Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree5Likes
  • 2 Post By konradeck
  • 3 Post By aaben

Wątek: 2023.01.14 - Utrata nawigacji CRJ9 Endavor N931XJ z JFK

  1. #1
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie 2023.01.14 - Utrata nawigacji CRJ9 Endavor N931XJ z JFK


    Polecamy

    Incident: Endeavor CRJ9 at New York on Jan 14th 2023, lost navigation

    Po starcie z JFK zgłosili utratę całej nawigacji, włączając w to żyrobusolę. Generalnie doprowadziło to do tego, że ATC prowadziło ich na zasadzie "Zakręt w prawo start" "Wyprostuj", ponieważ nie byli w stanie utrzymać zadanych kursów. Nie byli nawet w stanie przechwycić ILSa, ATC prowadziło ich prawie jak PARem do 1000 ft / 3 NM od lotniska...

    "chwile grozy" w kokpicie były na pewno.

    Polecam do obejrzenia, na nagraniu widać genialną robotę ATC w tej sytuacji.

    Bardzo ciekawy jestem dokładniejszego raportu NTSB, ciekawe co im tak naprawdę działało...

    Przypomniało mi przypadek "zresetuj mi to" z naszego podwórka

    [EDIT] Właśnie znalazłem bardzo podobny incydent z października tej samej linii w Nowym Jorku (LGA), też na CRJ9: https://www.youtube.com/watch?v=9w1XB9iWwFc
    Adik_s and sholay like this.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPTO

    Domyślnie

    Świetna robota... Czy "no-gyro vectors" to jakaś opublikowana procedura, czy ATC podjął to intuicyjnie?

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mang00d Zobacz posta
    Świetna robota... Czy "no-gyro vectors" to jakaś opublikowana procedura, czy ATC podjął to intuicyjnie?
    Procedura - zgłaszasz brak nawigacji i tak Cię prowadzą.

    A319(3) A320(12) A321(4) A332 A346(2) B733(4) B735 B73N B738(8) B763 B772 B77W(2) B788 C130 CRJ2 CRJ9 E170(2) E175 F100

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    ISFD i "bycze jajo" też im padło?

  5. #5
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Jakaś plaga... 6 stycznia United B763 z Newark Incident: United B763 at Newark on Jan 6th 2023, failure of all navigation equipment

    Nagranie komunikacji https://www.youtube.com/watch?v=RQNKn-eCA3g

    Widać zatem, że kontrolerzy w obszarze są "w ciągłym ćwiczeniu" takich procedur

    Nasi (B735 SP-LKA) mieli w 2007 podobny incydent na Heathrow, spowodowany błędnym wprowadzeniem w FMS długości geograficznej podczas szybkiego dopasowania IRSów (000° 26’ 53.72” E zamiast W, "jedynie" 33,5nm różnicy). Dla ciekawych raport
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Na ISFD kurs magnetyczny bierze się zazwyczaj z któregoś z IRS - lewego lub centralnego zależnie od samolotu. Z własnego miniaturowego IRS ma tylko sztuczny horyzont.
    Na busolę lata się trudno, wiec skoro ATC może pomoc to lepiej dla załogi. Skoro padły oba IRSy (w CRJ są bodaj 2) to musiała tam być gruba sprawa.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  7. #7
    Awatar qwaseq

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Nie nazwałbym tego co usłyszałem książkowo wykonaną procedurą non-gyro, bo KRL mieszał zakręty procedury z nakazywaniem zakrętu na określony HDG, nie usłyszałem też aby nakazał wykonywania zakrętu z określonym rate'em etc...
    Ważne jest, że skończyło się szczęśliwie i dowieźli do lotniska tego CRJta.
    Informacja o braku możliwości przechwycenia ILSa w IMC na 1500ft z pewnością podniosła ciśnienie i puls wszystkim zaangażowanym.
    Woooof. Dobrze, że udało im się zobaczyć JFK i wylądować.
    - EVA67 report heading
    - Yes sir, we are happy :)

  8. #8
    Awatar RedLite

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez qwaseq Zobacz posta
    Nie nazwałbym tego co usłyszałem książkowo wykonaną procedurą non-gyro, bo KRL mieszał zakręty procedury z nakazywaniem zakrętu na określony HDG, nie usłyszałem też aby nakazał wykonywania zakrętu z określonym rate'em etc...
    /malkontent inside/

  9. #9

    Dołączył
    May 2015

    Domyślnie

    Takie pytanie laika: w korespondencji radiowej połowę czasu zajmuje wywołanie "Endeavour 5459". Generalnie, wypowiadanie tego jest dłuższe niż podawanie wektorów i poprzez liczbę wypowiadanych cyfr mogłoby w niekorzystnych okolicznościach doprowadzić do pomyłki numeru lotu i parametrów kursu albo innych.
    Ten "Endeavour 5459" to aż 7 sylab. Jakby miał nieszczęście być lotem "Endeavour 7077" to sylab byłoby aż 11.
    Czy nie ma w takich przypadkach, gdy liczy się klarowność, jakiejś procedury zejścia z długaśnej nazwy i numeru lotu na jakieś krótkie "alfa 1"?
    Pozdrawiam,
    MK

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Zależy od sytuacji.
    Można zmienić callsign: z reguły mało praktyczne, pamiętaj że tego callsignu używają piloci, różne organy ATC, przewoźnik, obsługa, port lotniczy. Zmienianie jest możliwe ale może spowodować więcej problemów niż jest to warte.
    można callsign pomijać lub skracać jeżeli rozmowa trwa i adresat jest oczywisty (tutaj też pomijali Endeavour),
    można zorganizować oddzielną częstotliwość dla lotu w zagrożeniu.

    Pamiętaj że film jest skompresowany, czas bez transmisji jest przyspieszony, w rzeczywistości transmisje nie były tak gęsto. Ponadto, dla ATC/pilotów wypowiadanie callsignu jest dość automatyczne, nie zajmuje im to zbyt dużo CPU.
    jordanj, 12wit and Marcin75 like this.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •