Incident: Rossiya A148 near St. Petersburg on Jun 4th 2010, temporary loss of control due to uncommanded rudder deflection

Antonow An-148-100 linii lotniczych Rossiya, rejestracja RA-61701 wykonujący lot Moskwa Wnukowo - St. Petersburg w czasie podchodzenia do lądowania wykonał nieprzewidziany manewr w wyniku utraty kontroli nad sterem kierunku (rudder). Gdy samolot znajdował się na wysokości 10600 stóp ster kierunku wychylił się o 3,5 stopnia w prawo. Załoga odpowiedziała po 2 sekundach, kontrując to wychylenie lotkami (ailerons), ale przez kolejne 70 sekund ster kierunku wychylił się do 4,6 stopnia, sprawiając, że samolot obrócił się o 56 stopni w prawo i pochylił się do przodu pod kątem 23 stopni.

Po 90 sekundach od początku incydentu, załoga odzyskała kontrolę nad samolotem po tym jak wcześniej zaaplikowała maksymalne wychylenie steru kierunku w lewo (wcześniej samolot nie reagował).

Skończyło się na strachu pasażerów i przeprosinach załogi. Winne okazało się zasilanie sensorów wychylenia steru kierunku (ta wiadomość wyszła prawdopodobnie dziś, 12 czerwca).


Tłumaczenie moje z AVHerald, mogą być błędy.

Właściwie pierwszy jakikolwiek znaczący incydent z Antonowem AN-148. Moim zdaniem dość poważny incydent jak na nowy samolot. Potencjalni kupcy mogą się wystraszyć. Samolotów lata na razie 6, zamówień jest 221.