Strona 20 z 119 PierwszyPierwszy ... 10 18 19 20 21 22 30 70 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 381 do 400 z 2376
Like Tree190Likes

Wątek: 2010.04.10 TU-154 - Samolot Prezydenta RP rozbił sie pod Smoleńskiem

  1. #381

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Naprawdę, nie ma nigdzie zdjęć tuż przy radiolatarni? Muszą się tam znajdować części lewego skrzydła, bo w tamtym miejscu samolot zszedł z osi pasa.
     

  2. #382

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez szajber Zobacz posta
    Wygląda na prawe skrzydło. U podstawie tego fragmenty widać osłony siłowników klap.
    TUTAJ jest więcej zdjęć. W tym elementu podobnego do końcówki skrzydła, który kilka postów wyżej określiłem jako prawdopodobną końcówkę drugiego skrzydła leżącą na terenie głównego miejsca katastrofy. Jednak z tych zdjęć wygląda, że to raczej statecznik poziomy czy raczej jego połówka.

    Nie wydaje się Wam, (nie wdając się w aerodynamiczne i mechaniczne przyczyny), że samolot tuż nad ziemią z uniesionym dziobem przechylił się na lewe skrzydło (zeznania naocznych świadków) i już wlokąc skrzydłem po ziemi kontynuował obrót w lewo wokół osi podłużnej i rozpadając się po drodze?
    Skąd ten wniosek?
    Statecznik poziomy (połówka) leży po lewej stronie miejsca zdarzenia, dalej po tej samej stronie statecznik pionowy, obok niego lekko z prawej i wyżej silnik, dalej coś, co wygląda na część kadłuba z gondolami silników, potem końcówka kadłuba odwrotnie do kierunku lotu. Wygląda jakby najpierw o ziemię uderzyła tylna część kadłuba, być może się odłamała, a przednia/środkowa część kontynuowała obrót. Świadczyć o tym moim zdaniem mogą prawie nieuszkodzone golenie podwozia i opony i to, że sterczą do góry kołami. Jak gdyby koła w ogóle nie dotknęły ziemi...

    Na podstawie TEGO filmu i zdjęcia satelitarnego można wnioskować o położeniu poszczególnych większych fragmentów samolotu.
     

  3. #383

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie

    Jeśli chodzi o ten efekt poduszki powietrznej, wystarczy to samemu sprawdzić, w domu.
    YouTube - Part 1 Make and Fly a Tumblewing
     

  4. #384

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Witam forumowiczów

    Mam pytanie odnośnie samego uderzenia. Z tego co rozumiem, samolot podchodził do lądowania z prędkością +-230km/h. Z pewnością zwalniał "na drzewach", by ze znacznie mniejszą prędkością uderzyć o ziemię. No właśnie - czy uderzył, czy był to bardziej ślizg, czy też zrobił "fikołka" jak to opisywali świadkowie.
    Zmierzam do tego, że nie bardzo rozumiem dlaczego wszyscy zginęli (chyba że samolot koziołkował, wtedy jest to jasne). Nie było ponoć "większego" pożaru.
    Czy chodziło o przeciążenia i obrażenia wewnętrzne, o ogień? Jak to jest w wypadkach - czy takie przyziemienie (ślizg) zawsze się tak kończy?

    Pytanie drugie skierowane jest ogólnie do osób zajmujących się transportem lotniczym - dlaczego w XXIw tyle czasu było trzeba czekać na sprawdzoną listę pasażerów? Jak moja żona pracowała w okolicach premiera (i to spory kawalek czasu temu), to dostawali aktualny boarding co chwilę, uaktualniany przez BOR. Nie wierzę, że nie wiedzieli już po pierwszych 10 minutach kto był na pokładzie. To nie jest do licha pociąg pośpieszny do Włoszczowej, tylko samolot i do tego rządowy...

    A odnośnie presji pilotów i zrzucanie winy na pilotów to już taka osobista konkluzja:
    "Mgła była rosyjska, drzewa były rosyjskie, antena była rosyjska... A więc winny jest" - zgadnijcie kto się w tym duchu wypowiadał...
    Nie jest to wina polskiej strony, że nie było planu B - ta delegacja nie leżała na rękę Rosjanom od początku. Gdyby zachowali się jak na gospodarzy przystało, to byłby plan B: w razie niepogody (która jak czytałem zdarza się tam często) czekałyby 3-4 śmigłowce aby VIPów zabrać i nie byłoby problemu. Jak ktoś z poprzedników napisał - mogli tak naprawdę lądować albo tam, albo w Warszawie, co byłoby pośmiewiskiem całego świata i połowy Polski... Tak więc bardzo dobrze się dzieje, że stosunki się ocieplają i przeciętny Rosjanin o Katyniu się dowie, ale miejmy świadomość dzięki komu się to tak naprawdę stało. I nie byli to piloci. najlepszym przykładem jest wałkowany teraz temat podejścia do lotniska i braku informacji o takim szczególe jak ukształtowanie terenu - jeśli za katastrofę w głównej mierze odpowiada niedbałość to już mi słów brakuje...
     

  5. #385
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Wszystko zależy od tego, czy był ustawiony wg QFE. Jeżeli był, a wszystkie dane o ukształtowaniu terenu przyjmiemy za prawdziwe, to mógł się pojawić odczyt poniżej zera. Na zdjęciach z PLF101 widać, że był wyposażony w cyfrowy wysokościomierz VBE, który w wypadku odczytania wysokości ujemnej poda ją jako np. -10m. Ale był również wyposażony w starszy, bardziej konwencjonalny wysokościomierz, który w takim wypadku dałby odczyt np. 99 990m. Wszystko zależy od skali.
    Pamiętajmy, że to co sobie piszemy to tylko spekulacje i bez danych z FDRu naprawdę ciężko mówić o jakiejkolwiek ścieżce podejścia.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011
     

  6. #386

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie

    Zdjęcie digitalglobe na flickr:
    T
    2526px x 2524px
     

  7. #387
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Jeszcze jedno, odnośnie tego jak niektórzy się bulwersują po wypowiedzi jednego z ekspertów. Ground effect jest różny na każdym samolocie i chyba nie ma w tym nic dziwnego. A Tu154 wg relacji osób, które nim latały miał taką cechę wykazywać. Zresztą - ekspert wyraźnie zaznaczył, że do miękkiego przyziemienia jest konieczne użycie steru wysokości podczas wytrzymania.
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011
     

  8. #388

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie video zaraz po rozbiciu

    Pojawilo sie nowe nagranie zaraz po rozbiciu a przed przyjazdem strazakow.

    YouTube -
     

  9. #389

    Dołączył
    Oct 2009

    Domyślnie

    Posumowując temat wysokościomierzy

    Pozostały nam pytania na które może ktoś na forum znać odpowiedź:
    - w jakich jednostach na rosyjskich lotniskach wojskowych podaje się ciśnienie (hPa, mmHg, inHg)
    - jakie ciśnienie podają: QNH czy QFE
    Tylko czy odpowiedzi na nie zbliżą nas do wyjaśnienia. Raczej niespecjalnie.

    Ogólnie błąd mógł polegać na tym, że:
    - źle podano ciśnienie,
    - źle zrozumiano,
    - źle przeliczono,
    - źle wprowadzono (raczej do wykluczenia)

    W sumie ukształtowanie terenu może wyjaśniać, dlaczego radiowysokościomierz mógł nie wzbudzić niepokoju załogi przy próbie podejścia z błędnie ustawionym wysokościomierzem barycznym.

    Tak czy owak pozostaje czekać na odczyt skrzynek i raport KBWL.
     

  10. #390

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kojusoki Zobacz posta
    A odnośnie presji pilotów i zrzucanie winy na pilotów to już taka osobista konkluzja:
    "Mgła była rosyjska, drzewa były rosyjskie, antena była rosyjska... A więc winny jest" - zgadnijcie kto się w tym duchu wypowiadał...
    Nie jest to wina polskiej strony, że nie było planu B - ta delegacja nie leżała na rękę Rosjanom od początku. Gdyby zachowali się jak na gospodarzy przystało, to byłby plan B: w razie niepogody (która jak czytałem zdarza się tam często) czekałyby 3-4 śmigłowce aby VIPów zabrać i nie byłoby problemu. Jak ktoś z poprzedników napisał - mogli tak naprawdę lądować albo tam, albo w Warszawie, co byłoby pośmiewiskiem całego świata i połowy Polski... Tak więc bardzo dobrze się dzieje, że stosunki się ocieplają i przeciętny Rosjanin o Katyniu się dowie, ale miejmy świadomość dzięki komu się to tak naprawdę stało. I nie byli to piloci. najlepszym przykładem jest wałkowany teraz temat podejścia do lotniska i braku informacji o takim szczególe jak ukształtowanie terenu - jeśli za katastrofę w głównej mierze odpowiada niedbałość to już mi słów brakuje...
    Nie zgadzam się, kolego. Zdaję się, że inicjatywy przygotowania wizyty leżą po stronie polskiej. IMHO jest tak, że to nasi powinni byli wystąpić do Rosjan o zorganizowania planu B, zapasowego lądowiska, przygotowania autokarów (przecież taksówkami by raczej z Mińska nie jechali), obstawienia lotniska borowikami, uplasowania polskiego kontrolera na wieży, aby w razie czego mógł pomagać przy komunikacji itepe. Jeśli okazałoby się, że takie postulaty strona polska zgłosiła, a Rosjanie odmówili, to... tym gorzej dla nas! Wówczas ten lot nie powinien był się odbyć.
    Pisałem wcześniej: wyobraźmy sobie, jakie środki ostrożności podejmowaliby amerykanie, gdyby to AF1 miał lądować w takiej pipidówce. Czy polski Prezydent jest mniej wart?
    Profesjonaliści, nawet najwyższej klasy, popełniają błędy. To system ma być tak ustawiony, aby tym błędom zapobiec.
     

  11. #391

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    wegi, dzięki za odpowiedź. Jeszcze raz Cię pomęczę: a czy takie wskazanie wysokościomierza (-10 m lub 99 990 m) zdarza się przy podchodzeniu do lądowania? Jest to normalne i możliwe czy całkiem wyjątkowe wskazanie?
     

  12. #392
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez molger Zobacz posta
    a co do wypowiedzi rosyjskich ekspertow bylbym ostrozny. mowia o wszystkim , a tak naprawde nie wiadomo do teraz jakie podejscie robili chlopaki na Tutce, czy to był RSL czy NDB ???
    (...)
    Dla mnie ten wywiad jest malo rzetelny.
    Niekoniecznie jest mało rzetelny. On po prostu (jak i większość rosyjskich wypowiedzi) bazuje na zupełnie innych realiach niż nasze. Mam wrażenie, że część naszej dyskusji tego nie uwzględnia. Napisałeś o "dżungli" i w pewnym sensie jest to racja. Aby ogarnąć myślowo przebieg tragicznego lądowania, należy zapomnieć o obowiązujących w Polsce procedurach i przypomnieć sobie, jak jeszcze stosunkowo niedawno wyglądały nasze lotniska w Goleniowie, Babimoście, Słupsku, Zegrzu Pomorskim czy Bydgoszczy, gdzie rządziło wojsko, a samoloty pasażerskie były gośćmi, jakie było tam wyposażenie etc. i - naturalnie z odpowiednią poprawką na upływ kilkunastu lat - wyobrazić sobie lądowanie jak by nie było wojskowego Tu-154 na lotnisku wojskowym, które od kilku miesięcy przestało być używane operacyjnie i ledwie co zaczęto je przekształcać w lotnisko o podwójnym statusie (w domyśle z zamiarem docelowego przejęcia przez lotnictwo cywilne).

    Oto fragment informacji prasowej sprzed zaledwie dwóch i pół miesiąca:
    (całość: http://www.rg.ru/2010/01/28/reg-rosc...niy-anons.html)

    "Администрация Смоленской области подготовила и направила в профильные министерства концепцию развития военного аэродрома "Северный" в Смоленске и его использования в интересах гражданской авиации.
    (...)
    В октябре прошлого года был расформирован 103-ий гвардейский авиационный военно-транспортный полк имени Валентины Гризодубовой, базировавшийся на аэродроме "Северный". Охраной взлетно-посадочных полос в настоящее время занимается авиационная комендатура, около сотни гражданских служащих оказались без работы.
    Губернатор обратился в Министерство обороны, в чьем ведении находится этот объект, с предложением придать ему статус аэродрома двойного назначения, что позволило бы включить его в состав таможенно-логистического комплекса под Смоленском.
    В декабре министр Анатолий Сердюков дал согласие на изменение статуса "Северного", но предложил администрации Смоленской области разработать соответствующую концепцию."

    Tłumaczenie niemal dosłowne dla niezbyt biegłych w języku rosyjskim:
    "Administracja guberni smoleńskiej przygotowała i skierowała do kierunkowych ministerstw koncepcję rozwoju lotniska wojskowego Siewiernyj w Smoleńsku i jego wykorzystania w interesach lotnictwa cywilnego.(...)
    W październiku ubiegłego roku został rozformowany 103 gwardyjski pułk lotnictwa transportowego im. Walentyny Grizodubowej, stacjonujący na lotnisku "Siewiernyj". Ochroną pasów startowych zajmuje się obecnie komendantura lotnicza. Około 100 pracowników cywilnych straciło pracę. Gubernator zwrócił się do Ministerstwa Obrony, w którego władaniu znajduje się obiekt, z propozycją nadania temu lotnisku statusu lotniska podwójnego przeznaczenia, co pozwoliłoby włączyć je w skład celno-logistycznego kompleksu pod Smoleńskiem.
    W grudniu minister Anatolij Sierdiukow wydał zgodę na zmianę statusu Siewiernego, ale zaproponował administracji obwodu smoleńskiego opracowanie odpowiedniej koncepcji."

    Nie sposób zakładać, że do stycznia coś zasadniczo się na tym lotnisku zmieniło. Zdecydowanie trzeba w pierwszej kolejności przystawić do niego standardy wojskowe, zbliżone do naszych z czasów Układu Warszawskiego. I kto sobie najpierw to uklepie w głowie, ten niech dyskutuje dalej.
    A jeżeli ma istnieć jakaś "wyższość" wojskowych pilotów VIP-owskich nad "zwykłymi pilotami liniowymi", o której tu wcześniej mówiono, to moim zdaniem powinna się ona przejawiać na pewno w jednym: w umiejętności wykonywania lotów wg procedur czasami ekstremalnie odbiegających od tych, które my uważamy za standardowe. Na przykład do niezbyt dobrze przystosowanych dla regularnego ruchu pasażerskiego lotnisk docelowych takich jak Smoleńsk-Siewiernyj.
     

  13. #393
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez CR9 Zobacz posta
    Wykres z rosyjskiego forum jest jak najbardziej w skali.
    To ten zamieszczony w poscie #272? Jesli ten to nie jest. 1 cm w pionie to okolo 20 m, 1 cm w poziomie to okolo 150 m. Rozciagnij wiec ten wykres jak gume 7 razy w poziomie i dostaniesz wtedy prawdziwe zobrazowanie terenu. Nie twierdze ze jest to praktyczne ale co niektorzy chyba tutaj mysla ze oni ladowali na bugwie to jakim skomplikowanym terenowo lotnisku a to jest bardzo dalekie od prawdy.
     

  14. #394

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie

    @kojusoki:
    Gdzieś krąży artykuł, że ciała ofiar są w znacznym stopniu zwęglone (niektóre przypadki w okolicach 50%), a także doznały licznych wstrząsów. Przeciążenie w trakcie uderzenia i wyhamowania samolotu wyniosło około 20g, podczas, gdy człowiek przez ułamki sekund jest w stanie przyjąć kilkakrotnie większe wartości przeciążeń. Pojawił się dziś na stronach Newsweeka artykuł, że dopiero od końca ub. roku w samolotach 'amerykańskich' pojawiły się systemu foteli i poduszek zabezpieczających przed 16g. Nie sądzę, że konstrukcja Tupoleva pierwotnie była w stanie wytrzymać przeciążenie, jakie wystąpiło w katastrofie naszej tutki. Po drugie, pasażerowie z pewnością nie byli fizycznie przygotowali na takie następstwa, z pewnością u niejednej ofiary stwierdzono liczne zmiażdżenia, złamania i wewnętrzne uszkodzenia ciała.
     

  15. #395
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Artykul jest o tyle nierzetelny, ze prezentuje jako niezbite fakty czyjes przypuszczenia. No i jak taka umiejetnosc mialaby wygladac- tzn. w jaki sposob fakt, ze samolot i zaloga nalezy do wojska ma powodowac, ze takie podejsie staje sie wykonalne?

    Kojusoki i inni zastanawiajacy sie, czemu wszyscy zgineli - zastanowcie sie przez chwile. Nie wchodzac w drastyczne szczegoly - skoro dzialaly sily rozrywajace samolot, to i dzialaly na wszystko i wszystkich w srodku. Jesli samolot kosi drzewa na duzej predkosci, to robia to tez ludzie na pokladzie...

    I w jaki to niby sposob Rosjanie mieliby byc winni temu ze nie bylo planu B?
     

  16. #396

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo
     

  17. #397
    Awatar seburaj

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie instalacja do zrzutu paliwa

    Witam Wszystkich!

    w dzisiejszej Wyborczej (wydanie tradycyjne, papierowe), artykul na str 17

    jest tam m.in. pytanie wprost "czy samolot zrzucał paliwo przed lądowaniem?"

    odpowiedz:

    "Tu-154 nie ma nawet instalacji do zrzucania paliwa (...)"

    ???
     

  18. #398

    Dołączył
    Jul 2008

    Domyślnie

    Na filmie mnrphoto wyraźnie widać odwrócone prawe skrzydło obok podwozia, można sugerować, że jeszcze w powietrzu obrócił się o 180 stopni wokół podłużnej osi maszyny. Później na skutek kontaktu z ziemią, od samolotu oderwał się ogon, samemu robiąc obrót o 180 stopni wokół osi poprzecznej. Ale to tylko spekulacje...
     

  19. #399
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Jeszcze jedno, odnośnie tego jak niektórzy się bulwersują po wypowiedzi jednego z ekspertów.
    Należy przy tym dodać, że ten ekspert wypowiada się w bulwarówce "Moskowskij Komsomolec", a to jest taki rosyjski "Fakt".

    Odnośnie tego elementu na zdjęciach satelitarnych leżącego przed drogą to w TYM materiale, w jego 1:18 min dziennikarz mówi, że "samolot przeleciał nad drogą pozbawiony statecznika".
    Ponieważ utrata statecznika wg. mnie jest mało prawdopodobna (przynajmniej od kontaktu z drzewem/anteną - z uwagi na kształt usterzenia) dlatego też to musiał być raczej fragment skrzydła. Spekulując dalej w ten sposób, można by przyjąć, że:
    Samolot do tamtego miejsca leciał w osi pasa po czym nastąpił kontakt lewego skrzydła z przeszkodą i odłamanie jego fragmentu (fragment ten spadł właśnie przed drogą). W wyniku tego uderzenia samolot pozbawiony części lewego skrzydła zaczął przechylać się na lewą stronę (o przechyle mówił polski świadek S. Wiśniewski) i jednocześnie skręcać w lewo, oddalając się od osi pasa, aż do momentu zderzenia z ziemią.
     

  20. #400

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez mnrphoto Zobacz posta
    Pojawilo sie nowe nagranie zaraz po rozbiciu a przed przyjazdem strazakow.

    YouTube -
    Co strzela pod koniec filmiku? tlen z butli? naboje w pistoletach BOR'u w ogniu? wojsko odgania gapiów?
     

Strona 20 z 119 PierwszyPierwszy ... 10 18 19 20 21 22 30 70 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 07-05-2023, 05:47
  2. 24-03-2023, 15:42
  3. 08-01-2023, 06:27
  4. 23-09-2022, 15:29
  5. 30-11-2020, 10:52
  6. 11-09-2020, 13:24
  7. 16-06-2019, 17:29
  8. 24-04-2019, 00:46
  9. 12-11-2018, 01:30
  10. 15-08-2018, 21:47
  11. 13-07-2018, 22:08
  12. 02-04-2018, 17:50
  13. SR
    Refback This thread
    22-03-2018, 13:56
  14. 06-01-2018, 00:47
  15. 22-09-2017, 08:43
  16. 22-09-2017, 08:42
  17. 15-08-2017, 20:24
  18. 26-07-2017, 11:34
  19. 23-07-2017, 14:08
  20. 07-06-2017, 23:35
  21. 07-06-2017, 23:34
  22. 01-06-2017, 14:34
  23. 01-06-2017, 13:20
  24. 01-06-2017, 13:14
  25. 29-05-2017, 17:57
  26. 29-05-2017, 16:47
  27. 29-05-2017, 16:44
  28. 29-05-2017, 16:32
  29. 21-05-2017, 15:32
  30. 16-04-2017, 21:00
  31. 11-04-2017, 20:55
  32. 04-04-2017, 22:46
  33. 29-03-2017, 10:13
  34. 27-02-2017, 21:07
  35. 08-02-2017, 20:04
  36. 30-12-2016, 12:15
  37. 17-11-2016, 15:05
  38. 31-10-2016, 22:56
  39. 27-10-2016, 19:18
  40. 21-10-2016, 14:59
  41. 18-10-2016, 02:08
  42. 09-10-2016, 13:49
  43. 03-10-2016, 22:46
  44. 03-10-2016, 16:13
  45. 03-10-2016, 02:01
  46. 02-10-2016, 17:36
  47. 02-10-2016, 17:36
  48. 02-10-2016, 16:03
  49. 26-09-2016, 19:07
  50. 08-09-2016, 10:06

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •