Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
  1. #1
    Awatar kevin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa (Stegny)

    Domyślnie 2010.01.16 Samolot zjechał z pasa startowego w Sztokholmie.


    Polecamy

    Samolot irańskich linii lotniczych zjechał z pasa startowego w Sztokholmie. Na szczęście, nikomu nic się nie stało - podały władze szwedzkiego lotniska.

    Na pokładzie znajdowały się 172 osoby, w tym 23 członków załogi. Samolot zjechał poza pas startowy i uderzył w leżący obok śnieg. - Wszyscy zostali szczęśliwie ewakuowani - powiedział Anders Bredfall, rzecznik lotniska.

    Na razie nie są znane dokładne przyczyny wypadku. Według rzecznika, niewykluczone że to przez jeden z silników samolotu. - Ale to dochodzenie pokaże, co tak naprawdę spowodowało wypadek - podkreślił.

    Jeden z trzech pasów startowych na lotnisku został tymczasowo zamknięty na czas badania przyczyn zsunięcia się samolotu. Pomimo tego, jak zapewnia rzecznik, na lotnisku nie ma większych opóźnień.

    Samolot zjechał z pasa startowego. Ewakuacja na lotnisku w Sztokholmie
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 17-01-2010 o 07:05
    26 marca pobiegnę w 12. Półmaratonie Warszawskim. Chcę, aby mój start był czymś więcej niż tylko wyścigiem. Możesz mi w tym pomóc wspierając ze mną Fundację Rak’n’Roll. Wesprzyj cel charytatywny, na który biegnę i pomóż tym, którzy potrzebują naszej pomocy!

    https://rejestracja.maratonwarszawsk...l/charity/2141

  2. #2
    Awatar Tom_EPKK

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie

    23 członów załogi? to jakiś mega charter z szychami był?
    ...My Eyes Can See What Others Cannot...
    EPKK Spotters @Facebook

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Wygląda to na A306...

    Cytat Zamieszczone przez Tom_EPKK Zobacz posta
    23 członów załogi? to jakiś mega charter z szychami był?
    Pewnie jedna załoga leciała w jedną strone, a druga wracała

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    EP-IBB A300-600

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Szczescie w nieszczesciu, ze silnik im poszedl jeszcze na ziemi bo patrzac na to jakie mieli problemy z utrzymanie samolotu na pasie to w powietrzu moglo byc roznie...

  7. #7
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Szczescie w nieszczesciu, ze silnik im poszedl jeszcze na ziemi bo patrzac na to jakie mieli problemy z utrzymanie samolotu na pasie to w powietrzu moglo byc roznie...
    ja bym raczej stawiał, że w powietrzu byłoby im łatwiej... Tutaj duża i nagła asymetria ciągu + mała prędkość i niska skuteczność steru kierunku + śliska nawierzchnia dały wyjechanie z pasa. Gdyby byli już w locie to łatwiej byłoby im chyba opanować kierunek...

    Ale i tak ważne, że się szczęśliwie skończyło.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    ja bym raczej stawiał, że w powietrzu byłoby im łatwiej...
    Teoretycznie tak ale z drugiej strony samolot nie powinien zjechac z pasa. Tak wiec albo mieli jakas dodatkowa usterke, pas byl oblodzony i nie nadawal sie do startu albo zaloga zareagowala z opoznieniem. Jezeli to ostatnie to wg mnie zaraz po rotacji taka usterka moglaby sie zakonczyc duzo gorzej.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Prędość była taka prawie spacerowa, a w zły stan nawierzchni pasa nie wierzę, więc jedyne co mi przychodzi do głowy to 'strzał" z silnika w jakis sposób wpłynął na podwozie (oponę) po tej samej stronie i to spowodowało ten nagły skręt, który potem pilot próbował skorygować.

  10. #10
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    a w zły stan nawierzchni pasa nie wierzę
    Chodzi raczej o oblodzenie, w to mogę uwierzyć.
    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    'strzał" z silnika w jakis sposób wpłynął na podwozie (oponę) po tej samej stronie i to spowodowało ten nagły skręt, który potem pilot próbował skorygować.
    Na moje to wygląda jakby po spadku mocy w lewym silniku ciąg prawego ich obrócił na śliskiej nawierzchni po prostu.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  11. #11

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Na moje to wygląda jakby po spadku mocy w lewym silniku ciąg prawego ich obrócił na śliskiej nawierzchni po prostu.
    Mogło by tak być gdyby przyspieszał, a on nawet rewewrsy miał juz wyłączone i zapewne zjeżdżał z pasa, a to z reguły odbywa się z silnikami na idle.

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Ale on właśnie przyspieszał, widać to na filmie z kabiny.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wara Zobacz posta
    Ale on właśnie przyspieszał, widać to na filmie z kabiny.
    Najwyżej trochę zwiększył obroty, 3-5 sec. słyszalnego wycia silnika nie wystarczy wg. mnie nawet do rozkręcenia turbiny, potem następuje wybuch.
    Pytanie do praktyków, czym szybciej zareagować na poślizg przy małych prędkościach sterem, czy hamulcami?

  14. #14
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Zależy chyba jak małych. Generalnie jak znosi z pasa porządnie to się wyłącza hamulce i mocno kontruje sterem aż do powrotu. Przy małych prędkościach można by się podeprzeć tillerem...
    Ostatnio edytowane przez wegi ; 20-01-2010 o 14:17
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Pytanie dotyczyło filmiku, jak dla mnie prędkośc była w okolicach 70km/h, a pilot kontrował sterem kierunku, więc może coś było z hamulcami?

  16. #16
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    Najwyżej trochę zwiększył obroty, 3-5 sec. słyszalnego wycia silnika nie wystarczy wg. mnie nawet do rozkręcenia turbiny, potem następuje wybuch.
    Pytanie do praktyków, czym szybciej zareagować na poślizg przy małych prędkościach sterem, czy hamulcami?
    Moim zdaniem to był start. Widać sloty ustawione w pozycji "małe", klapy też nie są do lądowania. Na filmie widać, mocno przyspiesza chwilę przed awarią silnika (zarówno z kabiny jak i z zewnątrz).

    przy małych prędkościach ster jest nieefektywny. Pozostają hamulce, ale ewidentnie pas był śliski, więc skończyło się jak się skończyło.

    Co więcej, czas reakcji pilotów to <1s, po którym obrót z asymetrii ciągu został zatrzymany. Nie mieli jednak wystarczającej prędkości żeby sterem utrzymać się na pasie, przednie kółko pewnie wpadło w poślizg i nieutrzymało kierunku.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Moim zdaniem to był start.
    Wróciłem do tekstu źródłowego i była tam fotka z antenami ILS w tle co jednoznacznie wskazuje ,że był to start, mea culpa.
    PS. Tak to właśnie jest jak sie człowiek nie może wyspać, zafiksuje sie na detalu i nie spojrzy na tło.

  18. #18
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    (...)fotka z antenami ILS w tle co jednoznacznie wskazuje ,że był to start
    :O
    Czyli jak nie ma anten ILS z tyłu to na pewno jest lądowanie?
    A nie lądują Ci czasami nad głowami samoloty na 29? A na końcu są anteny
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jest jeszcze taka mozliwosc, ze za pozno sciagneli manetki i dlatego ich tak znioslo.

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Czyli jak nie ma anten ILS z tyłu to na pewno jest lądowanie?
    Patrząc na zdjęcie z artykułu w poście nr1 samolot zjechał z pasa w okolicach jego poczatku widać oprócz anten ILS także drogę kołowania. W czasie lądowania tez widać anteny ale przy tak kiepskiej jakości zdjęcia to z odległość 3km. nie będzie mozna ich rozpoznać, a tu jak najbardziej.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •