Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
Like Tree5Likes
  • 2 Post By gaugan
  • 2 Post By Andrzej_hhh
  • 1 Post By PawelL

Wątek: Lot nad Tatrami

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie Lot nad Tatrami


    Polecamy

    (W wątku "workowym" utkwilo, wiec pozwalam sobie zapytac tutaj.)
    Jakim rejsem trzeba leciec (dopisek: chodzi mi o port wylotowy i port docelowy), zeby znalezc sie na przelotowej dokladnie nad Bukowiną Tatrzańską, i chwilę potem nad Tatrami? Nieraz widuję tam tak wlasnie lecace samoloty, z grubsza N-S lub NW-SE.

    PS. Czy, w szczegolnosci, to ma szanse byc rejs WAW-BUD (lub WMI-BUD)? Kiedys na Forum ktos pisal, ze taki rejs leci nad Jabłonką - czyli troche za bardzo na zachod.

    PS2. Przy takich okazjach daje sie (dawalby sie) we znaki brak okienek w podlodze...

    (Dopisek PS3. Ale tak czy owak: jesli leci sie WAW-BUD, to chyba trzeba usiasc po lewej stronie? Ciekawe czy leci sie dostatecznie blisko Tatr, zeby je zobaczyc.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Leciałem centralnie nad Tatrami do BUD, a także na RHO.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    Leciałem centralnie nad Tatrami do BUD
    Czyli jest *szansa*. Ale czy jest *pewnosc*? Bo zapewne szczegoly trasy danego rejsu moga sie roznic w roznych dniach?

  4. #4
    Awatar RafalP

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Nowy Sącz

    Domyślnie

    Z EPNT latał Antek w te wakacje, Byłem na Kopie Kondrackiej jak migał w chmurach nad nami. Przelatywał jeszcze kawałek dalej i zawracał do Nowego Targu. I tak co jakis tam okres czasu... więc domniemywam, że kto chciał to po zapłąceniu leciał

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RafalP Zobacz posta
    Z EPNT latał Antek w te wakacje, Byłem na Kopie Kondrackiej jak migał w chmurach nad nami. Przelatywał jeszcze kawałek dalej i zawracał do Nowego Targu. I tak co jakis tam okres czasu... więc domniemywam, że kto chciał to po zapłąceniu leciał
    No, na taki turystyczny rejs nad/przed Tatrami mam nadzieje w jakiejs realizowalnej przyszlosci!

    Natomiast w pytaniu chodzi mi o takie rejsy, co to latają na FL300 i podobnie (moze troche nizej jesli turbosmiglowe).

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Najprościej jest chyba wejść np. na flightradar24.com i zobaczyć co przelatuje na Tatrami Tam są zwykle podane miejsca wylotu i lotnisko docelowe. Na pewno FR z Krakowa do Budapesztu przelatuje nad albo w pobliżu Tatr. Również wszystkie samoloty które wylatuja z Polski przez punkt TUSIN (np loty do Włoch) przelatują w pobliżu Cieszyna i jak siedzisz po odpowiedniej stronie to masz ładny widok na Tatry. Też loty które wlatują do Polski przez LENOV (okolice Krynicy) sa dobre do obserwowanie Tatr ale nieco z oddali no i oczywiście te które lecą przez VOR JAB( Jabłonka) są prawie idealnie nad Tatrami i punkty nawigacyjne SUPAK , LOLKA i GOBUP.
    Tu masz fajna stronę na której znajdziesz odpowiednie korytarze powietrzne SkyVector
    Są strony gdzie można mniej wiecej sprawdzac plan lotu np zdaje sie ze na flightaware.com
    Sa tu na forum też specjaliści o dróg lotniczych wiec można ich zapytać.

    Ja kiedyś leciałem na trasie Wiedeń - Iasi (Rumunia) Austrian Airlines to był Bombardier Q400 wiec leciał na wysokości około FL260 i świetnie było widać Tatry jak przelatywał przez północne Węgry co prawda w oddali ale widok niesamowity.
    Pamiętaj , ze lecąc na wysokości przelotowej zawsze lepiej być nieco z boku obiektu niż centalnie nad nim żeby mieć dobry widok z okna, no i rzecz jasna trzeba trafic z pogodą - najlepiej zachód słońca..etc

  7. #7
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    Czyli jest *szansa*. Ale czy jest *pewnosc*? Bo zapewne szczegoly trasy danego rejsu moga sie roznic w roznych dniach?
    Zawsze jest tylko szansa. Aaaa, i polecam turbopropa. Z Q-400 widać było pięknie, z jeta już takiego wrażenia góry nie robią
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  8. #8
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink

    To już z poziomu 340 po starcie z EPWA.

    Pzdr

  9. #9
    Awatar Andrzej_hhh

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Ja ostatnio miałem fantastyczny widok na Tatry z rejsu na trasie BRQ - VKO tylko on leci trochę inaczej bo wzdłuż gór od słowackiej strony.

    http://imageshack.us/a/img585/6540/img9167s.jpg

    http://imageshack.us/a/img204/5832/img9173c.jpg
    PawelL and kaziuniof16 like this.

  10. #10

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    @Czterosilnik jezcze, żeby odpowiedzieć precyzyjnie na Twoje pytanie to dzisiejsza Lufthansa lot DLH9FM z TXL do OPT przeleciała dokładnie nad Bukowiną kierując sie na punkt KELEL zachaczjąc nieco o Tatry Bielskie. Tak więc pasażerowie po prawej stronie mieliby zapewne ładny widok na Tatry Wysokie gdyby pogoda pozwoliła. Podobnymi trasami latają też loty np. Berlin - Istambuł.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Dzieki za odpowiedzi.

    Co do turbopropa - chyba teraz bedzie z tym ciezko... Malev juz nie lata, Eurolot tez do Popradu juz nie lata... (To drugie to akurat nie *nad* Tatrami by bylo, ale zapewne widoki i tak piekne.)

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    https://picasaweb.google.com/lh/phot...eat=directlink
    To już z poziomu 340 po starcie z EPWA.
    A port docelowy?

    Piekne zdjecie Kasprowego z okolicami, podobnie jak zdjecia (z wpisu #9) Doliny Koprowej z okolicami i Doliny Pieciu Stawow Spiskich z okolicami, jesli dobrze rozpoznaję?

    Dzieki za te zdjecia.

  13. #13

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Kraków
    kaziuniof16 likes this.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Ja ostatnio miałem fantastyczny widok na Tatry z rejsu na trasie BRQ - VKO tylko on leci trochę inaczej bo wzdłuż gór od słowackiej strony.
    Czyli, wg GCMap, *bardzo* daleko od ortodromy. (BTW, podobnie bylo z rejsem MAD-FRA LAN-em: lecial tak, ze mozna bylo dosc dobrze przyjrzec sie Alpom (nawet spore dziury w chmurach miejscami byly). Tym milej, ze mozna sie bylo do tego przygotowac, bo wyswietlala sie mapka trasy, jak to w A340. )

    PawelL, dzieki za zdjecia. Na obu widac m.in. moją ukochaną część, czyli Tatry Jaworzyńskie z okolicami. Na pierwszym takze Dolinę Białki, i duzo wiecej. Chociaz z tej perspektywy (nie oswojonej) to trzeba jednak sie troche powpatrywac, zeby sie w widoku zorientowac. Moze kiedys uda sie byc na pokladzie, wtedy na wpatrywanie sie bedzie troche wiecej czasu (i stopniowa zmiana kąta patrzenia, co moze sprawe ulatwic).
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 01-02-2013 o 17:48

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW/KRK

    Domyślnie

    Powracajace marzenia. (M.in. pod wplywem tego zdjecia: Ciekawe miejsca z powietrza)

    Przejrzalem na fr24 zapisy kilku lotow LTN-TAT. Wychodzi na to, ze jesli lądują z kierunku zachodniego (uff, nie znam oznaczen pasa), to lecą z grubsza nad Czechami i Slowacją, czyli "lądują z prostej". Natomiast jesli lądują z kierunku wschodniego, to... z mapki na fr24 wynika, ze lecą nad Polską, potem przelatują w poprzek Tatr (!!) z grubsza w polowie ich szerokosci, robią zwrot po pn-wsch stronie pasa i lądują. Czyli wtedy, mowiac obrazowo, nie podchodzą od poludnia, tylko od polnocy.

    I wlasnie: czy to tyko kwestia niedokladnosci tych mapek - czy rzeczywiscie w tym drugim przypadku tor podejscia prowadzilby *nad* Tatrami (w szczegolnosci nad parkiem narodowym) a nie *obok* nich (po wschodniej stronie)?

    I jeszcze: na ile wczesniej da sie przewidziec, czy taki rejs poleci "trasą polnocną" czy "trasą poludniową" (bo z tego, jak rozumiem, wynika kierunek lądowania)? Czy to wiadomo juz w chwili wylotu z LTN, czy moze sie zmienic juz po starcie, w trakcie tych ok. 2,5 godzin lotu? Bo, zakladajac ze nie byloby LF100, chcialoby sie usiasc przy oknie po odpowiedniej stronie samolotu...
    Ostatnio edytowane przez Czterosilnik ; 14-09-2015 o 11:26

  16. #16
    Awatar pol574

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    CICHE/Zakopane

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    I wlasnie: czy to tyko kwestia niedokladnosci tych mapek - czy rzeczywiscie w tym drugim przypadku tor podejscia prowadzilby *nad* Tatrami (w szczegolnosci nad parkiem narodowym) a nie *obok* nich (po wschodniej stronie)?
    Tak z północy przelatują przez TPN i to bardzo blisko Rysów, a ściślej rzecz biorąc punkt wlotowy to LOLKA (STAR LOLKA2A dla RWY 27).
    Sprzęt:Canon EOS 550D+GSO 10"+GSO 2x.
    My Airport Ciche-Baligowiec 1:400

  17. #17
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    potem przelatują w poprzek Tatr (!!) z grubsza w polowie ich szerokosci
    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    I wlasnie: czy to tyko kwestia niedokladnosci tych mapek - czy rzeczywiscie w tym drugim przypadku tor podejscia prowadzilby *nad* Tatrami (w szczegolnosci nad parkiem narodowym) a nie *obok* nich (po wschodniej stronie)?
    Skąd zaskoczenie? Strefa TPN jest do FL115, powyżej tej wysokości można latać nad Tatrami (raz będąc w Tatrach widziałem Cessnę śmigającą w tę i z powrotem nad TPN przez dobre półtorej godziny). Ba, poniżej można latać, ale tylko bez napędu .
    Cytat Zamieszczone przez Czterosilnik Zobacz posta
    I jeszcze: na ile wczesniej da sie przewidziec, czy taki rejs poleci "trasą polnocną" czy "trasą poludniową" (bo z tego, jak rozumiem, wynika kierunek lądowania)? Czy to wiadomo juz w chwili wylotu z LTN, czy moze sie zmienic juz po starcie, w trakcie tych ok. 2,5 godzin lotu? Bo, zakladajac ze nie byloby LF100, chcialoby sie usiasc przy oknie po odpowiedniej stronie samolotu...
    Jak to zazwyczaj bywa, kierunek lądowania zależy od kierunku wiatru, ten może się zmienić lub nie, prognozy jakieś są .
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •