Strona 9 z 10 PierwszyPierwszy ... 7 8 9 10 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 161 do 180 z 194
Like Tree4Likes

Wątek: 2010.02.05 Awaryjne lądowanie polskiego C-130 w Afganistanie

  1. #161

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Post


    Polecamy

    no to fajnie zrozumiałem dzięki.

  2. #162
    Awatar Yeah

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    HTZA

    Domyślnie

    Ja myślałem początkowo o jakimś niespodziewanym oblodzeniu. lód zbierając się na sterach zmieniał ich wyważenie a autopilot kompensował to wychyleniem steru aż nagle zabrakło steru a nikt tego wcześniej nie zauważył.

  3. #163
    Awatar tawal

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Elbląg EPEL/Giżycko EPGM
    Tadd --- N858 --- BINKA.PESEL,BODLA - BOKSU ---
    Canon 40D + 10" + TV 2x

  4. #164
    Gryniek
    Goście

    Domyślnie

    W najbliższych dniach ukaże się końcowy raport na temat tego zdarzenia.
    Z informacji, do których dotarłem po starcie samolotu, w locie przez chmury nastąpiła obustronna awaria sztucznych horyzontów polegająca na lekkim odchyalniu się od poziomu. Piloci korygowali cały czas położenie samolotu nie będąc świadomi pogarszającej się sytuacji. Zorientowali się dopiero kiedy wylecieli z chmur mając pod sobą góry. Uszkodzenie płatowca powstało w wyniku przeciążenia podczas udanego wyprowadzenia. Ciekawą informacją jest to, że przy wyprowadzaniu zostały pod wpływem siły pilotów uszkodzone wolanty.
    Aktualnie dowódca załogi tego lotu dostał imienne(!) zaproszenie na szkolenie instruktorskie na C-130 w USA. Amerykanie są pod wrażeniem wyczynu polskich pilotów, a zwłaszcza dowódcy. Aktualnie ci piloci latają amerykańskim Herkiem de facto jeszcze starszym od tego, którym lecieli w Afganistanie.

  5. #165
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryniek Zobacz posta
    nastąpiła obustronna awaria sztucznych horyzontów
    Jestem bardzo, bardzo sceptyczny ze to cala opowiesc. Jesli oba sztuczne horyzonty by naraz nawalily to byc moze samolot zostal zle skonfigurowany przez pilotow. Byla kiedys bardzo podobna historia z 737 w Ameryce Poludniowej (wszyscy zgineli) i oba sztuczne horyzonty pokazywaly wadliwie ale byla to wlasnie wina pilotow ktorzy zle polaczyli sztuczne horyzonty z ich zrodlem czyli z systemami inercyjnymi. Lepiej poczekajmy na caly raport.

  6. #166

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Byla kiedys bardzo podobna historia z 737 w Ameryce Poludniowej (wszyscy zgineli) i oba sztuczne horyzonty pokazywaly wadliwie ale byla to wlasnie wina pilotow ktorzy zle polaczyli sztuczne horyzonty z ich zrodlem czyli z systemami inercyjnymi. ....
    A możesz to przedstawić w wersji "dla słabszych" bo nie bardzo łapię jak prawidłowo piloci powinni połączyc sztuczne horyznoty z ich żródłem czyli z sysytemami inercyjnymi? Co to jest "źródło" sztucznego horyzontu oraz o jakim systemie inercyjnym mowa? I żeby nie było, że to jakaś uszczypliwość - ot zwykła ciekawość, bo "sztuczny" zawsze mi się kojazył z konstrukcja niewiele bardziej skomplikowaną niż budowa dziecięcego "bączka" (młodsi bedą musieli poszukać w wiki ) i wystarczy tylko klepnąć własciwy azs aby zadziałał, a tymczasem okazuje się, że trzeba je specjalnie połączyć....

  7. #167
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    "sztuczny" zawsze mi się kojazył z konstrukcja niewiele bardziej skomplikowaną niż budowa dziecięcego "bączka"
    W klubowej Cessnie to moze jest to takie proste, w takim C-130 masz dwie platformy inercyjne zasilajace dwa sztuczne horyzonty. Jest wiec pelna duplikacja - oba przyrzadzy sa calkowicie niezalezne. Aby naraz oba wysiadly jest statystycznie nieprawdopodobne. W przypadku gdy jedna platforma ma awarie piloci moga "polaczyc" wyjscie jednej dobrej platformy z wejsciami dwoch sztucznych horyzontow ale w tym momencie traca 'redundancy'. Nie znam dokladnie architektury systemow C-130 i nie pamietam jak to bylo w tym wypadkowym 737 ale albo to byla jakas wadliwa akcja pilotow jeszcze na lotnisku jak przechodzili przez checklisty albo mieli jakas pomniejsza awarie elektryczna i wcisneli zly guzik - w kazdym razie nagle zaczeli uzywac tylko jednej platformy inercyjnej - jesli ta platforma miala jakas wade to nagle oba sztuczne horyzonty zaczely podawac identyczna falszywa informacje. Dlatego do wszystkich tego typu opowiesci ze naraz oba sztuczne horyzonty sa wadliwe nalezy podchodzic z duza podejrzliwoscia - jest tutaj z reguly duzo wiecej "za kulisami". A czy taki C-130 nie mial przypadkiem 3-ch sztucznych horyzontow? Bo naprawde 3 to teraz standard w samolotach takiego kalibru. Kto wie, moze ten pilot dostal zaproszenie na troche doksztalcania? Poczekajm na wiecej.

  8. #168
    Gryniek
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    W klubowej ...Dlatego do wszystkich tego typu opowieści ze naraz oba sztuczne horyzonty sa wadliwe należy podchodzić z duza podejrzliwością - jest tutaj z reguły duzo więcej "za kulisami".
    97% winy w wypadkach lotniczych to tzw. czynnik ludzki. Wiem, że w tym wypadku chodzi o te 3% winy urządzenia.

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Kto wie, moze ten pilot dostal zaproszenie na troche doksztalcania?
    Przeczytaj raz jeszcze to co napisałem. Jest to ogromne wyróżnienie. I dajmy spokój bo mi chodzi tylko o fakty, a nie głupawe polemiki prowadzące donikąd.

  9. #169
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryniek Zobacz posta
    Amerykanie są pod wrażeniem wyczynu polskich pilotów
    Ja tez jestem pod wrazeniem by osiagnac taka predkosc i przeciazenie na C-130 i wyjsc z tego zywym.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  10. #170

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Wiele bylo takich wypadkow ze ludzie wyszli calo z takich operacji wyginajac od przeciazenia elementy samolotow. Wiecej bym sie w tym dopatrywal zwyklego szczescia niz jakichkolwiek zdolnosci pilotazu. Z drugiej strony prawie kazdy taki wypadek byl wynikiem jakiegos bledu pilota na samym poczatku - tam gdzie te zdolnosci moglyby sie naprawde przydac - jakos ich zabraklo. Najbardziej tu interesujace bedzie co spowodowalo jakoby awarie dwoch urzadzen ktore powinny byc calkowiecie niezalezne. Poza tym jesli bylo to rzeczywiscie lekkie stopniowe "odchylenie od poziomu" to pytanie sie nasuwa dlaczego piloci sie nie zorientowali patrzac w inne instrumenty jak wysokosciomierz, busola, itp. Slowem jest tu mnostwo pytan bez odpowiedzi, miejmy nadzieje ze rapot to wszystko uwzgledni.

  11. #171

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryniek Zobacz posta
    97% winy w wypadkach lotniczych to tzw. czynnik ludzki. Wiem, że w tym wypadku chodzi o te 3% winy urządzenia.
    Skąd Wy te statystyki bierzecie, nadziwić się nie mogę. Jaka "wina"? Jeden 60, drugi 70, trzeci mówi o 97%. Może konsylium zwołajcie.
    nbkdnzr likes this.

  12. #172
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryniek Zobacz posta
    Aktualnie dowódca załogi tego lotu dostał imienne(!) zaproszenie na szkolenie instruktorskie na C-130 w USA. Amerykanie są pod wrażeniem wyczynu polskich pilotów, a zwłaszcza dowódcy.
    Z opiniami lepiej jest poczekać na raport końcowy, który da jasny obraz przebiegu wypadków jak i działania załogi podczas tego lotu. Informacje zasłyszane z drugiej ręki od pilotów z reguły nie pokrywają się z rzeczywistymi ustaleniami komisji badającej przebieg zdarzeń…niektórzy lubią bardzo ubarwiać lub też wybielać poczynania swoje lub też innych osób…Spotkałem się raz nawet z wielkimi pretensjami kolegów pilotów za usunięcie z szeregów SPRP pilota, który swoim lekkomyślnym łamaniem przepisów spowodował katastrofę lotniczą i śmierć członka załogi. Jego koledzy twierdzili że skoro kierowcom powodującym śmierć w wypadkach drogowych nie odbiera się dożywotnio prawo jazdy to dlaczego odbiera się licencję pilota za spowodowanie czyjeś śmierci w wypadku lotniczym !?
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  13. #173
    Gryniek
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    ...Informacje zasłyszane z drugiej ręki od pilotów z reguły nie pokrywają się z rzeczywistymi ustaleniami komisji badającej przebieg zdarzeń…niektórzy lubią bardzo ubarwiać lub też wybielać poczynania swoje lub też innych osób…...
    Uwierz mi ale informację mam "prawie" od pilota, który był dowódcą podczas tego lotu.

  14. #174

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wlkp

    Domyślnie

    Koledzy przyzwyczaili się, że raporty z badania wypadków lotniczych są w lotnictwie wojskowym są upubliczniane. Tym razem nie ma takiego parcia mediów i opinii publicznej, gdyż nie był to żaden spektakularny wypadek i nikt nie zginął. Raport nie będzie dostępny, a to czego się dowiemy w "mięsnym", to jakieś strzępy informacji.
    ...i córko!

  15. #175
    Awatar Yeah

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    HTZA

    Domyślnie

    Chodzą dowcipy, że chłopaki z Lockheed'a będą poprawiać instrukcję do Herkulesa, szczególnie rozdział dotyczący ograniczeń wytrzymałościowych

  16. #176
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryniek Zobacz posta
    Uwierz mi ale informację mam "prawie" od pilota, który był dowódcą podczas tego lotu.
    No to od pilota a nie prawie - warto...
    KZ

  17. #177
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryniek Zobacz posta
    Uwierz mi ale informację mam "prawie" od pilota, który był dowódcą podczas tego lotu.
    No to chyba najmniej obiektywne zrodlo ...

  18. #178
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Odnosnie odwolywania ministra Klicha i wyliczanek odnosnie katastrof i incydentow za jego kadencji przypomnialo mi sie o naszym Herculesie, o ktorym nikt nie wspomnial - cos wiadomo czy sprawa jest juz pod dywanem?

  19. #179
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Wydaje mi się, że dywan dla opini publicznej. O ile dobrze pamiętam to wyniki dochodzenia nie będą publikowane opinii publicznej

  20. #180

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    onet.pl: Piloci Herculesa nie zawinili

    Komisja Ministerstwa Obrony Narodowej ustaliła, co było przyczyną awaryjnego lądowania samolotu C-130 Hercules w Mazar-e Sharif w Afganistanie - podaje TVN 24. 5 lutego 2010 roku lądowanie polskiej załogi mogło skończyć się katastrofą. Według raportu komisji główną przyczyną wypadku była awaria urządzeń amerykańskiej maszyny.

    - Zdarzenie, które miało miejsce w Afganistanie, nie było spowodowane błędem naszych pilotów, wręcz przeciwnie – mówi rzecznik sił powietrznych ppłk Robert Kupracz. Z informacji TVN 24 wynika, że nastąpiła przerwa w zasilaniu większości urządzeń w kokpicie. Piloci w pewnym momencie lecieli "na ślepo".
    Wrak samolotu pozostał w Mazar-e Sharif, ćwiczą na nim miejscowi strażacy. Części zamienne trafiły do Polski.

Strona 9 z 10 PierwszyPierwszy ... 7 8 9 10 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 21-05-2018, 10:59
  2. 15-03-2016, 13:09
  3. 15-09-2014, 15:11
  4. 30-08-2012, 13:07
  5. 31-07-2012, 12:47
  6. 29-07-2012, 17:23
  7. 01-04-2012, 17:39
  8. 25-09-2011, 18:37
  9. 03-04-2011, 22:00
  10. 02-03-2011, 20:55
  11. 26-02-2011, 18:28
  12. 23-02-2011, 08:11
  13. 22-02-2011, 13:21
  14. 22-02-2011, 13:13
  15. 28-12-2010, 18:59
  16. 19-11-2010, 18:21
  17. 25-10-2010, 18:54
  18. 11-10-2010, 17:33
  19. 28-08-2010, 21:07
  20. 30-07-2010, 08:42

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •