Witam. Jestem AirCrashInformator - nowy na forum.
Zakładam ten temat w celu przypomnienia forumowiczom o największej w historii lotnictwa katastrofie lotniczej. Jest to zderzenie na pasie startowym dwóch Boeingów 747: Pan Am-u 1736 i KLM-u 4805.
Samoloty kierowały się na lotnisko Gran Canaria w Las Palmas. Ale na tymże lotnisku wybuchła bomba i oba samoloty przekierowano na małe lotnisko Los Rodeos na Teneryfie. Samolot KLM zatankował paliwo i nagle na lotnisko spadła gęsta mgła. KLM 4805 zaczął kołować po pasie startowym, a po chwili zaczął jechać za nim Pan Am 1736. Na końcu pasa KLM obrócił się. Jego kapitan dodał pełnej mocy do silników bez zgody kontrolera. Pierwszy oficer przypomniał mu o tym "drobnym" fakcie i, gdy właśnie robił readback od kontrolera, kapitan znowu zaczął dodawać mocy i samolot pędził coraz szybciej po pasie.
Gdy samoloty się dostrzegły, nie było nadziei. Pan Am 1736 próbował jak najszybciej skręcić w lewo na drogę kołowania Charlie 4, a KLM 4805 wystartować. Nie udało się. KLM rozszarpał swym podwoziem górny pokład Pan Amu. Na jego pokładzie zginęli wszyscy z 248 osób na pokładzie. Z 394 osób na pokładzie Pan Amu uratowało się ponad 70 osób, ale 10 z nich później zmarło na wskutek doznanych obrażeń. Ogólna liczba zabitych wynosi 583.
Proszę was tutaj o wypowiadanie się na temat katastrofy.
Katastrofa była wynikiem głupiego nieporozumienia, gdy dwie osoby nadawały przez radio w tym samym czasie.
Skoro robisz tematy o wielkich katastrofach, to zrób jeszcze o Japan Air 123.
National Geographic zrobiło o tej katastrofie film dokumentalny z serii Katastrofy w Przestworzach, ale nie mogę znaleźć na jutube, nie pamiętam tytułu. Kiedyś oglądałem a chciałbym odświeżyć wiedzę na ten temat, jakby ktoś był na tyle uprzejmy i posłał link, będę wdzięczny.
Pozdrawiam, Gładki
cz. 1: YouTube - Seconds from disaster - Collision on the Runway - Part 1
cz. 2: YouTube - Seconds from disaster - Collision on the Runway - Part 2
cz. 3: YouTube - Seconds from disaster - Collision on the Runway - Part 3
cz. 4: YouTube - Seconds from disaster - Collision on the Runway - Part 4
cz. 5: YouTube - Seconds from disaster - Collision on the Runway - Part 5
Wiki PL: LINK
Wiki EN: LINK
Strona poświęcona katastrofie: LINK
Ja mysle, ze jednak te filmy NatGeo nie sa do konca solidnie robione.
Akurat temat Tenerife bardzo mocno zgłebiałem od lat - niemalze od zaistnienia tej sprawy. W najdrobniejszych sczegółach - na ile mozliwe
A na 30-to lecie grupa osob (rodzin, pasjonatów) zebrała sie i mocno odswiezyla temat przez utworzenie "project-tenerife.com".
Nawet zamierzalem tez sie wybrac na otwarcie itd. Ale wszystko bylo praktycznie zamkniete dla publicznosci wówczas (marzec 2007).
Co ciekawe, z tej okazji pierwszy raz od 30 lat publicznie pojawił sie jeden z kontrolerow z tego po popoludnia (mieszka teraz w malej miejscowosci obok lotniska).
Z ciekawostek, na TenerifeCrash.com, masz z kolei dostep do kontaktu z Robertem Braggiem (1st officer PA). Chyba ma teraz 74 lata.
Widziałem film dokumentalny Crash of the Century (Katastrofa stulecia). Discovery Channel nadaje ten program co jakiś czas. Ale film ten nie jest zbyt dobrze zrobiony: autorzy filmu skupili uwagę na kapitanie van Zantenie (kapitanem KLM) i tylko jego winią. Z tego programu wynika, że kapitan był, za przeproszeniem, skończonym głupcem, bo jest główną przyczyną katastrofy. Jego charakter w tym filmie jest po prostu nie do zniesienia przez 1st oficera i inżyniera pokładowego KLM-u.
Jeden z kontrolerów ruchu lotniczego, Fernando Azcunaga żyje - jego wywiad po hiszpańsku nadal szwęda się po internecie.
Tak jak już wcześniej ktoś napisał, zainteresowanym polecam stronę ProjectTenerife.com w językach angielskim i holenderskim. Jest to świetna strona, a na forum można znaleźć wiele informacji na nurtujące pytania.
6_0_0, wchodziłem na TenerifeCrash.com i wysłałem e-mail do Bragga, ale jeszcze nie dostałem odpowiedzi.
Gabec, temat widziałem. Był tam tylko jeden post o tej katastrofie - dlatego założyłem temat, by pisać więcej informacji.
Tu jest pierwsza z 6 części filmu "Crash of the Century" YouTube - Crash of the Century (aka - Tenerife) Part 1/6
Pozostałe części do znalezienia na youtube.com
Z niektórych źródeł (dość niejasno) wynika, że kapitan Pan Am-u przeżył wypadek. Czy ktoś to może potwierdzić? Czy ostatecznie on był jedyny czy jeszcze ktoś przeżył katastrofę z załogi?
Zastanawia mnie, dlaczego tak trudno znaleźć cokolwiek nt. ocalałych. Żadnych wywiadów, żadnych informacji, co z nimi, jak bardzo byli ranni, czy wrócili do normalnego życia (szczególnie załoga) itp. Może jestem dziwny, ale dla mnie to bardzo intrygujący temat.
źródła:"The other 56 passengers and 5 crew members aboard the Pan Am aircraft survived, including the captain, first officer, and flight engineer."
Tenerife airport disaster - Wikipedia, the free encyclopedia
INFERNO - Awesome Stories
tigga - nie twierdze, ze faktograficznie sa tam odstepstwa od znanych zapisow.
Tym bardziej zwykly widz (nie zajmujacy sie roztrząsaniem szczegółów) nie bedzie mial pretnesji o cokolwiek. Tylko jak juz sie robi takie filmy to wg mnie mozna zadbac bardziej o szczegóły w typach samlotow, obrazy, malowania itd... No i filmy czasem podsuwają pewne interpretacje - nawet koloryzujac moze niektore zachowania.
Co do zycia osob z PA: przezyło wiele osob, w tym obaj piloci.
Lecz Cpt Grubbs juz nie zyje teraz. Co ciekawe, był urodzony tego dnia co ... Karol Wojtyla (18.05.1920) - to taki dodatek.
Ja czasem sobie mysle, jak to sie stalo, ze wobec naglej mgły i prowincjonalnego wówczas lotniska, zalogi nie rozmawiaja ze soba bezposrednio publicznie (na normalnej czestotliwosci ground). Przeciez to byli ludzie latajacy do normalnych swiatowych duzych portow (jako ludzie z 747) i mogli swobodnie wymieniac uwagi o sytuacji w jakiej sie znalezli. Szkoda, ze tego nie robili.
Okolo rok po wypadku otwrzono lotnisko Tenerife Sur (South) - TFS, bo TFN od zawsze mialo problemy pogodowe.
I choc ruch turytyczny trafil dzis glownie na TFS, to TFN dzis rozni sie od tego z 1977: dzis jest ruchliwe i ma codziennie mnostwo lotow np do Madrytu itd, w tym na 340. I w efekcie dzis TFN to zupelnie inne miejsce od zaspanej prowincji sprzed 30 lat.
To nie jest przyjete. Ta czestotliwosc jest do rozmowy miedzy kontrolerem na ziemi i samolotem. Oczywiscie innych tez slyszysz i jak czujesz ze cos jest nie tak to zwracasz sie do kontrolera, nie bezposrednio do drigiego samolotu. Ale on ciebie i tak slyszy. Watpie aby "gadanie bezposrednio" cokolwiek tu zmienilo, nikomu po prostu nie przyszlo do glowy ze cos takiego moze sie wydarzyc, ze drugi pilot moze wystartowac bez pozwolenia.
To że nadawali na jednej częstotliwości na raz jest tylko jedna z przyczyn tego wypadku. Jak zwykle na wypadek składa się wiele czynników.
Do tej pory pokazuje się tę katastrofę jako przypadek 'GetHomeAidis' oraz mocnego ego pilotów, tego że ogólnie jesteśmy ludzmi którzy zawsze dążą do celu, i o ile jest to dobre w życiu i powoduje że jesteśmy w stanie przejść przez trening itd. To w kokpicie potrafi być zabójcze.
Wiele zmian nastąpiło po tej katastrofie, i żadna nie odnosiła się do faktu iż dwa samoloty nadawały na tej samej częstotliwości w tym samym czasie. Jedną z takich zmian jest fakt, że nie wolno używać słowa "take-off" ani "taxi" o ile taki clearance nie jest zawarty w wiadomości (z małymi wyjątkami). Ale o wiele więcej zmian w multi crew management SOPs. Właśnie dlatego, żeby żaden z pilotów nie mógł się zachować w podobny sposób do kapitana KLM. Przede wszystkim chodzi o to, żeby załoga wiedziała że może coś zrobić legalnie.
solemnis, masz odpowiedź:
Wszyscy piloci z Pan Amu przeżyli. Kapitan, Victor Grubbs, już nie żyje. Inżynier pokładowy George Warns też nie. Jedynym pilotem, jaki żył (dla mnie w 99% dalej żyje) najdłużej to pierwszy oficer Robert Bragg. W filmie dokumentalnym "Katastrofa stulecia", pilot Bragg wspomina sytuację, jaka nastąpiła po uderzeniu: Victor Grubbs, jeżeli dobrze zrozumiałem, spadł do luku bagażowego, a tam wybuchło kilka bagaży, co go poparzyło. Wtedy pokazali dwa zdjęcia, jak Grubbs leży na loży z obydwoma rękami w bandażach.
Co do ocalałych, oczywiście, że żyją, są wywiady! Oprócz "Katastrofy stulecia" są inne dokumentaria (np. te, które przesłał qwaseq), w których autorzy rozmawiają z ocalałymi. Autorzy "Katastrofy stulecia" rozmawiają z Braggiem, dwoma stewardesami i kilkoma pasażerami. Obejrzyj, to się dowiesz.
* * *
Ciekawostka:
Wiecie, że na KLM-ie przeżyła jedna osoba? Jest to pani Robina van Lanschot. W Santa Cruz miała narzeczonego i w ostatniej chwili zdecydowała się zostać na Teneryfie. To uratowalo jej życie...
Co do rozmow bezposrednich - no troche pojecia mam od lat o lotnictwie i wiem, ze ani nie jest przyjete ani nie jest wskazne z powodu grozby chaosu,anarchii itd. Jak piszecie.
Zgoda. Tylko szukalem szansy na ratunek. Co by bylo pomocne wowczas (pomijajac juz nawet cała resztę i lancuch okolicznosci).
No i wiecie, ze z powodu braku oswietlenia osi pasa, wlasciwie nie bylo wtedy minimow startowych (przynajmniej dla PA) i wlasciwie wszyscy powinni jeszcze chwile zaczekac na poprawe
Wszystko bylo absudalne... I takze to, ze jeszcze 5 min wczesniej widzialnosc byla na kilometry...
@AircrashInformator: Tak, tak, rzeczywiście wszystko jest w prawie każdym filmie dokumentalnym o tej katastrofie... Szukając informacji siedziałem prawie cały dzień na powolnym łączu, więc odpuściłem sobie youtuby Zaskakujące, że w tekstach jest to często pomijane.
pozdrawiam,
Masz wtyczki do Firefoxa, które umieją ściągnąć filmy z YT jako pliki
Pozdrawiam
Konradeck
Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.
Na stronie Tenerife Crash (TenerifeCrash) macie wywiad z Braggiem (ktoś już to wcześniej napisał - 6_0_0). Tam (po angielsku) macie opisane prawie wszystko, co Bragg wspominał w "Crash of the Century".
Z kolei w filmie YouTube - Latest photos just before Tenerife 1977 accident przedstawiono kilka zdjęć zrobionych przez nieznanego pasażera (KLM?). Jeżeli był to pasażer KLM-u, to zdjęcie prawdopodobnie zrobiono niedaleko po tym, jak KLM wylądował.
Pasażerom PA nie pozwolono iść do terminalu, bo był już obładowany pasażerami KLM-u.
Zakładki