Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
  1. #1
    Awatar Tom_EPKK

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie 2011.02.08. Czechy: wojskowa CASA spadała przez półtorej minuty


    Polecamy

    W Gazecie takie oto info:
    Czechy: wojskowa CASA spadała przez półtorej minuty. Awaria

    W skrocie: Podczas lotu prawdopodobnie zawiodl autopilot i samolot zaczal spadac pionowo w dol, ale pilotom udalo sie wyprowadzic maszyne.

    Czyli 1500m pionowo w dol przez 90s. Skoczkowie z 4000 swobodnie spadaja ok 50s do wysokosci 1000m...
    A podobno CASA leciala pionowo w dol... czyzby kolejny babol dziennikarski?
    ...My Eyes Can See What Others Cannot...
    EPKK Spotters @Facebook

  2. #2
    Awatar Corsarz

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Z czeskiego portalu iDnes

    Do velkých problémů se dostal při cvičném letu armádní letoun CASA C-295. Autopilot navedl v tříkilometrové výšce stroj do devadesátistupňového náklonu, po němž následoval střemhlavý let ve spirále. Pilotům se podařilo dostat letoun pod kontrolu až v patnácti stech metrech, poté bezpečně přistáli. Zdroj: Letounu CASA vypovdl poslunost autopilot, stroj pes minutu strm klesal - iDNES.cz
    Duży problem podczas ćwiczebnego lotu miał samolot wojskowy CASA C-295. Autopilot skierował na wysokości 3000 metrów samolot pod kątem 90 stopni i rozpoczął się lot w spirali. Pilotom udało się odzyskać kontrolę nad samolotem na wysokości 1500 metrów i bezpiecznie wylądować.

  3. #3

  4. #4
    crs
    crs jest nieaktywny
    Awatar crs

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    W naszych Casach też się sypie autopilot.. tyle, że objawia się to skokami o kilka - kilkanaście ft.

  5. #5
    mombasa
    Goście

    Domyślnie

    nie inaczej

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Pomorze

    Domyślnie

    Nie jestem autorem tego artykułu ale krew mnie zalewa jak czytam coś takiego:

    Cytat Zamieszczone przez Tom_EPKK Zobacz posta
    Czyli 1500m pionowo w dol przez 90s. Skoczkowie z 4000 swobodnie spadaja ok 50s do wysokosci 1000m...
    A podobno CASA leciala pionowo w dol... czyzby kolejny babol dziennikarski?
    A gdzie jest napisane, że CASA leciała pionowo w dół?


    Proponuję zamiast oceny jakości pracy dziennikarza - jakiś kurs z dokładengo czytania

    Pozdrawiam
    Latacz amator

  7. #7
    Awatar madness

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tom_EPKK Zobacz posta
    W Gazecie takie oto info:
    Czechy: wojskowa CASA spadała przez półtorej minuty. Awaria

    W skrocie: Podczas lotu prawdopodobnie zawiodl autopilot i samolot zaczal spadac pionowo w dol, ale pilotom udalo sie wyprowadzic maszyne.

    Czyli 1500m pionowo w dol przez 90s. Skoczkowie z 4000 swobodnie spadaja ok 50s do wysokosci 1000m...
    A podobno CASA leciala pionowo w dol... czyzby kolejny babol dziennikarski?
    źródło:

    Letounu CASA vypovdl poslunost autopilot, stroj pes minutu strm klesal - iDNES.cz

    zna ktoś czeski?

    EDIT (trochę offtopic):

    szukając info po czeskich stronach
    http://www.zdl.army.cz/index.php/dul...-generace.html

    Czesi mają Casy od grudnia 2010?

  8. #8
    Awatar macli

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    "Do poważnego problemu doszło w trakcie treningowego lotu samolotu CASA-295. Na wysokości 3 kilometrów autopilot wprowadził samolot w dzięwięćdziesięciostopniowy przechył, po którym nastąpiło spiralne nurkowanie (korkociąg?). Pilotom udało się odzyskać kontrolę na wysokości 1500 m, po czym bezpiecznie wylądowali.
    Informacje o dramatycznym locie treningowym potwierdziły Mlada Fronta Dnes dwa źródła. (...)"

    Pewnie stąd ten "pionowy spadek".
    Dalej piszą, że autopilota wyłącza się jednym przyciskiem, a CASA leciała bez kontroli przez 90 sekund. W sumie niewiele więcej niż polska prasa.

  9. #9
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Wg radiowej Trójki - czeskie Casy już są uziemione, przy okazji wspomnieli o katastrofie w EPMI.
    Pozdrawiam!
    Maciek


  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    wlkp

    Domyślnie

    Tylko pogratulować niektórym, bezkrytycznego odnoszenia się do prasowych tytułów. "Spadała pionowo", tak samo jak eFy spadały jak kamień w dół jakiś czas temu. A sprawa powinna z pewnością zainteresować SP, czyli głównego użytkownika tych "zabawek", a może inaczej-pseudo-transportowców, w Polsce.
    ...i córko!

  11. #11
    Awatar agravator

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Łowicz

    Domyślnie

    Ja chciałbym zapytać czy ten samolot będzie się jeszcze nadawał do użytku po takiej akrobacji? Nie znam szczegółów ale na myśl przychodzi mi to co spotkało naszego Herculesa - czyli przeciążenia które uszkodziły płatowiec.
    Jeśli coś przekręciłem to przepraszam.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez agravator Zobacz posta
    Ja chciałbym zapytać czy ten samolot będzie się jeszcze nadawał do użytku po takiej akrobacji?
    A kto to moze tu wiedziec na podstawie skapych wycinkow prasowych ktore w dodatku moga byc grubo przesadzone (z tym spadaniem pionowo, itp.).

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin / Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez o matko! Zobacz posta
    Tylko pogratulować niektórym, bezkrytycznego odnoszenia się do prasowych tytułów. "Spadała pionowo", tak samo jak eFy spadały jak kamień w dół jakiś czas temu. A sprawa powinna z pewnością zainteresować SP, czyli głównego użytkownika tych "zabawek", a może inaczej-pseudo-transportowców, w Polsce.
    A jeśli samolot zmniejszał by wysokość lotu lecąc niekontrolowanie pod kątem 50* to nie nazwał byś tego spadaniem?

  14. #14
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez agravator Zobacz posta
    Ja chciałbym zapytać czy ten samolot będzie się jeszcze nadawał do użytku po takiej akrobacji? Nie znam szczegółów ale na myśl przychodzi mi to co spotkało naszego Herculesa - czyli przeciążenia które uszkodziły płatowiec.
    Jeśli nie przekroczyli dopuszczalnych przeciążeń to nie powinno być problemu w tej kwestii. Nasz C-130 mocno przekroczył dopuszczalne przeciążenia.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  15. #15

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    We wtorek po południu rzecznik prasowy polskich Sił Powietrznych ppłk Robert Kupracz w rozmowie z redakcją portalu lotniczapolska.pl poinformował, że używane przez Polskę samoloty C-295M nie zostały zawieszone i mogą wykonywać loty. Rzecznik zauważył, że samoloty czeskie różnią się wyposażeniem od naszych, a producent uczestniczący w badaniu zdarzenia nie wydał dotąd żadnego zalecenia, dotyczącego ograniczenia wykonywania lotów.
    wiecej na lotniczapolska.pl

  16. #16
    Awatar Amizaur

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Przywoływani przez gazetę eksperci dodają, że najprawdopodobniej urządzenie to nie pozwalało załodze na przejęcie ręcznego sterowania. Pilotom udało się odzyskać kontrolę nad samolotem po około 90 sekundach.
    Mnie ten fragment bardziej zainteresował. Chyba "ekspertów" mają podobnych jak u nas, bo mam wrażenie, że raczej mało prawdopodobne, żeby to była prawda ? Że autopilot "nie dawał się odłączyć" ? Coś takiego chyba nie ma prawa zainstnieć ?

    Bardziej prawdopodobne jest chyba, że czasem piloci w takich sytuacjach zamiast od razu całkowicie odłączyć AP i przejąć kontrolę, początkowo tylko próbują ustabilizować lot przy pomocy ingerencji w nastawy autopilota. Gdy zrozumieją, że sytuacja jest poważna i zdecydują się na całkowite wyłączenie i przejęcie kontroli (choćby po to, by mieć PEWNOŚĆ że naprawde pilotują samolot we wszystkich kanałach) - do tej pory samolot może znaleźć się w stanie przeciągnięcia, ślizgu na ogon, korkociągu, głebokiego nurkowania itd z których wyprowadzenie wymaga czasu i wysokości. O ile pamiętam, to pare katastrof maszyn pasażerskich wydarzyło się w ten sposób, oraz sytuacji bliskich katastrofy. Ale problem z wyłączeniem autopilota ?

  17. #17

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    Amizaur, pod post wyżej masz link do artykułu na lotniczejpolsce, a tam jest:
    Czeskie siły powietrzne niektóre fakty podane przez redaktora Gazdika określiły jako "nieprawdziwe" lub "zniekształcone". Jak poinformowała kpt. Zuzana Špačková z 24 Bazy Lotnictwa Transportowego, do zdarzenia doszło na wysokości 3000 stóp (914 metrów), nie 3000 metrów - a więc znacznie niżej. Przechylenie samolotu nie wynosiło 90 stopni, a utrata wysokości nie wynosiła 1500 metrów - napisano w komunikacie. Po wystąpieniu przechylenia na lewe skrzydło - czytamy dalej - załoga po kilku sekundach ustabilizowała lot, w tym czasie wysokość zmniejszyła się o nie więcej jak 100 stóp (około 30 metrów).

  18. #18
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Amizaur Zobacz posta
    żeby to była prawda ? Że autopilot "nie dawał się odłączyć" ? Coś takiego chyba nie ma prawa zainstnieć ?
    Niestety moze byc prawda, na szczescie tego typu awarie sa bardzo rzadkie. Duzo czesciej autpilot po prostu nie robi tego czego pilot sie spodziewa.
    Faktycznie czasami sie zdarzaja awarie autopilota ktore nie pozwalaja go wylaczyc - piloci wtedy musza go pokonac sila. Jak ma sie wiecej czasu to mozna probowac znalezc i wylaczyc bezpiecznik zasilajacy autopilot w prad.
    Cokolwiek tam sie wydarzylo - chyba nikt teraz tego nie wie.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 12-02-2011 o 11:45

  19. #19
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Jak ma sie wiecej czasu to mozna probowac znalezc i wylaczyc bezpiecznik zasilajacy autopilot w prad.
    Niestety ,to juz nie te czasy ...Zasilane są np. całe zespoły /np MAU / i wyłaczenie bezpieczników powoduje utrate duzej częsci systemów.Sam A/P nie ma żadnych CB
    Masz racje ,posladki się sciskają gdy nie chce sie rozłaćzyc A/P. Mielismy 2 razy...

  20. #20

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie


    Polecamy

    A tak z ciekawości zapytam: Jak sobie wtedy poradziliście z rozłączeniem AP?
    Próbowaliście do skutku czy jest jakieś obejście?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •