Samolot transportowy spadł na autostradę w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Prawdopodobnie cała załoga zginęła - podaje telewizja Al Arabija.
Katastrofa w Dubaju. Samolot spadł na autostradę
Wersja do druku
Samolot transportowy spadł na autostradę w Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Prawdopodobnie cała załoga zginęła - podaje telewizja Al Arabija.
Katastrofa w Dubaju. Samolot spadł na autostradę
Wg. informacji wyczytanych na twitterze, był to amerykański samolot. Kilka osób zabitych, płoną samochody.
Pułkownik Omer al Shamsi, ..., powiedział, że samolot cargo należący do UPS rozbił się w 2 minuty po starcie z lotniska w Dubaju. Samolot rozbił się w pobliżu koszar przy Emirates Road, podano, że cała załoga zginęła.
Col. Omer Al shamsi, Deputy Director of Operations Room of Dubai Police, said the cargo plane belonging to UPS crashed 2 minutes after taking off from Dubai International Airport. The plane crashed near the Military Campus on Emirates Road and all the crewmen are reported dead.
Statement on Aircraft Incident - UPS PressroomCytat:
At approximately 12 p.m. EST, UPS Flight 6 from Dubai, UAE, to Cologne, DE, a 747-400 with two crewmembers on board crashed on takeoff. At this time, we have not confirmed any casualties.
Na pprune.org piszą, że zgłaszał mayday ponieważ wybuchł pożar na pokładzie.
Z oświadczenia na stronie UPS wynika, że wypadek był przy starcie do Kolonii (UPS6, reg prawdopodobnie N571UP).
Wystartowali, złapali ogień w kokpicie, zawrócili i próbowali lądować.
Aircraft Down In Dubai - Page 4 - PPRuNe ForumsCytat:
"I witnessed the whole thing on the radio while landing into AUH.
After attempting a straight in approach for 12L and getting there high and fast they were suggested to try OMSJ on hdg 090 or make a 360°.
I am afraid they lost spacial orientation while trying to join a RH downwidn for 12L.
They seemed to be unable to see any flight instrument or radio in the cockpit and they continously asked for their altitude, speed, heading to ATC."
OMSJ - Sharjah International Airport
A Boeing 747-44AF (SCD) cargo plane, registered N571UP, was destroyed in an accident shortly after takeoff from Dubai Airport (DXB), UAE. Two crew members were on board and feared dead according to news sources..
UPS Flight UP006 departed from Dubai at on an international cargo flight to Köln/Bonn-Konrad Adenauer Airport (CGN) Germany. The aircraft came down in an uninhabited area between Emirates Road and Al Ain Road.
Weather about the time of the accident (15:40 UTC) was
OMDB 031500Z 32006KT 290V030 8000 NSC 35/28 Q0999 NOSIG= [Wind 320 degrees at 6 knots, and variable from 290 to 030 degrees; Visibility 8000m; Ceiling unlimited; Temperature 35°C, Dew Point 28°C; 999 hPa]
OMDB 031600Z 24004KT 8000 NSC 36/27 Q1000 NOSIG=
za ASN. Potwierdzili też numer N571UP
Chłopaki się spalili żywcem... Cześć Ich pamięci. I to w rocznicę katastrofy Swissair...
Kilka fotek, wideo, oraz wywiad radiowy z naocznym świadkiem katastrofy.
gulfnews : Cargo plane crashes in Dubai
Spadł gdzieś koło Global Village, mniej więcej na środku mapy, szczęściem już bardziej pustynia. Swoją drogą początkowo myślałem, że startował z nowego lotniska, które już działa dla cargo.
... and UPS has not confirmed reports of a cockpit fire. Flightglobal's ACAS database shows that the aircraft, 571UP, was built in 2007. NTSB's team includes safety investigator Bill English and specialists in fire, operations and human performance. The team also includes members from GE, Boeing, UPS and the Independent Pilots Association. Preliminary reports are indicating the aircraft crashed near a main road in Dubai.
Miejsce upadku
Potwierdzenie dymu w kokpicie od United Arab Emirates' General Civil Aviation Authority:
Smoke in the cockpit and an inability to maintain altitude forced a UPS Boeing 747-400 crew to attempt a return to Dubai before the aircraft crashed near the airport, killing both pilots.
Evidence that a fire on board the 747 preceded the 3 September accident has been disclosed by the United Arab Emirates' General Civil Aviation Authority.
The cockpit-voice recorder was retrieved six hours after the crash but investigators are still trying to locate the flight-data recorder, the authority states.
UPS' flight 6 to Cologne/Bonn departed Dubai International Airport at 18:53. But less than 25min after take-off, at 19:15, information relayed from the Bahrain flight information region stated that the jet was intending to return to Dubai.
The GCAA says the aircraft had "smoke in the cockpit" and was "unable to maintain altitude".
United Arab Emirates air traffic control cleared the aircraft to land while it was some 40km (22nm) from Dubai.
But the GCAA says the aircraft was "high on the approach" - still at 8,500ft while 24km from the airport - and it overflew the airport "very high" before conducting a right turn.
It says the crew was informed that all runways at Dubai were available to the aircraft, but the 747 headed southwest and "rapidly lost altitude" before controllers lost radar contact at 19:42, 49min since departure.
The impact point, between Emirates Road and Al Ain Highway, is unpopulated and lies to the southwest of Dubai International Airport and north of the Al Minhad military air base.
US investigators from the National Transportation Safety Board are assisting the UAE authorities in the inquiry.
wg www.flightglobal.com
Za Anet:
Pożar rozpoczął się w przedziale cargo - po prawej stronie w okolicach skrzydła.
Samolot posiadał system on-line transmisji setek parametrów lotu via sat do centrali UPS w louisville - tam wiedzieli już, że jest bardzo źle jeszcze przed tym jak samolot się rozbił.
Dzięki temu systemowi śledczy wiedzą dokładnie gdzie rozpoczął się pożar...
p,Paweł
http://m.onet.pl/_m/4eec558837a72ae2...d6ff8,14,1.jpg Baterie przewożone przez transportowego Boeinga 747 firmy UPS mogły być przyczyną pożaru na pokładzie i rozbicia się maszyny pod Dubajem 3 września tego roku. W wyniku wypadku zginęło dwóch pilotów.
Czytaj Więcej...
FAA issues safety alert on lithium batteries after UPS crash. The FAA says: "We are aware, however, that the plane's cargo did include large quantities of lithium batteries and believe it prudent to advise operators of that fact." Non-peer-reviewed results of a study by the FAA Tech Centre show that lithium batteries can enter a condition called thermal runaway and reach temperatures over 593ºC (1,100ºF).
The recommendations apply only to lithium batteries transported as cargo. Passengers and crewmembers can continue to use the power source without notifying the airline.
wg www.flightglobal.com
TVN24 podaje, że Al-Kaida przyznała się do tej katastrofy, a właściwie zamachu.
Ale to jest fakt, że się przyznała. Teraz sprawdzają, czy faktycznie to prawda, że to oni za tym stoją.
Akurat w tym wypadku nie jest to zadna papka - faktycznie sie przyznali i wszystkie glowne agencje prasowe to powtarzaja. Zachodzi natomiast pytanie czy rzeczywiscie to oni spowodowali katastrofe tego 747 czy po prostu chca sie pochwalic jakims sukcesem - ostatnie podkladane bomby byly jak wiemy niewypalami bo zostaly wykryte.
Czy to była "Ta" organizacja terrorystyczna to nie wiadomo, każdy może wydać takie oświadczenie.
Podobnie było ze Smoleńskiem, gdzie takie oświadczenie wydała jakaś grupka nacjonalistów, czy jakaś inna.
Z resztą, załoga nie sygnalizowała eksplozji lecz pożar.
Poczekajmy na raport końcowy.
ps: Media mają to do siebie, że wiążą ze soba pewne zdarzenia by zwiększyć dramaturgię i strach.
Komentarz majacy malo co wspolnego z tym konkretnym przypadkiem. Akurat w tym wypadku pierwsi ktorzy rozglosili ze Al-Kaida sie przyznala byla stacja arabskia Al-Jazeera, wybitnie pro-arabska i raczej nieprzychylna zachodowi stacja TV, z szerokimi kontaktami w tamtym rejonie swiata i juz oni wiedza kto stoi za takimi deklaracjami. Ale jak powiedziano - to ze Al-Kaida (oddzial Jemenski Al-Kaidy tzw. AQAP z wlasna strona internetowa) chce wziac to na siebie wcale nie jest dowodem ze oni cokolwiek mieli z tym wspolnego.