W styczniu 2010 roku zgłoszono i zarejestrowano łącznie 102 zdarzenia lotnicze, w tym 1 wypadek i 1 poważny incydent. Do największej ilości zdarzeń doszło w lotnictwie komercyjnym - u polskich operatorów AOC zarejestrowano 29 incydentów i 12 innych zdarzeń.

Z danych zebranych przez Wydział Analiz i Statystyki Bezpieczeństwa Lotów ULC wynika, że w styczniu 2010 roku zgłoszono i zarejestrowano łącznie 102 zdarzenia lotnicze. To o 43 zdarzenia więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wzrost wynosi 73 proc. W pierwszym miesiącu bieżącego roku doszło do 1 wypadku, 1 poważnego incydentu, 46 incydentów, 52 zdarzeń innych oraz 2 nieokreślonych. Stosując inne kryterium klasyfikacji, najwięcej zdarzeń – 78 – zarejestrowano w lotnictwie komercyjnym, 6 w lotnictwie ogólnym i 6 w lotnictwie państwowym. Do 2 zdarzeń doszło z udziałem nieznanych statków powietrznych, a do 10 bez ich udziału.

W lotnictwie komercyjnym (polscy operatorzy AOC) przyczyną największej ilości zdarzeń -14 – była awaria lub niesprawność systemów/elementów niezwiązanych z zespołem napędowym. W 4 przypadkach wystąpiła niesprawność systemów podwozia. W lotnictwie ogólnym doszło do 1 wypadku (śmigłowiec Eurocopter EC120B – bez ofiar śmiertelnych) i 1 poważnego incydentu (Cessna 172). W sektorze GA łącznie zarejestrowano 6 zdarzeń.

Wydział Analiz i Statystyki Bezpieczeństwa Lotów ULC w biuletynie podsumowującym bezpieczeństwo lotów w styczniu br. zwrócił też uwagę na raporty końcowe Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, które dotyczyły oślepiania załóg samolotów i wieży lotniska wiązką zielonego lasera. W celu uniknięcia takich zdarzeń, do których również w Polsce dochodzi coraz częściej, podjęta została inicjatywa legislacyjna, zabraniająca emitowania wiązki lasera lub światła w kierunku statku powietrznego, w strefach przestrzeni wykorzystywanych do żeglugi powietrznej. Stosowne zapisy zawarte są w projekcie znowelizowanej ustawy Prawo lotnicze, o czym lotniczapolska.pl pisała w październiku 2009 roku

lotniczapolska
.