Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
  1. #1
    Awatar RafalP

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Nowy Sącz

    Domyślnie 2010.05.09 Białoruś - niski przelot Su-24 podczas parady w Mińsku.


    Polecamy

    Tego Białorusini nie zobaczyli w oficjalnych relacjach z mińskiej defilady w rocznicę zwycięstwa nad faszyzmem. Nic dziwnego, na amatorskim filmie słychać krzyki wystraszonych widzów. Najpierw myśliwce cudem się minęły, a później o mały włos rozbiłyby się o bloki mieszkalne...

    Według wypowiadających się na forum ludzi, do katastrofy doszłoby z powodu niskiego sklepienia gęstych chmur nad Mińskiem. Przez słabą widoczność piloci obniżyli lot. Widocznie nie uprzedzili kolegów lecących w innej eskadrze, bo tylko cudem myśliwce nie zderzyły się w powietrzu.

    >>>Zobacz mrożące krew w żyłach sceny dokumentującego mińską defiladę

    Jeden z SU-24 odłączył się od defiladowego klucza. Zdezorientowany pilot leciał poniżej wysokości bloków mieszkalnych. Musiał odbić w prawo, by nie wbić się w beton. Pozostałe myśliwce przeleciały tuż nad dachami.

    Z relacji TV Biełsat, która odnalazła film w serwisie youtube.com wynika, że ludzie wiedzieli, że nie był to wyreżyserowany manewr. "Cholera!!!! Nie widzieliście tego. L-39 poszły nisko z powodu chmur…Takie emocje, ze trudno pisać….Widziałem jak SU-24 nie wiedziały gdzie się podziać!!!!!! Jeden zanurkował w bok…i PRZELECIAŁ POCHYLONY POMIĘDZY DOMAMI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sława bogu, ze się udało…" - cytuje Biełsa jeden z uczestników forum internetowego.

    za: O włos od jatki. Samoloty leciały na bloki - Świat - Dziennik.pl
    Ostatnio edytowane przez RafalP ; 11-05-2010 o 20:38

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    KTW

    Domyślnie

    Jestem naprawdę w dużym szoku. Może zaraz się wszyscy wypowiedzą, że to właściwie robienie igły wideł itp., ale ja gdybym był na balkonie w tym bloku, to pielucha by mi się przydała.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Mielec

    Domyślnie

    Faktycznie "kapkę" mała ta separacja i wysokość. To chyba bardzo niecodzienny incydent - chociaż jakoś dziwnie cicho o nim...
    aparat + kilka obiektywów i lampa

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Ile mogła wynosić separacja między su 24 a tymi L39??
    Ostatni su 24 zaczął uciekać z szyku i dał trochę "w palnik" więc z ich punktu widzenia też raczej nie mieli dużo luzu.
    Mnie jakoś nie dziwi, że Białorusini się tym oficjalnie nie chwalą. Ja Białoruskiej tv nie oglądam to nie wiem czy o tym nadawali, ale nie zdzwiłbym sie gdyby nie było o tym ani słowa.

    Edit
    http://www.youtube.com/watch?v=b_4aF...eature=related - tutaj z innego ujęcia

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Jak na moj gust to L39 sa jednak sporo wyzej od Su. Czy Su nie sa za nisko to juz inna kwestia. Ale w Warszawie cwiczylismy juz cos takiego pare lat temu na 11 listopada...

  6. #6
    GSK
    GSK jest nieaktywny

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Chiswick, Londyn

    Domyślnie

    Ale oficjalnie wiadomo, że miał miejsce wogóle jakiś incydent? Bo oglądam ten film chyba z 10 raz i jakieś strasznie dramatycznej sytuacji nie widzę. W końcu to są pokazy lotnicze.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Dzisiaj to już kolejny news związany z lotnictwem.
    Bardzo podoba mi się "sklepienie gęstych chmur" i "zanurkował w bok".
    Ale do rzeczy.
    Proszę obejrzeć ten filmik, ta sama sytuacja w ujęciu z innej kamery.

    YouTube - 342.mp4

    Pomiędzy Su-24, a Albatrosami została zachowana bezpieczna separacja, gdyby tak nie było, Albatrosy poszły by do góry, chyba, że piloci byli ślepi. Nienaturalnie zachowuje się jeden Su-24, jego pozycja w kluczu (nie eskadrze, jak podaje pisemko) to tzw. hamulcowy, kto latał w szyku powyżej trzech samolotów to wie, że ta pozycja nie jest, nazwę to, sympatyczna, czyli hamulcowy to ostatni samolot w ugrupowaniu. Na tej pozycji dość ciężko reaguje się na zmiany parametrów lotu, ze względu na "bezwładność formacji". Sytuacja wygląda tak, że w pewnym momencie jego prędkość jest większa niż prędkość całej grupy, albo oni zwolnili aby minąć się dokładnie nad określonym punktem, albo on chciał coś poprawić i podejść bliżej, ale zrobił to zbyt nerwowo, tak czy inaczej za szybko zbliżał się do "trzeciego" (on nie ma nazwy ). W związku z tym, że szli na zakładkę, mogło dojść do zderzenia, bezwładność samolotu nie pozwala na szybkie zmniejszenie prędkości, należy więc "uciec" z formacji. W dół nie można bo ziemia, do góry nie bo Albatrosy, w lewo nie bo formacja, zostaje prawa strona, i tam uciekł. W momencie przelotu widać jak zrównał się z prowadzącym grupę, swoją drogą to ciekawe czy oddał mu honor.
    Wniosek: złe przygotowanie "czwartego" pilota do lotów w szyku.
    Albatrosy były jedynie tłem tego zdarzenia. Swoją drogą to wysoko nie byli, ale nie latali chyba między blokami, jak to sugeruje... nawet nie chce mi sie sprawdzać tytułu tej gazety.
    Ostatnio edytowane przez Toyo ; 11-05-2010 o 22:15

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie

    to wideo pokazuje chyba najdokładniej co tam się działo. Mam wrażenie, że po wyminięciu się z Albatrosami, Suki ciągną w górę.
    YouTube -

    PS> temat jakiś taki Faktem zalatujący. Nie można po polsku napisać: Incydent w czasie parady w Mińsku (Białoruś)?

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    108

    Domyślnie

    Czekałem z wypowiedzią na opinię zawodowca (Toyo), ponieważ też mi się wydawało, że obie formacje lecą w dość bezpiecznym przewyższeniem (na moje oko około 150m) z tym, że po ostatnim filmie Tomdar'a mam wrażenie, że Su rozdzieliły sie w wachlarz.

  10. #10
    Awatar Tom_EPKK

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie

    W wachlarz raczej nie, zauważ, jak blisko siebie są 2 i 3 samolot, tu też chyba było gorąco.... w 23-25s widać, że 3 próbuje odbić w swoje prawo, bo ma ciasno... generalnie trochę niefortunny ten przelot...
    ...My Eyes Can See What Others Cannot...
    EPKK Spotters @Facebook

  11. #11
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Panowie, weźcie pod uwagę w jakim kraju to miało miejsce. Sam pamiętam początek lat 90, impreza w Tarnowie się odbywała żużlowa pt. Młodzieżowe Indywidualne Mistrzostwa Świata czy podobnie. Latał tam An-2 (zrzucał coś/kogoś, chyba desant flagowy). Po czym zakończył pokazem indywidualnym wyglądającym tak: nalot na słup z oświetleniem stadionu, kołyska skrzydłami, po czym przelot dosłownie metry nad słupem jednym, uniesionym skrzydłem. Jak teraz sobie o tym myślę, to za coś takiego dziś straciłby dożywotnio licencję pewnie, wtedy to było normalne... Tak samo piknik na kąpielisku w Ostrowie pod Tarnowem, gdzie gościnnie latał jakiś samolot (młody byłem, nie wiem co to latało) i zakończył dwoma przelotami jakieś 10 m nad głowami ludzi zgromadzonych wzdłuż brzegów Dunajca...
    Sądzę, że w Białorusi nadal panuje taka wolnoamerykanka, która pozwala latać na granicy bezpieczeństwa, mam nadzieję, że się to kiedyś nie skończy drugim Lwowem...
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Właśnie, odstęp i odległość pomiędzy 3 - 2 są mniejsze niż 2 - 1, mogłoby to świadczyć o tym, że to 3 namieszała, a nr musiał uciekać. Zwiększył obroty żeby odejść, odbił w prawo, a że miał zwiększone obroty nieco się rozpędził i przez to wyprzedził całą formację. Typowy "efekt motyla".

  13. #13

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Wyszków

    Domyślnie

    Mnie też się wydaje, że to wina nr 3. Za bardzo zbliżył się do 2, potem spanikował i odbił w prawo, jednoczesnie ujmując obroty, przez to znalazł się za nr 2. Wywołało to reakcję łańcuchową. Nr 4, który widząc nagły manewr 3 odbił też w prawo ( bo niby gdzie indziej, co Toyo wcześniej wyjaśnił ) jednoczesnie dodając gazu, by zwiększyć separacje nie tylko z boku ale tez przód-tył. To nie bloki były przyczyną manewru, ale zamieszanie w formacji. Co nie zmienia faktu, że planowanie przelotów dwóch formacji z minięciem pod kątem, przy tak małej wysokości i separacji nad miastem pachnie mi brzydko drugim Rammstein.

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie

    Nie wiem czy zauważyliście, ale obie formacje po prostu rozsypały się co by oznaczało, że jedni byli zaskoczeni drugimi. Zauważcie, że SU w pierwszym ujęciu lecą zdecydowanie wyżej.
    Tutaj analiza całej sytuacji przez telewizję NashaNiva. Kto zna rosyjski zrozumie o co chodzi. W skrócie emerytowany lotnik - pułkownik białoruski któremu pokazali przelot też na początku mówi że bardzo ładnie. Gdy pokazali mu z innego ujęcia wystraszył się i powiedział, że sytuacja była super niebezpieczna no i kurs kolizyjny, cudem nie doszło do katastrofy. 4 wystraszył się gdy zobaczył drugi zespół, dlatego jego manewry a pozostałe 3 też obniżyły lot. Pułap chmur 150 a przelot na 40 groził katastrofą jeszcze straszniejszą niż we Lwowie. Nie powinny lecieć niżej jak 200m przy widoczności 2km.
    YouTube -

  15. #15
    Awatar Maciey

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SŁUPSK (EPSK)

    Domyślnie

    Jak dla mnie sama wysokość to jakieś nieporozumienie. W tej scenerii. Mijanie dwóch formacji to w ogóle.

  16. #16

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    W tym momencie filmu: YouTube -
    widać, że 3 odbija w prawo, a 4 stara się zrobić mu miejsce, dlatego tak daleko odlatuje

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    mircek rozsypała się jedna formacja i to najprawdopodobniej z powodów jakie tu zostały wymienione, L-39 poleciały dalej utrzymując szyk w miarę wyszkolenia załóg, tzn. średnio.
    Kolejna rzecz, jak nr 4 mógł się wystraszyć formacji L-39? Nie wiedział o nich? Jeżeli ta mijanka nie była planowana to nie ma o czym dyskutować, jednak sądzę, że taki mieli zamiar. Nie wyszło utrzymanie prawidłowej formacji Su-24.
    Separacja wysokości pomiędzy tymi dwoma grupami nie była imponująca, ale nie kolizyjna. Wysokość Su-24, proszę przyjąć że kadłub Su na około 20 metrów długości, ile "kadłubów" nad ziemia znajdowały się samoloty? Około trzech, czterech czyli daje nam to 60 80 metrów. W okolicy stały 10-cio piętrowe bloki, zakładając około 3 metrów na kondygnację daje nam to 30 czyli niemożliwym jest obserwowanie z góry stojąc na balkonie.
    Od razu dodam, że zostały naruszone wszelkie znane z cywilizowanego świata regulacje, dotyczące tego typu przelotów, lecz nie było tam "cziudu".
    Minimalne warunki 200/2 dotyczą warunków lądowania, a nie warunków wykonania takiego przelotu. Zazwyczaj do takiego zadania określa się minimalną widzialność na 6 i więcej kilometrów, minimalną wysokość 200 - 300 metrów przy podstawie chmur nie niżej niż 200 metrów ponad samolotem znajdującym się najwyżej w formacji. Czyli licząc od dołu 200m + 50 metrów (na formację) + 150 metrów separacji (czysto teoretycznie) + 50 metrów na kolejną formację i + 200 metrów do podstawy (lub jak kto woli minimalnego pułapu chmur) daje nam warunki do wykonania zadania: widzialność 6 kilometrów, podstawa chmur 650...700 metrów., a nie jak podaje były pilot MiG-17 200/2.

    Panowie, weźcie pod uwagę w jakim kraju to miało miejsce
    (przepraszam, ale dopiszę) "może i są tam plusy, ale żeby te plusy nie przesłoniły wam minusów"
    To tak na koniec.

  18. #18

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    EPRZ

    Domyślnie

    Dzięki TOYO za te wyliczenia i generalnie potwierdzają one moją osobistą ocenę. W tekście skrótowo podałem opinię wymienionego pułkownika, nie rozszerzałem nie chcąc spamować. Ale w/w pułkownik powiedział też, że przy tak niskim pułapie chmur pokaz w ogóle nie powinien się odbyć i też tak myślę. Odbył się naruszając wszelkie zasady i całe szczęście że nie doszło do wielkiej tragedii. to też tak na koniec.

  19. #19
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Takie manewry nad miastem? Trochę z tą ułańską fantazją przesadzili, pomijam jak to się ma do obowiązujących w cywilizowanym świecie przepisów lotniczych.
    Kiedyś by mi się to może i podobało, ale po drugim dniu ostatniego Radom AS wyżej cenię bezpieczeństwo i rozsądek od show (abstrahując od przebiegu i przyczyn tragedii, jaka wtedy się stała) - tu w sumie drobna sprawa, rozjechanie się w szyku... ale jakby się zastanowić co by było gdyby? Starczy tego, co było we Lwowie...
    Pozdrawiam!
    Maciek


  20. #20

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Co podaje o tym incydencie białoruski portal internetowy:

    http://naviny.by/rubrics/disaster/20...es_124_167754/

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •