Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
  1. #1
    Awatar rasheed

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Swidnik, Poland

    Domyślnie 2011.02.24 PZL W-3AS Sokół rozbił się na Wyspach Kanaryjskich


    Polecamy

    Two men seriously injured in Canary Islands helicopter crash

    Two men have been injured, one serioulsy and the other critically after the helicopter they were travelling in crashed in the Caldera de Taburiente national park on the island of La Palma.
    The accident ocurred at 09.20 hours today in an area known as Dos Aguas, belonging to the town of El Paso, and it seems that the helicoper, belonging to the Tragsa company, was being used to transport building material for work being undertaken by the company on a footpath in the national park.
    Czyli ogólnie tłumacząc: Dwie osoby zostały ranne, jedna poważnie, druga jest w stanie krytycznym po tym jak jak śmigłowiec, którym lecieli rozbił się na terenie parku narodowego Caldera de Taburiente na wyspie La Palma ( Hiszpania)
    Wypadek miał miejsce o godzinie 9:20 (24 lutego) w rejonie zwanym Dos Aguas. Wydaje się, ze śmigłowiec należący do firmy Tragsa używany był do transporu materiałów budowlanych.

    źródło: thinkspain.com



    Chodzi o maszynę SP-SYA : ASN Aircraft accident 24-FEB-2011 PZL W-3AS Sokl SP-SYA

    ZDJĘCIA Z WYPADKU

  2. #2
    Awatar MichalWroc

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Skoro na polskich numerach to Heliseco

  3. #3
    Awatar rasheed

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Swidnik, Poland

    Domyślnie

    No właśnie w różnych źródłach podają naprzemiennie Tragsa/Heliseco. Niestety z tych zdjęć reg. jest nieczytelny. Pozostaje wierzyć na słowo chociaż pierwszy raz widzę takie malowanie "helisecowskich" Sokołów

  4. #4
    Awatar MichalWroc

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Czytelny, wyraźnie widać, że to SP-SYA; jest też widoczny na belce ogonowej numer seryjny 310204. Przynajmniej od lata 2010 mają takie malowanie.

    Edit: Zdjęcie wykonane dzień przed katastrofą:
    Ostatnio edytowane przez MichalWroc ; 02-03-2011 o 10:20

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie

    Na helinews.pl też już o tym pisali i jest nawet film z akcji ratunkowej

    Wypadek Sokoła w Hiszpanii

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Bezpośredni link do ww. filmu:
    YouTube - Helicoptero SUC AH40 en accidente helicoptero Medio Ambiente La Palma
    Bazą naszego Sokoła była La Guancha na Teneryfie. Na Helinews podają, że rozbił się na przedmieściach El Paso, ale to nie do końca tak. Znam La Caldera de Taburiente i to miejsce: helikopter spadł w wąwozie gdzie łączą się dwa strumienie (stąd nazwa Dos Aguas) w sercu parku narodowego, z dala od miasteczka, dróg i cywilizacji (jeśli nie liczyć stacji wodnej, którą widać na filmie w tle). Według informacji miejscowej prasy, śmigłowiec właśnie dostarczył transportowany ładunek i leciał po nowy. Prawdopodobnie bezpośrednią przyczyną było zaplątanie się liny w tylni wirnik, choć na razie to tylko hipoteza oparta na relacjach nie tyle świadków wypadku co osób, które widziały wrak bezpośrednio po zdarzeniu. Pilot i drugi pilot to Polacy z dużym doświadczeniem (komentatorzy hiszpańscy podkreślają, że tylko dzięki ich doświadczeniu udało się uniknąć prawdziwej tragedii). 26 lutego wciąż jeszcze znajdowali się w szpitalu na La Palmie, choć rozważano także transport do lepiej wyposażonego szpitala na sąsiedniej Teneryfie. Pomimo rozległych obrażeń (jeden z nich miał poważny uraz twarzoczaszki i ryzyko utraty oka) wedle doniesień z zeszłej soboty życiu żadnego z nich nie zagrażało bezpośrednie niebezpieczeństwo.

  7. #7
    Awatar Tomek

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Obok katastrofy lotniczej (i ludzkiej ) mamy też katastrofę językowo-gramatyczną - przeczytajcie tą relację :
    Altair - Wypadek Sokoła
    Chyba, że moja uwaga nadaje się bardziej do działu "Eh, te nasze pismaki".
    Tomek

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bambino Zobacz posta
    Prawdopodobnie bezpośrednią przyczyną było zaplątanie się liny w tylni wirnik, choć na razie to tylko hipoteza oparta na relacjach nie tyle świadków wypadku co osób, które widziały wrak bezpośrednio po zdarzeniu. Pilot i drugi pilot to Polacy z dużym doświadczeniem (komentatorzy hiszpańscy podkreślają, że tylko dzięki ich doświadczeniu udało się uniknąć prawdziwej tragedii).
    Nie ujmując niczego pilotom, wierzę że na pewno mają ogromne doświadczenie. Jednak jeżeli potwierdzi się wersja z zaplątaną liną w tylny wirnik, to ich doświadczenie chyba już w trakcie wypadku w niczym nie pomogło, sądzę że był to niekontrolowany splot okoliczności, w tym przypadku na tyle szczęśliwy że nikt nie zginął.

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie

    Jeśli to prawda z tą liną to byłaby to dość dziwna historia, bo to by oznaczało chyba tylko jedno - bardzo silne naprężenie liny i w tym stanie jej zwolnienie, a potem "strzał" tej liny w górę właśnie pod wpływem wielkiego naprężenia. Ale czy takie historie zdarzają się śmigłowcom i linom w pionie? To przecież nie są sytuacje jak z zespołu holownik-szybowiec, gdy można "zestrzelić" holówkę uwolnioną a silnie naprężoną liną.

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Pierwsze relacje mówiły o silnych podmuchach wiatru. Cała rzecz się rozegrała w kraterze ogromnego, wygasłego miliony lat temu wulkanu, pełnym wąwozów i otoczonym wysokimi górami. Nagle nie stąd ni zowąd pojawia się niespodziewany podmuch. Pilot hiszpański, który komentował całe to zdarzenie dla telewizji powiedział, że latanie w takich warunkach jest bardzo trudne. Spekuluje się, że jeden z takich podmuchów mógł zarzucić nieobciążoną linę na wirnik i spowodować wypadek. Ale to tylko wersje prasowe. Ministerstwo Infrastruktury, które zajmuje się tym wypadkiem, jeszcze nie opublikowało nawet wstępnego raportu na ten temat.

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Witam

    Tłumaczone przez Google

    To był bardzo stary sokol - chyba najstarszy przykład latania.

    SP-SYA jest c / n 310204 i został zbudowany w 1988 roku - została dostarczona do USSR Związku Radzieckiego CCCP-04102, ale było to w roku 1993 z Polska tylko 373 godzin lotu i SP-SYA się 4 czerwca 1993 roku.

    Który jest najstarszym Sokol, że nadal obsługuje? Domyślam się, EC-WKP c / n 310206.

    Wszelkie poprawki mile widziane.

    Okrzyki

    Steve w UK

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie

    Spośród Sokołów "na polskich znakach" najstarszy jest W-3AS, SP-SUC, 300201, rok prod. 1986, operator Heliseco.
    Następne w kolejności starości są SP-SUA, SP-SUH i SP-SUZ - wszystko wersje W-3AS z 1988 r.

  13. #13

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    Czytam tak wasze wypowiedzi i zastanawiają mnie te spekulacje na temat wieku śmigłowca. Jako ludzie interesujący się lotnictwem dokładnie wiecie, że od czasu kiedy śmigłowiec został wyprodukowany przeszedł już parę remontów i z tego co zostało do niego zamontowanie w fabryce zostały już co najwyżej niektóre elementy wyposażenia wnętrza. Także nie ma różnicy kiedy został wyprodukowany bo śmigłowiec po remoncie jest śmigłowcem praktycznie nowym. Płatowiec może ma taki wiek, ale i tak jest przeglądany i remontowany na bieżąco .

  14. #14
    Awatar MichalWroc

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    A ktoś sugerował, że przyczyną katastrofy był wiek maszyny? - Nie.

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez MichalWroc Zobacz posta
    A ktoś sugerował, że przyczyną katastrofy był wiek maszyny? - Nie.
    No właśnie. Przecież ani na altairze, ani na helinews.pl też nikt się nie czepia wieku tego pechowego Sokoła. Po prostu stało się i już, a z dotychczasowych doniesień o tym wypadku nie wynika, że coś się rozsypało w tym W-3AS, chociaż miał te swoje 22 lata.

LinkBacks (?)

  1. 05-03-2011, 22:00

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •