Strona 21 z 119 PierwszyPierwszy ... 11 19 20 21 22 23 31 71 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 401 do 420 z 2376
Like Tree190Likes

Wątek: 2010.04.10 TU-154 - Samolot Prezydenta RP rozbił sie pod Smoleńskiem

  1. #401

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie


    Polecamy

    Dlaczego mieliby zrzucać paliwo, to przecież nie było lądowanie awaryjne. O istnieniu takiej instalacji niech piszą eksperci a nie wyborcza
    Orlik
     

  2. #402

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Niekoniecznie jest mało rzetelny. On po prostu (jak i większość rosyjskich wypowiedzi) bazuje na zupełnie innych realiach niż nasze. Mam wrażenie, że część naszej dyskusji tego nie uwzględnia. Napisałeś o "dżungli" i w pewnym sensie jest to racja. Aby ogarnąć myślowo przebieg tragicznego lądowania, należy zapomnieć o obowiązujących w Polsce procedurach i przypomnieć sobie, jak jeszcze stosunkowo niedawno wyglądały nasze lotniska w Goleniowie, Babimoście, Słupsku, Zegrzu Pomorskim czy Bydgoszczy, gdzie rządziło wojsko, a samoloty pasażerskie były gośćmi, jakie było tam wyposażenie etc. i - naturalnie z odpowiednią poprawką na upływ kilkunastu lat - wyobrazić sobie lądowanie jak by nie było wojskowego Tu-154 na lotnisku wojskowym, które od kilku miesięcy przestało być używane operacyjnie i ledwie co zaczęto je przekształcać w lotnisko o podwójnym statusie (w domyśle z zamiarem docelowego przejęcia przez lotnictwo cywilne).

    Oto fragment informacji prasowej sprzed zaledwie dwóch i pół miesiąca:
    (całość: Âîĺííűé ŕýđîäđîě "Ńĺâĺđíűé" â Ńěîëĺíńęĺ áóäĺň ďđčíčěŕňü ăđŕćäŕíńęčĺ ăđóçű — Âîĺííűé ŕýđîäđîě "Ńĺâĺđíűé" â Ńěîëĺíńęĺ áóäĺň ďđčíčěŕňü ăđŕćäŕíńęčĺ ăđóçű — Đîńńčéńęŕ˙ Ăŕçĺňŕ)

    "Администрация Смоленской области подготовила и направила в профильные министерства концепцию развития военного аэродрома "Северный" в Смоленске и его использования в интересах гражданской авиации.
    (...)
    В октябре прошлого года был расформирован 103-ий гвардейский авиационный военно-транспортный полк имени Валентины Гризодубовой, базировавшийся на аэродроме "Северный". Охраной взлетно-посадочных полос в настоящее время занимается авиационная комендатура, около сотни гражданских служащих оказались без работы.
    Губернатор обратился в Министерство обороны, в чьем ведении находится этот объект, с предложением придать ему статус аэродрома двойного назначения, что позволило бы включить его в состав таможенно-логистического комплекса под Смоленском.
    В декабре министр Анатолий Сердюков дал согласие на изменение статуса "Северного", но предложил администрации Смоленской области разработать соответствующую концепцию."

    Tłumaczenie niemal dosłowne dla niezbyt biegłych w języku rosyjskim:
    "Administracja guberni smoleńskiej przygotowała i skierowała do kierunkowych ministerstw koncepcję rozwoju lotniska wojskowego Siewiernyj w Smoleńsku i jego wykorzystania w interesach lotnictwa cywilnego.(...)
    W październiku ubiegłego roku został rozformowany 103 gwardyjski pułk lotnictwa transportowego im. Walentyny Grizodubowej, stacjonujący na lotnisku "Siewiernyj". Ochroną pasów startowych zajmuje się obecnie komendantura lotnicza. Około 100 pracowników cywilnych straciło pracę. Gubernator zwrócił się do Ministerstwa Obrony, w którego władaniu znajduje się obiekt, z propozycją nadania temu lotnisku statusu lotniska podwójnego przeznaczenia, co pozwoliłoby włączyć je w skład celno-logistycznego kompleksu pod Smoleńskiem.
    W grudniu minister Anatolij Sierdiukow wydał zgodę na zmianę statusu Siewiernego, ale zaproponował administracji obwodu smoleńskiego opracowanie odpowiedniej koncepcji."

    Nie sposób zakładać, że do stycznia coś zasadniczo się na tym lotnisku zmieniło. Zdecydowanie trzeba w pierwszej kolejności przystawić do niego standardy wojskowe, zbliżone do naszych z czasów Układu Warszawskiego. I kto sobie najpierw to uklepie w głowie, ten niech dyskutuje dalej.
    A jeżeli ma istnieć jakaś "wyższość" wojskowych pilotów VIP-owskich nad "zwykłymi pilotami liniowymi", o której tu wcześniej mówiono, to moim zdaniem powinna się ona przejawiać na pewno w jednym: w umiejętności wykonywania lotów wg procedur czasami ekstremalnie odbiegających od tych, które my uważamy za standardowe. Na przykład do niezbyt dobrze przystosowanych dla regularnego ruchu pasażerskiego lotnisk docelowych takich jak Smoleńsk-Siewiernyj.
    Zgadzam sie z Toba , owszem pewnie ze trzeba to wszystko analizowac przez pryzmat realiów Rosji, ktorej niestety w standardach do europy czy swiata jak widac duuuuuzo brakuje.
    Ale z drugiej mając swiadomosc lotu na takie lotnisko, przygotowujesz sie 2 lub 3 razy dokladniej, zgadza sie.
    Koledzy tutaj prowadza kalkulacje ile im zabraklo itp itd. Nic by im nie zabrakło gdyby albo tego podejścia nie rozpoczynali, albo nie zeszli poniżej minimów.
    A jak było i co było przyczyna takiego stanu rzeczy, komisja pokaże.

    Cytat Zamieszczone przez erjot Zobacz posta
    wegi, dzięki za odpowiedź. Jeszcze raz Cię pomęczę: a czy takie wskazanie wysokościomierza (-10 m lub 99 990 m) zdarza się przy podchodzeniu do lądowania? Jest to normalne i możliwe czy całkiem wyjątkowe wskazanie?
    takie wskazanie pojawi sie gdy ustawisz błednie ciśnienie QFE.
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 13-04-2010 o 20:16 Powód: scalanie
     

  3. #403
    Awatar Blank

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    ZCH

    Domyślnie

    Pod sam koniec słychać jak ktoś odsuwa gapiów " wsie nazat". Moze strzały w powietrze ?
    Jednak są też strzały wcześniej..
    NIKON D5100, , MTO 11CA
     

  4. #404
    Awatar Kanapka

    Dołączył
    Mar 2010
    Mieszka w
    Zawiercie

    Domyślnie

    TVN podało że jutro będzie raport z czarnej.
     

  5. #405
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez molger Zobacz posta
    Koledzy tutaj prowadza kalkulacje ile im zabraklo itp itd. Nic by im nie zabrakło gdyby albo tego podejścia nie rozpoczynali, albo nie zeszli poniżej minimów.
    Dokladnie. Co niektorzy tutaj powinni sobie to wymalowac duzymi literami na scianie.
     

  6. #406
    Awatar cohontes

    Dołączył
    Jun 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kanapka Zobacz posta
    TVN podało że jutro będzie raport z czarnej.
    Gdzieś indziej podawali , że dopiero pod koniec tygodnia mają się pojawić.

    Mam pytanie , czy jest gdzieś możliwe do zdobycia nagranie rozmów kontrolerów z pilotami ? Gdzieś w dyskusji pojawiło się coś takiego , lecz skasowano podobno posta z tym nagraniem. Czy ktoś nim dysponuje?
     

  7. #407
    Awatar Skaut198

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPZA - Zamość

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mfi Zobacz posta
    Należy przy tym dodać, że ten ekspert wypowiada się w bulwarówce "Moskowskij Komsomolec", a to jest taki rosyjski "Fakt".

    Odnośnie tego elementu na zdjęciach satelitarnych leżącego przed drogą to w TYM materiale, w jego 1:18 min dziennikarz mówi, że "samolot przeleciał nad drogą pozbawiony statecznika".
    Ponieważ utrata statecznika wg. mnie jest mało prawdopodobna (przynajmniej od kontaktu z drzewem/anteną - z uwagi na kształt usterzenia) dlatego też to musiał być raczej fragment skrzydła. Spekulując dalej w ten sposób, można by przyjąć, że:
    Samolot do tamtego miejsca leciał w osi pasa po czym nastąpił kontakt lewego skrzydła z przeszkodą i odłamanie jego fragmentu (fragment ten spadł właśnie przed drogą). W wyniku tego uderzenia samolot pozbawiony części lewego skrzydła zaczął przechylać się na lewą stronę (o przechyle mówił polski świadek S. Wiśniewski) i jednocześnie skręcać w lewo, oddalając się od osi pasa, aż do momentu zderzenia z ziemią.
    Twoja analiza mfi jest zgodna z moją. Pozwoliliśmy sobie wspólnie dokonać analizy zdjęciowej, porównać na zdjęciach satelitarnych stosunek ośi pasa do kierunku i miejsca rozbicia się samolotu. Najbardziej wiarygodnym jest także film opublikowany przez Gazeta.pl:
    YouTube - Jak dosz

    Załączam także tą analizę zdjęciową dla Was:


    Samolot utracił część siły nośnej na lewym skrzydle po kolizji z obiektem naziemnym (antena lub drzewo), zaś prawe skrzydło na skutek zaburzenia równowagi pod wpływem zwiększonej siły nośnej uniosło się w górę, przez co samolot doznał przechyłu na lewą burtę i zmienił kierunek lotu (schodząc z osi pasa). Fragment utraconego lewego skrzydła leży prawdopodobnie po wschodniej stronie drogi do Smoleńska i zaznaczony jest na naszej analizie.
    Czerwona linia, po wyliczeniu, to lot w czasie około 5 sekund od chwili odejścia z osi pasa, czyli kolizji.
     

  8. #408

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie

    Jeśli dobrze wnioskuje po filmach i zdjęciach. Część lewego skrzydła spadła przed drogą. Druga część tego skrzydła widoczna jest w filmie podanym przez Lucassa. Prawe skrzydło znajduje się tuż obok podwozia. Samolot stracił część siły nośnej na lewym skrzydle, przechylił się na lewy bok i stracił całość lewego skrzydła na drzewach, lub samej ziemi.
     

  9. #409
    Awatar Skaut198

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPZA - Zamość

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kojusoki Zobacz posta
    Witam forumowiczów

    Mam pytanie odnośnie samego uderzenia. Z tego co rozumiem, samolot podchodził do lądowania z prędkością +-230km/h. Z pewnością zwalniał "na drzewach", by ze znacznie mniejszą prędkością uderzyć o ziemię. No właśnie - czy uderzył, czy był to bardziej ślizg, czy też zrobił "fikołka" jak to opisywali świadkowie.
    Zmierzam do tego, że nie bardzo rozumiem dlaczego wszyscy zginęli (chyba że samolot koziołkował, wtedy jest to jasne). Nie było ponoć "większego" pożaru.
    Czy chodziło o przeciążenia i obrażenia wewnętrzne, o ogień? Jak to jest w wypadkach - czy takie przyziemienie (ślizg) zawsze się tak kończy?
    Wypadki komunikacyjne, a więc lotnicze także podlegają prawom fizyki. A ściśle mówiąc, ofiary wypadków podlegają tym prawom.
    Bardzo prosty wzór na zachowanie energii lub zamianę potencjalnej w kinetyczną (mgh=mv(2)/2) pozwala wyliczyć jaka energia oddziałuje na ciała ofiar przypiętych pasami do foteli lotniczych w momencie twardego przyziemienia, czyli udaru (brak dobiegu, płynnego wyhamowania). Ja wyliczyłem, ze jeśli Tupolev runął z pasażerami na ziemię z prędkością 250km/h to odpowiada to skokowi samobójczemu z wysokości 245 metrów.
    Dlatego właśnie giniemy w wypadkach cbdu.
     

  10. #410

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    Zastanawia mnie tylko ze skoro samolot lecial tak nisko, drzewa jak wyglada ze zdjec i video nie sa duze i az tak gesto, pozaru wielkiego nie bylo.... dlaczego rozsypal sie w tak drobne kawalki.
    Podobnym wypadkiem ostatnio byl Aviastar-TU T204 a jedynie stracil skrzydla, przelamal sie i wyglada ze wszyscy przetrwali. http://www.avherald.com/h?article=4290127e&opt=6400


    Ciekawe zdjecie podwozia... jeszcze tego ujecia nie widzialem. mozna sadzic ze tylko jedna strona podwozia miala stycznosc z ziemia... bo ta z tylu zdjecia jest w miare czysta.

     

  11. #411
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Skaut198 Zobacz posta
    Tupolev runął z pasażerami na ziemię z prędkością 250km/h to odpowiada to skokowi samobójczemu z wysokości 245 metrów.
    Oczywiscie takie porownanie szybkosci ma maly sens. Jak spadasz pinowo w dol to przeciazenie (g - a tylko to sie naprawde liczy) jest zupelnie inne niz jak samolot leci z predkoscia 250 km/h uderzajac w ziemie - olbrzymia wiekszosc tej szybkosci jest wektorem skierowanym poziomo a nie pionowo. Trzeba by obliczyc przeciazenia w obu wypadkach ktore zapewne beda drastycznie inne - oczywiscie oba beda dostatecznie smiertelne.
     

  12. #412

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Malbork/Wrocław/?

    Domyślnie

    Analizuję zdjęcie satelitarne z miejsca wypadku, mam pytanie do praktyków latania, czy pilot w warunkach ograniczonej widoczności spwodowanych przez mgłę, podchodząc do lądowania w osi głównego pasa, mógł przyjąć, że stojanka o okrągłym kształcie zlokalizowana prawie w osi miejsca wypadku,którą mógł zobaczyć w sposób nagły, której zarys mógł przebijać się przez mgłę, jest początkiem pasa głównego i mógł wykonać manewr skrętu w jej kierunku ?
     

  13. #413

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie Co się wydarzyło 9 kwietnia ?

    Według tego Tu-154 n/b 101 był 9 kwietnia w Smoleńsku.
     

  14. #414
    Awatar Skunik86

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Olsztyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mnrphoto Zobacz posta
    mozna sadzic ze tylko jedna strona podwozia miala stycznosc z ziemia... bo ta z tylu zdjecia jest w miare czysta.
    świetna uwaga ! zgadzam się z nią.
     

  15. #415

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mnrphoto Zobacz posta
    Zastanawia mnie tylko ze skoro samolot lecial tak nisko, drzewa jak wyglada ze zdjec i video nie sa duze i az tak gesto, pozaru wielkiego nie bylo.... dlaczego rozsypal sie w tak drobne kawalki.
    Podobnym wypadkiem ostatnio byl Aviastar-TU T204 a jedynie stracil skrzydla, przelamal sie i wyglada ze wszyscy przetrwali. http://www.avherald.com/h?article=4290127e&opt=6400


    Ciekawe zdjecie podwozia... jeszcze tego ujecia nie widzialem. mozna sadzic ze tylko jedna strona podwozia miala stycznosc z ziemia... bo ta z tylu zdjecia jest w miare czysta.

    Z informacji wynika, nasza maszyna przekoziołkowała z tą prędkością i uderzyła o ziemię z ogromną siłą. Czy jednak wystarczała ona do tak doszczętnego zniszczenia kadłuba?. Co dziwniejsze, na filmiku widać jedynie kilka małych, dopalających się ognisk i to jeszcze przed przyjazdem straży. Czyżby nastąpił potężny wybuch (świadkowie mówią, że słyszeli dwie eksplozje), który rozniósł cały kadłub? Po nim zaś nie pozostało wiele, co mogło się jeszcze spalić?

    W związku z tym, czy można tutaj zatem zaryzykować hipotezę, że gdyby lecieli maszyną o nowocześniejszej konstrukcji, nie doszłoby może do wybuchu lub kadłub utrzymałby integralność pozwalając zostawić nadzieję na przeżycie przynajmniej części pasażerów? Wiem, że to już dalekie spekulacje, ale czemu nie?

    Ponadto myślę, że założenie kolegi, że na ciała działało 20g jest wzięte z sufitu. Czy przy takim przeciążeniu następuje rozerwanie ludzkiego ciała? We wczorajszym programie Adam Bielan powiedział, że podczas identyfikacji ciało Prezydenta było "niekompletne". A chyba należy i takie stwierdzenie uznać za eufemizm. Więc albo potężna siła, albo potężna eksplozja. Czy się mylę?
     

  16. #416

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez melas Zobacz posta
    Według tego Tu-154 n/b 101 był 9 kwietnia w Smoleńsku.

    Jeżeli dobrze pamiętam w sobotę coś było mówione na TVN24, że ten Tu-154 był wcześniej na "rekonesansie" w Smoleńsku. Nie wiem jednak czy lądował ani na ile można wierzyć tej informacji.




    Cytat Zamieszczone przez Translatorpl Zobacz posta
    Ponadto myślę, że założenie kolegi, że na ciała działało 20g jest wzięte z sufitu. Czy przy takim przeciążeniu następuje rozerwanie ludzkiego ciała? We wczorajszym programie Adam Bielan powiedział, że podczas identyfikacji ciało Prezydenta było "niekompletne". A chyba należy i takie stwierdzenie uznać za eufemizm. Więc albo potężna siła, albo potężna eksplozja. Czy się mylę?
    Eksplozja to właściwie jedyne wytłumaczenie (skoro ognia nie było) medialnych doniesień o "zwłokach zwęglonych w ponad 50%".
     

  17. #417

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    tak się zastanawiam,czy na tym lotnisku był RSL...?
     

  18. #418
    Awatar paluch

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Czempiń/CZE

    Domyślnie

    Translatorpl

    To też może być popryskane od błota. Wiadomo, że tam było pełno błota i kiedy samolot sie rozbił możlwe, że błoto pryskało na wszystkie strony.
    Ale nie wykluczone, że było tak jak Ty mówisz.
    NIKON D90 + NIKKOR 18-105mm DX VR + SYNTA 8"
     

  19. #419
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Nie potrzebnie próbujesz przekombinować. Konstrukcja samolotu uległa zniszczeniu na skutek uderzenia o ziemie.I tyle.
     

  20. #420
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Translatorpl Zobacz posta
    zaryzykować hipotezę, że gdyby lecieli maszyną o nowocześniejszej konstrukcji, nie doszłoby może do wybuchu lub kadłub utrzymałby integralność pozwalając zostawić nadzieję na przeżycie przynajmniej części pasażerów? Wiem, że to już dalekie spekulacje, ale czemu nie?
    To sa bezsensowne dywagacje. Sily przy takim zderzeniu sa tak olbrzymie ze zadna konstrukcja by tego nie zniosla. Wybuch paliwa, pozar jest tez zrozumialy i typowy. Oczywiscie ze gdyby moze kat podejscia byl minimalnie inny, jakies drzewo stalo o 30 cm w prawo, jakis kamien byl w troche innym miejscu, itp, itp,itp. to kadlub by sie inaczej rozpadl i ktos by przezyl. Takie rozwazania do zadnych ciekawych wnioskow nie prowadza.
     

Strona 21 z 119 PierwszyPierwszy ... 11 19 20 21 22 23 31 71 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 07-05-2023, 05:47
  2. 24-03-2023, 15:42
  3. 08-01-2023, 06:27
  4. 23-09-2022, 15:29
  5. 30-11-2020, 10:52
  6. 11-09-2020, 13:24
  7. 16-06-2019, 17:29
  8. 24-04-2019, 00:46
  9. 12-11-2018, 01:30
  10. 15-08-2018, 21:47
  11. 13-07-2018, 22:08
  12. 02-04-2018, 17:50
  13. SR
    Refback This thread
    22-03-2018, 13:56
  14. 06-01-2018, 00:47
  15. 22-09-2017, 08:43
  16. 22-09-2017, 08:42
  17. 15-08-2017, 20:24
  18. 26-07-2017, 11:34
  19. 23-07-2017, 14:08
  20. 07-06-2017, 23:35
  21. 07-06-2017, 23:34
  22. 01-06-2017, 14:34
  23. 01-06-2017, 13:20
  24. 01-06-2017, 13:14
  25. 29-05-2017, 17:57
  26. 29-05-2017, 16:47
  27. 29-05-2017, 16:44
  28. 29-05-2017, 16:32
  29. 21-05-2017, 15:32
  30. 16-04-2017, 21:00
  31. 11-04-2017, 20:55
  32. 04-04-2017, 22:46
  33. 29-03-2017, 10:13
  34. 27-02-2017, 21:07
  35. 08-02-2017, 20:04
  36. 30-12-2016, 12:15
  37. 17-11-2016, 15:05
  38. 31-10-2016, 22:56
  39. 27-10-2016, 19:18
  40. 21-10-2016, 14:59
  41. 18-10-2016, 02:08
  42. 09-10-2016, 13:49
  43. 03-10-2016, 22:46
  44. 03-10-2016, 16:13
  45. 03-10-2016, 02:01
  46. 02-10-2016, 17:36
  47. 02-10-2016, 17:36
  48. 02-10-2016, 16:03
  49. 26-09-2016, 19:07
  50. 08-09-2016, 10:06

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •