Jak widać nie tylko Airbusy mają problem ze wskazaniami prędkości w czasie silnych turbulencji na dużej wysokości.
W skrócie:
LOT B763 - SP-LPA lot LO-2 z Chicago O`Hare do Warszawy z 206 paxami i 10 załogi na pokładzie, będąc na FL330 około 9 mil morskich ESE od North Bay, 70 minut od startu, kiedy samolot doświadczył poważnych turbulencji przy dużej prędkości i znacząco zniżył się w stosunku do zadanej wysokości. Załoga pionformowała później, iż odczyty prędkości są błędne i zdecydowała lądować w Toronto...[...]
Oryginał AVIATION HERALD
A LOT Polish Airlines Boeing 767-300, registration SP-LPA performing flight LO-2 from Chicago O'Hare,IL (USA) to Warsaw (Poland) with 206 passengers and 10 crew, was enroute at FL330 about 9nm eastsoutheast of North Bay about 70 minutes into the flight, when the airplane encountered "severe turbulence at high speed" and started to deviate signficantly from assigned altitude. The crew reported later, that their airspeed had become unreliable and requested to divert to Toronto. During descent towards Toronto the crew reported, that airspeed had returned to be normal and requested to hold to reduce weight. No ambulances were needed. While in the hold and descending, the crew was ordered to stop descent at 16000 feet, the crew was however unable to comply and reported, the airspeed problems had reoccured. The airplane proceeded directly for a safe landing on runway 23 73 minutes after the onset of problems and taxied to a gate.
At the time of the incident air traffic control reported continuous light chop (light turbulence) on all altitudes above FL300, later changed to severe turbulence at FL330 reported by a 763.
Jak widać nie tylko Airbusy mają problem ze wskazaniami prędkości w czasie silnych turbulencji na dużej wysokości.
Widać SP-LPA na radarze.
To jest ten LO2 opózniony z ORD przez turbulencje?
Nie wiem czy dodało zdjęcie więc zamieszczam link do radaru.
Flygradar - Sk?ne - LIVE
Ostatnio edytowane przez STYRO ; 21-06-2009 o 13:14 Powód: Używaj opcji edycji postów.
Znowu czujniki prędkości w czasie burzy (choć nie w Airbusie)...Samolot LOT-u spadał nad oceanem
W dużym niebezpieczeństwie znaleźli się pasażerowie i załoga samolotu linii LOT lecący z Chicago do Warszawy. Z powodu awarii czujnika prędkości, maszyna zawróciła znad Atlantyku i lądowała awaryjnie w Toronto.
- Było strasznie. Myślałem, że to już koniec - powiedział "Dziennikowi" jeden z pasażerów feralnego lotu. Chwile grozy przeżył, kiedy w nieco ponad godzinę po starcie samolotem targnęły gwałtowne turbulencje. Maszyna znajdowała się wtedy nad Atlantykiem, w rejonie potężnych burz.
Spadał nad Atlantykiem
- Samolotem trzęsło niemiłosiernie. Po kolejnym wstrząsie zrobiło się ciemno, jakby wszystkie systemy elektroniczne przestały działać - dziennikarzom dalej opowiadał pasażer. Po chwili światło się zapaliło, ale maszyna wydała dźwięk "jakby kadłub rozpadał się na części". Okazało się, że maszyna zaczęła wtedy gwałtownie spadać. Na na specjalistycznych amerykańskich portalach lotniczych można znaleźć zapisy informacji radarowych lotu 002 - widać, jak w ciągu trzech minut boeing traci ponad dwa kilometry wysokości - czytamy w "Dzienniku".
Katastrofa Airbusa - załoga nie miała czasu zareagować
Analiza szczątków Airbusa Air France wskazuje, iż samolot spadł nagle i nie... czytaj więcej »
Lądowanie awaryjne
Prawdopodobnie piloci maszyny zorientowali się, że zegary źle wskazują prędkość lotu. Wtedy zdecydowali się zawrócić i awaryjnie lądować w Toronto. - Wiedzieliśmy, że jest źle. Pilot zrzucił paliwo i poinformował, że będziemy lądować awaryjnie - powiedział "Dziennikowi" pasażer.
Na szczęście, maszynę udało się szczęśliwie sprowadzić na ziemię. Linie LOT nie skomentowały tego incydentu.
Źródło: tvn24.pl
Straszne. Dobrze, że skończyło się szczęśliwie. Po ostatniej katastrofie Air France pewnie wszyscy myśleli, że spadną do Atlantyku :/
Oczywiście bzdury dziennik pisze. North Bay jest daleko od Atlantyku. Wystarczy spojrzec na google maps lub prościej na link FlightAware w oryginalnym tekście.
FlightAware > Live Flight Tracker > Lot - Polskie Linie Lotnicze #2 > 19-Jun-2009 > KORD-EPWA
No to dziennik błysnął:
Samolot LOT-u ledwo wyszedł z burzy - Wydarzenia - Dziennik.pl
Do du...y ten artykuł.
Po 70 minutach byli nad altantykiem - to czym oni lecieli?
Jeżeli już byli nad atlantykiem to po kiego grzyba wracali do Torotno skoro
bliżej im pewnie było do Halifaksu.
A może jezioro Michigan to już Atlantyk ;-)
A tak na poważnie to mam wrażenie że na fali ostatnich wydarzeń lotniczych
ktoś chciał błysnąć.
Pozdrawiam,
Marcin
Nie byli nad Atlantykiem. Sugeruję zapoznać się z linkiem w moim poście powyżej.
W ciągu 3 minut 2 km? hmm
2km = 6000ft (około)
6000ft/3min=2000ft/min
a to jest całkiem normalna prędkość zniżania. Może ciut większa niż normalna. Standard to ok 1000/1500ft min.
Może w ten sposób chcieli jak najszybciej opuścić poziom turbulencji?
Bajki dziennikarzy. Chcieli zrobic wielki rozglos ze samolot LOTu byl w ogromnym niebezpieczenstwie. Jakis karierowicz dzisiaj sluchalem wypowiedzi pasazerow i nikt nie mowil ze to jakis dramat byl i dziwia sie tym co prasa wypisuje. Pilot nie chcial ryzykowac i podjal decyzje ze laduje, a ze sytuacja nie byla tragiczna faktem jest to ze zdecydowal sie na lotnisko w Toronto ktore podobno dobrze znal.
LOT: nie było awarii; Pilot: mieliśmy problem z prędkością
LOT: nie było awarii; Pilot: mieliśmy problem z prędkością - Informacje - portal TVN24.pl - 22.06.2009
Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce
- W trakcie lotu nagle zaczęliśmy tracić wysokość, ok. 2 tys. metrów. Spadła też prędkość - opowiadał w TVN24 Zbigniew Michno, pasażer Boeinga 767, który z 206 pasażerami na pokładzie musiał w sobotę lądować w Toronto.
Jak wspomina pasażer maszyny LOTu, rejs od początku był pechowy. Z powodu złych warunków atmosferycznych - burza z bardzo silnym wiatrem - start z lotniska w Chicago opóźnił się o ponad dwie godziny.
- Pułap chmur sięgał ponad 8000 m. Prędkość samolotu w chwili wejścia w strefę silnych turbulencji wynosiła ponad 975 km/h. Niektórzy z pasażerów mówili nawet o 1000 km/h ) według wskazań ekranów umieszczonych w kabinie Zbigniew Michno, pasażer pechowego lotu (TVN24)
pasażerskiej - relacjonował Michno.
Nagła strata wysokości
Nagle w trakcie lotu samolot nagle zaczął tracić wysokość. Zdaniem pasażera z ok. 10 tys. metrów na 8 tys. metrów. Spadła też prędkość - z 950km/h do ok. 600km/h, według Michno.
Samolot zaczął też wpadać w wibrację, co wyraźnie zaczęło niepokoić pasażerów.
- Potem kapitan poinformował o decyzji lądowania "z przyczyn technicznych" na lotnisku w Toronto, gdzie czekało na nas 10 jednostek straży pożarnej i karetki pogotowia - relacjonował pasażer, podkreślając, że z maszyny wyjęto czarne skrzynki.
"Traciliśmy wysokość. Prędkość malała" - Świat - Informacje - portal TVN24.pl - 22.06.2009
To jest lepsze, kolejny pasażero-bohater, cudem ocałały z tego rejsu, opowiadający o zmianach kursu itd...
Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 22-06-2009 o 16:01 Powód: wrzucając linka zamieszczamy również cytat artykułu
To ja ogłaszam konkurs: co było w wyjętych czarnych skrzynkach? Mój typ: instrumenty perkusyjne .- Potem kapitan poinformował o decyzji lądowania "z przyczyn technicznych" na lotnisku w Toronto, gdzie czekało na nas 10 jednostek straży pożarnej i karetki pogotowia - relacjonował pasażer, podkreślając, że z maszyny wyjęto czarne skrzynki.
Ostatnio edytowane przez Mimis ; 22-06-2009 o 16:10 Powód: wklejenie cytatu
Eee tam, podpis ;)
Pewnie ten pasażer widział jak je 'wykręcają" i zaraz się okaże, że nagrał film telefonem
Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce
Niekoniecznie robi z siebie durnia, pamiętaj że w kabinie są monitory na których od czasu do czasu wyświetlana jest mapa i informacje o wysokości, prędkości itd. Teoretycznie mógł coś takiego odczytać z mapy. W praktyce jednak godz po starcie, na monitorach leci już film, więc nie ma możliwości podglądać mapy. Więc jeśli była mapa - może mówić prawdę, jeśli leciał film - papla to co usłyszał od innych, niekoniecznie prawdę.
A co do konkursu, to ja jeszcze proponuje zapytać jakiego koloru, były te "czarne skrzynki". Założę się że powie, że czarne. haha
Ostatnio edytowane przez gording ; 22-06-2009 o 16:17
Zakładki