źródło: altair.com
link: Altair - Bezpieczeństwo lotnicze 2009
Europejskie władze lotnicze opublikowały wstępny raport na temat bezpieczeństwa w lotnictwie pasażerskich 31 państw członkowskich. Zdarzyła się tylko jedna katastrofa. Niestety, zginęło w niej aż 228 osób. Na całym świecie zanotowano natomiast 42 katastrofy.

Czerwcowa katastrofa A330-202 Air France była jedną z najtragiczniejszych w skutkach w europejskim lotnictwie ostatnich lat. Na szczęście jedyną w 2009 / Zdjęcie: Força Aérea Brasileira
Europejskie lotnictwo tradycyjnie należy do najbezpieczniejszych na świecie (zobacz: 2008: więcej wypadków, mniej zabitych). Spowodowane jest to bardzo wyśrubowanymi standardami bezpieczeństwa, dobrym wyszkoleniem pilotów i odpowiednią kulturą techniczną pracowników obsługi naziemnej.
W opublikowanym niedawno wstępnym raporcie European Aviation Safety Agency (EASA) ujawniono, że w 2009 zanotowano 24 wypadki lotnicze, które nie zakończyły się śmiercią pasażerów lub członków załogi i jedną katastrofę A330 Air France.
Dane te są nieco lepsze niż średnia z poprzednich 10 lat, kiedy dochodziło statystycznie do 27 wypadków i 5 katastrof. Jednocześnie jednak wyższa była liczba zabitych – w tragicznych zdarzeniach traciły życie średnio 92 osoby rocznie.
Stosunkowo niska była również liczba tragicznych wypadków śmigłowców pasażerskich lub działających na rzecz służb publicznych. W raporcie wyszczególniono dwa takie wydarzenia na Starym Kontynencie. Pierwsze dotyczyło upadku do morza u wybrzeży Szkocji Eurocoptera EC225L2 Super Puma Mk II, z 2 pilotami i 14 pracownikami platformy wiertniczej na pokładzie (zobacz: Kolejna katastrofa śmigłowca), drugie – niestety – wypadku naszego Mi-2 Plus, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, w którym zginęło dwóch członków załogi (zobacz: Pogoda przyczyną katastrofy Mi-2).
Według wstępnych szacunków EASA, w 2009 na całym świecie miały miejsce 42 katastrofy samolotów pasażerskich. Zginęło w nich nie mniej niż 680 osób (według grudniowych danych światowej organizacji IATA, dane europejskiego odpowiednika są niższe i prawdopodobnie błędne – uwzględniają 573 ofiary). Najbardziej tragicznym wydarzeniem była wspomniana już katastrofa francuskiego Airbusa. W raporcie wspomniano również o dwóch innych wypadkach: irańskiego Tu-154 i jemeńskiego A310 (zobacz: Katastrofa irańskiego Tu-154M, Rozbił się jemeński A310). Te trzy tragedie pociągnęły za sobą śmierć 548 osób.
Liczba katastrof pozostała poniżej średniej całej ostatniej dekady (51 zdarzeń). Z drugiej jednak strony, liczba zabitych pozostała względnie niska. W ciągu ostatnich 10 lat, jedynie w 2008 zginęło mniej osób – 502 pasażerów i członków załóg.