Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 61
Like Tree61Likes

Wątek: 2010.04.10 Jak-"Ogólnie to tu p... jest"-40

  1. #1
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie 2010.04.10 Jak-"Ogólnie to tu p... jest"-40


    Polecamy

    Jadąc autem słuchałem wiadomości dot. konferencji z alternatywną wersją wydarzeń ze Smoleńska. Usłyszałem m.in., że YK40 lądujący przed Tupolewem usiadł
    a/ bez zezwolenia na lądowanie
    b/ poniżej minimów.

    Siłą rzeczy w wiadomościach sprawę potraktowano skrótowo, ale o ile dobrze zrozumiałem pretensje z tego tytułu strona polska kieruje do Rosjan.

    Czy ktoś lepiej poinformowany ma wiedzę, czy załoga Jaka była przedmiotem jakiegokolwiek postępowania wyjaśniającego, dlaczego lądowała bez zgody i poniżej minimów?
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 18-01-2011 o 20:47
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
     

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2009

    Domyślnie

    Pewnie w obliczu katastrofy podarowali sobie dochodzenie, choć powinni je poprowadzić.
    ATCO jest kontrolerem to może przy okazji małe pytanko. RVR podaje 600M jest CAT coś siada poniżej minimów. Czy Wy jako kontrolerzy piszecie jakiś raport, zgłaszacie gdzieś sprawe ?
     

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie

    wczoraj w jakichś wiadomościach mówili, że prokuratora badając wątek tutki zaczęła interesować się tym zdarzeniem.
     

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    @ arteq:

    ATC to nie policja, podaję co dostałem od meteo, decyzja o podejściu i lądowaniu należy do załogi.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
     

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Co by nie mówił wiadomo bezspornie, że wylądowali poniżej minimów i samo to stanowi narażenie na niebezpieczeństwo pasażerów, załogi i samolotu. Moim zdaniem jest tu zdecydowanie robota dla prokuratora wojskowego. A pilot w trybie natychmiastowym przynajmniej do wyjaśnienia powinien zostać odsunięty od latania / a pewnie lata sobie w najlepsze nadal /.
     

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2007

    Domyślnie

    Rosyjski Ił z limuzynami dla prezydenta Lecha Kaczyńskiego podczas lądowania, odszedł na go around dosłownie w ostatnim momencie, co czyni tę sytuację również incydentem.
    Mówiąc precyzyjnie - incydentem poważnym, gdyż gdy powołamy się na wypowiedzi polskich dziennikarzy obserwujących podejście z zaparkowanego Jaka-40 wyglądało to strasznie. Cytuję Pana Mroza Jana z TVN24: "Skrzydło znalazło się kilka metrów nad ziemią".
    Tak na marginesie. Każdy kto lata to wie, że w życiu często granica między incydentem a normalną sytuacją jest znikoma oraz nie zawsze zgłaszana, badana i rozdmuchiwana na cały, mądry w każdej dziedzinie a szczególnie lotnictwie naród !
    pozdrawiam, również pilot
     

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    warszawa

    Domyślnie

    Należy zwrócić uwagę moim zdaniem na słowo - klucz w korespondencji radiowej kierowanej przez por. Wosztyla do załogi TU cyt: ".....nam się udało wylądować........". Co oznacza udało? Nawet nie chcę myśleć, ile razy wcześniej też się udawało. A rachunek prawdopodobieństwa jest taki, że kiedyś musi też się nie udać. Pilot przed rozpoczęciem manewru powinien wiedzieć, że ma warunki do lądowania a nie liczyć, że się uda. Kłania się "wojskowe" podejście do latania. Pilot wojskowy nie ryzykuje np. utraty licencji, bo jej nie ma, a przepisy narusza często z majestacie wiedzy lub też nacisków przełożonych po linii służbowej. A potem Iskra 1998r, Casa, Tu-154 i inne tematy. Jaka jeszcze tragedia musi się wydarzyć, aby skorupa pękła i coś drgnęło.

    Jeśli chodzi o zależności i układy służbowe, to wiem coś o tym i wiele razy sam to odczułem na własnej skórze - 20 rok dźwigam mundur na grzbiecie.
    RedLite likes this.
     

  8. #8
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dj cat Zobacz posta
    Co by nie mówił wiadomo bezspornie, że wylądowali poniżej minimów i samo to stanowi narażenie na niebezpieczeństwo pasażerów, załogi i samolotu.
    Wygląda to na powszechną praktykę. Minima sobie, a lądowanie sobie...
    Pod presją VIP-ów sprowadzano samoloty wbrew prawu - Najważniejsze informacje - Informacje - portal TVN24.pl - 22.01.2011
     

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    I za incydent powinien konsekwencje ponieść pilot natomiast za taki stan rzeczy (przyzwolenie na łamanie procedur) konsekwencje powinni ponieść jego przełożeni, a jeśli nie ma odpowiednich procedur wykrywania/reagowania na narażanie bezpieczeństwa pasażerów to odpowiedzialność powinna sięgnąć też szczebla ministerialnego - zwłaszcza po katastrofie CASA'y - to moje zdanie laika. Rozumiem, że latanie wojskowe cechuje się pewną nonszalancją i procedury jedno a praktyka drugie, ale ma to jakieś uzasadnienie wyłącznie w przypadku lotów bojowych. Moim zdaniem lotnictwo Państwowe (transportowe/cywilne) obsługiwane przez wojsko powinno wymusić istnienie 2 kategorii procedur - procedury bojowe (czyt. brak procedur) oraz procedury w normalnych (a raczej dla wojska nienormalnych) warunkach wykonywania lotów niejako cywilnych.
     

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Aaa - i jeszcze jedno - aby u nas broń Boże nie doszło do katastrofy z Miedwiediewem na przykład (bo by nam chyba wojne wypowiedzieli) należy rozważyć reakcję naszych władz na łamanie zasad bezpieczeństwa przy lotach z zewnątrz - np. jak jakiś pilot ląduje poniżej minimum - otrzymuje zakaz lotów na teren Polski np. na pół roku (+ nota dyplomatyczna na ten temat). Z tym, że jak my nie potrafimy tego egzekwować u naszych to są to tylko marzenia. Wcale bym się jednak nie zdziwił jakby Rosja teraz coś takiego wprowadziła u siebie.
     

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Raczej nie dojdzie, bo nie beda latac na jakies egxotyczne lotniska (nie bardzo jest gdzie), a na Okeciu czy Balicach szanse ze ktos tak sprobuje sa niewielkie.
     

  12. #12
    Awatar BlohmVoss141

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    ICAO: EIME

    Domyślnie

    Jak widać sprawa "przyschła". Swoją drogą to ciekawi mnie z jakiego wyskościomierza korzystali przy lądowaniu tym Jakiem i ogólnie jak wyglądała współpraca w kokpicie. Nie zapominajmy ze to "udane" lądowanie może rzeczywiście miało więcej szczęścia niż rozumu...
    Karol Illy likes this.
    85% respondentów wierzy w nieprawdziwe sondaże...
     

  13. #13
    Awatar gregj

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    (EGAD+EGAA)/2

    Domyślnie

    Może ?
     

  14. #14
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez krycek Zobacz posta
    I za incydent powinien konsekwencje ponieść pilot natomiast za taki stan rzeczy (przyzwolenie na łamanie procedur) konsekwencje powinni ponieść jego przełożeni
    Przełożeni nie poniosą żadnych konsekwencji z prostej przyczyny: ręka rękę myje.
    Zawsze można dokopać pilotowi: że to... że tamto.... że dał d... etc. I tak niestety wygląda to w wojsku.
    A ja się pytam: KTO ma nauczyć i egzekwować wiedzę od zwykłego pilota??? Przełożeni, których poziom wiedzy lotniczej jest ŻENUJĄCO niski a coroczne kontrole wiadomości teoretycznych wg par. 15 pkt 13 RL-2006 są załatwiane na zasadzie "burzy mózgów" zamiast indywidualnego zaliczania (bo jeszcze okazało by się, że pan major lub pułkownik dowodzący eskadrą ma nieprzebraną pustkę w głowie zamiast elementarnej wiedzy)???
    Niestety, degradacja struktur dowódczych w wojsku jest PORAŻAJĄCA!
    W większości przypadków dowódcami zostają karierowicze i "ślizgacze" bez odpowiednich predyspozycji osobowych i wiedzy, których późniejsze zarządzenia wprawiają w osłupienie podwładnych.
    Dużo się mówi, że komuna była be - zgadzam się z tym bezsprzecznie - jednak patrząc pod kątem wojska to wtedy był dużo większy porządek i rotacja w strukturach dowodzenia. Kto był "słaby" i nie posiadał właściwych umiejętności, tego nigdy nie stawiano na wysoki etat (chyba, że miał "plecy" to trudno) żeby nie narobił bigosu. Podobnie było z pilotami: dobrzy zostawali w pułku i wykonywali swoja "robotę" a miernoty odsyłano do sztabów lub na AON - byle tylko się ich pozbyć. Niestety, wrócili po akademii jako JEDYNI SŁUSZNI i teraz zbieramy żniwo ich "dowodzenia".
    Sorki za OT.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc

     

  15. #15
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Moje pytanie nie zmierzało to tego, żeby dowalić pilotowi tylko żeby wytknąć system, w którym, jak sam zauważyłeś, ręka rękę myje.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."
     

  16. #16
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Atco Zobacz posta
    Moje pytanie nie zmierzało to tego, żeby dowalić pilotowi tylko żeby wytknąć system, w którym, jak sam zauważyłeś, ręka rękę myje.
    Sorry, Atco, nie kierowałem tego do żadnej konkretnej osoby - chciałem pokazać tylko sposób myślenia "góry". Wiele razy się spotkałem z tym, że wioząc VIP-a (a raczej tzw."czwarty garnitur") zamiast zwykłego "dziękuję i cześć" po lądowaniu musiałem się tłumaczyć, że "czemu tak długo?", "a nie można było po prostej?", "a czemu ten śmigłowiec taki be?" etc.
    Mentalność przełożonych można pięknie opisać znanym dowcipem, kiedy to Mucha lata wokół świecy i wszyscy są zachwyceni. Jeśli jednak mucha podleciała za blisko i spaliła skrzydła to każdy sie odwraca od niej i mówi jaka ta Mucha zła bo przegina...
    Canonier likes this.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc

     

  17. #17

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    Czy prawdą jest, że pilot z Jaka40 włączył rewers PRZED przyziemieniem?
     

  18. #18

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Przypominam wiadomość z mediów z 2010-06-09:

    Nie ukarzą pilota Jaka-40 za lądowanie w Smoleńsku - Wiadomości - WP.PL

    Nie będzie kary dla pilota samolotu Jak-40, który lądował w Smoleńsku tuż przed prezydencką maszyną - podaje TVN24. Rosyjscy kontrolerzy zeznali, że wydali pilotowi komendę przerwania lądowania. Mimo to samolot lądował. Pilot twierdzi, że nie usłyszał komendy. Komisja, która badała sprawę nie dopatrzyła się w tym złamania przepisów.
    (...)
    Wewnętrzna komisja sił powietrznych RP, która zajmowała się incydentem, nie dopatrzyła się w nim złamania Regulaminu Lotów.
    Nie były wtedy znane szerokiej publiczności nagrania z wieży kontrolnej. Choć polskie instytucje zajmujące się dochodzeniem w sprawie katastrofy Tu miały te nagrania. Jak rozumiem, komisja badająca sprawę Jaka albo nie miała dostępu do nagrań, albo miała, lecz celowo nie brała ich pod uwagę.

    Obecnie jednak nagrania są publicznie dostępne i mnie prywatnie wydaje się, że w ich świetle decyzja komisji nie była słuszna.

    Mam pytania do fachowców:
    - Czy waszym zdaniem doszło do złamania przepisów przez załogę Jaka?
    - Jeśli tak, to jakich?
    - Jeśli tak, to czy dało się to udowodnić bez znajomości nagrań z wieży? Czy też dopiero nagrania z wieży pozwalają na udowodnienie tego?
    - Znając procedury w wojsku, czy sądzicie, że komisja miała dostęp do nagrań z wieży?
    - Czy waszym zdaniem sprawa ukarania załogi Jaka jest już zamknięta? Czy jest np. możliwe, że po przedostaniu się sprawy do opinii publicznej, lub po pojawieniu się nowych dowodów, sprawa mogłaby zostać wznowiona?
    mig21bis likes this.
     

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    lekko na południe.

    Domyślnie

    Jeżeli dostał komendę na drugi krąg, to ma to wykonać i nie ma dyskusji. To ma być niemalże odruch, przyczyna podania tego polecenie może być różna i raczej nie ma możliwości na dyskutowanie o tym w tym momencie, załoga powinna przejść na drugie i już.
    Jeżeli ktoś oczekuje spektakularnej kary to raczej się nie doczeka, piloci napiszą (lub już to zrobili) oświadczenie opisujące całe zdarzenie, komisja to przeczyta i zaleci przeprowadzenie przez przełożonego egzaminów z procedur. Po zdaniu tego egzaminu załoga wróci do latania. To jest chyba "najczarniejszy" scenariusz.
    Takie przypadki "wychodzą" dopiero po meldunkach z wieży, że w dniu takim a takim, załoga samolotu nie wykonała takiego a takiego polecenia i rozpoczyna się procedura wyjaśniania. W tym przypadku dysponowano (?) nagraniami z Jak-40, w gestii komisji leżało co zrobi z tą wiedzą.
     

  20. #20

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Kraków, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Notos Zobacz posta
    Czy prawdą jest, że pilot z Jaka40 włączył rewers PRZED przyziemieniem?
    Z tego co piszą, jest to prawda choć szczerze mówiąc nie bardzo rozumiem po co to pytanie - rewers w fazie wytrzymania nie jest niczym nadzwyczajnym w samolotach, które pozwalają na taki manewr.
     

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 11-09-2012, 14:30
  2. 20-12-2011, 01:35
  3. 07-08-2011, 19:03
  4. 21-06-2011, 13:36
  5. 19-04-2011, 20:59
  6. 19-04-2011, 18:05
  7. 18-04-2011, 10:41
  8. 18-04-2011, 08:12
  9. 18-04-2011, 01:44
  10. 23-03-2011, 17:23
  11. 27-02-2011, 12:39
  12. 28-01-2011, 17:28
  13. 28-01-2011, 14:00
  14. 28-01-2011, 00:03
  15. 27-01-2011, 23:22
  16. 27-01-2011, 21:58
  17. 27-01-2011, 20:13
  18. 27-01-2011, 18:13
  19. 27-01-2011, 17:20
  20. 27-01-2011, 16:58
  21. 27-01-2011, 16:58
  22. 27-01-2011, 16:49
  23. 27-01-2011, 16:31
  24. 27-01-2011, 15:54
  25. 27-01-2011, 15:07
  26. 27-01-2011, 14:54
  27. 27-01-2011, 14:29
  28. 27-01-2011, 14:25
  29. 27-01-2011, 14:23
  30. 26-01-2011, 19:01

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •