Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 28
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie 2005.02.14 Niebezpieczne zblżenie Tu-154M do A319 podczas podejścia w Zürichu


    Polecamy

    Witam,
    Na marginesie katastrofy w Smoleńsku mam dwa pytania:
    Czy ktoś jest w stanie potwierdzić (wie, obserwował start itp.), bądz wykluczyć, że w incydencie z poniżej zlinkowanego protokołu chodzi o jedną z maszyn 36SPLT?
    http://www.bfu-web.de/cln_016/nn_226...tersection.pdf

    Czy istnieją ew. inne protokoły incydentów z udziałem załóg pułku?
    Pozdrowienia
    mdry

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    W raporcie masz zgłaszał się "Papa Lima Foxtrot one zero one", czyli nasza 101 - PLF101

    Widzieć na żywo nie widziałem, a o raportach nie słyszałem ;p

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Dzięki, nie zauważyłem!
    Dla mojego usprawiedliwienia dodam, że w niemieckiej wersji, którą się posługiwałem, słowa te są zastąpione typem maszyny, "(Tu-154M)".
    Dlaczego w angielskim tekście nie zostało to zanonimizowane? Jest to zresztą jedyne miejsce. Najwyraźniej ktoś w BFU to przeoczył. A już myślałem, że potrzebuję nowe okulary
    Pozdrowienia
    Ostatnio edytowane przez mdry ; 30-04-2010 o 15:23 Powód: Uzupełnienie

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    VIE/LOWW

    Domyślnie czyli to nie pierwszy raz jak sie nie sluchali kontrolera...

    "This incident is attributable to the fact that the crew of the Tu-154M did not follow the instructions of air traffic control to descend to FL 150 and continued its descend for reasons unknown"

  5. #5
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Po pierwsze bylo, po drugie wniosek za daleko posuniety.

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    Można prosić o niemieckojęzyczną wersję lepiej sobie poradzę , tak na marginesie średnio ile takich zdarzeń jest odnotowywanych nad Europą ?

    ---------------------------------------------------------------------------------
    P.S.
    Tylko patrzeć, jak hieny prasowe podłapią i będą szukać analogii

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez swier Zobacz posta
    .. nie słuchali kontrolera
    Wniosek nie tylko, jak Behemot stwiedził, za daleko posunięty, ale i zupełnie błędny, by nie wyrazić się dosadniej. Bardzo bym prosił o rzeczowość w dyskusji, a uproszczenia zostawmy brukowcom.

    W tym przypadku dostali polecenie zejścia na FL150, które potwierdzili i mimo to byli zdania, że mieli zejść na FL110. Autorzy protokołu próbują wytłumaczyć to psychologicznym efektem komunikacji radiowej z cała litanią jedynek. Jednak najważniejszym jest dla mnie punkt 2.2, a szczególnie ostatnie zdanie.
    Podobna konkluzja znajduje się w protokole wypadku samolotu CASA.

    Interesujący jest dla mnie aspekt roli nawigatora. Wg. tego co przeczytałem w Tu z ziemią komunikuje nawigator.

    PS. niemiecka wersja
    http://www.bfu-web.de/cln_016/nn_223...tersection.pdf

  8. #8
    ols
    ols jest nieaktywny
    Awatar ols

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mdry Zobacz posta
    Wniosek nie tylko, jak Behemot stwiedził, za daleko posunięty, ale i zupełnie błędny, by nie wyrazić się dosadniej. Bardzo bym prosił o rzeczowość w dyskusji, a uproszczenia zostawmy brukowcom.
    ok, to czemu w takim razie
    During its later take-off from Zurich, it could be observed that the crew of the Tu-154M again had problems in maintaining the allocated speed and authorised flight level
    To chyba nie jest typowe zachowanie?
    Ostatnio edytowane przez ols ; 01-05-2010 o 08:58 Powód: uzupełnienie

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mdry Zobacz posta
    Wniosek nie tylko, jak Behemot stwiedził, za daleko posunięty, ale i zupełnie błędny, by nie wyrazić się dosadniej. Bardzo bym prosił o rzeczowość w dyskusji, a uproszczenia zostawmy brukowcom...
    I oby pisma brukowe tego nie wykorzystały, bo wyniknie kolejna, zupełnie niepotrzebna polemika, zarzuty itp. "Nie wykonali poleceń" to oczywiście wniosek zupełnie błędny, ale:

    Cytat Zamieszczone przez mdry Zobacz posta
    W tym przypadku dostali polecenie zejścia na FL150, które potwierdzili i mimo to byli zdania, że mieli zejść na FL110. Autorzy protokołu próbują wytłumaczyć to psychologicznym efektem komunikacji radiowej z cała litanią jedynek...
    "błędnie je odczytali i wykonali nieprawidłowo" to już brzmi inaczej - a w odniesieniu do ostatniego zdarzenia (w którym i taką wersję brano pod uwagę) - nie jest pozytywnym epizodem
    Pozdrawiam

  10. #10

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PIOWRO Zobacz posta
    "błędnie je odczytali i wykonali nieprawidłowo" ... )
    Nie do końca tak; "diabeł siedzi w detalach!". Ktoś błędnie zrozumiał, i wg. tego co zrozumiał(!) zaczął wykonywać prawidłowo!
    Dlatego szwajcarski protokół tak podkreślił kwestię współpracy w kokpicie. Wieloosobowy kokpit powinien wyeliminować tego typu sytuacje. Statystycznie rzecz biorąc na jedną katastrofę przypada kilka incydentów i jeszcze więcej zdarzeń bez finału w aktach. Dlatego ciekawym jest czy ten incydent był w Polsce analizowany, czy wyciągnięto wnioski, powstały zalecenia itd. lub czy dalej realizowano program "08/15" "podnoszenia gotowości bojowej".

    A co do pismaków (bo redaktorami trudno takich nazwać); ich media pożyją dzionek czy dwa sensacją i znajdą sobie nową. Dlatego się tym nie martwię. Wręcz przeciwnie; może dzieki temu zamieszaniu wreszcze ktoś będzie mądry przed szkodą.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Zgadza się - ale to nie zmienia końcowego efektu (doszło do incydentu). A to, że załoga źle zrozumiała polecenia i tym samym wykonała je prawidłowo (we własnym mniemaniu) tym bardziej jej nie usprawiedliwia (polecenia są potwierdzane, tak?). I oczywiście takich sytuacji z pewnością jest sporo - o ilu nie wiemy? Jeżeli nie są zgłoszone przez którąś ze stron... Jak widać, Szwajcarzy nie tylko w kwestii zegarków są precyzyjni
    Pozdrawiam

  12. #12
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Precyzyjni? Stwierdzenie "problems in maintaining the allocated speed and authorised flight level" jest wyjatkowo malo precyzyjne. Trudno byloby poza tym znalezc zaloge, ktora nigdy nie zrobila czegos nieprawidlowo.

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Oczywiście Bo to jest życie i praca, w której jak w każdej innej jest miejsce na błędy itd. Z tą jednak różnicą, że akurat w przypadku bezpieczeństwa w ruchu lotniczym każde, nawet najdrobniejsze odstępstwo od norm - moim zdaniem powinno być odnotowywane i rozpatrywane (i nie chodzi o karanie kogokolwiek, tylko wyciąganie wniosków na przyszłość). Ktoś tu kiedyś w jednym z tematów wspominał, o odgiętym dywaniku na pokładzie i tym samym zagrożeniu dla bezpieczeństwa załogi i pasażerów. Dobry przykład, obrazujący do czego zmierzam. I uważam, że wszystkie sytuacje mogące mieć związek z bezpieczeństwem powinny "trafiać na papier" (niezależnie ile to pochłonie kartek i jak grube będą segregatory), a następnie powinny być wyciągane wnioski.
    Pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez PIOWRO ; 01-05-2010 o 17:44 Powód: uzupełnienie

  14. #14
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Teoretycznie.

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Wiem - teoretycznie (jestem realistą, stąpającym twardo po ziemi ). Jest też i jeden minus - informacje musiałyby być poufne, przeznaczone jedynie dla właściwego grona osób. Bo nic gorszego jak wykorzystywanie takich informacji przez osoby niepowołane, w szczególności pismaków), żerujących na - w tym przypadku - naturalnym odczuciu wielu pasażerów czyli strachu przed lataniem. A wracając do zasadniczego tematu - w zasadzie nie ma się nad czym rozpisywać... sytuacja nie pierwsza, nie ostatnia, "nie typowo polska" , zdarza się nieraz i na całym świecie.
    Pozdrawiam

  16. #16
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    A inspektorow badajacych zdarzenia musialoby byc 50 razy wiecej.

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Moi drodzy, ostatnie Wasze posty przypominają "wyważanie otwartych drzwi".
    Materiały dotyczące incydentów, ciężkich incydentów i wypadków są z reguły dostępne; np.:
    http://www.mi.gov.pl/2-4821a237de95c.htm
    versa.bmvit.gv.at: Allgemeine Grundlagen
    BFU Bundesstelle f
    W temacie chodziło mi w pierwszym rzędzie o szczególne "przedsiębiorstwo usług lotniczych" jakim jest 36SPLT, jak i o przyczyny które doprowadziły do tego zdarzenia, i jego konsekwencje w pułku.

    Swoją drogą, abstrahując od tematu, czy 36SPLT nie jest w stanie podpisać jakiegoś porozumienia z LOT-em tak by jego piloci mogli nabrać doświadczenia i sobie dorobić na linii. Szwajcarskimi myśliwcami latają też piloci liniowi. Gorsze od wszystkiego jest rozkładanie rąk, "nie da się; czynniki wyższe" i kolejny dzień z poczuciem dobrze spełnionego obowiązku.
    I jako ciekawostka; nr. rejestru 247/09 z 30.04.2009 :-)
    Ostatnio edytowane przez Raffij ; 01-05-2010 o 21:24 Powód: uzupełnienie, ort.

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mdry Zobacz posta
    ...I jako ciekawostka; nr. rejestru 247/09 z 30.04.2009 :-)
    Oraz 199/09 z 11.04.2009... swoją drogą bardzo ciekawa lektura (mowa o całej bazie raportów). Dzięki
    Pozdrawiam

  19. #19

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Ciekawe; jak i to czy PFL101 przed remontem miał awionikę wyłącznie metryczną, wyłącznie w stopach, czy kombinowaną. Szkoda, że polska komisja nie publikuje raportów tak jak Niemcy, Austriacy i wiele innach nacji.

    PS. jak w starym dowcipie o pensjonariuszach zamkniętej psychiatrii podających sobie numery kawałów ...
    Ostatnio edytowane przez mdry ; 01-05-2010 o 23:55 Powód: Uzupełnienie

  20. #20
    Behemot
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Kombinowane ma nawet Cubana na Ił62

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •