Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1
    Awatar CamilosSmith

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPBP

    Domyślnie 2010.09.21 - Złożenie goleni głównej B747 podczas kołowania


    Polecamy


  2. #2

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Mysiadło
    Wpisów
    7

    Domyślnie

    A tyle się mówi - holujesz samolot - wsadź "szpilki" ale po co przecież przy kołowaniu i "wypychaniu" się nie używa - właśnie po to,że wszystko może się zdarzyć.

  3. #3

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    Witam,
    mógłby ktoś wytłumaczyć jak do tego doszło?

  4. #4
    Awatar szajber

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kirek Zobacz posta
    A tyle się mówi - holujesz samolot - wsadź "szpilki" ale po co przecież przy kołowaniu i "wypychaniu" się nie używa - właśnie po to,że wszystko może się zdarzyć.
    Przy holowaniu rozumiem, ale przy wypychaniu ??? Wyobrażasz sobie by po każdym wypchnięciu wyciągać szpilki z każdej goleni ??? Bo ja nie.
    http://youtube.com/szajber - Video spotter EPWA

  5. #5

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie

    Kirek, myslisz, ze to brak "szpilki" spowodowal ? Jak na moje oko wg zdjecia z AVH to "zlozyl sie" na progu pasa, dziwne troche, ze ta golen wytrzymala az do tego momentu a nie padla przy terminalu.
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Mysiadło
    Wpisów
    7

    Domyślnie

    Chyba,źle zrozumieliście - bo to jasne jak 2x2,że nie ma szpilek przy "wypychaniu".Jest tylko jedna do blokowania przedniego podwozia.

  7. #7
    Awatar zubeer

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPKT/EGPH

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kirek Zobacz posta
    Chyba,źle zrozumieliście - bo to jasne jak 2x2,że nie ma szpilek przy "wypychaniu".Jest tylko jedna do blokowania przedniego podwozia.
    nie zawsze i nie w każdym typie samolotu.
    Tutaj niemiecki 747 zjeżdżał na pas,nie był holowany ani wypychany (z tego,co czytałem na a.net). Czasami zawodzi hydraulika...
    Fuji S2500HD.

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kirek Zobacz posta
    A tyle się mówi - holujesz samolot - wsadź "szpilki" ale po co przecież przy kołowaniu i "wypychaniu" się nie używa - właśnie po to,że wszystko może się zdarzyć.
    nie zgadzam sie z toba. oczywiscie ze sie nie koluje ze "szpilkami". oficjalna nazwa to "landing gear safety pins", mozna jednak poprostu powiedziec "gear pins"..

    generalnie wszystko zalezy od typu samolotu w ktorym momencie sie je wyciaga. w mniejszych samolotach po zakonczeniu "pre-flight checklist" - czyli przez pilota osobiscie.
    w tych wiekszych podczas przygotowania do wlaczenia silnikow lub po.. zaleznie od typu.

    w duzych samolotach te "szpilki" maja miejsce kolo podwozia, w regionalnych wracaja do cockpitu. niezaleznie od typu - marshaller jest zobowiazany nam je pokazac fizycznie przed samolotem lub nas powiadomic ze je wyjal i schowal. a pilot jest zobowiazany to potwierdzic.

    podczas kolowania marshaller za nami nie chodzi by je przed pasem wyjac.. jego miejsce pracy jest na plycie. na drogach kolowania nie ma czego szukac, wiec chyba jasne ze podczas kolowania tych szpilek juz nie moze byc w podwoziu.

    a funkcja tych szpilek jest bardzo prosta. po pierwsze zapobiegaja schowaniu podwozia przez osoby krecace sie w kokpicie (np. podczas holowania do hangaru w kokpicie moze siedziec osoba nadzorujaca z mniejszym IQ ktora nawet nieumyslnie pociagnie za wajche)
    a z tych innych to mechanicy, sprzataczki itp - generalnie osoby ktore nie koniecznie wiedza do czego dane rzeczy sluza a maja z nimi stycznosc. sam pilot by w zyciu na ziemi nie schowal podwozia..

    po drugie, jezeli samolot jest wylaczony (na tyle ze pompy hydrauliczne nie dzialaja) to z czasem moze dojsc do zmiany cisnienia w ukladzie hydraulicznym i podwozie moze sie schowac. czynniki jak temperatura i czas moga do tego doprowadzic.. ale nie musza.
    i znowu wracamy do procedur wlaczania samolotu. jezeli hydraulika jest sprawna, a samolot zostanie wlaczony przez pilotow to szpilki znowu stana sie zbedne.


    wracajac do tego incydentu to jest tylko kilka mozliwosci. najbardziej prawdopodobna to oczywiscie usterka hydrauliczna jak to kolega wczesniej powiedzial lub inna usterka samego podwozia.
    ta mniej prawdopodobna, smieszna ale mozliwa.. sam pilot schowal podwozie podczas kolowania. w co watpie.

    pozdrawiam!

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Kirkowi raczej nie trzeba tłumaczyć co tą szpilki i co się z nimi robi
    Chyba go źle zrozumieliście, chodziło o to że przy wypychaniu zawsze trzeba używać szpilek bo podwozie może się złożyć. A niektórzy myślą że skoro kołuje bez szpilek to i wypchnąć się da. A jednak ten wypadek pokazuje że lepiej dmuchać na zimne.

    A swoją drogą, jeżeli pilot na ziemi pociągnął by dźwignię od podwozia to i tak nie powinno ono się złożyć, na pewno jest jakiś czujnik air/ground albo czujnik prędkości, który zabezpiecza przed takimi sytuacjami. Może Kirek zweryfikuję?

  10. #10
    Awatar szajber

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Oj panowie chyba sami się już pogubiliście.

    Dla wyjaśnienia i zamknięcia tematu szpilek.

    Mamy dwa typy szpilek
    - Jedne używamy do zablokowania goleni przed złożeniem i tych należy używać kiedy holujemy samolot, podnosimy np. do zmiany koła, samolot ma mieć długi postój. Najczęściej wyglądają jak litery" T L I " i instalowane są w otworach w goleni, ale na przykład w airbus-ach są to rurki otwierane i zakładane na siłownik zamka goleni.

    - Drugi typ ta tak zwane "bypass pin's" odcinają one sterowanie hydrauliczne w przedniej goleni. Najczęściej wyglądają tak samo jak te do blokowania goleni i instaluje się je w specjalnych klamkach lub grzybkach. Występują też w wersji elektrycznej (np. Embraer 170, 190 lub Fokker 70, 100) S starych typach samolotu np. An12 Odpina się jedną z prowadnic przy przedniej goleni. Tych szpilek używamy Podczas wypychani, holowania by nie uszkodzić tylko i wyłącznie przedniej goleni. Nie włożenie tej szpilki przy wypychaniu nie oznacza że od razu uszkodzimy goleń. Jeśli pilot nie poruszy sterowaniem goleni można wypchnąć samolot bez jego uszkodzenia. (nie zalecane) I to właśnie tę szpilkę pokazuje Head-set lub Marshaller pokazuje po wypchnięciu.

    Mam nadzieję że wam to rozjaśniło trochę sytuację ze szpilkami.

    Co do samego wypadku wygląda mi na zbyt ciasny zwrot podczas kołowania i przeciążenie wewnętrznej goleni co było przyczyną złożenia.
    http://youtube.com/szajber - Video spotter EPWA

  11. #11
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wara Zobacz posta
    jest jakiś czujnik air/ground albo czujnik prędkości, który zabezpiecza przed takimi sytuacjami. Może Kirek zweryfikuję?
    Jest tzw. weight-on-wheel czujnik ktory temu zapobiega ale sa metody obejscia tego czujnika. To sa w koncu systemy elektryczne i zawsze jak ktos sie postara moze do tego doprowadzic.

  12. #12
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bart_o Zobacz posta
    sam pilot by w zyciu na ziemi nie schowal podwozia..
    Co dobitnie pokazal Exin w Tallinie...
    Cytat Zamieszczone przez bart_o Zobacz posta
    a z tych innych to mechanicy, sprzataczki itp - generalnie osoby ktore nie koniecznie wiedza do czego dane rzeczy sluza a maja z nimi stycznosc.
    Pewnie, mechanicy pewnie nie wiedza nawet po co samolot ma skrzydla, jedyna co potrafia to stukaja mlotkiem i zakrecaja kontrowke...
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #13
    Awatar da-w-id

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Pomyślcie co by się stało gdyby do tego doszło podczas startu samolotu.
    W!ZZ :D

  14. #14

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    w domu z ogrodem

    Domyślnie


    Polecamy

    Pewnie to samo co z Exinem w Tallinie tylko na wieksza skale
    pozdrawiam nurek *** S-W 8"-Dobson *** T 851, UL 620, UL980, UN 850, UZ 710, UZ 717 TB 1, TR 9

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •