Strona 12 z 119 PierwszyPierwszy ... 2 10 11 12 13 14 22 62 112 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 221 do 240 z 2376
Like Tree186Likes

Wątek: 2010.04.10 TU-154 - Samolot Prezydenta RP rozbił sie pod Smoleńskiem

  1. #221

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Bardzo szybko GW ogłosiła, że to presja z kabiny była przyczyną tragedii. Chciałbym jednak zauważyć, że wszyscy chcieli wylądować na lotnisku, a nie 1500 metrów przed.
    A co do Rosji? Tam nic nie zmieni się jednego, nawet najczarniejszego dnia. Jeszcze jeszcze były gierki dyplomatyczne, a dzisiaj jest poklepywanie po plecach. To wszystko nie jest takie proste.
     

  2. #222
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sanfran Zobacz posta
    Kiedy sie podejmuje decyzje o zamknieciu lotniska? I jak to w ogole jest z ta zgoda na ladowanie?
    Generalnie lotniska się nie zamyka. Mówi się tak czasem potocznie bo i tak nic nie wyląduje przy 200metrach (przykładowo).
    Lotnisko zamyka się gdy np droga startowa jest zablokowana, jest nie sprawna kontrola TWR, gdy droga startowa jest oblodzona itp Ze względu na mgłę się nie zamyka lotniska! To, że w danej chwili jest np 400m nie oznacza, że za 10min nie będzie 800m. Kontrola TWR przekazuje załodze samolotu aktualne warunki meteo i to załoga decyduje czy próbuje lądować czy nie.
    Tak jak już pisałem wcześniej, urządzenia do pomiaru widzialności nie są na samej drodze startowej tylko około 50m od niej - nad trawą. Tam warunki mogą być zawsze troszkę inne dla tego często załogi próbują lądować - szukają tzw dziury we mglę lub w chmurach podstawy.

    Nie wiem oczywiście jak to jest dokładnie z tymi pomiarami na mniej znaczących rosyjskich lotniskach wojskowych. Gdy na Ławicy (czyli moim lotnisku) podejście jest z 11 (przez wiatr) i jest niska podstawa lub mgła to samoloty nawet nie próbują lądować - nie ma ILSa, tylko światła papi. Z uzbrojonego kierunku 29 zdarza się, że nawet po dwóch nie udanych próbach samolot poczeka jeszcze chwile w powietrzu i za 3cim razem ląduje. Choć w zdecydowanej przewadze już po 2gim nieudanym lądowaniu samoloty odlatują na zapasowe lotnisko.
    Ostatnio edytowane przez Witek ; 12-04-2010 o 11:54
    Reg Hunter - profil FB / profil YT
     

  3. #223
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    Nim wszyscy zaczniemy się pogrążać szukając winnych i przyczyn oraz opowiadać "co by było gdyby" i jakież to przepisy zostały naruszone, proponuję przeczytać zawartość poniższego odnośnika. Niewiele można dodać, ba nawet można już spodziewać się co przeczytamy w raporcie komisji...

    "Przyczyn tragedii w Smole
    Kolejne bicie piany. Jeśli chwile przed startem Tutki, w Smoleńsku wylądował Jaczek to znaczy ze wówczas pogoda była ok. Kto więc i dlaczego miałby zakazać startu ? Prze blisko 2h wszystko w pogodzie może się zmienić.


    Cytat Zamieszczone przez sluuurp Zobacz posta
    To co wygaduje Górski z PiS, to powinni go zamknąć do pierdla.
    Kilku kolegów partyjnych odeszło, więc Górski czuje że może szybko zająć miejsce na wierchuszce PISu. Aby to zrobić działać należy szybko, najlepiej od razu udzielając chorej wypowiedzi, chorej gazecie.


    Cytat Zamieszczone przez Galileo Zobacz posta
    Kontroler nigdy nie odmówi Ci zgody na lądowanie z powodu warunków atmosferycznych. Ostatecznie decyduje dowódca załogi.
    Zaraz zaraz. Jeśli minimum jest powiedzmy 500 metrów, a jest widoczność 200 metrów to decyzja ma należeć do pilota ? No chyba że chce żeby mu w wieżę wleciał !


     

  4. #224
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta


    Zaraz zaraz. Jeśli minimum jest powiedzmy 500 metrów, a jest widoczność 200 metrów to decyzja ma należeć do pilota ? No chyba że chce żeby mu w wieżę wleciał !
    tak jest, czy Ci to sie podoba czy nie.


    pzdr
     

  5. #225
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Zaraz zaraz. Jeśli minimum jest powiedzmy 500 metrów, a jest widoczność 200 metrów to decyzja ma należeć do pilota ? No chyba że chce żeby mu w wieżę wleciał !
    To jest 200m widzialności kawałek od drogi startowej, po za tym podczas podchodzenia może się zmieniać, może być jakaś dziura we mgle... wierz mi, że to załoga decyduje a nie TWR. A przy 200m lądować będzie chyba tylko pocztowy An-26
    Reg Hunter - profil FB / profil YT
     

  6. #226
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Quantas Zobacz posta
    Zaraz zaraz. Jeśli minimum jest powiedzmy 500 metrów, a jest widoczność 200 metrów to decyzja ma należeć do pilota ?
    W rzeczy samej.
     

  7. #227
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Dodam jeszcze jako ciekawostkę, że załoga może poprosić o sprawdzenie widzialności przez obserwatora meteo. W takim przypadku dyżurny operacyjny zabiera do samochodu pracownika meteo i jedzie z nim na drogę startową. Tam są liczone widziane lampy i na tej podstawie jest weryfikowana widzialność podawana przez przyrządy. Ten sposób praktykuje się jednak dość rzadko.
    Nie wiem tylko czy to jest praktykowane na całym świecie?
    Reg Hunter - profil FB / profil YT
     

  8. #228
    Awatar Maxthrust

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EDNG

    Domyślnie

    Z ogólnych przepisów ruchu lotniczego wynika, że wydane zezwolenie kontroli ruchu lotniczego nie zwalnia dowódcy SP z zachowania bezpieczeństwa, to znaczy, że wydane zezwolenie na start lub lądowanie nie oznacza konieczności czy wręcz instrukcji lub przymusu wykonania takiej czynności lotniczej. W tym wypadku wydanie zezwolenia na start oznacza, iż nie ma przeszkód do wykonania startu, droga startowa jest wolna, sektor startu i początkowego wznoszenia wolny od innego ruchu a warunki atmosferyczne na lotnisku nie są poniżej minimum tego lotniska określone przez zarządzającego lotniskiem.Odpowiednio wydane zezwolenie na lądowanie oznacza iż droga startowa jest wolna od ruchu i nie ma przeszkód do wykonania bezpiecznego lądowania. W obydwu przypadkach ostateczną decyzję podejmuje dowódca załogi.
     

  9. #229
    Awatar Yeah

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    HTZA

    Domyślnie

    Witek,
    raczej teraz używa się obiektów obserwacyjnych, albo przyrządów określających idzialność. szczerze to nie spotkałem się z tym żeby ktoś wysyłał meteorologa w celu sprawdzenia widzialności
     

  10. #230
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Yeah Zobacz posta
    Witek, raczej teraz używa się obiektów obserwacyjnych, albo przyrządów określających idzialność. szczerze to nie spotkałem się z tym żeby ktoś wysyłał meteorologa w celu sprawdzenia widzialności
    Ostatnio zdarza się to rzadziej ale wielokrotnie byłem (4 lata pracuje na eppo) na drodze startowej z meteorologiem w celu potwierdzenia widzialności.

    EDIT: kiedyś było dużo częściej bo system miał tendencję do przekłamywania. Teraz został wyregulowany ale nadal co jakiś czas jesteśmy proszeni o weryfikację poprawności wskazań przez urządzenia.
    Ostatnio edytowane przez Witek ; 12-04-2010 o 12:26
    Reg Hunter - profil FB / profil YT
     

  11. #231
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Oczywiście, że pilot z wyższym stopniem może pełnić funkcję drugiego pilota (w liniach: Pierwszy Oficer). Jeśli obaj byli wyszkolonymi Dowódcami Załogi to nie było do tego przeciwwskazań.
    heliHansa - Grzegorz Ziomek

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc
    „…No i zwykła głupota”
    Grzegorz Ziomek

     

  12. #232
    Moderator
    Awatar macieju

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPZG

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Zobacz posta
    Ostatnio zdarza się to rzadziej ale wielokrotnie byłem (4 lata pracuje na eppo) na drodze startowej z meteorologiem w celu potwierdzenia widzialności.
    Na EPZG zdarza się to dość często - szczególnie jesienią

    Co sądzicie o symulacji lądowania w gazeta.pl - zaraz na górze
    Gazeta.pl - portal internetowy - www.gazeta.pl

    Wygląda sensownie chociaż mi te 3 kręgi nie pasują bo ponoć ich nie było ?
     

  13. #233

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPLL/LCJ

    Domyślnie

    Ja miałbym takie pytanie - jaki jest czas reakcji silników w takiej maszynie na zwiększenia mocy do maksymalnej ? Z góry dzięki za odp.
     

  14. #234
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Yeah Zobacz posta
    Witek,
    raczej teraz używa się obiektów obserwacyjnych, albo przyrządów określających idzialność. szczerze to nie spotkałem się z tym żeby ktoś wysyłał meteorologa w celu sprawdzenia widzialności
    Owszem jeździ się nadal liczyć lampy, sam tego doświadczam
    Co do widzialności nie można mylić RVR i widzialności tzw. przeważającej. Bo RVR jest szacowane przez przyrząd ustawiony w osi drogi startowej. I to jest jedno. Ale podawana jest też widzialność przeważająca (czasem mylnie nazywana ogólną) czyli to co informator meteo widzi ze stacji. I tutaj mają zastosowanie repery widzialności, budynki, kominy, las itd. W przyszłości lotniska będą przechodzić na widzialnościomierze (coś jak transmisjometry RVR) które szacować będą widzialność przeważającą i minimalną wraz z jej kierunkiem. To co teraz dalej szacujemy na podstawie reperów.

    EDIT: I jeszcze jedno. Tą widzialność którą podawała stacja w Smoleńsku (mówimy o synoptycznej po południowej stronie miasta) to właśnie widzialność przeważająca i na 99% była szacowana wzrokowo przez człowieka. Chodzi mi tylko o to, że dyskusja zeszła w stronę RVR i można odnieść wrażenie że te wymieniane 500m to właśnie jego wartość co jest nieprawdą. To tak dla porządku.
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!


     

  15. #235
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Yeah Zobacz posta
    Witek, raczej teraz używa się obiektów obserwacyjnych, albo przyrządów określających idzialność. szczerze to nie spotkałem się z tym żeby ktoś wysyłał meteorologa w celu sprawdzenia widzialności
    Lampy sie liczy, zeby zastapic RVR a nie okreslic widzialnosc ogolna. Mylisz dwie sprawy okreslania widzialnosci ogolnej i do tego faktycznie mozesz uzyc jakiegos obiektu (np wiedzac, ze dany obiekt znajduje sie kilometr od lotniska) a RVR okresla sie na pasie i to wzdluz drogi startowej (do tego moga sie nadac w zasadzie tylko lampy krawedziowe albo centralnej pasa)

    EDIT:
    SimOn mnie ubiegl
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 12-04-2010 o 12:39
     

  16. #236
    Awatar Yeah

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    HTZA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Witek Zobacz posta
    Ostatnio zdarza się to rzadziej ale wielokrotnie byłem (4 lata pracuje na eppo) na drodze startowej z meteorologiem w celu potwierdzenia widzialności.

    EDIT: kiedyś było dużo częściej bo system miał tendencję do przekłamywania. Teraz został wyregulowany ale nadal co jakiś czas jesteśmy proszeni o weryfikację poprawności wskazań przez urządzenia.
    a tu mnie zaskoczyles, myslalem ze juz wszystko leci z automatu. Miałem z tym styczność też przez jakiś okres czasu i z takimi praktykami się nie spotkałem.
     

  17. #237
    Awatar ural

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKT, EPKM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pawmok Zobacz posta
    Sugerujesz , że zawsze niezależnie od okoliczności ostatnie zdanie ma załoga samolotu? Oj chyba jednak się mylisz. Jeśli warunki nie pozwalają na lądowanie to ATC ma obowiązek powiadomić o tym pilota i "nie dawać zgody na lądowanie"
    Odrobina minimalnej wiedzy. Tak, decyzję podejmuje pilot, o ile lotnisko nie jest zamknięte. A nie było. Dlaczego to kapitan decyduje? Ano dlatego, że z perspektywy samolotu można inaczej ocenić sytuację, niż z perspektywy wieży kontroli lotów! Kontroler może nic nie widzieć, a pilot może z kolei widzieć lądowisko i bezpiecznie wylądować - dlatego ocena należy do pilota, a nie do kontrolera. Inna jest widoczność z ziemi i inna z powietrza. Abstrahując od tego dodać trzeba, że nie mieliśmy tutaj do czynienia ze zwykłym lotem, a z lotem VIP. Ci piloci są szkoleni w lądowaniach w ciężkich warunkach pogodowych (cięższych, niż w przypadku lotów komunikacyjnych), co oczywiście w żaden sposób nie usprawiedliwia tego manewru JEŚLI faktycznie okoliczności katastrofy były takie, jak się przypuszcza. Na razie powód nie jest znany, choć wiele wskazuje na to, że warunki pogodowe nie pozwalały na lądowanie i kapitan podjął błędną decyzję, ale nie ma co przesądzać, bo na dzień dzisiejszy nie ma co do tego pewności. Niemniej jeszcze raz - to do kapitana należy decyzja o podjęciu próby lądowania, może też zrobić próbne podejście itd., zresztą z wywiadu z kontrolerem wynika, że faktycznie to pilot chciał zrobić. Mnie najbardziej zastanawia kwestia wysokościomierza i jego ustawień - w końcu drugi pilot musiał informować na bieżąco o wysokości i patrzeć na przyrządy... i tu jest jeden wielki znak zapytania i swoista luka, którą mam nadzieję rozwiąże odczytanie danych z czarnych skrzynek.
     

  18. #238
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Yeah Zobacz posta
    a tu mnie zaskoczyles, myslalem ze juz wszystko leci z automatu. Miałem z tym styczność też przez jakiś okres czasu i z takimi praktykami się nie spotkałem.
    Czasem warto sprawdzić dlatego, że mgła potrafi być baaardzo niejednorodna. Przykład z przed kilku dni. Ja ze stacji widziałem 200m (przeważającej) RVR był w granicach 400-450 m profilaktycznie kolega pojechał na DS i wyszło... 720m (szacowanego RVR). To też tak czasem jest gdy mamy niski stratus a nie typową mgłę.
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!


     

  19. #239

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    egbb

    Domyślnie

    Czy jest jakiś powód dla którego pilot zeszedł tak nisko podczas podprowadzania? Czy słusznym jest zakładać że próbował wypatrzyć pas lotniska?

    Zakładając ze przyrządy pokazywały poprawną wysokość lotu.
     

  20. #240
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez ural Zobacz posta
    Ci piloci są szkoleni w lądowaniach w ciężkich warunkach pogodowych (cięższych, niż w przypadku lotów komunikacyjnych)
    Na jakiej podstawie tak twierdzisz?
     

Strona 12 z 119 PierwszyPierwszy ... 2 10 11 12 13 14 22 62 112 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 24-03-2023, 15:42
  2. 08-01-2023, 06:27
  3. 23-09-2022, 15:29
  4. 30-11-2020, 10:52
  5. 11-09-2020, 13:24
  6. 16-06-2019, 17:29
  7. 24-04-2019, 00:46
  8. 12-11-2018, 01:30
  9. 15-08-2018, 21:47
  10. 13-07-2018, 22:08
  11. 02-04-2018, 17:50
  12. SR
    Refback This thread
    22-03-2018, 13:56
  13. 06-01-2018, 00:47
  14. 22-09-2017, 08:43
  15. 22-09-2017, 08:42
  16. 15-08-2017, 20:24
  17. 26-07-2017, 11:34
  18. 23-07-2017, 14:08
  19. 07-06-2017, 23:35
  20. 07-06-2017, 23:34
  21. 01-06-2017, 14:34
  22. 01-06-2017, 13:20
  23. 01-06-2017, 13:14
  24. 29-05-2017, 17:57
  25. 29-05-2017, 16:47
  26. 29-05-2017, 16:44
  27. 29-05-2017, 16:32
  28. 21-05-2017, 15:32
  29. 16-04-2017, 21:00
  30. 11-04-2017, 20:55
  31. 04-04-2017, 22:46
  32. 29-03-2017, 10:13
  33. 27-02-2017, 21:07
  34. 08-02-2017, 20:04
  35. 30-12-2016, 12:15
  36. 17-11-2016, 15:05
  37. 31-10-2016, 22:56
  38. 27-10-2016, 19:18
  39. 21-10-2016, 14:59
  40. 18-10-2016, 02:08
  41. 09-10-2016, 13:49
  42. 03-10-2016, 22:46
  43. 03-10-2016, 16:13
  44. 03-10-2016, 02:01
  45. 02-10-2016, 17:36
  46. 02-10-2016, 17:36
  47. 02-10-2016, 16:03
  48. 26-09-2016, 19:07
  49. 08-09-2016, 10:06
  50. 28-08-2016, 14:48

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •