Niekoniecznie jest mało rzetelny. On po prostu (jak i większość rosyjskich wypowiedzi) bazuje na zupełnie innych realiach niż nasze. Mam wrażenie, że część naszej dyskusji tego nie uwzględnia. Napisałeś o "dżungli" i w pewnym sensie jest to racja. Aby ogarnąć myślowo przebieg tragicznego lądowania, należy zapomnieć o obowiązujących w Polsce procedurach i przypomnieć sobie, jak jeszcze stosunkowo niedawno wyglądały nasze lotniska w Goleniowie, Babimoście, Słupsku, Zegrzu Pomorskim czy Bydgoszczy, gdzie rządziło wojsko, a samoloty pasażerskie były gośćmi, jakie było tam wyposażenie etc. i - naturalnie z odpowiednią poprawką na upływ kilkunastu lat - wyobrazić sobie lądowanie jak by nie było wojskowego Tu-154 na lotnisku wojskowym, które od kilku miesięcy przestało być używane operacyjnie i ledwie co zaczęto je przekształcać w lotnisko o podwójnym statusie (w domyśle z zamiarem docelowego przejęcia przez lotnictwo cywilne).
Oto fragment informacji prasowej sprzed zaledwie dwóch i pół miesiąca:
(całość:
Âîĺííűé ŕýđîäđîě "Ńĺâĺđíűé" â Ńěîëĺíńęĺ áóäĺň ďđčíčěŕňü ăđŕćäŕíńęčĺ ăđóçű — Âîĺííűé ŕýđîäđîě "Ńĺâĺđíűé" â Ńěîëĺíńęĺ áóäĺň ďđčíčěŕňü ăđŕćäŕíńęčĺ ăđóçű — Đîńńčéńęŕ˙ Ăŕçĺňŕ)
"Администрация Смоленской области подготовила и направила в профильные министерства концепцию развития военного аэродрома "Северный" в Смоленске и его использования в интересах гражданской авиации.
(...)
В октябре прошлого года был расформирован 103-ий гвардейский авиационный военно-транспортный полк имени Валентины Гризодубовой, базировавшийся на аэродроме "Северный". Охраной взлетно-посадочных полос в настоящее время занимается авиационная комендатура, около сотни гражданских служащих оказались без работы.
Губернатор обратился в Министерство обороны, в чьем ведении находится этот объект, с предложением придать ему статус аэродрома двойного назначения, что позволило бы включить его в состав таможенно-логистического комплекса под Смоленском.
В декабре министр Анатолий Сердюков дал согласие на изменение статуса "Северного", но предложил администрации Смоленской области разработать соответствующую концепцию."
Tłumaczenie niemal dosłowne dla niezbyt biegłych w języku rosyjskim:
"Administracja guberni smoleńskiej przygotowała i skierowała do kierunkowych ministerstw koncepcję rozwoju lotniska wojskowego Siewiernyj w Smoleńsku i jego wykorzystania w interesach lotnictwa cywilnego.(...)
W październiku ubiegłego roku został rozformowany 103 gwardyjski pułk lotnictwa transportowego im. Walentyny Grizodubowej, stacjonujący na lotnisku "Siewiernyj". Ochroną pasów startowych zajmuje się obecnie komendantura lotnicza. Około 100 pracowników cywilnych straciło pracę. Gubernator zwrócił się do Ministerstwa Obrony, w którego władaniu znajduje się obiekt, z propozycją nadania temu lotnisku statusu lotniska podwójnego przeznaczenia, co pozwoliłoby włączyć je w skład celno-logistycznego kompleksu pod Smoleńskiem.
W grudniu minister Anatolij Sierdiukow wydał zgodę na zmianę statusu Siewiernego, ale zaproponował administracji obwodu smoleńskiego opracowanie odpowiedniej koncepcji."
Nie sposób zakładać, że do stycznia coś zasadniczo się na tym lotnisku zmieniło. Zdecydowanie trzeba w pierwszej kolejności przystawić do niego standardy wojskowe, zbliżone do naszych z czasów Układu Warszawskiego. I kto sobie najpierw to uklepie w głowie, ten niech dyskutuje dalej.
A jeżeli ma istnieć jakaś "wyższość" wojskowych pilotów VIP-owskich nad "zwykłymi pilotami liniowymi", o której tu wcześniej mówiono, to moim zdaniem powinna się ona przejawiać na pewno w jednym: w umiejętności wykonywania lotów wg procedur czasami ekstremalnie odbiegających od tych, które my uważamy za standardowe. Na przykład do niezbyt dobrze przystosowanych dla regularnego ruchu pasażerskiego lotnisk docelowych takich jak Smoleńsk-Siewiernyj.
Zakładki