Strona 49 z 119 PierwszyPierwszy ... 39 47 48 49 50 51 59 99 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 961 do 980 z 2376
Like Tree190Likes

Wątek: 2010.04.10 TU-154 - Samolot Prezydenta RP rozbił sie pod Smoleńskiem

  1. #961
    Awatar jowitek

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie


    Polecamy

    Czy ktoś mógłby powiedzieć na jakiej zasadzie działa układ o którym wspomina płk Pietrzak ?
    "Ten samolot do momentu zetknięcia kołami z jakąś powierzchnią - z pasem, może przejść na drugie zajście, ponieważ po zetknięciu kołami włącza się blokada - taka mechanizacja na skrzydłach, która nie pozwala osiągnąć pełnej prędkości i takiej siły nośnej, żeby samolot poderwać. Do momentu, dopóki nie zetknęli się z ziemią kołami, mogli spokojnie odejść na drugie zajście."
    Tomasz Pietrzak: Tupolew mia
    Co powoduje jego uruchomienie - ugięcie amortyzacji? I na co wpływa - blokuje klapy i dławi silniki ? - tak zgaduję. Czy można taki system włączyć poprzez zaczepienie o przewody elektryczne lub drzewo?
     

  2. #962
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Jas, nie chce mi sie teraz przekopywac calego watku, ale czy to przypadkiem wlasnie ktos z dowodztwa pulku nie powiedzial, ze mogli probowac wlasnie takiego manewru?
     

  3. #963

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jeżeli lądowali wyłącznie wg. NDB (czy tam jak to za Bugiem nazywają), to tutaj się nic nie sztymuje. Pal licho minima, ale zejście poniżej elewacji lotniska? I to przed minięciem dalszej ( żeby to była bliższa) radiolatarnii? To wszystko faktycznie na pierwszy rzut oka wskazuje na błędnie ustawione ciśnienie, albo niemonitorowanie przyrządów (w trójosobowej załodze?)

    Myślę, że duże znaczenie będzie miało to, co się z samolotem działo wcześniej, to znaczy czy ten lot poziomy nad wąwozem nie był zwykłym wytracaniem prędkości i ustalaniem konfiguracji do lądowania po szybkim zniżaniu z wysokości racetracka. Tym szybszym, im większy błąd w ustawieniu wysokościomierzy został popełniony.

    W sprawie TAWS - case CASA-y. System mógł sobie spokojnie działać, ale bez włączonego dźwięku nikt nawet nie zdaje sobie sprawy, że coś takiego na pokładzie ma.
     

  4. #964
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Pewnie mial po prostu na mysli spojlery. Wiekszosc komunikacyjnych samolotow mialaby problem probujac odejsc na go arounda po przyziemieniu, i wymagaloby to sporego dystansu.
     

  5. #965
    jas
    jas jest nieaktywny

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Jas, nie chce mi sie teraz przekopywac calego watku, ale czy to przypadkiem wlasnie ktos z dowodztwa pulku nie powiedzial, ze mogli probowac wlasnie takiego manewru?
    Nie wiem o jaki manewr Ci chodzi. Domyślam się że o "go-around". Ślady po urwanych silnikach na gruncie świaczą że były na pełnym ciągu.
    Nie potrafię tego inaczej wytłumaczyć, że wcisneli ten "uchod", czyli próbowali odejść.
    Czy ktos to mówił wczesniej, chyba była taka sugestia z opinii anonimowych pilotów rosyjskich ale głowy nie dam.
    Gdyby nie to feralne drzewo, które obcięło kawał skrzydła z lotką, to wylądowali by tylko z "kilkoma zadrapaniami". Z moich przemysleń wynika, że gdyby tylko "wjechali" w las na małym ciągu, mimo prędkości podejścia rzędu 270km/h, to większość z pasażerów przeżyłaby, zapewne załoga też.
    Parę takich lądowań tak się skończyło...Wycięli kawałek lasu, byli i zabici ale byli i ranni i...przeżyli.
    Nie wiem, czy w takiej sytuacji, gdy pierwsze brzózki przycierały po kadłubie, nie podjąłbym decyzji o natychmiastowym "go-around". Chyba taki jest instynkt samozachowawczy człowieka, uciekać od niebezpieczeństwa.
    Zapewne tak też zrobiłbym, choć jak widać przyniosło to za sobą jeszcze bardziej kastrofalne skutki w tym przypadku. Może się mylę, może nie, ale na takie pytania chciałbym uzyskać odpowiedź od KBWL.
    Niestety... przepisy, instrukcje i procedury w lotnictwie są "krwią pisane".

    Groteskowe jest to co tak bardzo w jednej z moich wypowiedzi zbulwersowało @zwieroboja...
    "W lotnictwie nie ma nic pewnego"...bo jest to działalność na granicy dwóch głównych zywiołów, Ziemi( Wody) i Nieba. Dlatego uczymy się, zbyt często niestety na takich własnie przypadkach, zdarzeniach, katastrofach szacunku... właśnie dla samolotu, własnie dla powietrza i wszystkich tych niebezpieczeństw, które się z tym wiążą. Ignorancja a często zadufanie i arogancja kosztują...

    Otwiera tzw."ground spoiler'y", w dawnej nomenklaturze "interceptory" na górnej powierzchni płata. "Psują", czyli zaburzają opływ powietrza na górnej powierzchi skrzydeł, powodując istotną, gwałtowną utratę siły nośnej, czyli głównej sły aerodynamicznej płata. Ma to zapewnić "sktuteczne przyziemienie", tak aby samolt nie oderwał się od pasa po lądowaniu. Uruchamia je przełacznik sterowany przez czujnik nacisku podwozia (przepraszam za uproszczenia), lub dźwignia w kokpicie.
    Pozdrawiam
    jas
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 25-04-2010 o 02:29 Powód: scalanie
     

  6. #966
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Nie, chodzi mi o manewr "sprawdzania widzialnosci"
     

  7. #967

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Wiadomosc z 23 kwietnia

    A teraz napisali, ze TAWS byl wlaczony i dzialal....

    W prezydenckim Tu-154 działał TAWS

    W samolocie, który rozbił się 10 kwietnia pod Smoleńskiem, działał pokładowy system ostrzegania przed przeszkodami TAWS – poinformowała agencja Interfax, powołując się na źródło w Międzypaństwowym Komitecie Lotniczym.
    Według ekspertów, zgodnie z danymi otrzymanymi z czarnych skrzynek – system ten był włączony.

    Zrodlo: W prezydenckim Tu-154 dzia
     

  8. #968
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    ale przecież musieli widzieć 0 na zwykłym wysokościomierzu - tam było 3 pilotów!
    Niby tak ale byl kiedys wypadek, ze 3 pilotow zajelo jedna niedzialajaca zarowka i to wszystko na podejsciu. Przestali monitorowac lot i to przez dlugi czas... Oczywiscie rozbili sie...
    Eastern Air Lines Flight 401 - Wikipedia, the free encyclopedia
    Tak wiec praktycznie wszystko jest mozliwe.
     

  9. #969
    Awatar jowitek

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Nie można się sugerować informacjami z mediów na temat TAWS. Przykładowo zrzut z ekranu z tego co wczoraj można było znaleźć na goglach. Co ciekawe obydwie te wiadomości powołują się na informację z tego samego źródła. Na rzetelną informację o TAWS będziemy musieli jednak poczekać.

     

  10. #970
    Zbanowany
    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    Bielsko-Biała
    Wpisów
    10

    Domyślnie

    To może jako ciekawostkę, pokażę jak wygląda dyskusja na innym forum:

    źródło: onet.pl

     

  11. #971
    Awatar gregj

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    (EGAD+EGAA)/2

    Domyślnie

    1)
    z tym TAWSem, to klasyk. Znowu media sie rozwodza nad jednym szczegółem, tak jakby to miało jakieś znaczenie.

    2)
    Teraz głos podniósły osoby ktore rzekomo wiedzą o naciskach podczas lądowania w miejscowosci Ganja, i albo ten TAWS to odwracanie uwagi, albo to znowu będzie kolejna rzecz na ktorej wszyscy sie skupią, i pominą wszystko inne.
    Przecież było wiadome, że Pan Prezydent miał dosyć porywczą naturę, i potrafił czasami chlapnąć to i owo. Przypominam na przykład sytłację z Panią Olejnik, czy przerwanie spotkania z kimś z władz Łotwy, no i wszystkim znane słowa wypowiedziane przez Pana Prezydenta do jakiegoś gościa na ulicy, już dawno temu...

    3)
    W wypadkach lotniczych, zawsze przyczyn jest wiele, które układają się w związek przyczynowo skutkowy. Rozpisywanie się nad jedną rzeczą, do tego nie dokładnie jest jakąś pomyłką.
     

  12. #972

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    dawniej EPBP teraz gdzie popadnie...

    Domyślnie

    mapa VFR dla smolenska z listopada 2009 roku...

     

  13. #973

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Krk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gregj Zobacz posta
    1)
    Teraz głos podniósły osoby ktore rzekomo wiedzą o naciskach podczas lądowania w miejscowosci Ganja,
    Tu nie ma mowy o żadnej "rzekomości", fakty sa faktami, jeśli nie pamiętasz to może zasięgnij informacji kto po tym całym zajściu chciał wytoczyć (albo juz wytoczył) proces pilotom za, krótko mówiąc, niesubordynację. Ponadto co ta za stwierdzenie "porywczy", "potrafił chlapnąć" kto to był? Prezydent czy może, żul z pod gminnego sklepiku, któremu zwykle się, zamiast mówić to chlapie ?
    Nad pilotami istaniała wtedy realna groźba odsunięcia od latania, a co to znaczy dla pilota niech Ci opowiedzą to ludzie, których życie za sterami to całe życie, nie potrafi tego zrozumiec nikt kto nie siedział za sterami.
    Sorry za OT ale jak czytam takie kwiatki to ręce mi opadają.
     

  14. #974

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jas Zobacz posta
    Ze niektórych informacji wynika, że nastąpiła próba odejścia "na drugi krąg", jednak decyzja podjęta była za późno, byli zbyt nisko. Każdy samolot traci pewną wysokość w trakcie wykonywania takiego manewru, zalezy to głownie od masy i właściwości aerodynamicznych samolotu oraz charakterystyki silników.
    W mediach rosyjskich (rekonstrukcje i wypowiedzi) często pojawia się motyw przechylenia samolotu na prawe skrzydło, w wyniku którego miał zahaczyć o drzewo. Rosjanie (np. RIA Novosti) twierdzą, że gdyby pilot po prostu zwiększył ciąg silników i wziął ster na siebie, udałoby mu się podnieść samolot.
    Początkowo, gdy pojawiły się informacje o odchyleniu od osi pasa i zaczepieniu skrzydłem o ziemię, zastanawiałem się czy nie jest możliwe, że - podchodząc poniżej minimów - pilot próbował "dogiąć" do osi pasa i albo zahaczył o drzewo albo przeciągnął i dlatego samolot zwalił się na skrzydło.
     

  15. #975

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gregj Zobacz posta
    Przecież było wiadome, że Pan Prezydent miał dosyć porywczą naturę
    To nie jest temat do dyskusji na tym forum. Póki co nie znamy zapisu rozmów z czarnych skrzynek, więc snucie hiptez nie ma sensu, nic nie wnosi i niczemu nie służy.

    pozdr.
    Melas
     

  16. #976

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nie wiem wedlug jakich normatyw lotniczych operuje MON ale w cywilu niektorym (przwaznie nie komercjalnym operatorom) wolno jest sprobowac podejscia bez wzgledu na pogode na lotnisku - oczywiscie nigdy nie wolno im zejsc ponizej opublikowane minima dla tego podejscia. Innym slowy proba podejscia nie moze sie skonczyc zlamaniem przepisow.

    Oj to ty tu nie masz racji. cytowałem kilka stron wczesniej wyciag z EU OPS dotyczacy podejsc. Bez wzgledu na pogode owszem mozesz rozpoczac podejscie, ale jesli podawana widocznosc na pasie jest ponizej minimow, mozesz je kontynuowac tylko do Outer Markera lub pozycji ekiwwalentnej.

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Wedle przepisow FAR (wiem o tym napewno choc nie moge w tej chwili dac cytat) jak latasz wedlug FAR. 91 to wolno ci zaczac podejscie bez wzgledu na istniejaca pogode. Tylko operatorzy wedlug FAR 121 lub 135 ograniczeni sa tak samo jak ty to cytujesz.
    Ale jestesmy w Europie , a nie w Stanach tak!
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 25-04-2010 o 18:53 Powód: scalanie
     

  17. #977
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Nie w Europie, tylko w wojskowym samolocie na wojskowym rosyjskim lotnisku.
     

  18. #978

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tawal Zobacz posta
    Na stronie tvn24 ciekawa wypowiedź przewodniczącego PKBWL. Klich: Nie musieli
    Ciekawe czy będzie reakcja ze strony rządowej? Tym razem nie dziennikarz krytykuje ministra, lecz zarzuty stawia osoba urzędowa.
    Reakcja powinna być prosta, jeżeli pan K ma sumienie, powinien strzelić sobie w leb, jak to powiedział Hypki.
     

  19. #979

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Długi Zobacz posta
    A co oni zrobili?Nie określisz tego jako ich własnej procedury.
    Co zrobili, tego nie wiem. Mogę się tylko domyślać w oparciu o dostępne informacje. Jedno jest pewne, nie wykonali prawidłowo zajścia, naruszyli obowiązujące w lotnictwie zasady. I przede wszystkim postąpili wbrew zdrowemu rozsądkowi.

    Cytat Zamieszczone przez ESK1X Zobacz posta
    Ja z kolei dopuszczam taką możliwość i wcale nie nazwałbym to nonszalancją, zwłaszcza znając wagę tego lotu mogę zrozumieć, że podjęli próbe podejścia chociażby jako to okresliłeś w którymś z wcześniejszych postów, w celu "sprawdzeniem widzialności na kursie lądowania" aby mieć zwykłą pewność że widzialność i podstawa podane przez krl faktycznie uniemożliwiają lądowanie (taki dupochron gdyby nr 1 się "sapał"...)
    Takie sprawdzenie wykonuje się ze schowanym podwoziem i klapami pod ciągłą kontrolą KSL.

    Cytat Zamieszczone przez jas Zobacz posta
    Sprawdziłem, w Specpułku nie ma pojęcia "sprawdzania widzialności na kursie pasa".
    A pojęcie LRP jest?

    Cytat Zamieszczone przez jas Zobacz posta
    zbulwersowało
    Nie zbulwersowało, tylko rozbawiło. Swoją "odkrywczością".

    Cytat Zamieszczone przez jas Zobacz posta
    "W lotnictwie nie ma nic pewnego"...bo jest to działalność na granicy dwóch głównych zywiołów, Ziemi( Wody) i Nieba. Dlatego uczymy się, zbyt często niestety na takich własnie przypadkach, zdarzeniach, katastrofach szacunku... właśnie dla samolotu, własnie dla powietrza i wszystkich tych niebezpieczeństw, które się z tym wiążą. Ignorancja a często zadufanie i arogancja kosztują...
    Dlatego wprowadzono wszystkie te regulaminy, przepisy, zasady itp., żeby żywioły nie zbierały krwawego żniwa... Odpowiedź na pytanie czy się uczymy w kontekscie tej katastrofy nie jest oczywista. Ja bym powiedział, że nie uczymy się.

    I jeżeli tak stawiać sprawę, można stwierdzić, że ogólnie w życiu nie ma nic pewnego. Pewna jest tylko śmierć. Proponuję odejść od filozofii i metafizyki, a skupić się na meritum.
     

  20. #980

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez molger Zobacz posta
    Oj to ty tu nie masz racji. cytowałem kilka stron wczesniej wyciag z EU OPS dotyczacy podejsc. Bez wzgledu na pogode owszem mozesz rozpoczac podejscie, ale jesli podawana widocznosc na pasie jest ponizej minimow, mozesz je kontynuowac tylko do Outer Markera lub pozycji ekiwwalentnej.

    Ale jestesmy w Europie , a nie w Stanach tak!
    No dobra ale w tej 'Europie' nie ma zadnego rozroznienia miedzy rodzajem latania, komercjalnym, awionetki, itp. Czy jako pilot Cirrusa nie wolno mi sprobowac podejscia nawet jesli pilotowi LOTu w tym samym momencie nie wolno? Troche to sztywne jesli tak jest. Dodatkowo w USA wolno ci kontynuowac podejscie (nawet linia lotnicza) jak uzyskales pogode na lotnisku (niekorzystna) i juz jestes wewnatrz OM.
     

Strona 49 z 119 PierwszyPierwszy ... 39 47 48 49 50 51 59 99 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 07-05-2023, 05:47
  2. 24-03-2023, 15:42
  3. 08-01-2023, 06:27
  4. 23-09-2022, 15:29
  5. 30-11-2020, 10:52
  6. 11-09-2020, 13:24
  7. 16-06-2019, 17:29
  8. 24-04-2019, 00:46
  9. 12-11-2018, 01:30
  10. 15-08-2018, 21:47
  11. 13-07-2018, 22:08
  12. 02-04-2018, 17:50
  13. SR
    Refback This thread
    22-03-2018, 13:56
  14. 06-01-2018, 00:47
  15. 22-09-2017, 08:43
  16. 22-09-2017, 08:42
  17. 15-08-2017, 20:24
  18. 26-07-2017, 11:34
  19. 23-07-2017, 14:08
  20. 07-06-2017, 23:35
  21. 07-06-2017, 23:34
  22. 01-06-2017, 14:34
  23. 01-06-2017, 13:20
  24. 01-06-2017, 13:14
  25. 29-05-2017, 17:57
  26. 29-05-2017, 16:47
  27. 29-05-2017, 16:44
  28. 29-05-2017, 16:32
  29. 21-05-2017, 15:32
  30. 16-04-2017, 21:00
  31. 11-04-2017, 20:55
  32. 04-04-2017, 22:46
  33. 29-03-2017, 10:13
  34. 27-02-2017, 21:07
  35. 08-02-2017, 20:04
  36. 30-12-2016, 12:15
  37. 17-11-2016, 15:05
  38. 31-10-2016, 22:56
  39. 27-10-2016, 19:18
  40. 21-10-2016, 14:59
  41. 18-10-2016, 02:08
  42. 09-10-2016, 13:49
  43. 03-10-2016, 22:46
  44. 03-10-2016, 16:13
  45. 03-10-2016, 02:01
  46. 02-10-2016, 17:36
  47. 02-10-2016, 17:36
  48. 02-10-2016, 16:03
  49. 26-09-2016, 19:07
  50. 08-09-2016, 10:06

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •