Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar Marcel

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wielkopolska

    Domyślnie EPPO a informacje ADS-B


    Polecamy

    Witam,

    Od pewnego czasu spoglądam sobie w monitor mojego PC i patrzę na informacje
    z SBS. I zaczynam się zastanawiać , dlaczego niektóre samoloty (jest ich
    dość duża lilość) lądujące i startujące z EPPO nie nadają informacji ADS-B
    (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). Nie mam tutaj na myśli awionetek, ale samoloty rejsowe, oczywiście są wyjątki lecz jest ich znikoma ilość, były np. czartery z Egiptu wysyłające informacje. Może SBS jest trochę „nie domagającą zabawką”, która nie potrafi odebrać wszystkiego ?.
    Taki Wizzair lot nr 525 słychać ptaszka ale nie widać, a dla przykładu inny Wizzair
    lecący do Warszawy czy Krakowa jest widoczny praktycznie jeszcze
    poza granicami kraju nie rozumiem tego . Jeżeli jest ktoś obeznany proszę o informacje.

    Pozdrawiam
    Marcel

  2. #2
    Awatar michalek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Sztokholm

    Domyślnie

    Z tego co ja sie orjetuje to egipt na poludnie a radar jest na polnoc, takze ja niewiem jak ty bys chcial go widziec?

  3. #3
    Awatar Marcel

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wielkopolska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    Z tego co ja sie orjetuje to egipt na poludnie a radar jest na polnoc, takze ja niewiem jak ty bys chcial go widziec?
    Ale o co chodzi Jaki "egipt" na południe ?.
    Stary chodzoło mi o samolot z Egiptu lądujący na Ławicy

  4. #4
    Awatar harrier

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Koluszki

    Domyślnie

    No ale będzie leciał na Ławice z południa, a nie z północy. Więc radar go już nie sięgnie
    Canon EOS 60D + Canon EF 70-200 f/4 L IS USM

  5. #5
    Awatar Asta

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez harrier
    No ale będzie leciał na Ławice z południa, a nie z północy. Więc radar go już nie sięgnie
    Ale Marcel ma swój radar... Michalek nie posiada jedynego ADS-B w Europie.

  6. #6
    Awatar harrier

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Koluszki

    Domyślnie

    Aaa myślałem, że chodzi o radar Michalka Sorki za mały zamęt
    Canon EOS 60D + Canon EF 70-200 f/4 L IS USM

  7. #7
    Awatar Marcel

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wielkopolska

    Domyślnie

    Asta- dziękuje za udział w dyskusji i naprowadzenie kolegów na tok moich myśli,
    tak jest jak napisałeś

    Pozdrawiam
    Marcel

  8. #8
    Awatar michalek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Sztokholm

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Asta
    Cytat Zamieszczone przez harrier
    No ale będzie leciał na Ławice z południa, a nie z północy. Więc radar go już nie sięgnie
    Ale Marcel ma swój radar... Michalek nie posiada jedynego ADS-B w Europie.
    Ma slaby zasieg... Moje anteny sa naprawde wysoko powieszone + maja wzmacniacz. Jak sie postawi antene w oknie to zasieg moze byc mnie niz 10 km.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC, TXL

    Domyślnie Re: EPPO a informacje ADS-B

    Cytat Zamieszczone przez Marcel
    dlaczego niektóre samoloty (jest ich
    dość duża lilość) lądujące i startujące z EPPO nie nadają informacji ADS-B
    (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). Nie mam tutaj na myśli awionetek, ale samoloty rejsowe, oczywiście są wyjątki lecz jest ich znikoma ilość, były np. czartery z Egiptu wysyłające informacje. Może SBS jest trochę „nie domagającą zabawką”, która nie potrafi odebrać wszystkiego ?.
    Marcel,
    Po prostu nie wszystkie samoloty rejsowe posiadają już ADS-B. Trochę to zależy od konkretnej linii, trochę od producenta. Np jeśli chodzi o nasz rodzimy LOT, to tylko B767 podają swoją pozycję. O ATRkach zapomnij.

    A to że czarter z Egiptu podaje pozycję, to nic dziwnego. Etiopskie i mongolskie linie też podają. Mają nowy sprzęt, i sama firma też tego dopilnowała.

    Tak na marginesie, to rzuca mi się w oczy pewna prawidłowość: Pozycję podają niemal wszystkie Airbusy, nowsze Benki, wiele małych prywatnych odrzutowców, i bardzo często maszyny niewielkich linii po których byś się tego nigdy nie spodziewał.

  10. #10
    Awatar Marcel

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wielkopolska

    Domyślnie Re: EPPO a informacje ADS-B

    Cytat Zamieszczone przez wr50m2
    Cytat Zamieszczone przez Marcel
    dlaczego niektóre samoloty (jest ich
    dość duża lilość) lądujące i startujące z EPPO nie nadają informacji ADS-B
    (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast). Nie mam tutaj na myśli awionetek, ale samoloty rejsowe, oczywiście są wyjątki lecz jest ich znikoma ilość, były np. czartery z Egiptu wysyłające informacje. Może SBS jest trochę „nie domagającą zabawką”, która nie potrafi odebrać wszystkiego ?.
    Marcel,
    Po prostu nie wszystkie samoloty rejsowe posiadają już ADS-B. Trochę to zależy od konkretnej linii, trochę od producenta. Np jeśli chodzi o nasz rodzimy LOT, to tylko B767 podają swoją pozycję. O ATRkach zapomnij.

    A to że czarter z Egiptu podaje pozycję, to nic dziwnego. Etiopskie i mongolskie linie też podają. Mają nowy sprzęt, i sama firma też tego dopilnowała.

    Tak na marginesie, to rzuca mi się w oczy pewna prawidłowość: Pozycję podają niemal wszystkie Airbusy, nowsze Benki, wiele małych prywatnych odrzutowców, i bardzo często maszyny niewielkich linii po których byś się tego nigdy nie spodziewał.

    Tak wr50m2 masz racje co do prawidłowości potwierdzma to, Arbuzy, Benki i małe odrzutowce.
    Nie mogę sobie przypomnieć gdzieś czytałem, że właśnie w 2008 roku miał uazać się
    przepis mówiący o wyposażeniu wszystkich samolotów rejscwych na terenie UE w transpondery
    ADS-B. Zazdroszcze Angolom tam nawet niektóre śmigłowce mają te transpondery.
    Szkoda u nas w kraju to zawsze jest coś nie tak . A tak na zakończenie
    to zastanawiam się czy to kwestia kasy jaką linie chcą wydać na wyposażenie czy raczej
    kwestia kasy wydanej na flotę (czytaj słabiej wyposażoną) .

    Pozdrawiam
    Marcel

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    VOR GRU

    Domyślnie

    przepis podobno miał obowiązywać od marca 2008

  12. #12
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie Re: EPPO a informacje ADS-B

    Cytat Zamieszczone przez Marcel
    Nie mogę sobie przypomnieć gdzieś czytałem, że właśnie w 2008 roku miał uazać się przepis mówiący o wyposażeniu wszystkich samolotów rejscwych na terenie UE w transpondery
    ADS-B. Zazdroszcze Angolom tam nawet niektóre śmigłowce mają te transpondery.
    The UK Civil Aviation Authority (CAA) has required IFR flights operating as General Air Traffic (GAT) within designated UK Mode S airspace (London TMA) to be Mode S equipped from 31 March 2005, with a 2-year transition period until 31 March 2007, as per AIC 49/2005 (Yellow 171). Additionally, the CAA is about to begin a Regulatory Impact Assessment to mandate Mode S (Elementary) carriage outside of current designated Mode S airspace from 31 March 2008, with a proposed 2-year transition period to 31 March 2010.

    http://www.javiation.co.uk
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  13. #13
    Awatar michalek

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Sztokholm

    Domyślnie

    Mode-S to nie to samo co ADS-B.

    Dzisiaj juz prawie wszystkie loty komercyjne w polsce i europie maja mode-s

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPSC, TXL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez michalek
    Mode-S to nie to samo co ADS-B.
    No właśnie już mi się to wszystko pokręciło, bo informacje w Internecie wydają się sprzeczne.

    Cytat Zamieszczone przez Wikipedia
    Mode S TIS Secondary surveillance radar (SSR), or Traffic Information Service, allows a radar installation to send information about nearby traffic back to aircraft, which then displays it on the moving map. Mode S TIS is only available when the aircraft is within radar range of a radar installation that supports it. A Mode S TIS installation combines a Mode S transponder that sends TIS data to a display device – usually a GPS device or Multi Function Display (MFD). Examples of such pairings are a Garmin GTX330D transponder and a GNS530 GPS, and the Garmin G1000 avionics suite
    Innymi słowy:
    Działa to odwrotnie niż byśmy sobie życzyli. Radar wysyła do samolotu informację o położeniu innych maszyn w przestrzeni. Pilot wyświetla je sobie na ruchomej mapie, biorąc pod uwagę własną pozycję z GPSa.

    Dla nas to bez różnicy.

    Under ADS-B, a vehicle periodically broadcasts its own state vector and other information without knowing what other vehicles or entities might be receiving it, and without expectation of an acknowledgement or reply. ADS-B is automatic in the sense that no pilot or controller action is required for the information to be issued.
    W ADS-B samolot lub innym pojazd sam okresowo wysyła informację o swoim położeniu do wszystkich w okolicy. Nie potrzeba instalacji radarowej.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •