Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
Like Tree3Likes
  • 3 Post By Krzysztof.May

Wątek: Charakterystyka RNAV Spottingu / GOP

  1. #1
    Awatar Krzysztof.May

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Leszno/Poznań

    Domyślnie Charakterystyka RNAV Spottingu / GOP


    Polecamy

    Na lfp Joorek i Piwi umieścili taki materiał:

    Obserwacja samolotów bez konieczności opuszczania miejsca zamieszkania – „RNAV spotting”, czyli zainteresowanie samolotami na wysokościach przelotowych. Coraz popularniejszy, ciekawy sposób spędzania wolnego czasu, który potrafi naprawdę wciągnąć.
    Górnośląski Okręg Przemysłowy to obszar będący bardzo dobrą miejscówką dla osoby zainteresowanej opisywanym przez nas zajęciem, z uwagi na różnorodność maszyn przecinających śląsko – zagłębiowskie niebo. Z miast aglomeracji bowiem każdego słonecznego dnia można dostrzec większość znanych typów maszyn pasażerskich i biznesowych – zaczynając od niewielkiej Cessny Citation i kończąc na ogromnym Boeingu 747. Pojawiają się tu także samoloty transportowe (B747F i An-12) wykonujące loty ‘cargo’.
    Poniższy schemat przedstawia usytuowanie dróg lotniczych, którymi poruszają się samoloty nad Śląskiem i Zagłębiem Dąbrowskim:



    UN744 – Dużą część lotów na tej drodze lotniczej należy do samolotów linii Grupy Austrian, głównie niewielkich. Wyjątek stanowi słynny lot OS52 z Tokio, kursujący codziennie z wyjątkiem czwartku po godzinie 15:00, wykonywany samolotami dużymi (A340-300 lub A330-200, natomiast od wiosny 2007 roku – B777-200). Obok Austrian Airlines na UN744 pojawiają się regularnie: LOT, Finnair, Lithuanian, Air Baltic, Alitalia, Pułkowo i od czasu do czasu Norwegian Air Shuttle oraz w sezonie letnim tunezyjskie Karthago. Swoisty klimat nadają temu korytarzowi samoloty turbośmigłowe – Saab 2000 i Bombardier Dash 8-Q400, wyróżniające się ciekawym odgłosem silników.

    UM984 – Najlepiej prezentujący się w okresie wiosna – lato – jesień ze względu na większe natężenie ruchu w popołudnia (16:00-18:00), kiedy to pokazują się samoloty między innymi wracające z długiej podróży na daleki wschód (Japonia, Chiny, Korea Południowa). Z korytarza tego korzysta wielu przewoźników (Aerofłot, Alitalia, Air China, Korean Air, Korean Air Cargo, Japan Airlines, Transaero, Wim Awia, Kras Air, Adria Airways, Siberia Airlines, Iberia, Kaliningradavia, Pułkowo, Gromov / Moskowija, Atłant – Sojuz) operujących przeróżnymi maszynami. Najczęściej spotykanymi tu samolotami są: Tu-154, rodzina A320, B737, B747, B757, B767, B777, A310, A340, Ił-96, Cessna Citation. Typowe dla tego korytarza są dni (zazwyczaj soboty), w których ruch jest znacznie nasilony z powodu skumulowanych lotów czarterowych wykonywanych przez rosyjskich przewoźników z moskiewskiego Domodiedowa do miast w Austrii, Włoszech, Hiszpanii.

    UL856 i sąsiednie skróty – Niezbyt ruchliwa, dwukierunkowa, bardzo szeroka (znaczna rozciągłość na zachód od właściwego UL856) trasa, wykorzystywana głównie przez węgierskiego Maleva, a także linie: Norwegian, JAT, Wizzair, Finnair. Ciekawostką w sezonie letnim jest A330 Novair, który od czasu do czasu lubi się tu pojawić lecąc ze Sztokholmu do greckiej miejscowości Kerkira. Latem UL856 odwiedza także Sterling.

    UL619 – Korytarz, który lubi zaskakiwać. Oprócz regularnie kursujących A320/B737 Turkish Airlines pojawiają się samoloty przeróżnych czarterowych przewoźników: Atlasjet, Onur Air, Pegasus, SunExpress, Sky Airlines, Blue Wings, Condor, LTU, Bulgarian Aircharter, Sterling, Hapag – Lloyd, Freebird. W letnie poranki można dostrzec także Airbusy A319 Germanwings. Najciekawszymi natomiast elementami ruchu lotniczego UL619 są: pojawiający się regularnie A300 Iran Air, równie regularny B744F Singapore Airlines Cargo oraz nie zawsze latające po UL619 Airbusy A340-300 Turkish Airlines w lotach za ocean. Przy dużym szczęściu można tu także dostrzec maszyny należące do: El Al, Israir, Qatar Airways, Royal Jordanian, Emirates i innych ciekawych linii. Z cichą nadzieją możemy spodziewać się B767-300 amerykańskiej Delty, która wiosną 2007 roku rozpoczyna loty do Bukaresztu. W grę wchodzi także UL623.

    UL623 – Używany przez większość linii pojawiających się na UL619, jednak w przeciwieństwie do niego jest dwukierunkowy. Szczególne nasilenie ruchu w okresie czerwiec – wrzesień ze względu na korzystne położenie dla maszyn latających z i do Turcji. Droga ta także może zaskoczyć, goszcząc np. B777 Kuwait Airways, tak jak to miało miejsce ostatnio.

    UL986 – Nowa droga lotnicza będąca alternatywą dla większości maszyn latających po UL980. Kilka razy dała o sobie znać w nieprzeciętny sposób, goszcząc ciężkie maszyny British Airways i Singapore Airlines. Na dzień dzisiejszy niemożliwy jest szczegółowy opis i dobry rozkład z uwagi na nieustatkowanie.

    Trasa oznaczona „*” – Odgałęzienie drogi UM984; Poruszają się nią wyłącznie maszyny wykonujące loty czarterowe pomiędzy Moskwą a czeskimi Pardubicami. Linie: Kras Air, Kaliningradavia i inne.

    Aktualny rozkład
    (Wyłącznie loty regularne)



    (UN744) B777-200 Alitalii złapany nad portem lotniczym w Pyrzowicach


    (UN744) Kolorowy OE-LAL to jedna z głównych atrakcji śląsko - dąbrowskiego nieba, niestety już niedługo...


    (UM984) A340-300 Air China


    (UM984) B747-200 rosyjskich linii Transaero obsługujący jeden z wielu letnich, sobotnich czarterów


    (UM984 i UL619) Takie widoki też się zdarzają...


    (UL619) A300 Iran Air


    (UL619) Niespodziewany gość nad Dąbrową Górniczą - A340-200 Royal Jordanian


    (UL619) B777-300W Emirates, EK205 Dubaj - Nowy Jork przez Hamburg


    (UL856) Proporcjonalny inaczej - B737-600 Malev


    (UL623) Niecodzienny widok - B747SP Syrian Air, Autorem zdjęcia jest AceKarol


    (UL986) B777-200 Singapore Airlines


    (UL986) B777-200 British Airways


    Serdeczne pozdrowienia,
    Joorek i Piwi (EPKT Spotters).
    lucasmadi, aisle seat and apneist like this.

  2. #2
    Awatar Mateusz Ka

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT - 7 nm final (Poręba)

    Domyślnie Re: Charakterystyka RNAV Spottingu / GOP

    Świetny artykuł, bardzo podoba mi się pomysł z rozkładem regularnych lotów nad śląskiem. Tak trzymać
    Pozdrawiam :)

  3. #3
    Awatar marcin1323

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Płock - 2km od EPPL :)

    Domyślnie Re: Charakterystyka RNAV Spottingu / GOP

    jako baaardzo niedoświadczony RNAV spotter proszę kolegów z mazowsza, co by też takiego fajnego zrobili , te ślunzoki, panie to fajno majum ni? ... albo jakos tak ...

  4. #4
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Rafalik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Ja poproszę taką wersję dla moich terenów Podkarpacie Rulez
    Biało- Czerwone Iskry
    Canon 50D + 100-400L IS USM + 18-200 IS + grip BG-E2 + trochę różnych zabawek...
    Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie.
    Ponadto autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podawania przyczyny.

  5. #5
    BN
    BN jest nieaktywny
    Awatar BN

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Się troszkę pozmieniało


  6. #6
    Awatar Joorek

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Sosnowiec

    Domyślnie


    Polecamy

    Ja, wlasnie przedwczoraj zauwazylem. Przerobie mapke wobec tego.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •