Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40
Like Tree1Likes

Wątek: 2011.02.17 - Polski Tu-154M bliski katastrofy w Mińsku Mazowieckim

  1. #1
    Awatar Jerry

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie 2011.02.17 - Polski Tu-154M bliski katastrofy w Mińsku Mazowieckim


    Polecamy

    Drugi samolot Tu-154 M był blisko katastrofy podczas lotu szkolnego 17 lutego - podaje "Polityka". Dowództwo 36. Specpułku, który zajmuje się przewozem polskich VIP-ów, chce utajnienia raportu z incydentu.

    17 lutego drugi polski Tu-154 M (bliźniak samolotu, który rozbił się pod Smoleńskiem) wykonywał lot treningowy korzystając z lotniska wojskowego w Mińsku Mazowieckim koło Warszawy. Lotnicy ćwiczyli starty i podejścia do lądowania. Na pokładzie była czteroosobowa załoga. Za sterami siedział jeden z kursantów oraz instruktor.

    Jak podaje polityka.pl pilot-instruktor popełnił błąd - na wysokości zaledwie kilkudziesięciu metrów i przy wysuniętym podwoziu "schował" klapy w skrzydłach. Samolot zaczął przez to niebezpiecznie tracić siłę nośną.

    Refleks technika ocalił załogę i samolot

    Do katastrofy nie doszło tylko dlatego, że technik pokładowy wykazał się refleksem. - Co z podwoziem?! - krzyknął tuż po błędzie instruktora. Dopiero wtedy instruktor przestawił klapy i zwiększył siłę nośną maszyny.

    Sprawa wyszła na jaw jeszcze tego samego dnia, po przeglądzie rejestratora lotów, który zapisał efekty błędu instruktora. Zdarzenie przez miesiąc badała komisja powołana przez płk. Mirosława Jemielniaka - dowódcę 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Ostateczny raport został zatwierdzony 23 marca. Opatrzono go klauzulą niejawności, co jest nową praktyką przy tego typu zdarzeniach. Dotychczas wszelkie tego typu raporty były jawne.

    Pilot-instruktor, który popełnił błąd musi wykonać lot sprawdzający, który potwierdzi jego kwalifikacje. Na razie, jak podaje "Polityka", został odsunięty na pewien czas od lotów.
    Drugi polski tupolew omal się nie rozbił. Pułk chce utajnić raport

  2. #2
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Ciekawe czy instruktor to nasz,czy rosjanin?

  3. #3
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Zbanowany
    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Dwie rzeczy . Pułk chce utajnić ? czy Inspektorat Szkolenia ? czy moze BL ?
    Rosyjskiego instruktora to mogli by odsunąć ,ale kto by go sprawdził ? He ,he Tereza Orlovski..

  4. #4
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Fragment Drugi Tu-154 był bliski katastrofy. 36. specpułk chce utajnić raport - Wiadomości w Onet.pl

    Podczas jednego ze startów pilot-instruktor popełnił błąd. Na niewielkiej wysokości, bo ledwie kilkudziesięciu metrów nad ziemią, przy zbyt małej prędkości i przy wysuniętym podwoziu, "schował" klapy w skrzydłach. W ten sposób samolot zaczął niebezpieczne tracić siłę nośną - czytamy na polityka.pl.
    Taki manewr groził "przepadnięciem" samolotu i rozbiciem maszyny. Prawidłowo, najpierw powinno się schować podwozie, a dopiero potem klapy. Pilot-instruktor jednak najpierw zmniejszył wychylenie klap (z 28 do 15 stopni) przy szybkości około 270 km/h (zgodnie z instrukcją powinien lecieć z szybkością powyżej 330 km/h). Następnie całkowicie je schował przy prędkości około 300 km/h (powinno być co najmniej 360 km/h).
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  5. #5
    Awatar sprajt2

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    LHR

    Domyślnie

    Pewnie kazał mu to zrobić rosyjski kontroler lotów z "siewiernij" szkolić, szkolić bo braki i rutyna zauważalne na każdym kroku.

  6. #6
    Awatar gregj

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    (EGAD+EGAA)/2

    Domyślnie

    Chowanie klap na touch and go. Ja dostałem po łapach za to w C152 po jakichś 15h total time.
    Jak zrobiłem to jeszcze raz, to instruktor wziął mnie na 4 tys stóp, pokazał mi co się stanie. Nigdy wcześniej ziemia nie zbliżała się tak szybko kręcąć się ładnie w przedniej szybie

    Ale żeby zrobił*to instruktor. <facepalm>

  7. #7
    new
    new jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    hmm... nie wiem jak jest przy starcie. Ale czy instrukcja TU154 nie wskazuje na to (jeśli chodzi o lądowanie), żeby najpierw wypuścić podwozie a następnie klapy?. Nawet chyba się włącza jakiś alarm jeśli chowa się podwozie z włączonym klapami, a obroty silników nie są na pełnej mocy

  8. #8
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez new Zobacz posta
    hmm... nie wiem jak jest przy starcie. Ale czy instrukcja TU154 nie wskazuje na to (jeśli chodzi o lądowanie), żeby najpierw wypuścić podwozie a następnie klapy?. Nawet chyba się włącza jakiś alarm jeśli chowa się podwozie z włączonym klapami, a obroty silników nie są na pełnej mocy
    Tak jest wg procedur Rosyjskich, Tu-154 używane na zachodzie mają możliwość wyłączenia tego alarmu.

  9. #9
    Awatar Maciey

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SŁUPSK (EPSK)

    Domyślnie

    Wstyd.

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ciekawe co przyniosą te testy. Wiecie może co to ma na celu ? Może jeszcze z brzozą będą testy robić..

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie

    Wstyd wstydem, bo w końcu to instruktor, ale instruktor też człowiek, który pomylić się może.

    "Nobody is perfect."

  12. #12
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thomas00 Zobacz posta
    Ciekawe co przyniosą te testy. Wiecie może co to ma na celu ? Może jeszcze z brzozą będą testy robić..
    Z opisu wynika że był to lot szkolny. Ma to na celu uniknięcie podobnych błędów. Tyle że u uczniów, instruktorzy już nie powinni dawno ich popełniać...

    Poza tym jedno mnie zastanawia - w specpułku na Jakach i Tutkach nie lata się wg checklist?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #13

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez new Zobacz posta
    Ale czy instrukcja TU154 nie wskazuje na to (jeśli chodzi o lądowanie), żeby najpierw wypuścić podwozie a następnie klapy?.
    Strasznie pokrecone to twoje pytanie i trudno sie zorientowac czy mowisz o starcie czy ladowaniu wiec odniose sie do tego punktu wyzej gdzie wyraznie mowa ladowaniu. Typowo w samolotach (Boeingi, Airbusy, .. inne) na poczatku wypuszczasz troche klap a pozniej dopiero podwozie. Podwozie sie wypuszcza zwykle jak przechwytujesz wiazke GS (zaczynasz ostateczne podejscie) a w tym momencie powinienes juz miec przynajmniej czesc (wiekszosc) klap wysunietych.

    Nawet chyba się włącza jakiś alarm jeśli chowa się podwozie z włączonym klapami
    Nie, podwozie idzie do gory pierwsze jesli mowa o starcie.

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    MUC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krzychoo Zobacz posta
    Wstyd wstydem, bo w końcu to instruktor, ale instruktor też człowiek, który pomylić się może.
    "Nobody is perfect."
    Dokładnie o to chodzi; i dlatego CRM jest taki ważny. Nie wszystko da się załatwić techniką, która również ma swoje "fochy".

  15. #15
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    A może instruktor zrobił to celowo żeby sprawdzić reakcje szkolonego pilota i mechanika jak z Bryzą w Gdyni i dlatego utajnią raport na fali histerii mediów odnośnie lotnictwa
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  16. #16
    new
    new jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez [URL="http://lotnictwo.net.pl/user/2954/n077gl.html"
    N077GL[/URL]]Strasznie pokrecone to twoje pytanie i trudno sie zorientowac czy mowisz o starcie czy ladowaniu wiec odniose sie do tego punktu wyzej gdzie wyraznie mowa ladowaniu
    Ok. Ale my nie mówimy o zachodnich standardach i o zachodnich samolotach tylko o TU154. W nie zmodyfikowanych tutkach (przycisk wyłączania alarmu) na schowanym podwoziu przy wysuniętych klapach włącza się alarm.

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    A moze ci sie pokrecil start z ladowaniem bo w bardzo wielu "zachodnich" samolotach wlacza sie alarm jak masz klapy wysuniete do ladowania a podwozie jest schowane - mowa tu wyraznie o fazie ladowania.

  18. #18
    Awatar Masterchief12

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez tango fox Zobacz posta
    A może instruktor zrobił to celowo żeby sprawdzić reakcje szkolonego pilota i mechanika jak z Bryzą w Gdyni i dlatego utajnią raport na fali histerii mediów odnośnie lotnictwa
    Raczej nie. Skoro to tak niebezpieczne to zdrowy rozsądek nakazuje zachować ostrożność. Poza tym od takich "chochlików" to są chyba symulatory:
    http://anti-radio.ru/banner/bannerAnti-Radio468x60.gif
    MIG-25 szybszy od Blackbird'a
    Tu-144 szybszy od Concorde'a
    Tu-154 to dziś najszybszy samolot pasażerski na świecie
    Mig-29 zwrotniejszy od Raptora
    RUSKIE RZĄDZI

  19. #19
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Masterchief12 Zobacz posta
    Poza tym od takich "chochlików" to są chyba symulatory:
    są ale w Rosji a nasi dopiero będą negocjować warunki - kasa Misiu - kasa(nie CASA)
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  20. #20
    new
    new jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    A moze ci sie pokrecil start z ladowaniem
    Nie.

    Gdzieś nawet to na forum jest. Albo przeglądnij sobie instrukcje użytkowania Tu154. W fabrycznym Tu154 w momencie podejścia do lądowania kiedy wysuwamy klapy nawet do 15 stopni a nie mamy wysuniętego podwozia i ciąg jest zredukowany, to zaczyna wyć alarm.
    Cytat Zamieszczone przez new Zobacz posta
    bo w bardzo wielu "zachodnich" samolotach wlacza sie alarm jak masz klapy wysuniete do ladowania a podwozie jest schowane
    W zależności co rozumiesz pod pojęciem wysunięte klapy do lądowania. Nikt nie każe lądować z full wysuniętymi klapami kiedy podchodzi do lądowania pusty samolot.
    Z tego co się orientuje, to w zachodnich samolotach wyje alarm wtedy, gdy masz wysunięte klapy na full i schowane podwozie. Ale jeśli np wysuniesz do 15 stopni to Ci nie zawyje. Czyż nie tak?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •