Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bognor Regis

    Domyślnie 2010.08.22 Wypadek szybowca S-1 SWIFT na pokazach w Shoreham-by-Sea


    Polecamy

    Szybowiec S-1 SWIFT, G-IZII, należący do zespołu akrobacyjnego "Swift Team" rozbił się podczas pokazów.
    Szybowiec wykonywał akrobację na holu za samolotem Piper PA-25 Pawnee, G-BDPJ.
    Po wykręceniu jednej zwitki beczki wyczepił się z holu, wysunął podwozie i hamulce aeodynamiczne po czym przeciągnął, zwalił się na skrzydło i z niewielkiej wysokości spadł prawie pionowo, uderzając nosem w pas startowy.
    Pilot o własnych siłach opuścił kabinę, podczas badań w szpitalu nie stwierdzono obrażeń, kilka godzin po wypadku pozostaje na obserwacji.

    Mam serię zdjęć wypadku, później zamieszczę.
    Pozdrawiam - Miłek

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bognor Regis

    Domyślnie

    W pokazie grupy "Swift Team" oprócz Pipera PA25 Pawnee, G-BDPJ, który holował szybowiec S-1 Swift G-IZI, brał udział drugi samolot: Silence SA1100 Twister G-TWST.

    Zespół wystartował z pasa, zawrócił, przeleciał nad pasem, znacząc niebo smugami. Jeszcze raz zawrócił i Swift zgodnie z programem zaczął wykręcać na holu beczki. Zauważyłem, że odległość między szybowcem a Piperem nie była stała, hol luzował się dosyć wyraźnie.
    Po ukończeniu jednej beczki niespodziewanie szybowiec wyczepił się z holu. Zaczął przygotowywać się do lądowania:
    wysunął podwozie, otworzył skrzydłowe hamulce aerodynamiczne. Chwilę później zwalił się na skrzydło i przypikował w pas startowy.

    Wybrane zdjęcia:

    Może fachowcy dopatrzą się jakichś anomalii w sekwencji zdarzeń przed wypadkiem?













    Zaraz po tym hol został zwolniony:



    Ja tu nie widzę jeszcze nic niepokojącego:



    Szybowiec był kilkadziesiąt metrów nad ziemią, nad pasem ale blisko jego końca, w tym momencie leci z wiatrem:



    Ooo... Przeciągnął?







    Coś spowodowało przedwczesne zakończenie pokazu. Podstawa chmur była nisko, chyba koło 100 metrów, do tego wiatr.
    Wydaje mi się, że pilot postanowił zwolnić, otworzył hamulce, doszedł do wniosku że kończy mu się lotnisko (leciał z wiatrem) więc zawrócił. I przepadł. Może te hamulce były niepotrzebne?
    Pozdrawiam - Miłek

  3. #3
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Hamulcami nie zwalniasz, tylko zwiekszasz opadanie.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #4

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cygnus Zobacz posta
    Ooo... Przeciągnął?
    Dokładnie tak to wygląda: lotki wychylone w przeciwną stronę i lekko ściągnięty drążek - próba reakcji na zaistniałą sytuację, wygląda to na klasyczne przeciągnięcie z wiatrem w plecy (jest podobny filmik na youtubie http://www.youtube.com/watch?v=_xCct8cDtyk )

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Wydaje mi się, że pilot postanowił zwolnić, otworzył hamulce, doszedł do wniosku że kończy mu się lotnisko (leciał z wiatrem) więc zawrócił. I przepadł
    Jak zakręcił pod wiatr , to szanse na przeciągnięcie zmalały, chyba ,że przeciągnął w zakręcie ( z otwartymi hamulcami)...

    BTW - Beczki na holu - pierwszy raz się spotykam

    lukrod

  6. #6
    Awatar damian1982

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    SKAVI

    Domyślnie

    Jakie zadanie miała tam trzecia maszyna?

  7. #7
    YaS
    YaS jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lukrod Zobacz posta
    pierwszy raz się spotykam
    latali tu i ówdzie z tego co pamiętam np. ILA, Farnborough i takie tam
    Dobrze, że pilot cały.
    YaS

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    PME

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lukrod Zobacz posta
    BTW - Beczki na holu - pierwszy raz się spotykam

    lukrod
    Dosyć znany w UK zespół, jest w sieci parę filmów: http://www.youtube.com/watch?v=MfGYiPOfzgY

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bognor Regis

    Domyślnie

    Trzecia maszyna latała wokół pary Cessna - Swift, oplatając ją ornamentem smug. Ot, tak, dla większego efektu.
    Zdjęcia zamieszczałem w wątku z pokazów w Eastbourne w roku 2009.
    Pozdrawiam - Miłek

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bognor Regis

    Domyślnie

    Warto zwrócić uwagę, że SWIFT okazał się bardzo wytrzymałym szybowcem. Wygląda na to że w pionowym zderzeniu z pasem startowym nie ucierpiała struktura płatowca, z wyjątkiem zniszczonego nosa.
    Samo zdjęcie pikującej jednostki i zderzenia z ziemią kojarzy mi się ze słynnymi zdjęciami katastrofy Miga 29 w Paryżu. Nie ta masa, nie ta szybkość i obiekt raczej niepalny, ale pilot ocalał W KABINIE! To chyba reklama dla SWIFT-a!
    Pozdrawiam - Miłek

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Pilotował Mike Newman, znany nam z zawodów EGAC 2008 w Radomiu (Piastowie).
    A o wytrzymałości SWIFT-a też pomyślałem, zapewne wynika to z jego akrobacyjnego przeznaczenia i wytrzymałości na +10g/-7.5g - konstrukcja jest naprawdę masywna.

  12. #12

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie [WYPADEK] 2010.08.22 Wypadek szybowca S-1 SWIFT na pokazach w Shoreham-by-Sea

    Cytat Zamieszczone przez grztus Zobacz posta
    Dokładnie tak to wygląda: lotki wychylone w przeciwną stronę i lekko ściągnięty drążek - próba reakcji na zaistniałą sytuację, wygląda to na klasyczne przeciągnięcie z wiatrem w plecy (jest podobny filmik na youtubie http://www.youtube.com/watch?v=_xCct8cDtyk )
    Mi to wygląda na zablokowany drążek - w chwili przeciągnięcia normalnym odruchem jest oddawanie drążka a tu widzę cały czas ściągnięty na siebie - statecznyk poziomy wychylony do góry mniej więcej o ten sam kąt na kilku ostatnich zdjęciach

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2010
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Angin, troszkę też się nad tym zastanawiałem, trudno po serii zdjęć (nie wiadomo z jakim odstępem pomiędzy nimi) coś więcej spekulować, ale na szkoleniu lotniczym każdy instruktor powie, że przy przeciągnięciu i korkociągu na małej wysokości lepiej nie wyprowadzać, tylko wkręcić się w ziemię. Podejrzewam (to tylko moje przypuszczenia), że doświadczony pilot jakim jest Mike, tak właśnie postąpił. O ile w momencie przeciągnięcia próbujemy się ratować oddaniem drążka, to jeśli nastąpiło ono w zakręcie, nie było szansy się tym uratować i być może Mike zaciągnął szybowiec, by ustalić korkociąg (pewnie i tak zdążył wykręcić pół, może 3/4 zwitki).

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Bognor Regis

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    ... widzę cały czas ściągnięty na siebie - statecznik poziomy wychylony do góry mniej więcej o ten sam kąt na kilku ostatnich zdjęciach
    Chyba tylko na DWU zdjęciach, już po utracie sterowności, wychylony jest ster wysokości a nie statecznik poziomy.
    Oddałbyś drążek 30 metrów nad ziemią? Tu absolutnie nie było wysokości na wyjście z opałów, wydaje mi się że pilot odruchowo próbował jakoś wyrównać na ile się da, żeby w miarę możności zmniejszyć kąt zderzenia z ziemią, które było nieuniknione.
    Pozdrawiam - Miłek

  15. #15

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    mieszkaniu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lukrod Zobacz posta
    BTW - Beczki na holu - pierwszy raz się spotykam
    W tym roku (czy w zeszlym) na kilku pokazach w UK probowali bic rekord w ilosci wykreconych beczek ma holu (ile tego bylo to juz nie pamietam).
    http://www.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2008-7/9/19088m.jpg[/IMG]]G-IZII - Private Marganski Swift S-1 Aircraft @ Airplane-Pictures.net

    SWIFT nie tylko lata dookola holu, czesto ma tez solowy pokaz, a calkiem sprytny to maly samolocik (z dosyc "malym" silnikiem).

    Cos podobnego do przeciagniecia przy ladowaniu na ile pamietam mieli albo w zeszlym roku w BigginHill albo dwa lata temu w Farnborough, tyle, ze drugi szybowiec z tego zespolu malo nie klepnal, o ile pamietam wykonal zakret do ladowania 180 stopni na bardzo malej wysokosci nad pasem i wygladalo, ze klepnie, ale 2-3 metry nad pasem wyrownal i usiadl.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    PME

    Domyślnie


    Polecamy

    Tak jako ciekawostkę można przytoczyć, że SA180 Twister ( ten "mały samolocik") miał być początkowo modelem RC Spitfire'a. Jednak budujący zmienił zdanie, zwiększył skalę i wyszła mu całkiem zgrabna miniatura słynnego myśliwca.

LinkBacks (?)

  1. 27-06-2016, 00:37
  2. 09-12-2015, 00:38
  3. 20-04-2015, 05:24
  4. -
    Refback This thread
    02-01-2012, 11:29
  5. 06-03-2011, 13:16
  6. 05-03-2011, 22:50
  7. 04-03-2011, 22:05
  8. 04-03-2011, 21:20
  9. 04-03-2011, 21:18
  10. 30-10-2010, 18:48
  11. 30-10-2010, 18:08
  12. 30-10-2010, 17:51
  13. 23-10-2010, 19:01
  14. 23-10-2010, 15:55
  15. 23-10-2010, 15:10
  16. 02-10-2010, 20:00
  17. - !
    Refback This thread
    21-09-2010, 12:31
  18. - !
    Refback This thread
    21-09-2010, 10:29
  19. 19-09-2010, 11:16
  20. - !
    Refback This thread
    16-09-2010, 15:52
  21. - !
    Refback This thread
    16-09-2010, 13:50
  22. - !
    Refback This thread
    16-09-2010, 10:44
  23. - !
    Refback This thread
    16-09-2010, 06:28
  24. - !
    Refback This thread
    16-09-2010, 02:00
  25. - !
    Refback This thread
    16-09-2010, 00:33
  26. - !
    Refback This thread
    15-09-2010, 23:39
  27. - !
    Refback This thread
    15-09-2010, 23:27
  28. - !
    Refback This thread
    15-09-2010, 22:58
  29. - !
    Refback This thread
    15-09-2010, 21:16
  30. - !
    Refback This thread
    15-09-2010, 20:37
  31. - !
    Refback This thread
    15-09-2010, 20:26
  32. 07-09-2010, 14:40
  33. 07-09-2010, 08:37
  34. 27-08-2010, 22:51
  35. 27-08-2010, 13:50
  36. 26-08-2010, 21:55
  37. 26-08-2010, 20:08
  38. 26-08-2010, 18:18
  39. 26-08-2010, 17:09
  40. 26-08-2010, 17:04
  41. 25-08-2010, 21:53
  42. 25-08-2010, 11:06

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •