Jak podaja zrodla holenderskie Boeing 737 linii KLM omylkowo wystartowal z drogi kolowania zamiast z pasa startowego na lotnisku Amsterdam Schiphol.
KL Takes Off A Taxi Way At AMS — Civil Aviation Forum | Airliners.net
Pewnie zbyt duzo sniegu i ciezko bylo rozroznic droge kolowania od pasa...
Dodatkowo jako pierwsze w temacie, proszę umieszczać datę wystąpienia zdarzenia (w formacie RRRR.MM.DD)! Zapewni nam to większą przejrzystość oraz ułatwi sortowanie i wyszukiwanie. /G.
Zasady zakładania tematów
A szczególnie Białoruski ,to ho,ho,ho...to by sie działo. Ten satrapa im kazał...
Mnie nie dziwi. W Wawie zawsze mam wrazenie ze wypalili ziolo. Po drugie byli u siebie, wiec czujnosc mniejsza, przeciez "znamy na wylot". Twy rownolegly do pasa, dlugi, wiec kurs sie zgadzal, nie spojrzeli na znaki i wio.
Ale w domu to jednak obciach... na meldowania to chyba chyłkiem teraz będą przemykać
Pozdrawiam
Krzysztof Moczulski
ja sobie tego nie wyobrazam...
przeciez tu moglo dojsc do tragedii..
Zycie.
Jak jestes w Wawie na standzie 95 i mowie "powerback approved, taxi to h/p rwy 15 via V Zor A R D" to wyciagacie mape i analizujecie krok po kroku ktoredy jechac? Nie musisz odpowiadac :P. Tyle ze w Wawie po prostu mniejsze szanse na taka pomylke.
No ale to jest raczej argument za dobra znajomoscia lotniska
Rozumiem pomylic sobie drogi albo pojechac na pamiec wg starych schematow (np teraz z 11 zjezdza sie zazwyczaj w M a ludzie jada po staremu w A) ale nie trafic ostatecznie na pas to troche dziwna sytuacja na macierzystym lotnisku
Tak przy okazji to ile KLM ma baz?
A może to, że byli u siebie doprowadziło do tego incydentu. Być może to kiepskie porównanie ale sporo wypadków drogowych zdarza się np. kilka ulic od domu.
Tutaj jest lista podobnych zdarzeń,
Wrong Way Landings By Commercial Airliners
Pewnie dowiemy sie z raportu. No i dlaczego kazdy laczy zdarzenia ladowania na zlym pasie ze startami??? Wg mnie to dwie rozne rzeczy - inny czas jakim sie dysponuje, inne pomoce wzrokowe itd itp.
I wlasnie takie poczucie dobrej znajomosci lotniska moze sie okazac w ktoryms moemncie zgubne, bo uwaga sie zmniejsza. Okecie jest zbyt malym lotniskiem, ale w Amsterdamie latwiej to sobie wyobrazic, biorac pod uwage uklad lotniska i drogi kolowania tuz przed 36C. A jak startowali "z woleja", to niekoniecznie czasowo sie to roznilo.
Nie przykladalbym zreszta az takiej wagi do faktu czy to "wlasne" lotnisko czy "obce", w koncu tych destynacji nie maja az tak wiele, i na wiekszosci bywaja wielokrotnie.
W ogole wg mnie przyklad z WAW i stanowiska 95 w tej dyskusji to slepa uliczka. Po pierwsze w przeciwiesntwie do tego co myslisz to zalogi sprawdzaja jak dojechac (przynajmniej mi sie nie zdarzylo, zeby tak sie nie stalo) a po drugie co innego pomylic droge jaka sie koluje do pasa (i pojechac na pamiec czyli inaczej niz kazalo nam ATC) a sam fakt startu z drogi kolowania. To tak jak z jazda po swoim miescie "na pamiec". Mozna sie zamyslic i przejechac ulice ale do domu zawsze sie trafi.
Pomijajac wszystkie rzeczy takie jak oznakowanie drog kolowania, znaki pionowe itd itp to na lotniskach z ktorych sie czesto lata to czlowiek zwraca uwage na takie szczegoly jak kolor drog kolowania/pasow, materialow z jakich sa zrobionione i inne szczegoliki, ktore na pierwszy rzut oka sa bez znaczenia. Oczywiscie nie mowie, ze sa to rzeczy, ktory sie sprawdza tylko po prostu rzeczy a raczej "smaczki", ktore powinny zapalic u zalogi dodatkowa lampke ostrzegawcza.
Ciekawe co tam sie dzialo.
Ostatnio edytowane przez thewho ; 12-02-2010 o 16:59
zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
ostatnia aktualizacja 6.03.2011
Thewho, ale sam fakt ze sie zdarzylo jest dowodem an to ze moze sie zdarzyc
Zakładki