojawiają się na południe ode mnie i jest to ewidentnie UN 871, bo potwierdza to Lufthansa chodząca na E ok 19.
    U siebie musisz zaobserwować jak chodzą samoloty. Być może okaże się, że mimo oddalenia właściwej drogi będziesz je miał nad głową. Do mapki bym się nie przywiązywał aż tak bardzo. Wg niej punktem przez który powinny przechodzić wszystkie maszyny jest Nowosolna. Z obserwacji widzę, że piloci dość swobodnie do tego podchodzą i lubią ścinać drogi. Duże też zależy od pogody.
    Jako ciekawostkę dodam, że kolega z Rawy Mazowieckiej widział np. latawce z UL 980. To trochę dalej od Ciebie.
    Drogi maja okreslona szerokosc, ale przy obecnej dokladnosci nawigacji samoloty nie schodza z "centralnej" praktycznie nawet o metr. To, ze ktos leci "bokiem" wynika z tego ze dostal "skrota" od ATC, w lotnictwie nie ma tak ze "piloci dosc swobodnie do tego podchodza i lubia scinac drogi".

  11. #11
    Foxal
    Goście

    Domyślnie

    Behemot. Masz absolutną rację, ale ja nie pisałem o stronie formalnej, a jedynie obserwacyjnej
    Centralne nad głową mam UL 980, ale wielokrotnie w ciągu dnia obserwuję dość znaczne odchylenia. Najwięcej zamieszania dla mnie wprowadzają samoloty idęce jednak po UN 871. Jak już pisałem śmigają one zazwyczaj na północ od mojego domu, tak, że widzę je z boku.
    Często bywa jednak, że chodzą mi nad głową i w pierwszym momencie wydaje się, że tną po UL 980, dopiero wyraźny kurs wskazuje że to inna droga.
    A tak przy okazji> Czasami odnoszę wrażenie, że niektóre maszyny nadlatujące z W nad LDZ
    wchodzą na drogę UN 869. Czy na odcinku LDZ - SIE droga ta jest dwukierunkowa?

  12. #12
    Awatar mick

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Luxemburg/Bolesławiec/Wrocław

    Domyślnie

    UN869/871 i dalej UT711 - są bardzo połamane między różnymi punktami nawigacyjnymi. Wiele maszyn dostaje skróta np: TRZ/LDZ->RUDKA i czasem idalnie w zenicie ma sie właśnie taki skrót.
    Z mojej mapy (15.03.2007) wynika że LDZ-SIE jest dwukierunkowy. Choć nie wiem jak się to ma w praktyce - TRZ->OKX jest jednokierunkowy a 10% maszyn leci pod prąd.
    UL986, UP861, UP733, UN869, LASIS-DIBED

  13. #13
    Awatar kiepstein

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Rawa Mazowiecka, Poland

    Domyślnie

    panowie u mnie nieraz samolociki z UL980 mam nad sobą niejednokrotnie też oddalone na południe o dobre 10km gdzie już prawie może być na UN983, to samo mam z UN744 gdzie według mapki powinienem ją mieć na wschód o jakieś 10km a często lecące tym korytarzem samoloty mam w zenicie i nieraz przesunięte na zachód. podobnie jest z inną drogą którą widze a mianowicie UN 869.ostatnio w okolicach godziny 19ej widze smugi z UN133 a to już 50km oraz UN871.więc loth różnie z tym bywa i całkowicie nie ufam mapie.to może panowie z centrum kiedyś wspólny spotting?
    Przeżyj każdy dzień tak jakby miał być Twoim ostatnim.

  14. #14
    Awatar kiepstein

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Rawa Mazowiecka, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Foxal
    Nie ma strachu Kiepstein z Rawy widział potężną smugę, bo ścigały się dwa duże latawce. Zobacz w dyskusji sierpniowej na str 11.
    jak już zdecyduje się wrzucić jakąś fotke to raczej jest z UL980.skoro droga jest szeroka na 18km a do środka tej drogi mam jakieś 10km więc jej obrzeża mam nad sobą.zapraszam do mnie na obserwacje :P
    Przeżyj każdy dzień tak jakby miał być Twoim ostatnim.

  15. #15
    Awatar Loth

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łowicz/Warszawa

    Domyślnie

    Ja najwięcej obserwuję maszynek z UZ71, przelatują mi w zenicie albo trochę z boku. Bardzo daleko widzę UT711 i UN871. Zaś ostatnio bardzo blisko przelatują maszynki z UN133

    Niedługo częściowo moje obserwacje przeniosą się do Warszawy, ponieważ zaczynam studia

  16. #16
    Awatar kiepstein

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Rawa Mazowiecka, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    no nad wawką obserwacji też będziesz troszke miał a jak chmurki to na okęciowo zawsze wybrać się możesz
    Przeżyj każdy dzień tak jakby miał być Twoim ostatnim.

LinkBacks (?)

  1. 28-09-2011, 20:22
  2. 22-03-2011, 19:43

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •