Strona 29 z 119 PierwszyPierwszy ... 19 27 28 29 30 31 39 79 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 561 do 580 z 2376
Like Tree190Likes

Wątek: 2010.04.10 TU-154 - Samolot Prezydenta RP rozbił sie pod Smoleńskiem

  1. #561

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez em_be Zobacz posta
    Do tematu dorzucam swoją wizualkę na Google Earth:


    plik kmz do ściągnięcia:
    http://skw.org.pl/mb/misc/smolensk-katastrofa.kmz
    w nim:
    - nakładka aktualnego zdjęcia Digital Globe
    - nakładka zdjęcia Bing Maps
    - linia ukształtownia terenu
    - linia masztu radioanteny
    - linia 20m równoległa do terenu
    - linia pozioma odniesiona do masztu
    - 10m "bryły" lasu
    - model tutka (pożyczony i przemalowany z serwisu Warehouse 3D Google)
    - profil terenu

    Oczywiście w GE, można sobie niektóre z tych 'komponentów' wyłączać.

    Jako, że w sprawach lotniczych jestem laikiem, nie dyskutuję, ale na bieżąco czytam forum (by nie wysłuchiwać pseudoekspertów w tv), no i dzielę się tym co udało mi się zrobić, co pewnie potwierdza choćby w części to o czym dyskutujecie.
    ta hipotetyczna symulacja pokrywa się z moją.
    na początku obcięło kawałek skrzydła (maszt anteny lub wysokie drzewo) a potem była reszta
    obrazek ->
    Kod:
    http://jarycy.enetia.pl/hipotetyczna_symulacja.jpg
    Podsumowanie:

    POLSKA
    Brak awaryjnego planu zapasowego lądowania

    POLSKA
    Pilot A. młody wiekiem (zawodowiec w każdym calu o najlepszych umiejętnościach, ale ważniejsza jest mentalność zależna od wieku) i B. wyszkolony na wykonanie zadania

    ROSJA
    rosyjska kontrola lotów formalnie (wg procedur) nie mogła zakazać lądowania (kwestia sporna), ale wszelki zdrowy rozsądek podpowiadał odwrotnie

    WYPADEK
    CFIT (kontrolowany wlot w ziemie) przy gęstej mgle bez precyzyjnych urządzeń do lądowania po stronie lotniska
     

  2. #562
    Awatar azghar

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA/EPMO

    Domyślnie

    W poniższym artykule potwierdza się większość stawianych tutaj tez - wraz z ciekawą dokumentacją fotograficzną i mapką.
    Rosjanin Siergiej Amielin sfotografował uszkodzone obiekty i pocięte drzewa, o które tuż przed katastrofą zawadził prezydencki Tupolew. Z dokumentacji zamieszczonej w internecie, naszej analizy i analizy "Skrzydlatej Polski" wynika, że samolot ok 1,1-1,2 km od lotniska znajdował się kilka metrów nad ziemią, nie znajdował się w osi pasa startowego, nie uszkodził wieży radiolokacyjnej, a do przechyłu na lewe skrzydło najprawdopodobniej doszło po zderzeniu z dużym drzewem.

    Do przechy
    ModlinLotnisko.pl - Informacje i Aktualności z Lotniska w Modlinie
     

  3. #563
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tompac Zobacz posta
    Przybyło opisy z których by wynikało, że samolot po zderzeniu lewym skrzydłem, z pierwszą dużą brzozą zmienia kierunek lotu (w lewo) i zaczął sie obracać w osi podłużnej, nad drogą był już obrócony kołami do góry!
    Taki był najprawdopodobniej przebieg wypadku, świadczy o tym położenie grzbietowe fragmentów konstrukcji samolotu na miejscu katastrofy, nieuszkodzone golenie podwozia głównego (przy uderzeniu w ziemię w normalnej konfiguracji lotu poziomego zostały by po prostu wyrwane ze skrzydłowych węzłów mocowania). Wszystkie te fakty wskazują jednoznacznie, że samolot uderzył w ziemię w pozycji grzbietowej. Dodam tylko, że autor opublikowanego na stronie Altair-u planu zdjęciowego p. Siergiej Amielin zrobił to naprawdę profesjonalnie i chwała mu za to.
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218
     

  4. #564

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gulin Zobacz posta
    dla przykładu (wg moich obliczeń jest 600m do początku pasa)pas ma szerokość-60m
    wrzucam fotkę...może się komuś do czegoś przydać...
    Nie wiem skąd wiesz, że 600, ale wierzę, że dobrze. Będę się tym posiłkował.

    Dla niezorientowanych w celu zobrazowania sytuacji: Oznacza to, że samolot doleci do progu pasa w 8-10 sekund**. W tym przypadku przy dobrej widoczności jest to ok.

    Jeżeli widoczność jest gorsza i przy 600m dopiero zaczynamy widzieć cokolwiek to czasu na podjęcie decyzji czy to jest pas, czy jesteśmy w osi i czy na prawidłowej wysokości mamy znacznie mniej. Reakcja na stery i zwiększenie ciągu silników trochę trwa - więc zwlekając jeszcze 3-4 sekundy nie będzie już odwrotu by posadzić samolot na czymkolwiek co tam jest (niekoniecznie z mgły wyłoni się pas, a jak wyłoni to niekoniecznie we właściwym miejscu).

    Teraz można sobie wyobrazić co oznacza widoczność 600m.


    **) Podaję dla tego typu samolotu. Taki przykładowo An-2 to ma jeszcze mnóstwo czasu no podjęcie decyzji bo leci sporo wolniej.
    Piotr
     

  5. #565

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tompac Zobacz posta
    Przybyło opisy z których by wynikało, że samolot po zderzeniu lewym skrzydłem, z pierwszą dużą brzozą zmienia kierunek lotu (w lewo) i zaczął sie obracać w osi podłużnej, nad drogą był już obrócony kołami do góry!
    Też się nad tym zastanawiam cały czas. Ale czy przy takim ułożeniu samolotu (obrócony o 135 stopni) nie ryłby on przez cały czas lewym skrzydłem (lub raczej tym, co z niego zostało) po ziemi? Żeby przy takim obrocie wzdłuż osi podłużnej uszkodzone zostało tak to drzewo, a nienaruszone zostały linie energetyczne to samolot musiałby nie mieć prawie całego lewego skrzydła. Poprawcie proszę, jeśli jest błąd w tym rozumowaniu.

    [EDIT]: Jak zacząłem sobie to rozrysować schematycznie to jedyna możliwość jaką widzę, żeby doprowadzić do sytuacji ścięcia drzewa w ten sposób przy obrocie samolotu wzdłuż osi podłużnej jest taka, że to drzewo zostało ścięte prawą częścią statecznika poziomego (przepraszam, jeśli to jest określenie niefachowe) lub też w ogóle statecznikiem.
     

  6. #566

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Witam,

    Nie dawno pokazywano inną formę prezentacji wypadku bodajże na TVN 24, tym razem by pokazać co widzieli piloci, dziennikarka w symulatorze z instruktorem ćwiczyli lądowanie w warunkach pogodowych takich jak w Smoleńsku feralnego 10. kwietnia. Fakty są takie, że jak piloci chcieli zobaczyć pas to nie mieli takiej szansy, żadnej szansy, gęsta mgła nie pozwalała nic dostrzec, również wierzchołków drzew. Prawda może nie obiawjona jest taka, że piloci nie powinni nawet próbować podchodzić do lądowania, jeśli lotnisko nie było wyposażone w sprzęt umożliwiający wylądować w tych warunkach. W trakcie symulacji pilotowi w tych warunkach nie udało się ani razu z dwóch prób nawet zobaczyć pasu lotniska, zaś przy podejściu na lotnisko z ILSem, jak pilot instruktor tłumaczył można by było spokojnie wylądować nawet jakby były gorsze warunki pogodowe... Szukam tego na you tubie ale jeszcze nie widziałem by się pojawiło...
    Pozdrawiam, Michał
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 15-04-2010 o 12:32 Powód: ort.
     

  7. #567

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kielce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez erjot Zobacz posta
    Też się nad tym zastanawiam cały czas. Ale czy przy takim ułożeniu samolotu (obrócony o 135 stopni) nie ryłby on przez cały czas lewym skrzydłem (lub raczej tym, co z niego zostało) po ziemi? Żeby przy takim obrocie wzdłuż osi podłużnej uszkodzone zostało tak to drzewo, a nienaruszone zostały linie energetyczne to samolot musiałby nie mieć prawie całego lewego skrzydła. Poprawcie proszę, jeśli jest błąd w tym rozumowaniu.

    [EDIT]: Jak zacząłem sobie to rozrysować schematycznie to jedyna możliwość jaką widzę, żeby doprowadzić do sytuacji ścięcia drzewa w ten sposób przy obrocie samolotu wzdłuż osi podłużnej jest taka, że to drzewo zostało ścięte prawą częścią statecznika poziomego (przepraszam, jeśli to jest określenie niefachowe).

    Drzewo zostało ścięte pozostała częścią lewego skrzydła, które było wystarczająco wysoko aby nie naruszyć trakcji elektrycznej.



    Pozwoliłem sobie na spolonizowanie i mała przerówbke mapki Siergieja Amielina.



    Pożegnanie z fotografią. Pobierz wersję pdf [20MB]




     

  8. #568
    Awatar verticus

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    : Jak zacząłem sobie to rozrysować schematycznie to jedyna możliwość jaką widzę, żeby doprowadzić do sytuacji ścięcia drzewa w ten sposób przy obrocie samolotu wzdłuż osi podłużnej jest taka, że to drzewo zostało ścięte prawą częścią statecznika poziomego (przepraszam, jeśli to jest określenie niefachowe) lub też w ogóle statecznikiem.
    Usterzenie Tu-154M jest w kształcie litery T. Jeśli w znaną już fotkę drzewa ze ściętymi gałęziami wstawisz samolot skierowany w kierunku lotu (dziobem do Ciebie), to chyba będzie prędzej lewa część a nie prawa?
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 15-04-2010 o 12:34 Powód: cytowanie
     

  9. #569

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez erjot Zobacz posta
    Też się nad tym zastanawiam cały czas. Ale czy przy takim ułożeniu samolotu (obrócony o 135 stopni) nie ryłby on przez cały czas lewym skrzydłem (lub raczej tym, co z niego zostało) po ziemi? Żeby przy takim obrocie wzdłuż osi podłużnej uszkodzone zostało tak to drzewo, a nienaruszone zostały linie energetyczne to samolot musiałby nie mieć prawie całego lewego skrzydła. Poprawcie proszę, jeśli jest błąd w tym rozumowaniu.

    [EDIT]: Jak zacząłem sobie to rozrysować schematycznie to jedyna możliwość jaką widzę, żeby doprowadzić do sytuacji ścięcia drzewa w ten sposób przy obrocie samolotu wzdłuż osi podłużnej jest taka, że to drzewo zostało ścięte prawą częścią statecznika poziomego (przepraszam, jeśli to jest określenie niefachowe) lub też w ogóle statecznikiem.
    Przecież to jest duży samolot... on nie da rady się tak po prostu zacząć obracać się na plecy na wysokości 40m i lecieć jeszcze jakiś kawałek dalej wykonując obrót. Przy tych wysokościach i tego typu samolotach wg mnie nie jest to możliwe (jeżeli się mylę, to proszę mnie poprawić). Obrót kołami do góry moim zdaniem mógł nastąpić chwilę przed uderzeniem, kiedy to samolot mógł być pozbawiony całego lub znacznej części skrzydła.

    Poza tym, chyba najistotniejsze jest to, aby dowiedzieć jak doszło w ogóle to zejścia na tak niski pułap i czemu nic pilotów nie zaalarmowało.
     

  10. #570

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    Starachowice

    Domyślnie

    Pozostaje pytanie : dlaczego znalazł się tak nisko w odległości ok 1200-1400m od lotniska ? Awaria wysokościomierzy ?
     

  11. #571

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez erjot Zobacz posta
    Też się nad tym zastanawiam cały czas. Ale czy przy takim ułożeniu samolotu (obrócony o 135 stopni) nie ryłby on przez cały czas lewym skrzydłem (lub raczej tym, co z niego zostało) po ziemi? Żeby przy takim obrocie wzdłuż osi podłużnej uszkodzone zostało tak to drzewo, a nienaruszone zostały linie energetyczne to samolot musiałby nie mieć prawie całego lewego skrzydła. Poprawcie proszę, jeśli jest błąd w tym rozumowaniu.

    [EDIT]: Jak zacząłem sobie to rozrysować schematycznie to jedyna możliwość jaką widzę, żeby doprowadzić do sytuacji ścięcia drzewa w ten sposób przy obrocie samolotu wzdłuż osi podłużnej jest taka, że to drzewo zostało ścięte prawą częścią statecznika poziomego (przepraszam, jeśli to jest określenie niefachowe) lub też w ogóle statecznikiem.
    Po prostu samolot był wyżej niż myślisz... Popatrz na zdjęcie satelitarne. Samolot stracił końcówkę skrzydła przed pierwszą drogą, nad którą przeleciał. Przed drugą (główną) ściął najpierw drzewo przy parkingu obrócony o ~100 stopni, oraz następne bliżej drogi, obrócony o jakieś 120 stopni. Do miejsca upadku pokonał drugie tyle, więc spokojnie mógł obrócić się o kolejne kilkadziesiąt stopni.

    Ta animacja chyba najlepiej oddaje przebieg ostatnich sekund lotu:
    Wielka układanka. Jak rozpoznać fragmenty samolotu?
     

  12. #572

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez verticus Zobacz posta
    Usterzenie Tu-154M jest w kształcie litery T. Jeśli w znaną już fotkę drzewa ze ściętymi gałęziami wstawisz samolot skierowany w kierunku lotu (dziobem do Ciebie), to chyba będzie prędzej lewa część a nie prawa?
    Położenie ogona w stosunku do drzewa jest nieznane więc mogła to być lewa, prawa strona, jak i cały statecznik. To była moja hipoteza. Ale tompac ma jak najbardziej rację, że to zapewne było lewe skrzydło.
     

  13. #573
    Awatar woocash

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPRA/RDO
     

  14. #574

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kielce

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mikej Zobacz posta
    Ta animacja chyba najlepiej oddaje przebieg ostatnich sekund lotu:
    Wielka układanka. Jak rozpoznać fragmenty samolotu?
    Przychylam sie do tej tezy.
    Pożegnanie z fotografią. Pobierz wersję pdf [20MB]




     

  15. #575

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Może szybciej się dowiemy niektórych szczegółów, gdyż prace postępują szybko. Trzecia czarna skrzynka dziś wieczorem dotrze do Polski, będą ją badać specjaliści producenta. Jest to urządzenie polskiej produkcji - rejestrator szybkiego dostępu z półprzewodnikową pamięcią (SSQAR) firmy ATM. Nie jest mi znany stan tego urządzenia, ale obudowa wydaje się dość odporna i same pamięci SSD także. Takie same rejestratory pracują w innych samolotach, tutaj jest informacja na stronie producenta tych urządzeń. Oprócz LOTu ma je także Czech Arlines, podobne działają również w warszawskim metrze.
    ---
    oɹ6ǝןןⱯ ɐu ǝɹnʇɐıʍɐןʞ ɯǝɟıdnʞ zɐɹ ıuʇɐʇsO
     

  16. #576
    jas
    jas jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    @JacekB
    Nie był to lot w strefę wojny, tylko na lotnisko z jak najbardziej pokojową, cywilną misją. Ponadto nieprawdą jest, że pilot liniowy nie poleci w strefę wojny. Były w Locie plany lotów w strefę wojny podczas ostatniej wojny w Iraku. Zostały nawet przygotowane załogi i wysłane do Bejrutu. W ostatniej chwili loty te odwołano.Takie operacje wykonywano tuż po pierwszej wojnie w Zatoce Perskiej, gdzie cały ten obszar był wówczas strefą wojenną.
    Do Afganistanu cały czas latają cywilni przewoźnicy, i gdyby LOT miał w tym jakiś szczególny interes i odpowiednią flotę zapewne takie operacje byłyby wykonywane. To kwestia uzyskania odpowiednich zgód dyplomatycznych, nadzorów państwowych i zmiany warunków ubezpieczenia, co oczywiście sporo kosztuje. Pół Afryki jest strefą działań wojennych i gdyby nie cywilne linie lotnicze nastąpiłby tam paraliż komunikacyjny. Dla Lufthasy lotem w strefę wojenną jest również lot do TLV.
    Jeśli pilot wykonuje za wszelką cenę operacje, to jest niestety potencjalnym kandydatem na samobójcę i jednocześnie zabójcę pasażerów, kimkolwiek by nie byli.
    Widzę, że trudno wymagać zmiany podejścia do bezpieczeństwa operacji w polskim lotnictwie wojskowym, skoro zasłużeni to forumowicze wypowiadają takie opinie.
    Chyba że dbamy z założenia o dobrą kondycję finansową massmediów i firm pogrzebowych. Trzeba bedzie tylko wymyśleć jakąś nową, "ładnie" brzmiącą nazwę dla 36 SPLT, może...daruję sobie, aby nie drażnić moderatora.
    Co do różnicy w lądowaniu Tu154 i jakimśtam strategicznym transportowcem rosyjskim (przystosowanym nawet do lądowań na utwardzonych lotniskach trawiastych), na fatalnie przygotowanym i utrzymanym lotnisku ( NAV i powierzchnia RWY itd.), to polecam osobista wycieczkę, bo to trudno opisać. Podam tylko, że przechylenie na przyziemieniu ponad 2 stopnie na TU154 było uznawane za twarde lądowanie niezależnie od przeciążeń.
    BTW, dzięki temu że ci "goście z szoferki", jak powiedziałeś dbają "o swój tyłek", to znacząco rosnie bezpieczeństwo innych (...) na pokładzie.
    Nie jest dla Ciebie to oczywiste?
     

  17. #577

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tompac Zobacz posta
    No cóż, kolega nie odrobił dokładnie pracy domowej


    Można by sie pokusić aby tor lotu wyznaczyć przy pomocy wstęgi o rozpiętości płatowca w rzucie na ziemię, z uwzględnieniem oberwanego skrzydła i mocnego przechyłu.
    Racja, przyznaje się do niedoczytania Ciągle bazowałem na informacji o antenie. Jak starczy czasu to zmodyfikuję plik, do - w miarę - prawidłowej orientacji.
     

  18. #578

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    z wlkp

    Domyślnie

    Mnie zastanawia ten slad otóz patrzac na wczesniejsze zdjęcia goleni widac ze koła są obłocone tzn. mają slady ze dotknęly ziemi, na moje oko to własnie slady styku kół z podłozem.Było gdzies mowione ze rozbity samolot lezy na bagnistym terenie...

    tu154porownanie.jpg | djflex | Fotki, Zdj
     

  19. #579

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    woocash:
    Dokładnie o tą symulację w zbliżonych warunkach pogodowych do tych 10. kwi mi chodziło I teraz jeśli pilot chciał zobaczyć pas, to jak widać na załączonym obrazku szansę na to miał zerową.
    Pytanie do fachowców, czy takie warunki pogodowe nie mogą na podejściu do lądowania dodatkowo przed pilotem stworzyć dodatkowe pułapki atmosferyczne które mogą doprowadzić do dużo szybszego opadania samolotu poprzez utratę właściwości nośnych?
    No i kwestia niewyjaśniona, chyba że czegoś nie doczytałem, czemu system nie ostrzegł pilotów o niebezpieczeństwie?
    Czy istnieje taka możliwość, że piloci byli w momencie komunikatów ostrzegawczych już w sytuacji w której nie mogli nic więcej niż zrobili zrobić?
    Pozdro, Michał
     

  20. #580

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez flex Zobacz posta
    Mnie zastanawia ten slad otóz patrzac na wczesniejsze zdjęcia goleni widac ze koła są obłocone tzn. mają slady ze dotknęly ziemi, na moje oko to własnie slady styku kół z podłozem.Było gdzies mowione ze rozbity samolot lezy na bagnistym terenie...

    tu154porownanie.jpg | djflex | Fotki, Zdj
    Ślad wygląda na świeży, ale weź pod uwagę że na starych zdjęciach na googlu widać w tym rejonie dużo takich ciemnych smug. Niestety w tym akurat miejscu jest linia łączenia zdjęć i nie widać tego miejsca. Łatwo je znaleźć na satelicie bo to miejsce jest na czubku kąta prostego między szopą za drogą i narożnikiem płotu koło miejsca wypadku - przy prostokątnym budynku z małym centralnym daszkiem nad wyjściem. Poza tym jeśli walili w ziemie na plecach, to to może być też ślad po stateczniku. Zauważ też że te ślady schodzą się do siebie a nie rozchodzą jak powinny przy czymś rozpadającym się.
     

Strona 29 z 119 PierwszyPierwszy ... 19 27 28 29 30 31 39 79 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 07-05-2023, 05:47
  2. 24-03-2023, 15:42
  3. 08-01-2023, 06:27
  4. 23-09-2022, 15:29
  5. 30-11-2020, 10:52
  6. 11-09-2020, 13:24
  7. 16-06-2019, 17:29
  8. 24-04-2019, 00:46
  9. 12-11-2018, 01:30
  10. 15-08-2018, 21:47
  11. 13-07-2018, 22:08
  12. 02-04-2018, 17:50
  13. SR
    Refback This thread
    22-03-2018, 13:56
  14. 06-01-2018, 00:47
  15. 22-09-2017, 08:43
  16. 22-09-2017, 08:42
  17. 15-08-2017, 20:24
  18. 26-07-2017, 11:34
  19. 23-07-2017, 14:08
  20. 07-06-2017, 23:35
  21. 07-06-2017, 23:34
  22. 01-06-2017, 14:34
  23. 01-06-2017, 13:20
  24. 01-06-2017, 13:14
  25. 29-05-2017, 17:57
  26. 29-05-2017, 16:47
  27. 29-05-2017, 16:44
  28. 29-05-2017, 16:32
  29. 21-05-2017, 15:32
  30. 16-04-2017, 21:00
  31. 11-04-2017, 20:55
  32. 04-04-2017, 22:46
  33. 29-03-2017, 10:13
  34. 27-02-2017, 21:07
  35. 08-02-2017, 20:04
  36. 30-12-2016, 12:15
  37. 17-11-2016, 15:05
  38. 31-10-2016, 22:56
  39. 27-10-2016, 19:18
  40. 21-10-2016, 14:59
  41. 18-10-2016, 02:08
  42. 09-10-2016, 13:49
  43. 03-10-2016, 22:46
  44. 03-10-2016, 16:13
  45. 03-10-2016, 02:01
  46. 02-10-2016, 17:36
  47. 02-10-2016, 17:36
  48. 02-10-2016, 16:03
  49. 26-09-2016, 19:07
  50. 08-09-2016, 10:06

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •