Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
  1. #1

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie Katastrofa ATR72, 1994 rok


    Polecamy

    Obejrzałem właśnie program "Katastrofy w przestworzach" poświęcony wypadkowi samolotu ATR 72, podczas podchodzenia do lądowania na lotnisko O'hare. Przyczyną katastrofy było oblodzenie skrzydeł sięgające daleko poza strefę zabezpieczoną instalacją przeciwoblodzeniową. Skutkiem dochodzenia NTSB było powiększenie strefy zasięgu instalacji przeciwoblodzeniowej oraz instrukcja dla pilotów o kategorycznym zakazie używania automatycznego pilota oraz wysuwania klap podczas warunków sprzyjających oblodzeniu skrzydeł.

    Moje pytanie: Czy nasze "lotowskie" ATR-y mają powiększoną instalacje przeciwoblodzeniową, a piloci znają powyższą instrukcję ? W naszym klimacie (podczas zimy) oblodzenie skrzydeł nie należy chyba do rzadkości ? Pytam ponieważ często latam na liniach krajowych i ciekaw jestem czy mogę czuć się bezpieczny.
    Pilot wirtualnych linii lotniczych One Sky Alliance




  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    OTBD; EPWA

    Domyślnie

    A nie było to rok wcześniej? I chyba to był Atr42, nie zawsze to co w tym filmie podają jest dokładne choć nie będę się spierał....
    Oczywiście, że samoloty mają powiększoną instalację przeciwoblodzeniową, a piloci znają problem od samego początku no i u nas w holdingu nie lata się na klapach - czyli podstawaowa przyczyna jest wyeliminowana.... Nawet na symulatorze się ćwiczyło...
    Pozdrawiam!
    Piotr

  3. #3

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    ok, dzięki za info. A co do katastrofy to wyraźnie sprawa dotyczyła ATR 72 w roku 1994.
    Pilot wirtualnych linii lotniczych One Sky Alliance




  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    To byl ATR-72 American Eagle, 31-10-2004. Szczegoly (wraz z linkiem do oficjalnego raportu) tu: ASN Aircraft accident Aérospatiale/Aeritalia ATR-72-212 N401AM Roselawn, IN. Tak jak pisal Bedrzich, samoloty zostaly zmodydikowane, a procedury dot. oblodzenia trenowane i przestrzegane skrupulatnie - mozesz sie nie bac :-)

  5. #5
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Zdecydowanie slyszers jesteś pod dobrymi skrzydłami
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  6. #6

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez slyszers Zobacz posta
    instrukcja dla pilotów o kategorycznym zakazie używania automatycznego pilota (...) podczas warunków sprzyjających oblodzeniu skrzydeł.
    Dlaczego? Chodzi o to, aby pilot wyczuł, że coś nie tak i sam zareagował?

  7. #7
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Dokladnie. Problm ATRa polegal na tym, ze lod zbierajacy sie na powierzchni skrzydla poza obszarem chronionym przez instalacje zaburzal oplyw w okolicach lotki doprowadzajac do odwrocenia momentu zawiasowego, a mowiac "po ludzku" samoczynnego wychylenia lotki i wywrocenia samolotu na plecy. To zjawisko narasta stopniowo wraz z iloscia lodu i juz wczesniej mozna wyczuc, ze cos jest nie tak (na symulatorze samolot robi sie nieprzyjemnie "ciezki" na lotki). Autopilot "maskuje" te objawy do momentu kiedy przestaje sobie z tym radzic i sie wypina - wtedy juz jest za pozno. Dlatego w silnym oblodzeniu lata sie recznie i trzeba byc przygotowanym na "fikolka" (z ktorego tez sie uczymy wyprowadzac). Ponadto nalezy zwiekszyc predkosci minimalne o 10 kt, zglosic "Mayday" i jak najszybciej uciekac z oblodzenia - zwykle zmiana wysokosci o 2-3000 ft w gore/w dol wystarczy...

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    A czy pasazer jest w stanie zauwazyc oblodzenie? Czy lod pojawia sie w miejscach ktore widac z kabiny?

  9. #9
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Moze, ale NIE JEST TO OD RAZU POWOD DO PANIKI Lod moze sie pojawic prawie za kazdym razem, gdy lata sie w chmurach, a samoloty z tego powodu znowu tak czesto nie spadaja... Problem pojawia sie dopiero, gdy oblodzenie jest bardzo silne (zwykle jest to zwiazane z wystepowaniem marznacych opadow). Takie warunki zdarzaja sie jednak stosunkowo rzadko i maja raczej lokalny charakter. Jesli tylko zaloga zagrozenia nie zignoruje (a wierz mi, po katastrofie w Roselawn zalogi ATRow sa na tym punkcie mocno wyczulone) i podejmie odpowiednie kroki, to nic zlego nie ma prawa sie stac...

    Aha - lod widac zwykle widac na przedniej krawedzi skrzydla

  10. #10

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez layoverlover Zobacz posta
    Moze, ale NIE JEST TO OD RAZU POWOD DO PANIKI
    Zadnej Paniki ;-) Po prostu ciekaw jestem jak to wyglada "na zywo" - nigdy nie udalo mi sie zaobserwowac nic podobnego do lodu
    (z wyjatkiem szronu na okienku :-) )mimo, ze kilka razy juz przeszedlam odladzanie - ktore wskazywalo na mozliwosc wystapienia oblodzenia.
    Tu wprawdzie kolko sie troche zamyka bo po to sie odladza zeby sie lod nie osadzal, no ale skutecznosc odladzania w drugiej czesci lotu
    jest juz raczej zerowa - ale i tak niec nie udalo mi sie zaobserwowac.
    W sumie to dobrze ale ciekawosc pozostaje ;-)

  11. #11
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Odladzanie na ziemi sluzy wylacznie do zabezpieczenia samolotu przed startem. Plyn odladzajacy zostaje "zdmuchniety" podczas rozbiegu. W powietrzu przed oblodzeniem chroni tylko instalacja przeciwoblodzeniowa...

  12. #12
    Awatar TomekMus

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Nowa Iwiczna

    Domyślnie

    Apropos sytuacji z lodem, to Wojtek Dąbrowski miał ciekawą przygodę - nie wiem, czy czytaliście:
    oryginał jest tu:
    Ucieczka przed smiercia - alelot - lotnictwo moim zyciem - Onet.pl Blog

    a tutaj gościnnie w bardziej mi odpowiadającym formacie:
    Historia

    Lód zaczyna się pod sam koniec, a cała reszta, to powieść przygodowa

    Pozdrawiam - Tomek

  13. #13
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie


    Polecamy

    Jakby ktoś chciał zobaczyć jak wygląda lód na krawędzi natarcia skrzydła na 737

    YouTube - Ice shedding on airplane wing in flight, HD Cockpit view
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •