Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
Like Tree47Likes
  • 1 Post By saturn5

Wątek: 2012.05.06 Wypadek małego samolotu na Słowacji

  1. #1
    Awatar NovemberYankee

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    EPPO/POZ

    Domyślnie 2012.05.06 Wypadek małego samolotu na Słowacji


    Polecamy

    Według RMF FM, na Słowacji spadł mały samolot z Polakami na pokładzie. Dwie osoby zginęły, szczegółów brak.
    "I don't care much of where I'm going, because I fly 747 a Boeing"

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    Małżeństwo zginęło w katastrofie awionetki - Najnowsze informacje - Informacje - portal TVN24.pl - 06.05.2012

    Tu piszą (fotografia strony gazety słowackiej), że zginął 56 letni mężczyzna Krzysztof oraz jego żona Agnieszka lat 57.

    "W miejscowości Liskova na Słowacji w katastrofie awionetki zginęło dziś polskie małżeństwo - podaje słowacki portal cas.sk. Samolot z Polakami spadł na ziemię i natychmiast zaczął płonąć. Jak donosi portal cas.sk, samolot z polską załogą spadł 50 metrów od drogi znajdującej się niedaleko lotniska Liskova. Według szefa lokalnego aeroklubu Mariana Turana, do tragedii doszło krótko po starcie.
    Według relacji świadków samolot natychmiast zaczął się palić, a załoga nie miała szans na przeżycie. W wypadku zginęli 56-letni mężczyzna i 57-letnia kobieta."

  3. #3
    Awatar bukajM

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Witam. Wiadomo jaką tą 3xTrim miał rejestrację?

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    wiadomo jakie miała znaki ?

  5. #5
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Prawdopodobnie SP-YPL

  6. #6
    Zbanowany
    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    alfsky : Skąd to info na temat znaków ?

  7. #7

    Dołączył
    May 2010

  8. #8
    Awatar pawi81

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    2 zdjęcia z miejsca wypadku oraz krótka informacja
    Pri Ružomberku havarovalo malé lietadlo, poľskí manželia (
    "Krzysztof († 56) a Agniesa († 57) z Poľska." Blue Sky
    Pozdrawiam, PAWi / www.lubiepodroze.eu - blog o podróżach i turystyce

  9. #9

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Co się dzieje?

    Czwarty samolot spada po starcie.
    Czwarty raz prawdopodobnie awaria silnika.

    Brak porządnych przeglądów po zimie?
    Woda w zbiornikach?

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wiatrakowiec Zobacz posta
    Co się dzieje?

    Czwarty samolot spada po starcie.
    Czwarty raz prawdopodobnie awaria silnika.

    Brak porządnych przeglądów po zimie?
    Woda w zbiornikach?
    To że awaria silników to jedna sprawa.
    Gorzej że dwa z nich leciały z instruktorem, a przepadnięcie w zakręcie trudno nazwać inaczej niż błędem pilota. Niezależnie od stresu jaki towarzyszy przerwaniu pracy silnika. Instruktorzy nie przećwiczyli sobie sytuacji niebezpiecznych po zimie?
    Zodiak "wylądował" w lesie więc jakby szanse mieli małe.
    Babice - przeciągnięcie po awarii
    Kamienna Góra - przeciągnięcie przy podmuchu?
    Słowacja - przeciągnięcie po awarii

    A pisali w którymś z ostatnich Przeglądów - Masz gdzieś z tyłu głowy plan B?
    Może zostanę jednak przy szybowcach one mają tylko jeden kierunek "słuszny" zawsze w dół...
    Mario

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2012

    Domyślnie

    Ja mam pytanie do osób które latają na 3Xtrimie: jaka jest jego masa użyteczna? Czy osiągi samolotu umożliwiają lot samolotem zatankowanym do pełna + załoga i bagaże?

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wer-cab Zobacz posta
    Czy osiągi samolotu umożliwiają lot samolotem zatankowanym do pełna + załoga i bagaże?
    Chyba to zle pytanie co do kazdego samolotu.
    Co to znaczy zaloga + bagaze? Jaka zaloga i jakie bagaze? Sa ludzie chudzi i grubi.
    Nie znam samolotu tego typu w ktorym moglbys byc zatankowany do pelna plus zapelnic wszystkie siedzenia sporymi doroslymi osobami i jeszcze wlozyc sporo bagazu. Nawet Piper Meridian za $2 miliony tego nie potrafi. Zawsze dysponujesz pewnym udzwigiem i albo zabierzesz wiecej paliwa albo musisz miec chudszych pasazerow, albo z bagazu musisz zrezygnowac.
    A jesli nawet moglbys to zrobic to znaczy ze zbiornik paliwa jest smiesznie maly co by oznaczalo kiepsko zaprojektowany samolot, kazdy pilot GA chce miec mozliwosc balansowania miedzy iloscia paliwa a ladunkiem jaki zabiera.

    Jaksa polska strona internetowa pokazuje 220 kg udzwigu dla tego samolotu ze zbiornikiem na 70l, to by znaczylo ze z pelnym zbiornikiem zostanie ci okolo 170 kg.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 07-05-2012 o 22:23
    aviata likes this.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPWA CTR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wer-cab Zobacz posta
    Ja mam pytanie do osób które latają na 3Xtrimie: jaka jest jego masa użyteczna? Czy osiągi samolotu umożliwiają lot samolotem zatankowanym do pełna + załoga i bagaże?
    Parę razy leciałem. 3XTrim jest o tyle fajny, że fizycznie raczej ciężko przekroczyć MTOW (mówię o wersji 550, nie wiem który się rozbił). Na bagaż jest pół szerokości kabiny za fotelami - tyle co na mały plecak, mapy i słuchawki, więcej się nie da - drugie pół zajmuje zbiornik paliwa. Po zatankowaniu na full spokojnie mieści dwóch gości po 90kg każdy i na 100KM Rotaxie wznosi się przy tym ponad 600fpm.

  14. #14

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Chyba to zle pytanie co do kazdego samolotu.
    Co to znaczy zaloga + bagaze? Jaka zaloga i jakie bagaze? Sa ludzie chudzi i grubi.
    Nie znam samolotu tego typu w ktorym moglbys byc zatankowany do pelna plus zapelnic wszystkie siedzenia sporymi doroslymi osobami i jeszcze wlozyc sporo bagazu. Nawet Piper Meridian za $2 miliony tego nie potrafi. Zawsze dysponujesz pewnym udzwigiem i albo zabierzesz wiecej paliwa albo musisz miec chudszych pasazerow, albo z bagazu musisz zrezygnowac.
    A jesli nawet moglbys to zrobic to znaczy ze zbiornik paliwa jest smiesznie maly co by oznaczalo kiepsko zaprojektowany samolot, kazdy pilot GA chce miec mozliwosc balansowania miedzy iloscia paliwa a ladunkiem jaki zabiera.

    Jaksa polska strona internetowa pokazuje 220 kg udzwigu dla tego samolotu ze zbiornikiem na 70l, to by znaczylo ze z pelnym zbiornikiem zostanie ci okolo 170 kg.
    Wydaje mi się, że w przypadku ultralightów pytanie może być zasadne, gdyż ograniczenie masy startowej jest bardzo sztuczne. Ten sam samolot, w Polsce jest w kategorii ultrlight a w USA LSA, tylko dlatego, że są inne papierkowe przepisy. Są samoloty ultralekkie, które pewnie o 200 kg mogą przekroczyć swoją w papierach dopuszczalną masę startową a konstrukcyjnie spokojnie dadzą radę. Oczywiście nie namawiam nikogo do przekraczania dopuszczalnej masy stratowej, piszę tylko jaki margines ma konstrukcja.

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ElJay Zobacz posta
    gdyż ograniczenie masy startowej jest bardzo sztuczne.
    To samo masz w innych samolotach, nie jest to zadna wlasciwosc ultralajtow.
    Zreszta ci co przewoza male samoloty przez oceany bardzo czesto dostaja pozwolenia na starty z waga grubo ponad MTOW, czesto nawet 30% ponad. I tez konstrukcyjnie sobie radza.

  16. #16

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Zgoda, tylko co innego poruszać się pomiędzy 0 a 5700, a co inengo między 0 a 475. Nie znam żadnego ultralekkiego samolotu z MTOW mniejszą od maksymalnej dopuszczalnej dla ulm, więc w przypadku ultralightów to przepisy a nie konstrukcja są ograniczeniem.

  17. #17
    Awatar Wołej

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mariusbernard Zobacz posta
    To że awaria silników to jedna sprawa.
    Gorzej że dwa z nich leciały z instruktorem, a przepadnięcie w zakręcie trudno nazwać inaczej niż błędem pilota. Niezależnie od stresu jaki towarzyszy przerwaniu pracy silnika. Instruktorzy nie przećwiczyli sobie sytuacji niebezpiecznych po zimie?
    Zodiak "wylądował" w lesie więc jakby szanse mieli małe.
    Babice - przeciągnięcie po awarii
    Kamienna Góra - przeciągnięcie przy podmuchu?
    Słowacja - przeciągnięcie po awarii

    A pisali w którymś z ostatnich Przeglądów - Masz gdzieś z tyłu głowy plan B?
    Może zostanę jednak przy szybowcach one mają tylko jeden kierunek "słuszny" zawsze w dół...
    Mario
    Całkowita prawda... Musimy wyciągać wnioski i uczyć się na błędach, nawet tych oczywistych, bezpieczeństwo zawsze jest absolutnym priorytetem, niestety czasem nawet to nie pomaga.

    Po za tematem, tak tylko dorzucę, iż ten konkretny egzemplarz SP-YPL, latał z tego co mi wiadomo głównie w Lisich i Bydgoszczy.

    Skrzydla.org/Aircraft-Spotting.org: SP-YPL - 3Xtrim 450 Ultra - Prywatny

  18. #18
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie Tylko Słowacy przy badaniach - Świat - Fakty w INTERIA.PL

    Wypadek polskiej awionetki: Tylko Słowacy przy badaniach
    Piątek, 11 maja (05:59)
    Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych nie będzie obecna przy badaniu wypadku polskiej awionetki na Słowacji - ujawnia "Nasz Dziennik".

    Chodzi o katastrofę, do której doszło 6 maja br. w okolicach Rużemberku. Z komunikatu opublikowanego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Lotniczych wynika, że katastrofie uległ samolot 3XTrim o znakach rozpoznawczych SP-YPL, wykonujący lot z lotniska LZRU (Słowacja) na lotnisko EPGI (Lisie Kąty pod Grudziądzem).

    Badanie wypadku, zgodnie z zasadami załącznika 13 do konwencji chicagowskiej, prowadzone jest przez komisję słowacką. Strona polska miała prawo co najmniej oddelegować swojego akredytowanego, ale jak ustalił "Nasz Dziennik", zrezygnowano z tego przywileju. Według informacji PKBWL, polska komisja będzie oczekiwać na wyniki badań komisji słowackiej.

    Wypadek maszyny 3XTrim był czwartym zdarzeniem z udziałem polskich samolotów podczas majowego długiego weekendu. Do trzech wcześniejszych katastrof doszło na terenie Polski i te zbada PKBWL. Zgodnie z przyjętymi zasadami najdalej w ciągu miesiąca od zdarzenia Komisja musi przedstawić wstępne raporty na temat okoliczności tych katastrof.

    Wypadek polskiej awionetki: Tylko Słowacy przy badaniach - Świat - Fakty w INTERIA.PL

  19. #19
    XNR
    XNR jest nieaktywny
    Awatar XNR

    Dołączył
    Apr 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&...60444564,d.ZGU

    Pojawił się oficjalny raport dotyczący wypadku.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •