Strona 28 z 119 PierwszyPierwszy ... 18 26 27 28 29 30 38 78 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 541 do 560 z 2376
Like Tree186Likes

Wątek: 2010.04.10 TU-154 - Samolot Prezydenta RP rozbił sie pod Smoleńskiem

  1. #541

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie


    Polecamy

    W ponizszym linku jest wypowiedz kontrolera ze Smolenska jakoby Tu-154M nie mial zgody na ladowanie:

    Crashed Polish plane landed without permission - air traffic controller | Top Russian news and analysis online | 'RIA Novosti' newswire
     

  2. #542
    jas
    jas jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie Różnice w nalocie pilotów

    Cytat Zamieszczone przez krisow Zobacz posta
    Nalot pilotów załogi Tu-154 za stroną 36 splt:

    - kpt. pil. Arkadiusz PROTASIUK - nalot ogólny: 3528 godz. (na Tu-154M 2937 godz.)
    - mjr pil. Robert GRZYWNA - nalot ogólny: 1939 godz. (na Tu-154M 506 godz.)
    - por. pil. Artur ZIĘTEK - nalot ogólny: 1069 godz. (na Tu-154M 59 godz., jako nawigator)
    - chor. Andrzej MICHALAK - technik obsługi pokładowej legitymującym się nalotem 330 godzin.
    Zmienia to nieco postać rzeczy w kwestii nalotu. Nie wiedziałem, że istnieje strona 36 SPLT. Ale faktycznie są tam podane takie dane. Ciekawe skąd w takim razie dane o nalocie dowódcy publikowane chocby wczoraj przez różne portale? Róznice są zdumiewająco duże. Niestety jednak koledzy latający w Locie, byli piloci 36 SPLT, potwierdzają zupełnie inną mentalność pilotów wojskowych, czyli podporządkowaniu celowi na "wykonanie zadania" a nie bezpieczeństwo wykonania operacji. I tak było zawsze w historii tej jednostki. Tak ich kiedyś szkolono, co zmuszało ich do zupełnej zmiany podejścia do filozofii latania po przejściu do LOTu. Niemniej bulwersuje najbardziej to, że katastrofa CASA'y nie zmieniła niczego w podejściu urzędników wojskowych, nie przełożyła się na szkolenia w celu pozbycia się niepożadanych z punktu widzenia bezpieczeństwa nawyków, opracowania nowoczesnych procedur nie mówiąc o wymianie floty. Przeszkolenia na nowy sprzęt z pewnością wymusiłby na pilotach taką zmianę filozofii latania.
    Pozdrawiam
    jas
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 15-04-2010 o 08:01 Powód: cytowanie
     

  3. #543
    Awatar pR0SiAczek

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Gorzów Wlkp.

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez molger Zobacz posta
    W końcu Pan Hypki powiedział kilka mądrych rzeczy. Faktycznie pokutuje tu system, od wypadku Iskry, Mi 8 , Casy, Bryzy i teraz Tu 154. Nie wyciagnięto zadnych wnioskow. Pilotow bojowych szkoli sie po to by polecieli rozwalili co mieli rozwalic , a jak sie uda to wrocili. Natomiast ci ktorzy lataja z pasazerami i to takimi powinni byc szkoleni przynajmniej w czesci jak piloci cywilni.
    Taka moja prywatna dygresja. Jeżeli lotnik raz schodzi ponizej minimow , bedzie tak robil i w kolejnych podejsciach szczegolnie jak te wczesniejsze byly udane, bo przekroczyl juz ta psychologiczna granice, ze przeciez sie udaje. Tylko ze takie rozumienie zagadnienia prowadzi niestety do finalu, jaki mielismy 2 lata temu i teraz.
    poza sentencją o dymisji Klicha (co on ma wspólnego ze sposobem wyszkolenia pilotów kształconych w połowie lat 90. nie wiem? - może ma jakiś osobisty uraz do ministra) dało się go słuchać co w ostatnich dniach jest wyjątkowym wydarzeniem jeśli chodzi o komentarze dotyczące wydarzeń pod Smoleńskiem. Mimo, że jednoznacznie obarcza winą pilotów (może posiada tajemną wiedzę niedostępną nawet większości prokuratorów obecnych na miejscu zdarzenia). Jak dla mnie też to był klasyczny (niestety!) CFIT, ale poziom informacji przekazywanych publicznymi kanałami jest żenująca, dlatego pozwolę sobie mieć mimo wszystko wątpliwość co do negatywnej oceny zachowania załogi podczas feralnego lotu.
     

  4. #544
    Awatar papacharlie

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Translatorpl Zobacz posta
    I nie tylko... Przed kartą on napisał tak:
    Тут есть один маленький секрет. Я пока этого не говорил, ждал пока все "умники" выскажуться. Борт иностранный, посадка в аэропорт не имеющий статуса "международный". Автоматически предполагает присутствия на борту так называемого штурмана-лидеровщика, которого посадил туда Департамент Воздушного Транспорта РФ. У него были все схемы и инструкции. Возможно, что он сидел за штурвалом. Внимательно изучаем еще раз списки погибших. А был ли он там вообще?

    Istnieje pewien sekret. Nie mówiłem o tym, czekając, aż wszyscy "eksperci" się wygadają. Samolot zagraniczny, lądowania na lotnisku, które nie ma statusu "międzynarodowy". Automatycznie oznacza to obecność na pokładzie tzw pilota-lidera, którego wysłał tam Departament Transportu Lotniczego Rosji. Miał wszystkie schematy i instrukcje. Jest możliwe, że siedział przy sterze. Uważnie studiujemy ponownie listy ofiar. A był on tam w ogóle?

    Ki czort?? Ktoś wie o takiej procedurze??
    TAK - ale w MARYNARCE HANDLOWEJ - jak sie wchodzi do portu - w lotnictwie to kompletna bzdura. Ja tam bym nie oddał sterów nie wiadomo komu, a co dopiero "Air Force 1"
    Poza tym masz wcześnie na forum nagranie rozmów pilotów SKYTAXI z podejścia na to lotnisko - też "zagraniczny" samolot i załoga była nasza.
    Aż dziw bierze że ktoś coś takiego wymyślił.
     

  5. #545
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    (bo Hypki naprawdę od jakiegoś czasu mówi sensownie, a wszyscy go wrzucają do jednego worka z Głowackim, brrr).
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011
     

  6. #546

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez papacharlie Zobacz posta
    AD.1 Może się nie zamyka - praktyka pokazuje jednak inaczej:

    ROMA/CIAMPINO : Closed due to fog from 0600-1030UTC.
    Ireland Knock - closed until further notice due to fog
    Poland Gdansk - closed due to fog

    Nie wspomnę o Delhi gdzie ich zmorą są częste zamknięcia z powodu mgły.
    To ze RYR sobie "zamyka" lotnisko to nic nie znaczy...Inne linie mogą w tym czasie normalnie lądować
     

  7. #547
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Do czego to doszlo, nawet Hypki zaczal mowic do rzeczy...
     

  8. #548

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez molger Zobacz posta
    Taka moja prywatna dygresja. Jeżeli lotnik raz schodzi ponizej minimow , bedzie tak robil i w kolejnych podejsciach szczegolnie jak te wczesniejsze byly udane, bo przekroczyl juz ta psychologiczna granice, ze przeciez sie udaje. Tylko ze takie rozumienie zagadnienia prowadzi niestety do finalu, jaki mielismy 2 lata temu i teraz.
    Do tych mądrych słów dodam od siebie że warto wbijać ludziom do głowy że przepisy, procedury w lotnictwie (w tym i minima) nie wymyślono tak sobie ale to efekt analiz przyczyn wypadków.
     

  9. #549

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pR0SiAczek Zobacz posta
    (może posiada tajemną wiedzę niedostępną nawet większości prokuratorów obecnych na miejscu zdarzenia).
    Tajemnicza wiedza raczej niepotrzebna. Skoro probowali szukac krawedzi pasa bedac na wysokosci czubek drzew mowi samo za siebie - chyba ze mieli kompoletnie rozlegulowane wyskosciomierze ale jest to wybitnie malo prawdopodobny scenariusz. Co do Klicha - logika jest taka ze od wypadku CASy jakoby nic sie nie zmienilo, podejscie do szkolenie pozostalo to samo. Skoro Klichowi podlega MON a 36 splt. jest czescia MONu wiec piramida odpowiedzialnosci jest jasna.
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 15-04-2010 o 09:34
     

  10. #550

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kielce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez em_be Zobacz posta
    Do tematu dorzucam swoją wizualkę na Google Earth:
    No cóż, kolega nie odrobił dokładnie pracy domowej
    Już 24 godziny temu, w tym wątku pojawił sie materiał, z którego jasno wynika, ze samolot miał inny tor lotu niż to kolega przedstawił - samolot nie leciał w osi pasa tylko był przesunięty na południe.

    Ze zdjęć tam umieszczonych dokładnie można określić pozycję w trakcie przecinania drogi (ciut bardziej na północ).

    Można by sie pokusić aby tor lotu wyznaczyć przy pomocy wstęgi o rozpiętości płatowca w rzucie na ziemię, z uwzględnieniem oberwanego skrzydła i mocnego przechyłu.
    tompac.pl - moje fruwaje
    Pożegnanie z fotografią. Pobierz wersję pdf [20MB]




     

  11. #551
    Awatar verticus

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez testa Zobacz posta
    Z oświadczeń świadków wynika, że samolot miał silne przechylenie na lewe skrzydło, więc jak możliwe jest ścięcie gałęzi na tym drzewie??? (fotka jest zrobione w kierunku z którego nadlatywał samolot, a za plecami fotografa jest teren gdzie samolot uderzył w ziemię)

    Możliwe jest też, że nie wiemy z której perspektyw świadkowie widzieli lecący samolot...
    Może to był przechył na prawe skrzydło a patrząc w kierunku dziobu samolotu z perspektywy obserwatora jest to lewe skrzydło.
    Przechył na prawe skrzydło pasuje do zniszczeń gałęzi na tym drzewie.
    Być może w tym miejscu samolot był znacznie obrócony wg osi kadłuba i gałęzie tego drzewa ściął ogonem?
     

  12. #552

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Link do artykułu z dzisiejszej wyborczej:
    Zawi

    Czy mógłby to ktoś skomentować?
     

  13. #553

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez becki Zobacz posta
    Czy mógłby to ktoś skomentować?
    Może ostatnie zdanie z tego artykułu jest kluczowe: "Inny z cytowanych ekspertów przypuszcza z kolei, że w bazie danych systemu TAWS mogło nie być kompletnych cyfrowych map okolic Smoleńska."
     

  14. #554

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie

    W galerii autora zdjęć terenu pojawiła się nowa wersja planu sytuacyjnego, niestety tylko po rosyjksku:
    Веб-альбомы Picasa - Сергей Амелин - Авиакатастроф...


    Cytat Zamieszczone przez verticus Zobacz posta
    Być może w tym miejscu samolot był znacznie obrócony wg osi kadłuba i gałęzie tego drzewa ściął ogonem?
    Pisałem o tym wczoraj ale ta opcja nie przekonała nikogo ;]
     

  15. #555

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez papacharlie Zobacz posta
    ... Aż dziw bierze że ktoś coś takiego wymyślił.
    To nieporozumienie. Bodaj za czasów ZSRR była taka procedura. Pisze o tym we wspomnieniach jeden z lotowskich kapitanów. Jednak chodziło wówczas o samolot cywilny, a "lider" nie siadał za sterami, jedynie pomagał w nawigacji i łączności z ziemią.
     

  16. #556

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Witam
    podobnie jak niektórzy zarejestrowalem się aby śledzić ten wątek i uzyskac informacje od ekspertów.
    Jako laik mam pytanie:
    Czy możliwe jest że pilot po uzyskaniu nieprawidłowych danych o ciśnieniu z ziemi myślał = przyrządy wskazywały, że jest wyżej ?
     

  17. #557
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomdar Zobacz posta
    W galerii autora zdjęć terenu pojawiła się nowa wersja planu sytuacyjnego, niestety tylko po rosyjksku:
    Веб-альбомы Picasa - Сергей Амелин - Авиакатастроф...
    Tutaj: Altair - Ostatni kilometr można znaleść to samo z polskim opisem.
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218
     

  18. #558

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kielce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tomdar Zobacz posta
    W galerii autora zdjęć terenu pojawiła się nowa wersja planu sytuacyjnego, niestety tylko po rosyjksku:

    Przybyło opisy z których by wynikało, że samolot po zderzeniu lewym skrzydłem, z pierwszą dużą brzozą zmienia kierunek lotu (w lewo) i zaczął sie obracać w osi podłużnej, nad drogą był już obrócony kołami do góry!
    tompac.pl - moje fruwaje
    Pożegnanie z fotografią. Pobierz wersję pdf [20MB]




     

  19. #559

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    A ja mam dodatkowe pytanie z innej beczki. Śledzę wątek od początku i nurtuje mnie trochę jedna kwestia.
    Skoro ten samolot był samolotem rządowym i przynależał do jednostki lotnictwa wojskowego to dlaczego czarne skrzynki są w Rosji i badają je tamtejsi eksperci ?? Czy to nie jest tak, że samolot był jakby terytorium Polski a rejestracje na czarnych skrzynkach i wszystkie części samolotu stanowią własność polskiego państwa ? Czy wszystkie materiały, dowody wrócą do Polski ?
    Pamiętam wypadek SU-27 w Radomiu i tam wszystko poleciało na Białoruś łącznie z tajemnicą co też się naprawdę stało. Czy między tym wypadkiem i katastrofą samolotu rządowego patrząc pod kątem przepisów międzynarodowych jest jakakolwiek różnica ??

    I ciekawa bardzo ta informacja o systemie ostrzegania TAWS - może ktoś coś wie więcej na temat tego na jakich dokładnie danych (mp. który wysokościomierz) on działa i czy mógł wprowadzić w tragiczny w skutkach błąd przez niedokładność tych danych lub zawieść w inny sposób ?
    Z tego co wyczytałem wiem jedynie, że polega on na danych z GPS (wymaga mapy w systemie) i instrumentów pokładowych (Terrain awareness and warning system - Wikipedia, the free encyclopedia) . Co do tych drugich już był poruszany wątek możliwych błędów przy wprowadzaniu wartości ciśnienia... Więc znów wracamy do spekulacji.
     

  20. #560
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie


    Polecamy

    W momencie tragedii lotnisko "Siewiernyj" pod Smoleńskiem to był kawałek betonowego pasa o długości 2500 metrów i szerokością 49, wyposażony w drogi kołowania i miejsca postojowe dla samolotów. Lotnisko działa i jest sporadycznie wykorzystywane do lotów samolotów wojskowych i transportowych. W istocie, na lotnisku nie było żadnego naziemnego wyposażenia przydatnego dla ZAGRANICZNEGO samolotu, (...)
    Co do rosyjskich samolotów, to dla nich to lotnisko absolutnie się nadaje, z zachowaniem wszystkich niezbędnych wymogów lotniczego bezpieczeństwa. Dla cudzoziemców lot na takie lotnisko to jak nawigacja na podstawie paczki Biełomorów. Niestety!
    Tekst bardzo miły dla naszego ucha, ale autor popełnia ten sam błąd myślowy, co wielu wypowiadających się w naszej dyskusji, tzn. rozpatruje lot prezydencki, jakby to był zwykły lot liniowy. Powtarzam po raz kolejny: taki sposób myślenia prowadzi na manowce. Będziemy się oburzać, ale niczego nie wyjaśnimy.

    Gdyby loty VIP-ów odbywały się ściśle według reguł latania pasażerskiego, to nigdy żaden prezydent ani premier nie poleciałby do Afganistanu czy innego Iraku, gdzie toczą (toczyły) się działania wojenne i zupełnie nie ma mowy o jakimkolwiek ruchu pasażerskim. To VIP określa, kiedy i dokąd chce dotrzeć, a rolą wojska jest znaleźć i zaproponować takie lotnisko, które będzie jak najbliżej punktu docelowego i zapewni możliwie sprawne zrealizowanie operacji. W tym momencie rozmawia się o warunkach bezpieczeństwa, jakie dane lotnisko zapewnia, względnie o stworzeniu odpowiednich warunków. Jeżeli dochodzi się do wniosku, że ryzyko jest za duże, to szuka się następnego lotniska.

    Smoleńsk jest wystarczający dla rosyjskich samolotów transportowych, a nie nadaje się dla polskiego, można powiedzieć, że wypuszczonego z tej samej fabryki? Bzdura. W normalnych warunkach pogodowych (tzn. powyżej minimum dla lotniska) bezboleśnie doleciał trzy dni wcześniej z premierem i z prezydentem też by doleciał. Znaczy, nie w lotnisku tkwi istota problemu.

    Cytat Zamieszczone przez godo Zobacz posta
    Normalnie jestem w szoku widząc taką mapę ............. Domyślam się, że w Federacji Rosyjskiej takie mapy to normalność jeśli chodzi o lotniska takie jak w Smoleńsku.
    Jak wyżej. Co tu być w szoku, jeśli to nie jest (dopiero ma być) lotnisko dla cywilnego ruchu międzynarodowego? Kto powiedział, że to jest regularna mapa lotnicza? Kto powiedział, że na podstawie tej właśnie mapy odbywał się lot? Gość miał jakiś podręczny schemat, więc go zamieścił na forum. W naszym kalendarzu lotniczym widziałem podobne mapki polskich lotnisk.

    Z drugiej strony taka mapka zawiera niezbędne dane o wymiarach i ogólnej topografii lotniska i w tym zakresie powinna wojskowej załodze wystarczyć. Kilkanaście lat temu (przed wejściem Polski do NATO) bardzo podobną mapkę Dęblina wysyłałem z Warszawy faksem Niemcom, którzy organizowali lot VIP i mieli zerowe pojęcie o naszym lotnisku. Dęblina nie było wtedy na żadnej ich mapie. Wzięli sobie ten "mój" faks, dwa dni przed imprezą zrobili lot próbny "na sucho", a we właściwym dniu przylecieli, wylądowali, VIP wysiadł i odlecieli. Ich VIP z naszym VIPem polecieli następnego dnia na pokładzie Mi-8, startującego z małego placyku nad Wisłą, którego już w ogóle nie było na żadnej mapie.
    Istota wojskowego latania VIP-owskiego (i w ogóle transportowego) polega na tym, że nie zawsze ma się do dyspozycji wielki międzynarodowy port lotniczy, pięknie opisany i rozrysowany na kolorowych mapach.

    Cytat Zamieszczone przez jas Zobacz posta
    Niestety jednak koledzy latający w Locie, byli piloci 36 SPLT, potwierdzają zupełnie inną mentalność pilotów wojskowych, czyli podporządkowaniu celowi na "wykonanie zadania" a nie bezpieczeństwo wykonania operacji. I tak było zawsze w historii tej jednostki.
    Dlaczego niestety? Co do zasady właśnie tak powinno być. Po to wojsko jest, aby wykonać zadanie. Gdyby myślało wyłącznie o chronieniu własnego tyłka, to nigdy żadnej wojny by nie wygrało.
    W przypadku 36 splt przekłada się to na loty do miejsc, gdzie panują ekstremalne warunki. Liniowy pilot nie poleci na lotnisko w Afganistanie, gdzie na podejściu może zostać poczęstowany "Stingerem" lub "Strzałą", a wojskowy poleci. Liniowy nie poleci na rosyjskie lotnisko zapasowe, a wojskowy poleci. I tak dalej. Specpułk musi umieć takie rzeczy, bo po to jest. Naturalnie w granicach możliwości technicznych swojego sprzętu i warunków danego lotniska. Dalej patrz początek mojego posta.

    Cytat Zamieszczone przez pawels Zobacz posta
    Czy to nie jest tak, że samolot był jakby terytorium Polski
    Nie jest tak. Wskazałeś przykład białoruskiego Su-27, więc wyprowadź sobie analogię: śledztwo prowadziła strona polska przy udziale białoruskiej, a po zakończeniu prac przekazano Białorusi to, co jej się należało jako własność państwowa.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 15-04-2010 o 12:33 Powód: połączenie postów
     

Strona 28 z 119 PierwszyPierwszy ... 18 26 27 28 29 30 38 78 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 08-01-2023, 06:27
  2. 23-09-2022, 15:29
  3. 30-11-2020, 10:52
  4. 11-09-2020, 13:24
  5. 16-06-2019, 17:29
  6. 24-04-2019, 00:46
  7. 12-11-2018, 01:30
  8. 15-08-2018, 21:47
  9. 13-07-2018, 22:08
  10. 02-04-2018, 17:50
  11. SR
    Refback This thread
    22-03-2018, 13:56
  12. 06-01-2018, 00:47
  13. 22-09-2017, 08:43
  14. 22-09-2017, 08:42
  15. 15-08-2017, 20:24
  16. 26-07-2017, 11:34
  17. 23-07-2017, 14:08
  18. 07-06-2017, 23:35
  19. 07-06-2017, 23:34
  20. 01-06-2017, 14:34
  21. 01-06-2017, 13:20
  22. 01-06-2017, 13:14
  23. 29-05-2017, 17:57
  24. 29-05-2017, 16:47
  25. 29-05-2017, 16:44
  26. 29-05-2017, 16:32
  27. 21-05-2017, 15:32
  28. 16-04-2017, 21:00
  29. 11-04-2017, 20:55
  30. 04-04-2017, 22:46
  31. 29-03-2017, 10:13
  32. 27-02-2017, 21:07
  33. 08-02-2017, 20:04
  34. 30-12-2016, 12:15
  35. 17-11-2016, 15:05
  36. 31-10-2016, 22:56
  37. 27-10-2016, 19:18
  38. 21-10-2016, 14:59
  39. 18-10-2016, 02:08
  40. 09-10-2016, 13:49
  41. 03-10-2016, 22:46
  42. 03-10-2016, 16:13
  43. 03-10-2016, 02:01
  44. 02-10-2016, 17:36
  45. 02-10-2016, 17:36
  46. 02-10-2016, 16:03
  47. 26-09-2016, 19:07
  48. 08-09-2016, 10:06
  49. 28-08-2016, 14:48
  50. 06-08-2016, 15:49

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •