2002.07.1 - ZDERZENIE W POWIETRZU NAD ÜBERLINGEN
1 lipca 2002 roku na pograniczu miast Szwajcarii i Niemiec - w Überlingen, w powietrzu nad Jeziorem Bodeńskim doszło do zderzenia dwóch samolotów: Tupolewa Tu-154 Bashkirian Airlines (RA-85816) 2937 oraz Boeinga 757 DHL (A9C-DHL) 611.
Do katastrofy doszło przez kilka nieprzewidywalnych działań wynikających z problemów technicznych, błędów kontrolera i pilotów.
Agencja organizująca wakacje dla dzieci z Ufy pomyliła lotniska, więc dzieci nie poleciały do Barcelony planowanym, rejsowym lotem. Dopiero dwa dni później wyczarterowano dla nich samolot zastępczy. Z tego powodu, na pokładzie Tu-154M poza załogą, 45 dziećmi, kilkoma ich opiekunami oraz matką z córką (zabrane przy okazji) nie znajdował się nikt więcej. Odcięto prąd w centrum lotów w Zurichu, więc kontrolerzy nie mogli komunikować się ze sobą.
Lecący Tu-154 usłyszał od systemu antykolizyjnego TCAS sygnały TRAFFIC. Kontroler kazał Tupolewowi zniżać (do FL350) ze względu na ruch kolizyjny z B757. Gdy zniżyli, nagle wiadomość zmieniła się na CLIMB. Kapitan nie wiedział, co ma robić. Wolał słuchać kontrolera niż TCAS, nie wiedząc, że system antykolizyjny na B757 właśnie im mówił DESCENT - kazał zniżać. Oba samoloty zniżały, pędząc prosto na siebie.
W końcu samoloty się dostrzegły, ale było za późno. Ogon samolotu DHL rozerwał na kilka części Tupolewa. Piloci na Tupolewie szybko stracili przytomność i większość pasażerów wypadła z samolotu lub zginęła na wskutek dekompresji. Dwójka pilotów na B757 DHL walczyła przez 2 minuty. W końcu maszyna rozbiła się 4 km dalej. Zginęło 71 osób (w tym 46 dzieci). Nikt nie przeżył.
CIEKAWOSTKA:
Dwa lata później, Виталий Калоев (Witalij Kałojew), który stracił w wypadku żonę i dzieci, zechciał pomścić rodzinę. Udał się do domu kontrolera Petera Nielsena i zamordował go.
Polecam obejrzenie odcinka "Kolizja" Katastrofy w przestworzach. Jest to szczegółowy odcinek dotyczący tej strasznej tragedii.