Strona 3 z 8 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 146
Like Tree188Likes

Wątek: 2023.01.15 Katastrofa AT-72 linii Yeti Airlines.

  1. #41
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    No właśnie w przypadku śmigła nie jest to takie oczywiste. Śmigło stawia dużo większy opór nawet jak się ustawi w chorągiewkę, a jak się nie ustawi to już może być bez problemu przyczyna wypadku. Dodatkowo duża część siły nośnej jest spowodowana pracą śmigła. Więc jak nagle tracisz to tracisz i ciąg i siłę nośną... Ale poczekajmy co ustalą.
    Śmigło ustawia się w chorągiewkę właśnie po to żeby zminimalizować opór. Wystarczy wyszukać pierwszy lepszy wykres zależności oporu od zmiany skoku śmigła.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  2. #42

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez DCTunlimited Zobacz posta
    Śmigło ustawia się w chorągiewkę właśnie po to żeby zminimalizować opór. Wystarczy wyszukać pierwszy lepszy wykres zależności oporu od zmiany skoku śmigła.
    A gdzieś napisałem inaczej?

  3. #43
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez teppis Zobacz posta
    fakt, że samolot z silnikami odrzutowymi co do zasady bez problemu ląduje na jednym sprawnym silniku, a w przypadku samolotu z silnikami turbośmigłowymi jest problem, bo mogą sprawiać istotny opór aerodynamiczny), uprawniony jest wniosek, że latanie samolotami odrzutowymi jest bezpieczniejsze, niż turbośmigłowymi?
    W przypadku silników odrzutowych (tak naprawdę tu chodzi o silniki turbowentylatorowe), opór samego silnika jest nawet większy, bo on przecież też ma "śmigło", tylko takie, które ma łopat tak z 5 razy więcej. Ale zapas mocy też jest większy i to robi różnicę. Druga sprawa, że tu i tam działa inna fizyka. I np. w przypadku turbopropa, gdy śmigło przestaje się obracać zanika część siły nośnej wynikającej z opływu wokół skrzydła powietrza przyśpieszonego ruchem śmigła.
    Co do bezpieczeństwa, to tutaj decyduje raczej nie typ napędu, a podejście odpowiednich podmiotów, do szkolenia załóg, utrzymania floty, serwisu etc. A, że turbopropy głównie latają na krótkich, lokalnych trasach, to częściej bywa, że operatorem jest jakaś mniejsza firma, z mniejszym budżetem i mniej rygorystycznym podejściem do zasad bezpieczeństwa.
    Generalnie, w lotnictwie, latanie niżej i wolniej nie zawsze jest bardziej bezpieczne. MSPANC

  4. #44

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Nie masz racji (albo masz o ile założy się, że śmigło nie obraca się). Obracające się śmigło będzie stawiało opór proporcjonalny do swojej powierzchni, a nie powierzchni łopat, czyli pi*r^2, gdzie r to długość łopaty. Ilość łopat ma drugorzędne znaczenie.

  5. #45
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychun Zobacz posta
    A gdzieś napisałem inaczej?
    Tak napisałeś: „Śmigło stawia dużo większy opór nawet jak się ustawi w chorągiewkę”
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  6. #46
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wrocławianin Zobacz posta
    Jest taki przepis czy go nie ma?
    Właściwie to zanika.
    Bo zawsze to było dmuchanie na zimne wymuszone przez słabych technicznie.


    Cytat Zamieszczone przez mnbvcx Zobacz posta
    Obracające się śmigło będzie stawiało opór proporcjonalny do swojej powierzchni, a nie powierzchni łopat, czyli pi*r^2, gdzie r to długość łopaty. Ilość łopat ma drugorzędne znaczenie.
    Wiadomo, bo przecież jak widzimy okiem dysk, a nie łopaty, to to jest dysk, a nie wiatrak
    To jest chyba bardziej skomplikowane i będzie na to wykres, ale na pewno to nie jest niezależne od powierzchni łopat i ich liczby [wzajemny wpływ opływu pewnie jest niebagatelny...]

  7. #47

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez DCTunlimited Zobacz posta
    Tak napisałeś: „Śmigło stawia dużo większy opór nawet jak się ustawi w chorągiewkę”
    Dalej nie widzę sprzeczności.

  8. #48

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Cruiser Zobacz posta
    Być może ten film to fake ale prawdopodobnie i tak niedawno nakręcony. Nowe lotnisko działa podobno od 2 tygodni. W 18 sekundzie (jeżeli w użyciu było nowe lotnisko) byli krótko przed trzecim. Później widać stadion i zaczyna się wejście w czwarty na final. Wiadomo, gdzie dokładnie spadł?
    Film z transmisji z pokładu to fake, połączenie dwóch filmów. Samolot spadł tuż za starym lotniskiem, w tereny zielone tuż przy rzece Seti (cud, że nie w teren zamieszkały), tak więc stadion widoczny na filmie nie został jeszcze przez nich minięty. Przy tym podejściu, byłby mijany nie od strony trybun głównych tylko od brzegu stadionu (nie wiem jak to się fachowo nazywa). Na filmie widać zupełnie co innego. Niewiarygodne, że wszystkie duże dzienniki brytyjskie i niektóre polskie powielają bzdury.
    kacza23 likes this.

  9. #49

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Zawsze, ale to zawsze, po każdym wypadku, reakcją na filmy jest nerwowe "fake", reakcją na rejestry fr24 jest "niemożliwe".

    A potem najczęściej się okazuje, że jednak możliwe.

    Z pprune, taka rekonstrukcja trasy na podstawie filmu:



    Stadion na tej mapce jest zaznaczony symbolem piłkarza.

    W 44 sekundzie filmu widać stadion od zachodu, bliżej korty, dalej boiska. Samolot jest w tym momencie nad starym lotniskiem. Tak to wygląda w powiększeniu.
    https://goo.gl/maps/U9rPf7gXx2Ykao8J9


    radyo, tartal, Kazor and 1 others like this.

  10. #50

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MichalJ Zobacz posta
    Zawsze, ale to zawsze, po każdym wypadku, reakcją na filmy jest nerwowe "fake", reakcją na rejestry fr24 jest "niemożliwe"...
    Z FR24.
    YT691 z 14.01






    YT691 z 15.01

    tawal likes this.

  11. #51

    Dołączył
    Nov 2015
    Mieszka w
    BZG

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wrocławianin Zobacz posta
    Aha czyli ten gość nie zastosował się do przepisów i zaleceń załogi... dodatkowo robiąc live'a
    Nie kompromituj się.
    T0pek, LoboV and LuzZz like this.

  12. #52
    Awatar Michbudz

    Dołączył
    May 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MichalJ Zobacz posta
    Zawsze, ale to zawsze, po każdym wypadku, reakcją na filmy jest nerwowe "fake", reakcją na rejestry fr24 jest "niemożliwe".

    A potem najczęściej się okazuje, że jednak możliwe.

    Z pprune, taka rekonstrukcja trasy na podstawie filmu:



    Stadion na tej mapce jest zaznaczony symbolem piłkarza.
    Jeśli ta ścieżka jest wyrysowana prawidłowo, to wygląda jakby pilotom lotniska się popieprzyły i chcieli siadać na starym...
    Kazor likes this.

  13. #53
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Michbudz Zobacz posta
    Jeśli ta ścieżka jest wyrysowana prawidłowo, to wygląda jakby pilotom lotniska się popieprzyły i chcieli siadać na starym...
    No tak to wygląda. Konfiguracja do lądowania, ostry skręt w kierunku nowego lotniska i zwałka na skrzydło..

    p,paw

  14. #54
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pawel.Guraj Zobacz posta
    ostry skręt w kierunku nowego lotniska i zwałka na skrzydło..
    Jak dla mnie na nagraniu z ziemi nie widać ostrego zakrętu, tylko już się wali w korkociąg.
    RedLite likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  15. #55
    crs
    crs jest nieaktywny
    Awatar crs

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pawel.Guraj Zobacz posta
    No tak to wygląda. Konfiguracja do lądowania, ostry skręt w kierunku nowego lotniska i zwałka na skrzydło..

    p,paw

    To wygląda jak ostatni zakręt na pas 12. Podobno mieli lądować po prostej na pas 30 lecz poprosili o zmianę na 12. Gdyby chcieli lądować na starym to w momencie w którym mijają stadion powinni być już po przyziemieniu.

  16. #56

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Aarhus

    Domyślnie

    Ciekawostka: drugim pilotem była Anju Khatiwada, wdowa po pilocie Yeti Airlines.
    Dipak Pokhrel, pilot Yeti zginął w 2006 a odszkodowanie które otrzymała wdowa przeznaczyła na zdobycie licencji.
    Pracę jako pilot zaczęła w 2010, miała wylatane 6400 godzin.
    Kazor, Not Real and michastrain like this.

  17. #57
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez crs Zobacz posta
    To wygląda jak ostatni zakręt na pas 12. Podobno mieli lądować po prostej na pas 30 lecz poprosili o zmianę na 12. Gdyby chcieli lądować na starym to w momencie w którym mijają stadion powinni być już po przyziemieniu.
    No tak, rzeczywiście, gdyby celowali w stary pas to powinni być jednak dużo niżej, mea culpa.

    p,paw

  18. #58
    Awatar Tupungato

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Bytom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    tryb samolotowy
    Cytat Zamieszczone przez Wrocławianin Zobacz posta
    Ale ja pytam czy jest taki przepis czy nie i czy należy się do niego stosować?
    Nie widzę, żeby ktoś coś ustalił. Jest taki przepis w Nepalu?
    T0pek likes this.

  19. #59

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kitenation Zobacz posta
    Generalnie tryb samolotowy niczemu nie służy, oczywiście może się zdążyć, ze pilot usłyszy w słuchawkach dźwięk „tyk tyk tyk, tyk tyk tyk” przychodzącego SMS (zdążą mi się to głównie jak sam w kokpicie zapomnę wyłączyć telefon przed startem) i w praktyce nic poza tym. To bardziej chodzi o to, ze nikt używania telefonu (a są przecież różne) nie certyfikował i certyfikować nie będzie. Prawdopodobieństwo ze telefon bez trybu samolotowego będzie miał jakikolwiek wpływ na cokolwiek istotnego w samolocie w trakcie lotu to jakieś tysięczne albo i mniejsze ułamki procenta, ale nie 0, stąd regulacja, ale ludzie to masowo olewaja i trzeba z tym żyć, a oburzać się nie ma sensu.
    To co słyszysz to zwykła interferencja spowodowana "sianiem" przez telefon. Ona tak jak napisałeś nie ma wpływu na urządzenia pokładowe bo te nie mają takiej dokładności aby wychwycenie miało wpływ na ich działanie. Sam w lotnictwie śmigłowym, czyli tym mniejszym używam zewnętrznej nawigacji z uwagi na jej większą dokładność w porównaniu do maszyn które w ogóle mają takie nawigacje lub używam bo muszę z uwagi na brak takowej fabrycznej nawigacji. Korzystanie z takich dodatkowych urządzeń jak nawigacje czy telefony satelitarne nie wpływa na działanie choćby radiowysokościomierzy. Tyle z moich obserwacji.

    Z zasady samoloty z silnikami turbowentylatorowymi latają na duże dystanse. Lotnictwo tzw. małe lata na lotniska gdzie często nie ma takich pomocy nawigacyjnych jak w dużym lotnictwie. Dlatego może się wydawać że samoloty z napędem śmigłowym częściej ulegają wypadkom.
    W małym lotnictwie często zdarzają się incydenty które w dużym praktycznie nie występują, poza jakimiś wyjątkowymi sytuacjami. Zdarzenia takie to pomylenie lądowisk, uderzenie w przeszkodę żywą, np. najczęściej dzikie zwierzę, uszkodzenia drobne płatowców, łopat, podwozia. Na ogół nikt tego nigdzie nie monituje bo po prostu nie ma komu poza wysłaniem informacji do firmy.

    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez Beteleguese ; 17-01-2023 o 15:10 Powód: Dodałem dwa zdania

  20. #60
    Awatar Pawel.Guraj

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    To co słyszysz to zwykła interferencja spowodowana "sianiem" przez telefon. Ona tak jak napisałeś nie ma wpływu na urządzenia pokładowe bo te nie mają takiej dokładności aby wychwycenie miało wpływ na ich działanie.
    Oczywiście jestem daleki od twierdzenia, że telefony mają jakiś wpływ na awionikę, ale te "interferencje" który słychać - to zwykłe zakłócenia elektromagnetyczne - jeżeli są w stanie wychwycić jest głośniki czy wzmacniacz w takim stopniu, że je słychać to może je wychwycić każde inne urządzenie - nie koniecznie wymagające jakiegoś "radia". Te zakłócenia mogą się indukować w obwodach itp.

    Tym nie mniej, w urządzeniach Apple włączenie trybu samolotowego wyłącza jednie moduł GSM i WiFi. BT zostaje włączone, tak więc to i tak trochę "pic na wodę".

    p,paw

Strona 3 z 8 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •