Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar nikkoo

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Poznań - Rataje

    Domyślnie Poznań - pomocy!


    Polecamy

    Jak łatwo się domyślić jestem tutaj nowy, dlatego też witam wszystkich serdecznie :) . Od jakiegoś czasu bardzo interesuje się tym, co dzieje się na naszym niebie. Stąd tez wynika mój problem. Na wstępie chciałbym zauważyć, iż PRZESZUKAŁEM FORUM i niestety odpowiedzi na nurtujące mnie pytania nie odnalazłem, niestety. Mianowicie nie mogę w żaden sposób zrozumieć zasady startów i lądowań samolotów na Poznańskiej Ławicy. Lotnisko znajduje się po zachodniej stronie miasta, a tak się składa że mieszkam po wschodniej stronie [ 52°23'13.25"Płn. ; 16°59'39.70"E ] , dokładnie na linii po której samoloty podchodzą do lądowania. Wszystko było by jasne gdyby wszystkie maszyny lądujące w poznaniu przelatywały „nade mną” lecz tak nie jest. Sprawa wydaje się prosta, bo przecież mogą podchodzić do lądowania od „drugiej” strony (tak mi się wydaje). Jednakże problem narodził się w momencie kiedy po raz pierwszy lądowałem na Ławicy. Był to lot z Dublina, czyli kierując się powyższym, samolot powinien wylądować od zachodniej strony lotniska, lecz tak się nie stało. Samolot przeleciał niedaleko miasta po czym zawrócił i lecąc nad moim domem, przeleciał nad całym miastem i wylądował od wschodniej strony. Jest naprawdę różnie, konfrontując to ze znajomymi, okazało się że cześć z nich lecąc, czy to z Dublina czy z Londynu, lądowali od zachodniej strony miasta. Najczęściej loty Aer Lingus’a lądują od zachodu, a Rainair od wschodu (choć nie jest to reguła).
    Natomiast, jeśli chodzi o starty, dlaczego niektóre samoloty nie startują w stronę w którą zmierzają lecieć, tylko po osiągnięciu danej wysokości „zawracają”?
    Z czym to jest związane, czy jest w stanie mi to ktoś wytłumaczyć? Byłbym bardzo wdzięczny.

    Jest jeszcze jeden nurtujący mnie aspekt. Mianowicie w dniu 10 maja obserwowałem niebo w godzinach ok. 5.30 – 11.30. Ruch powietrzny był, w moim odczuciu duży (mylę się?), ponieważ naliczyłem w tym czasie 50 ± 3 maszyn. Przeszukując forum, doszukałem się map z korytarzami powietrznymi lecz nie potrafię ich określić w stosunku do mojego położenia [ 52°26'0.16"Płn. ; 16°57'52.24"E ]. Tymbardziej, że samoloty latały w rożnych kierunkach oraz w rożnych odległościach ode mnie. Czy ktoś mógłby mnie uświadomić, o jakie korytarze chodzi, ponieważ interesuje mnie, mniej więcej, jakie połączenia lotnicze mają Poznań na swej drodze, tym bardziej, że jest ich sporo. :) Również nie znalazłem żadnych radarów które pokazywałby loty na terenie Wielkopolski i Poznania, raczej jest to wschodnia i północna Polska.

  2. #2
    Awatar Tufli

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Tychy EPKM/EPKT

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nikkoo
    Natomiast, jeśli chodzi o starty, dlaczego niektóre samoloty nie startują w stronę w którą zmierzają lecieć, tylko po osiągnięciu danej wysokości „zawracają”?
    Z czym to jest związane, czy jest w stanie mi to ktoś wytłumaczyć? Byłbym bardzo wdzięczny.
    Wiatr czołowy skraca długosć rozbiegu, wiatr tylny go oczywiscie wydłuża, dlatego startu z wiatrem tylnym nie należy wykonywać- startujemy pod wiatr.

    Przykładowo:
    Samolot o masie 800 kg, z silnikiem 105 KM, o maksymalnej prędkosci lotu poziomego 210 km/h i prędkosci oderwania 90 km/h przy starcie z lotniska trawiastego w ciszy posiada rozbieg o długosci 210 m. Ten sam samolot na tym samym lotnisku przy starcie pod wiatr wiejiący z prędkoscią 6 m/s posiada rozbieg o długosci 122 m.
    [']

  3. #3
    Awatar lotnik777

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    No dokładnie. Starty i lądowania pod wiatr. Na EPLL czasami samolot już jest w osi pasa, podwozie wysunięte i nagle niedaleko przed pasem samolot skręca w lewo, przelatuje wzdłuż pasa i ląduje z drugiej strony. Jak się okazuje tam było pod wiatr Tylko czemu dopiero przed samym pasem się o tym dowiadują?


    A co do korytarzy powietrznych to polecam google Earth. Na forum gdzięś jest nakładka do ściągnięcie z korytarzami powietrznymi. Wtedy będziesz wiedział jakie są nad Tobą.

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    1.
    Kierunek podejścia do lądowania zależy również od innych czynników (nie tylko wiatr).
    Być może w Twoim przypadku wytłumaczeniem jest fakt, że Ławica posiada tylko jeden pas (29) wyposażony w ILS.
    Dlatego właśnie podejścia odbywają się w tym kierunku, choć z kierunku przylotu wynikałoby co innego.

    2.
    Tutaj http://www.pl-vacc.org/pol3/maps.php znajdziesz mapy (również) dla TMA Poznań.
    Co prawda są przeznaczone do lotnictwa wirtualnego, ale dosyć wiernie pokazują rzeczywiste drogi lotnicze nad Poznaniem.

  5. #5
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lotnik777
    Na EPLL czasami samolot już jest w osi pasa, podwozie wysunięte i nagle niedaleko przed pasem samolot skręca w lewo, przelatuje wzdłuż pasa i ląduje z drugiej strony. Jak się okazuje tam było pod wiatr Tylko czemu dopiero przed samym pasem się o tym dowiadują?
    to jest procedura Circle to land, a dowiaduja sie o tym duuuzo wczesniej, bez obaw

    pzdr

  6. #6
    Miłosz
    Goście

    Domyślnie

    Drogi lotnicze również mnie interesują jakie są nad Poznaniem

  7. #7
    Awatar tomekk55

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    no z tymi drogami lotniczymi to nie męczcie, bierzesz współrzędne, mapkę, znajdujesz i masz!
    Pozdrawiam, Tomek

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Gorzów

    Domyślnie

    http://lotnictwo.net.pl/viewtopic.php?t=33 - tu bedziesz mial wszystko jak na dłoni
    Yukon 20-50x50 + Canon A560
    Minolta Z3

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Miłosz
    Drogi lotnicze również mnie interesują jakie są nad Poznaniem
    Cytat Zamieszczone przez Krzyś121
    Mapka korytarzy nad Polska:

    http://www.ais.pata.pl/aip/

    -rejestrujemy sie (bezplatnie)
    -w ENR 6 sciagamy mapke ENR 6.2-3
    Tak w skrócie z SW na NE i odwrotnie (UP733) korytarz MUC i ZRH-Tokio, Pekin, oraz Praga- płn wschonia europa, oraz np. Mediolan, Barcelona, płd Hiszpania.
    Z E na W i z W na E to głównie drobnica do i z Warszawy plus ok. 5 rano 2x Qantas SIN-LHR plus rodzynki jak BA na B777 DEL-LHR etc. po zachodniej stonie miast to alternatywa dla UP733 na północ od miasta UL735 Korea, płn Chiny- Frankfurt, Paryż. Na południe od miasta tak z 20 km to UL980 czyli autostrada powietrzna na Londyn, Amsterdam, etc z Azji południowo wschodniej (SIN,BKK,HKG,DXB) którą latają w znacznej ilości "Heavy".

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wlkp.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cyfer
    2x Qantas SIN-LHR
    Dołącze się - one po UP851 ?

  11. #11
    Awatar Puziu

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    POZ/EPPO

    Domyślnie

    z tego co wiem to qantasy lecą po skrócie DODEK->SUI
    Wlkp_Spotters

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wlkp.

    Domyślnie

    Ok to jakieś 10km ode mnie - trzeba jutro rano wstac Ostatnie pytanko: lecą raczej przed 5 czy po ?

  13. #13
    Moderator
    Awatar MARUNIO

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    PIEŃSK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Puziu
    z tego co wiem to qantasy lecą po skrócie DODEK->SUI
    A ja dodam że niedawno złapałem QANTASA (fotka w temacie głównym) który leciał RUDKA-LASIS
    o godz. 5.38, ale wiem że latają nieraz wcześniej-więc wniosek że latają nieschematycznie
    MARUNIO

    USSR 20X60, MAK127/1500+NIKON D40X+ NIKKOR 70/300

    SWO 502349218


  14. #14
    Awatar mick

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Luxemburg/Bolesławiec/Wrocław

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez MARUNIO
    Cytat Zamieszczone przez Puziu
    z tego co wiem to qantasy lecą po skrócie DODEK->SUI
    A ja dodam że niedawno złapałem QANTASA (fotka w temacie głównym) który leciał RUDKA-LASIS
    o godz. 5.38, ale wiem że latają nieraz wcześniej-więc wniosek że latają nieschematycznie
    Tylko, ze te z nad Poznaniem lecą do LHR, a ten "nasz" lata do FRA i laduje planowo koło 4tej. Jak go widzimy to jest sporo spóźniony i wylatuje przez KORUP albo LASIS
    UL986, UP861, UP733, UN869, LASIS-DIBED


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •