j.w

Samolot Agro Fletcher Fu-24-950 rozbił się dziś rano, uderzając w budynek szpitala w Krtapang w Zachodnim Kalimantanie w Indonezji. Dwuosobowa załoga zginęła.

Do katastrofy doszło o 8:30 czasu lokalnego (1:30 GMT). Samolot wystartował 5 minut wcześniej z lotniska Ketabang do lotu związanego z opryskiem nawozami okolicznych plantacji. Po kilku minutach utracił łączność z wieżą kontroli i rozbił się o budynek szpitala Agoes Djam.

W katastrofie zginęło dwóch członków załogi – pilot, ppłk rez. Sigit Yudiarto, i mechanik Titin Winarnoi, obsługujący instalacje opryskowe. Nie ma ofiar na ziemi, w tym w szpitalu. Zniszczony został jedynie budynek mieszczący instalacje awaryjne i należący do szpitala samochód. Szpital po katastrofie funkcjonował normalnie.

Prawdopodobną przyczyną katastrofy były problemy z silnikiem. Eksperci oceniają, że Indonezja zajmuje jedno z ostatnich miejsc pod względem wyszkolenia załóg i obsług samolotów w Azji, stąd duża liczba katastrof lotniczych.

Pacific Aerospace Fletcher Fu-24-950 to dwumiejscowy, jednosilnikowy dolnopłat wyspecjalizowany w lotach agro. Rozbity samolot, nr rej. PK-PNX, nr ser. 187, należący do PT Sinar Mas, został wyprodukowany w Nowej Zelandii (i pierwotnie zarejestrowany w lipcu 1973, od września 1995 latał jako ZK-DMT), a zarejestrowany w Indonezji 2 lata temu.

Podzespoły samolotów Fu-24 były produkowane w USA w latach 1955-1965. Później ich wytwarzanie przeniesiono całkowicie do Nowej Zelandii. Na początku lat 1970. powstała wersja napędzana silnikiem turbośmigłowym. Łącznie wyprodukowano ok. 300 Fu-24 różnych wersji. Fu-24-950 jest napędzany 8-cylindrowym silnikiem Lycoming IO-720 o mocy 400 KM – najmocniejszym ze stosowanych silników tłokowych.

Altair
foto ---> Deadly crash | The Jakarta Post