Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 28
Like Tree45Likes

Wątek: 2021.11.11. WAW - próba startu (przerwanego) FlyDubai bez zezwolenia ATC

  1. #1

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie 2021.11.11. WAW - próba startu (przerwanego) FlyDubai bez zezwolenia ATC


    Polecamy

    Taka ciekawostka z Warszawy - próba startu przy lądowaniu innego samolotu na drugim pasie. Na szczęście przerwana przez kontrolera:
    https://www.youtube.com/watch?v=-WQYCxoNHZU

    FlyDubai, FDB1830, WAW-DXB, B737 Max, A6-FMC

    Pozdrawiam,
    Marcin
    tartal and maciass like this.

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Na żywo też tak kiepsko słychać, czy to nie wiem - wina youtuba? Odnoszę wrażenie, że w łaczności radiowej analogowej rozmawiający jakimś cudem się rozumieją a z boku nic nie słychać Wiem że słownictwo standaryzowane i oni mniej więcej wiedzą co będzie mówine, ale tym bardziej pokusa usłyszenia tego co się chce jest duża.

    Kompatybilność wsteczna - twój dziadek słuchał trzasków to ty też

    W sumie gratulacje że udało się. Drugie pytanie - przez radio wychodzi, że wszystko spoko, nikt nie ma pretensji, pełna kultura. Ale czy pilotom coś grozi za taką akcję? Jeśli tak to chyba duża presja psychiczna, żeby ot tak polecieć i o tym nie myśleć. Z drugiej storny jak w san francisco air canada przeleciała (fartem) chłopakom kilka metrów nad ogonami samolotów na drodze kołowania, to mimo że właśnie mało co nie zginęli w największej katastrofie lotniczej w historii to normalnie chyba wystartowali i polecieli
    sprajt2 likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Pytanie podstawowe czy źródło do filmiku to jest oficjalne nagranie z wieży czy to raczej amatorskie nasłuchiwanie?

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    Pytanie podstawowe czy źródło do filmiku to jest oficjalne nagranie z wieży czy to raczej amatorskie nasłuchiwanie?
    Ok - to by trochę wyjaśniało. Bo prawdę mówiąc zawsze byłem zaskoczony jak oni cokolwiek rozumieją jak słuchałem różne nagrana. Legendarne dialogi w polskich filmach brzmią przy tym krystalicznie czysto i jakby sam knapik z czubówną rozmawiali
    Kazor likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Dlaczego w kluczowych momentach zupełnie nie słychać załogi tylko jakieś trzaski?

    Poza tym słychać bardzo dobrze.

    Ps. Ten spokój w głosie pilota LOT.

  6. #6
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Mój tato jest krótkofalowcem i całe dzieciństwo miał swój grajdołek u mnie w pokoju. Ja przez cały ten czas nie "nauczyłem" się rozumieć co kto tam mówi. Tato mi wyjaśniał, że to kwestia obcięcia połowy pasma (lub coś w tym stylu) i po jakimś czasie ucho się przyzwyczaja. Ale ja nawet słabo rozumiem co kto mówi przez telefon stacjonarny. Co innego komórka, tu wszystko clear.

  7. #7
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kerad85 Zobacz posta
    Dlaczego w kluczowych momentach zupełnie nie słychać załogi tylko jakieś trzaski?
    Ponieważ jest to nagranie z amatorskiego nasłuchu i decyduje lokalizacja anteny odbiorczej względem nadawczej. W rzeczywistości zawsze słychać dużo lepiej niż na tych wszystkich filmikach.

  8. #8
    Administrator Senior Screener
    Awatar meschiash

    Dołączył
    Nov 2006
    Wpisów
    53

    Domyślnie

    A czy to przypadkiem nie powinno być zgłoszone do KBWLu i czy załoga nie powinna złożyć wyjaśnień?
    POZDRAWIAM TOMASZ

    "Mniej znaczy więcej" - Ludwig Mies van der Rohe
    "Nobody is perfect, I'm nobody..."

  9. #9
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Bardzo istotnym elementem tutaj było "confirm, after departure contact 128.805?" "affirm, contact 128.805". Bo to info praktycznie zawsze i nierozłącznie podaje się z take off clearance. Ciekawy case, już nie pierwszy taki w EWPA. Dobry przykład fiksacji i elementu rutyny.
    Czy ktoś wie, czy załogi FlyDubai zostają w hotelu i mają rest w Warszawie? Firma znana jest z wyżyłowania czasu pracy załóg. Słynny case w Rostovie, gdzie zginął nasz kolega, jak się okazało chronicznie przmęczony.

    p.s Załoga składa raport w firmie, a dział bezieczeństwa zajmuje się resztą. PKBWL w tym przypadku raczej nie. To samo z ATC.
    Ostatnio edytowane przez gaugan ; 18-11-2021 o 14:17

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    Wiem że słownictwo standaryzowane i oni mniej więcej wiedzą co będzie mówine, ale tym bardziej pokusa usłyszenia tego co się chce jest duża.
    Z takim podejsciem to by sie tłukli jak na tej oblodzonej górce w szczecinie. W lotnictwie nie ma czegoś ze 'mniej wiecej wiesz co będzie mówione'. Jeżeli czegoś nie rozumiesz bo jest kiepsko słyszalne to prosisz o powtórzenie. Jeżeli nadal nie słyszysz prosisz o inne radio.

  11. #11
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    @samarytanin
    Ludzka psychika jest bardziej skomplikowana niż wydawaloby sie.
    gaugan, okazjonalny, Irik and 1 others like this.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gaugan Zobacz posta
    Bardzo istotnym elementem tutaj było "confirm, after departure contact 128.805?" "affirm, contact 128.805". Bo to info praktycznie zawsze i nierozłącznie podaje się z take off clearance. Ciekawy case, już nie pierwszy taki w EWPA...
    Trochę to faktycznie niestandardowe, że dostają na etapie - line up and wait - częstotliwość departure... Zazwyczaj jest tak, że jest clear for take off, wiatr i częstotliwość na końcu. I pewnie to ich rutynowo zmyliło.


    Cytat Zamieszczone przez gaugan Zobacz posta
    p.s Załoga składa raport w firmie, a dział bezieczeństwa zajmuje się resztą. PKBWL w tym przypadku raczej nie. To samo z ATC.
    Jesteś pewien, że PKBWL nie? Ja czytałem raporty PKBWL w wielu pomniejszych i mniej poważnych sprawach. Może się coś zmieniło i nie zajmują się już incydentami czy poważnymi incydentami, bo do którejś z tych dwóch kategorii chyba należy ten przypadek.

  13. #13

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    Z takim podejsciem to by sie tłukli jak na tej oblodzonej górce w szczecinie. W lotnictwie nie ma czegoś ze 'mniej wiecej wiesz co będzie mówione'. Jeżeli czegoś nie rozumiesz bo jest kiepsko słyszalne to prosisz o powtórzenie. Jeżeli nadal nie słyszysz prosisz o inne radio.
    Psychiki tak łatwo nie oszukasz. Owszem jeśli nie słuszysz to prosisz o powtórzenie. Gorzej jak jesteś przekonany że usłyszałeś.

  14. #14

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Inter Zobacz posta
    Trochę to faktycznie niestandardowe, że dostają na etapie - line up and wait - częstotliwość departure... Zazwyczaj jest tak, że jest clear for take off, wiatr i częstotliwość na końcu. I pewnie to ich rutynowo zmyliło.
    No właśnie nie dostali, tylko sami się dopytali. To raczej kontroler w tym miejscu mógł się zdziwić, że po co pytają, skoro "clear for takeoff" nie dostali.

    Ale przede wszystkim - my nie słyszymy, co załoga odpowiedziała na "line up and wait" i kontroler chyba tego też nie słyszy, bo skoro pilotowi się wydawało, że dostał zgodę na start, to powinien odpowiedzieć "... cleared for takeoff" i gdyby kontroler to usłyszał...

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gaugan Zobacz posta
    Bardzo istotnym elementem tutaj było "confirm, after departure contact 128.805?"
    Jak wynika z nagrania, załoga bez przerwy miała jakieś wątpliwości. Być może dla obu była to pierwsza wizyta w Warszawie. To pytanie nie jest w żaden sposób nacechowane chęcią startu.

    Pomiędzy lądowaniem w WAW a odlotem jest ok. 10 godzin. Niewykluczone że załoga ma wtedy rest.

  16. #16

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Wiem o czym piszesz. Dla mnie największą zagadką podczas robienia ATPLa był fakt właśnie mojego słuchu. Jeszcze w szkole podstawowej byłem w poradni do której zabrali mnie rodzice po tym jak na lekcjach słowa rozumiałem dopiero po chwili. Tak jakby głos dochodził do uszu ale nie wyróżniał danego słowa.
    Obecnie jak latam w stałej załodze czyli ze tym samym kapitanem nie ma problemu. On wie że fakt moich chwilowych „zawieszeń” to nie efekt nieznajomości języka czy czegoś innego negatywnego. Ale jak od czasu do czasu latam z innym człowiekiem to bywa różnie. Do tego stopnia że jeden z takich kapitanów zapytał się mnie wprost czy ja mam problem z angielskim skoro mój rozmówca na radiu musi mi powtórzyć po raz kolejny pytanie. Dopiero jak jemu odpowiedziałem pytaniem na pytanie odnoszące się do naszej rozmowy w aucie, na lotnisku czy widział tam problem z komunikacją ze mną, trochę zmitygował. Jednak sytuacja niesmak w jego oczach pozostawiła.
    Dla mnie ten problem dotyczy chyba typu radiostacji w samolotach, anten, może jakiś interferencji nad bardziej uprzemysłowionym regionem. W Twin Otterze problem z rozumieniem niektórych całych wyrażeń występuje np. w Niemczech gdzie angielski w ogóle jest specyficzny. Ale ten sam samolot i radio nie sprawia mi problemów z rosyjskim angielskim nad terenami mniej zaludnionymi czy np. nad pustyniami Saudów.
    Na dodatek jestem krótkofalowcem. I też widzę kilka zależności między używanym sprzętem a nasłuchem i rozumieniem moich rozmówców.
    Dwa lata temu zanim zacząłem robić licencje byłem znów na audiofonie. Bo lata lecą, godziny na strzelnicach i kontraktach też nakręciłem sporo, wydać pieniądze i robić niebezpieczeństwo dla siebie i innych to nie sztuka. Od tam tej pory moja partnerka na opinie lekarza nt. mojego słuchu, mówi na mnie Psie Serce ponieważ lekarz dosłownie przyrównał mój słuch do psiego. Pewne częstotliwości słyszę dużo bardziej wyraźnie od przeciętnego człowieka, znowu te niskie już słabiej.
    gaugan, G.Mark and pasazernagape like this.

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    Psychiki tak łatwo nie oszukasz. Owszem jeśli nie słuszysz to prosisz o powtórzenie. Gorzej jak jesteś przekonany że usłyszałeś.
    To tylko świadczy o 'brakach' w wyszkoleniu. Mi tłukli na kazdym kroku - jak czegoś nie rozumiesz popros o powtorzenie. Jak bedziesz co 5 minut pytal to uznają Cię za głupka, ale lepiej być głupkiem niż odwalić jakąś maniane ze PKBWL bedzie musiało o Tobie pisac. I fakt macie racje ze najgorzej jak sie komus cos wydaje. Ale tu było bardziej w odniesieniu do tego ze nagranie z amatorskiego odbiornika i powiazane z tym pytanie czy zawsze tak jest ze na zywo tak kiepsko slychac.

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    Od tam tej pory moja partnerka na opinie lekarza nt. mojego słuchu, mówi na mnie Psie Serce ponieważ lekarz dosłownie przyrównał mój słuch do psiego. Pewne częstotliwości słyszę dużo bardziej wyraźnie od przeciętnego człowieka, znowu te niskie już słabiej.
    Do mnie w GOBLLu zawsze sie przywalają o słuch. Ze niby na audiogramie wysokie tony mam kiepskie (ten ich sprzet sprzed 100 lat jest). Potem laryngolog kaze mi powtarzac wypowiedziane slowa szeptem z kilku metrów stojąc za mną wszystko powtarzam. Byłem nawet u speca od słuchu. Powiedział że nawet do klasy lotniczej nie powinien nikt sie przywalić o kiepski słuch wysokich tonów bo ten spada dosc znacznie z wiekiem - u mnie problemem jest tinitus gdzie wysokie tony (w granicach 13kHz to u mnie jeden pies bo takie cos mi non stop w uchu dzwoni). Według speca dopoki mam odpowiedni słuch w granicach do 4000 Hz to nie ma sie o co martwic.

  18. #18

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez samatyranin Zobacz posta
    To tylko świadczy o 'brakach' w wyszkoleniu.
    Powód jest mniej ważny (dla efektu) .Efekt jest taki, że oni próbowali wystartować, bo byli przekonani że pozwolenie dostali a skoro byli przekonani że je mają, to byli również przekonani że je usłyszeli (cpt+fo). No chyba że rzeczywiście je dostali i my tego nie usłyszeliśmy w przerwie transmisji a oni tak.

    Co do audiogrami - ja mam dziurę kilka decybeli w zakresie koło 3k na jedno ucho - wygląda groźnie, bo to akurat częstotliwość "komunikacyjna". A ja dobrze słyszę, tylko mam szum uszny na tej częstotliwości i po prosru później "słyszę" tą częstotliwość na badaniu bo muszę nie tyle usłyszeć, że coś słyszę, a że się pogłaśnia, bo "coś" na tej częstotliwości słyszę cały czas No ale tak wychodzi na badaniu

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2019

    Domyślnie

    To ja mam tak samo wlasnie z wysokimi tonami w granichach tych 10-15kHz. W gobblu zawsze mnie strasza ze jak tak dalej bedzie to mi klasy nie dadza - stad poszedlem do speca ktory powiedzial ze dopoki w granicach do 4k jest ok nikt nie ma prawa sie przywalic. Chyba musze innego orzecznika poszukać :P

    No... ale temat nie o tym ;]

  20. #20
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Shrek Zobacz posta
    No chyba że rzeczywiście je dostali i my tego nie usłyszeliśmy w przerwie transmisji a oni tak.
    Na opublikowanym nagraniu kontroler potem mówi, że sprawdził nagraną korespondencję i nie było wydanej zgody na start.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •