Strona 26 z 119 PierwszyPierwszy ... 16 24 25 26 27 28 36 76 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 501 do 520 z 2376
Like Tree190Likes

Wątek: 2010.04.10 TU-154 - Samolot Prezydenta RP rozbił sie pod Smoleńskiem

  1. #501
    Awatar vfrrider

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Artykuł z rosyjskiego portalu:
    Ôčíŕě.Číôî - Ŕâčŕęŕňŕńňđîôŕ ďîä Ńěîëĺíńęîě: ęňî âčíîâŕň č ÷ňî äĺëŕňü?
    Pomijam tłumaczenie, końcowej części tekstu, bo to polityczny bełkot, ale wcześniej jest kilka sensownych stwierdzeń.

    Katastrofa lotnicza pod Smoleńskiem: Kto winny i co robić?

    Katastrofa, a właściwie zagłada polskiego samolotu na lotnisku "Siewiernyj" pod Smoleńskiem 10 kwietnia - to wielka tragedia, ale jeszcze bardziej - polityczne zdarzenie, które być może zasadniczo zmieni układ sił w Europie.
    Kłamstwo jest rzeczą przeciwstawną prawdzie, ale są to rzeczy związane nierozerwalnymi więzami: jeśli złączyć wielką prawdę z małym kłamstwem, to otrzymamy wielkie kłamstwo. Dlaczego rozbił się samolot prezydenta Polski? Prasa przedstawi nam ostateczne wnioski, będące wynikiem śledztwa. I to będzie wielkie kłamstwo, ponieważ do 90% prawdy dołożą nam 10% polityki. Spróbujmy oddzielić ziarna od plew.

    Techniczna część tragedii

    W momencie tragedii lotnisko "Siewiernyj" pod Smoleńskiem to był kawałek betonowego pasa o długości 2500 metrów i szerokością 49, wyposażony w drogi kołowania i miejsca postojowe dla samolotów. Lotnisko działa i jest sporadycznie wykorzystywane do lotów samolotów wojskowych i transportowych. W istocie, na lotnisku nie było żadnego naziemnego wyposażenia przydatnego dla ZAGRANICZNEGO samolotu, oprócz radiostacji naprowadzającej dla systemów lądowania w trudnych warunkach meteorologicznych, a minima dla lotniska wynosiły 120 na 1800 (widoczność pionowa i pozioma w metrach). Teraz o technicznej możliwości lądowania. Po pierwsze, na tym lotnisku można byłoby spróbować lądować i przy mniejszej widoczności, ale nie poniżej 800 metrów, przy czym wysokość decyzji powinna być ustawiona nie niżej, niż 60 metrów. Niestety warunki pogodowe były wtedy znacznie gorsze, co oznaczało, że pilot i z tej wysokości nie mógłby zobaczyć ziemi. Najsmutniejsze jest to, że według dzisiejszych reguł ostateczną decyzję przyjmuje dowódca statku, a kontroler tylko informuje go o warunkach lądowania. Czyli dyspozytor z powodu wyłomu w logice reguł lotniczych nie miał faktycznej możliwości wydania zakazu lądowania. A JAKIE reguły lotnicze rządziły na tym lotnisku? O tym napiszę niżej.

    I druga rzecz, najważniejsza. Lotnisko "Siewiernyj" w ogóle nie jest certyfikowane dla lotów zagranicznych statków powietrznych. To łatwo sprawdzić. Lotnisko ma kod ICAO, ale nie ma kodu IATA. Dlatego pozwolenie na lądowanie na tym lotnisku było wydane z naruszeniem wszystkich rosyjskich i międzynarodowych przepisów. Nie chcę trafić do sądu, dlatego sami się domyślcie, kierownictwo jakiego szczebla dało pozwolenie na ten lot. To właściwie jest odpowiedź na pytanie "kto jest winny?". Lądowanie samolotu na niecertyfikowanym lotnisku możliwe tylko w jednym wypadku - lądowanie awaryjne. We wszystkich pozostałych wypadkach to jest absolutnie zabronione. A już lądowanie na rosyjskim wojskowym lotnisku WOJSKOWEGO samolotu obcego państwa …

    Kto podawał prognozę pogody, jak była mierzona widoczność na lotnisko, jakimi posługiwano się przyrządami - tego nigdy się nie dowiemy. I ja wam nie powiem, żeby nie zdradzić źródła informacji. My wszyscy (wąski krąg ludzi) doskonale wiemy, że wyciek informacji z Międzynarodowego Komitetu Lotniczego albo z Komitetu Śledczego przy Prokuraturze, ma miejsce tylko w tych wypadkach, kiedy to korzystnie dla kształtowania opinii społecznej. Dlatego wszystkie informacje, które otrzymujemy, przeznaczone są tak naprawdę nie dla nas, a dla społeczności międzynarodowej i dla Polski jest w pierwszej kolejności.

    A dla mnie wszystko jest jasne. W pierwszej kolejności winna jest Rosja, która zezwoliła na lądowania rządowego samolotu obcego państwa na lotnisku niezdatnym do obsługi lotów międzynarodowych. Jeszcze raz podkreślę, nie nie w porządku, a niezdatnym. Według reguł. Napisanych krwią. To tylko w filmach można lądować samolotami na szosie. A w symulatorach lotów - resetować po nieudanym lądowaniu.

    Co do rosyjskich samolotów, to dla nich to lotnisko absolutnie się nadaje, z zachowaniem wszystkich niezbędnych wymogów lotniczego bezpieczeństwa. Dla cudzoziemców lot na takie lotnisko to jak nawigacja na podstawie paczki Biełomorów. Niestety! (co to jest paczka Biełomorów: ÍŔŘČ ĚŔĐŘĐÓŇŰ - Íŕâčăŕöč˙ ďî ďŕ÷ęĺ Áĺëîěîđŕ )

    Polityczny moment

    Co do politycznego czynnika, zwiększającego prawdopodobieństwo katastrofy, to on polega na tym, że czas lądowania na lotnisku "Siewiernyj" wypadał na 30 minut przed początkiem ceremonii w Katyniu. Czas wizyty był obliczony tak, że Polacy nie mieli w zapasie nawet 15 minut. Dlatego przelot na lotnisko zapasowe w Mińsku albo Moskwie był bezsensowny, bo w taki samym czasie można było dolecieć do Warszawy lub do Berlina. Ale to oznaczałoby odwołanie wizyty. A teraz najsmutniejsze. Jestem przekonany, że nie było żadnego rozkazu lądowania za wszelką cenę. Inna sprawa, że dla polskich oficerów (samolot był wojskowy) nawet niewinne zdanie głównodowodzącego typu: "Chłopaki, spróbujcie wylądować", albo: "Spóźniam się na spotkanie" - to jest absolutny rozkaz. Rozkaz, z którym się nie dyskutuje. Zwłaszcza, kiedy alternatywą jest prawdopodobieństwo odsunięcia od latania (co dla pilota jest niewiele lepsze od śmierci) albo honorowa wojskowa emerytura dla rodziny z powodu śmierci pilota. Niestety! VIPy zawsze będą naciskać na pilotów. O tym już pisałem w artykule Helikoptery – śmiertelny VIP-TRANSPORT oligarchów i urzędników.
     

  2. #502

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie СИЛНЫЙ ТУМАН - Silny wiatr

    Cytat Zamieszczone przez raffij Zobacz posta
    Ciekawa symulacja. Kto ją wykonał?
    СИЛНЫЙ ТУМАН - Silny wiatr (opis przy samolocie na tej animacji).
     

  3. #503
    hks
    hks jest nieaktywny

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez madness Zobacz posta
    sylwetka Tu przeskalowana wg odłamanego skrzydła - porównanie z miejscem katastrofy



    witajcie,
    zastanawiają mnie dwa głębokie ślady uderzenia widoczne przed linią lasu, a przy nałożeniu sylwetki samolotu znajdujące się po prawej i lewej stronie kabiny pilotów. Czy to może być ślad uderzenia skrzydła i fuselag'u (korpusu?) samolotu przy dużym przechyle, o którym mówią świadkowie. Czy to śladu po uderzeniu silników?
    pzdr
     

  4. #504

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    W lotnictwie stosowane są różne systemy ułatwiające pilotom podejście do lądowania. Zasadniczo dzielą się one na dwie grupy - systemy podejścia precyzyjnego i nieprecyzyjnego.
    Te pierwsze - takie jak np. najbardziej rozpowszechniony radiowy system ILS - prowadzą pilota z kursem lądowania po ścieżce podejścia prosto do pasa startowego. Innymi słowy: pilot, obserwując w kabinie wskaźnik ILS, wie nie tylko, w jakim kierunku ma lecieć do lotniska, ale i na jakiej wysokości w danej chwili ma się znajdować.
    Podobnie działa bardziej przestarzały, choć wciąż wykorzystywany w wojsku system radaru precyzyjnego podejścia. Tutaj to kontroler na radarze obserwuje kurs i ścieżkę zniżania samolotu i wydając pilotowi komendy przez radio, prowadzi go do pasa.
    Systemy nieprecyzyjnego podejścia są uboższe i wymagają lepszej pogody. O ile w przypadku podejścia ILS kategorii II (taki jest np. na Okęciu) można lądować przy widzialności wynoszącej zaledwie ok. 300 m, to w przypadku podejść nieprecyzyjnych - z wykorzystaniem np. dwóch radiolatarni typu NDB - minimum wynosi co najmniej 1 km.
    Na razie brak jest oficjalnych informacji na temat wyposażenia lotniska w Smoleńsku i systemów, które były w użyciu w chwili, gdy w sobotę próbował tam lądować rządowy Tu-154. Z nieoficjalnych informacji - m.in. z rosyjskich mediów - wynika, że w użyciu był system nieprecyzyjny, oparty na dwóch radiolatarniach. W rozmowie z "Gazetą" o dwóch radiolatarniach mówili także piloci 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego z Warszawy, którzy lądowali w Smoleńsku w środę z delegacją premiera Donalda Tuska.
    - W takim przypadku pilot wie, że znajduje się na osi pasa startowego, ale o odpowiedni profil podejścia pilot "dba" sam - tłumaczy nam jeden z pilotów. - Niestety, jeśli chmury są zbyt nisko lub jest mgła, zniżanie poniżej ustalonych minimów może zakończyć się katastrofą, bo zamiast na pas startowy, piloci mogą trafić np. na las.
    Nasz rozmówca tłumaczy, że jeśli w użyciu był system nieprecyzyjny, a widzialność rzeczywiście wynosiła w sobotę ok. 400 m, manewr podejścia do lądowania w ogóle nie powinien być wykonywany.
    Na międzynarodowych forach skupiających miłośników lotnictwa, gdzie dyskutuje się na temat przyczyn katastrofy w Smoleńsku, najwięcej osób przypuszcza, że mogło dojść do wypadku typu CFIT. To skrót od angielskich słów "controlled flight into terrain", czyli zderzenie ziemią w locie kontrolowanym. Do katastrof tego typu dochodzi najczęściej przy złej pogodzie.
    - Charakterystyczne jest to, że piloci w wielu przypadkach chcieli jak najszybciej uzyskać kontakt wzrokowy z ziemią i z jej widocznością dolecieć do pasa startowego. Ale w wielu przypadkach takie zniżanie prowadziło nie do szczęśliwego lądowania, ale do zderzenia z ziemią - opowiada były pilot wojskowy.


    Konfrontując ten artykuł z wypowiedzią prokuratora cytowaną przez aszychola wniosek się nasuwa jeden... niestety.
     

  5. #505
    Awatar saja

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    Dwa dni po katastrofie podszedł do mnie w Smoleńsku jeden z pracowników tamtejszego lotniska odpowiadający za bezpieczeństwo i stwierdził: - Wszyscy jesteśmy winni tej tragedii, nie można obciążać tą tragedią tylko pilotów. Ze względu na pogodę trzeba było w sobotę zamknąć lotnisko i kategorycznie zabronić lądowania, przynajmniej do południa. Ale nie mogliśmy tego zrobić, bo zostałoby to odczytane jako skandal dyplomatyczny wobec Polaków.
    To jak to w końcu jest z możliwością zamykania przez kontrolę ruchu lotniska ze względu na warunki pogodowe? Z tego co zrozumialem do tej pory decyzja należy do pilota.
     

  6. #506
    Awatar Skaut198

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPZA - Zamość

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Oczywiscie takie porownanie szybkosci ma maly sens. Jak spadasz pinowo w dol to przeciazenie (g - a tylko to sie naprawde liczy) jest zupelnie inne niz jak samolot leci z predkoscia 250 km/h uderzajac w ziemie - olbrzymia wiekszosc tej szybkosci jest wektorem skierowanym poziomo a nie pionowo. Trzeba by obliczyc przeciazenia w obu wypadkach ktore zapewne beda drastycznie inne - oczywiscie oba beda dostatecznie smiertelne.
    Z prawa zachowania energii: energia kinetyczna lecącego z prędkością poziomą (v) samolotu o masie (m) jest przeliczalna na energię potencjalną samolotu o masie (m) spadającego z wyliczonej przez nas wysokości (h). Żadne wektory i składowe nie mają na to wpływu cbdu.
     

  7. #507
    Awatar papacharlie

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saja Zobacz posta
    To jak to w końcu jest z możliwością zamykania przez kontrolę ruchu lotniska ze względu na warunki pogodowe? Z tego co zrozumialem do tej pory decyzja należy do pilota.
    Decyzja należy do kapitana jak lotnisko jest otwarte - jak lotnisko jest zamknięte nie ma prawa nikt lądować.
    Potrafię zrozumieć presję obu stron, dlatego powinno się jednak bezwarunkowo stosować procedury - brak minimum - oni zamykają my nie lądujemy....
     

  8. #508

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Silnyj tuman to mgła, nie wiatr!
     

  9. #509
    Awatar eu01

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    UE

    Domyślnie

    VIPy zawsze będą naciskać na pilotów.
    nawet niewinne zdanie głównodowodzącego (...) to jest absolutny rozkaz.
    A jeśli naciskano na pilotów... czy będzie to podane do wiadomości publicznej?

    Poinformowanie o takim fakcie - to jakby wskazanie palcem osoby odpowiedzialnej za śmierć prawie 100 ludzi. Jak wtedy nazwać tego kogoś... ktokolwiek by to był... Ktoś ze zwierzchników wojskowych, albo może ktoś... mający spocząć na Wawelu...
     

  10. #510
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez papacharlie Zobacz posta
    Decyzja należy do kapitana jak lotnisko jest otwarte - jak lotnisko jest zamknięte nie ma prawa nikt lądować.
    Potrafię zrozumieć presję obu stron, dlatego powinno się jednak bezwarunkowo stosować procedury - brak minimum - oni zamykają my nie lądujemy....
    Powtorze wiec - nie zamyka sie lotniska z powodu widzialnosci. Po drugie, kontroler NIGDY nie moze zamknac lotniska - to nalezy do wlasciciela/zarzadzajacego lotniskiem (chociaz w tym przypadku trudno mowic o kontrolerze i zarzadzajacym w typowym znaczeniu).

    Cytat Zamieszczone przez vfrrider Zobacz posta
    Najsmutniejsze jest to, że według dzisiejszych reguł ostateczną decyzję przyjmuje dowódca statku, a kontroler tylko informuje go o warunkach lądowania.
    Chwala Bogu ze decyduje dowodca. Od tego jest dowodca. Nazwanie tego wylomem w logice jest glupota.

    Cytat Zamieszczone przez vfrrider Zobacz posta
    I druga rzecz, najważniejsza. Lotnisko "Siewiernyj" w ogóle nie jest certyfikowane dla lotów zagranicznych statków powietrznych. To łatwo sprawdzić. Lotnisko ma kod ICAO, ale nie ma kodu IATA. Dlatego pozwolenie na lądowanie na tym lotnisku było wydane z naruszeniem wszystkich rosyjskich i międzynarodowych przepisów.
    A co tu ma do rzeczy kod IATA?
     

  11. #511

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Skaut198 Zobacz posta
    Z prawa zachowania energii: energia kinetyczna lecącego z prędkością poziomą (v) samolotu o masie (m) jest przeliczalna na energię potencjalną samolotu o masie (m) spadającego z wyliczonej przez nas wysokości (h). Żadne wektory i składowe nie mają na to wpływu cbdu.
    Kolega zapewne chciał powiedzieć, że jest różnica, czy wywalasz się rowerem z dużą prędkością na łąkę, czy też walisz ciałem w betonową ścianę. Tylko ubrał to w inne słowa
     

  12. #512

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wlkp

    Domyślnie

    Poniżej minimu-nie podchodzę i już, a zamykamy jak dziura w DS, brak kontrolera, DS oblodzona-lotnisko nadal funkcjonuje, natomiast nie wykonywane są operacje lotnicze.
    ...i córko!
     

  13. #513
     

  14. #514

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Jak wielu zarejestrowałem się na tym forum dopiero po tym wypadku. Zaciekawiła mnie jedna kwestia. Otóż chodzi o doświadczenie pilota. Różne źródła róznie podają, ale zakładając, że wylatał 2000 godzin to wydaje mi się, że to dość mało w czasie 13 lat. Wychodzi jakieś 12 godzin miesięcznie. Od razu nasuwa się skojarzenie z niedzielnym kierowcą. Oczywiście nie mam zamiaru nikogo obrazić ani ferować wyroków. Nie szukam winnych katastrofy. Napewno nie jest winą pilota, że latał tyle, ile latał. Może ktoś z forumowiczów wie ile w takim czasie wylata pilot pracujący np w LOT ?
     

  15. #515
    Awatar saja

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez papacharlie Zobacz posta
    Decyzja należy do kapitana jak lotnisko jest otwarte - jak lotnisko jest zamknięte nie ma prawa nikt lądować.
    Potrafię zrozumieć presję obu stron, dlatego powinno się jednak bezwarunkowo stosować procedury - brak minimum - oni zamykają my nie lądujemy....
    Pytałem dlatego, że gdzieś powyżej było napisane, że nie ma czegoś takiego, jak zamknięcie lotniska z powodu złych warunków atmosferycznych. Pilot otrzymuje warunki meteo i jeżeli są poniżej minimów to on podejmuje decyzję, że nie siada, a kontrola nie może mu zakazać, choć to ostatnie - Cleared to land podaje wieża i chyba bieże za to jakąś odpowidzialność. Czy też może znaczy to tylko "pas wolny", czyli nie ma fizycznej przeszkody, aby wylądować?
     

  16. #516

    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lucass Zobacz posta
    a widzialność rzeczywiście wynosiła w sobotę ok. 400 m
    dla przykładu (wg moich obliczeń jest 600m do początku pasa)pas ma szerokość-60m
    wrzucam fotkę...może się komuś do czegoś przydać...
     

  17. #517
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Na rosyjskim forum ktoś zamieścił kartę lotniska.
    Post nr #545
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!


     

  18. #518

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez poliocertes Zobacz posta
    Jak wielu zarejestrowałem się na tym forum dopiero po tym wypadku. Zaciekawiła mnie jedna kwestia. Otóż chodzi o doświadczenie pilota. Różne źródła róznie podają, ale zakładając, że wylatał 2000 godzin to wydaje mi się, że to dość mało w czasie 13 lat. Wychodzi jakieś 12 godzin miesięcznie. Od razu nasuwa się skojarzenie z niedzielnym kierowcą. Oczywiście nie mam zamiaru nikogo obrazić ani ferować wyroków. Nie szukam winnych katastrofy. Napewno nie jest winą pilota, że latał tyle, ile latał. Może ktoś z forumowiczów wie ile w takim czasie wylata pilot pracujący np w LOT ?
    Drogi kolego, słuchaj/czytaj uważnie. 2000h na Tu-154m. Nie wiesz ile na innych.
     

  19. #519
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saja Zobacz posta
    Cleared to land podaje wieża i chyba bieże za to jakąś odpowidzialność. Czy też może znaczy to tylko "pas wolny", czyli nie ma fizycznej przeszkody, aby wylądować?
    Dokladnie tak. Kontroler separuje samolot z innymi samolotami i przeszkodami, nie pogoda.
     

  20. #520

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez SimOn! Zobacz posta
    Na rosyjskim forum ktoś zamieścił kartę lotniska.
    Post nr #545
    I nie tylko... Przed kartą on napisał tak:
    Тут есть один маленький секрет. Я пока этого не говорил, ждал пока все "умники" выскажуться. Борт иностранный, посадка в аэропорт не имеющий статуса "международный". Автоматически предполагает присутствия на борту так называемого штурмана-лидеровщика, которого посадил туда Департамент Воздушного Транспорта РФ. У него были все схемы и инструкции. Возможно, что он сидел за штурвалом. Внимательно изучаем еще раз списки погибших. А был ли он там вообще?

    Istnieje pewien sekret. Nie mówiłem o tym, czekając, aż wszyscy "eksperci" się wygadają. Samolot zagraniczny, lądowania na lotnisku, które nie ma statusu "międzynarodowy". Automatycznie oznacza to obecność na pokładzie tzw pilota-lidera, którego wysłał tam Departament Transportu Lotniczego Rosji. Miał wszystkie schematy i instrukcje. Jest możliwe, że siedział przy sterze. Uważnie studiujemy ponownie listy ofiar. A był on tam w ogóle?

    Ki czort?? Ktoś wie o takiej procedurze??
     

Strona 26 z 119 PierwszyPierwszy ... 16 24 25 26 27 28 36 76 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 07-05-2023, 05:47
  2. 24-03-2023, 15:42
  3. 08-01-2023, 06:27
  4. 23-09-2022, 15:29
  5. 30-11-2020, 10:52
  6. 11-09-2020, 13:24
  7. 16-06-2019, 17:29
  8. 24-04-2019, 00:46
  9. 12-11-2018, 01:30
  10. 15-08-2018, 21:47
  11. 13-07-2018, 22:08
  12. 02-04-2018, 17:50
  13. SR
    Refback This thread
    22-03-2018, 13:56
  14. 06-01-2018, 00:47
  15. 22-09-2017, 08:43
  16. 22-09-2017, 08:42
  17. 15-08-2017, 20:24
  18. 26-07-2017, 11:34
  19. 23-07-2017, 14:08
  20. 07-06-2017, 23:35
  21. 07-06-2017, 23:34
  22. 01-06-2017, 14:34
  23. 01-06-2017, 13:20
  24. 01-06-2017, 13:14
  25. 29-05-2017, 17:57
  26. 29-05-2017, 16:47
  27. 29-05-2017, 16:44
  28. 29-05-2017, 16:32
  29. 21-05-2017, 15:32
  30. 16-04-2017, 21:00
  31. 11-04-2017, 20:55
  32. 04-04-2017, 22:46
  33. 29-03-2017, 10:13
  34. 27-02-2017, 21:07
  35. 08-02-2017, 20:04
  36. 30-12-2016, 12:15
  37. 17-11-2016, 15:05
  38. 31-10-2016, 22:56
  39. 27-10-2016, 19:18
  40. 21-10-2016, 14:59
  41. 18-10-2016, 02:08
  42. 09-10-2016, 13:49
  43. 03-10-2016, 22:46
  44. 03-10-2016, 16:13
  45. 03-10-2016, 02:01
  46. 02-10-2016, 17:36
  47. 02-10-2016, 17:36
  48. 02-10-2016, 16:03
  49. 26-09-2016, 19:07
  50. 08-09-2016, 10:06

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •