Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
Like Tree2Likes
  • 1 Post By PolishAir42
  • 1 Post By saturn5

Wątek: wpływ wypadków i incydentów lotniczych na zmiany przepisów i procedur bezpieczeństwa

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2012

    Domyślnie wpływ wypadków i incydentów lotniczych na zmiany przepisów i procedur bezpieczeństwa


    Polecamy

    Witam jestem studentem ostatniego roku studiów mgr w specjalności: Zarządzanie bezpieczeństwem lotnictwa cywilnego na jednej z wrocławskich uczelni. Jestem na etapie poszukiwań materiałów do mojej pracy pt: "wpływ wypadków i incydentów lotniczych na zmiany przepisów i procedur bezpieczeństwa". Przeglądając to forum zauważyłem, wypowiadają się tutaj osoby posiadające dużą i konkretną wiedzę na temat lotnictwa, w związku z tym mam prośbę o pomoc w znalezieniu materiałów dotyczących tematu mojej pracy. Chodzi mi głównie o zasugerowanie najbardziej znaczących incydentów i wypadków jakie miały miejsce w historii lotnictwa pod wpływem których zmieniano przepisy i procedury bezpieczeństwa. Co chwilę słyszy się twierdzenia, że prawo i procedury lotnicze pisane są krwią poległych w katastrofach, ale jak zauważyłem jest to ogólnikowe stwierdzenie, którego udowodnienie w naukowy i wiarygodny sposób jest niezmiernie trudne. Pisałem już do wielu instytucji zajmujących się lotnictwem czy badaniem wypadków, ale niestety żadna z tych organizacji nie podsunęła mi konkretnych katastrof czy materiałów, które pomogły by mi w uzasadnieniu mojej tezy. Mam nadzieje, że użytkownicy tego forum posiadający niewątpliwie ogromna wiedzę na ten temat choć trochę pomogą mi w znalezieniu lub zasugerowaniu gdzie mogę znaleźć owe materiały.
    Oprócz tego z góry przepraszam jeśli tworzę nowy temat w nieodpowiednim miejscu, ale jestem tu nowy i jeszcze nie do końca znam wszystkie wasze zwyczaje. Pozdrawiam!

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Każdy raport z badania zawiera wnioski i zalecenia. Czasem ograniczone do modyfikacji zapisów w instrukcjach operacyjnych, czasem dotyczące aktów wyższego rzędu. Trudno będzie pewnie znaleźć liniową zależność w sensie: wnioski z katastrofy na Teneryfie zmaterializowały się w dniu x.x.xxxx w postaci rozporządzenia Ministra Transportu kraju Y.
    Zacząłbym od grzebania w raportach komisji badających wypadki i szukał takich, które zawierają konkretne zalecenia dotyczące przepisów.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2012

    Domyślnie

    domyślam się, że niewątpliwie jest to trudne zadanie, ale chodzi mi głównie o znalezienie historycznych przykładów takiej zależności. . Wiem, że uzasadnieni liniowej zależności będzie trudne ale przecież skądś się wzięło to powiedzenie które wcześniej przytoczyłem że procedury lotnicze pisane są krwią poległych w katastrofach... domyślam się też, że nie tylko jeden incydent bądź wypadek ma od razu ogromny wpływ na zmiany w przepisach i od razu po raporcie komisji nowe przepisy wchodzą w życie....

  4. #4
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    http://www.transport.gov.pl/files/0/...007_383_RK.pdf

    Strona 45 i sprawdź, czy zostały wprowadzone zmiany.
    I tak dalej.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  5. #5

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Pogrzeb w wypadkach i incydentach przedstawionych w serii Katastrofy w przestworzach. Wikipedia może być niezłym punktem startowym.

    Na przykład spójrz na zmiany które nastąpiły po Awaryjne lądowanie lotu Air Transat 236

  6. #6
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Znaczących wypadków było sporo...
    Tak na szybko, z głowy TOP3:

    Teneryfa i regulacje dot. komunikacji
    Katastrofa lotnicza nad Überlingen i procedury TCAS
    Zamarzające siłowniki steru kierunku w B737 (2 katastrofy i poważny incydent)
    i mój "ulubieniec" - pożar UPS1307

    chociaż te są już mocno ograne i ich wykorzystanie byłoby pójściem na łatwiznę...

    Jak lubisz się babrać i nie boisz się kontrowersji (w tym i polityki), to możesz się chwycić za ciąg: CASA w Mirosławcu, Bryza w Gdyni i Smoleńsk...

    Generalnie łapiąc za dowolny raport PKBWLu, AAIB, NTSB, ATSB itp masz gotowy temat
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  7. #7
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie Odp: wpływ wypadków i incydentów lotniczych na zmiany przepisów i procedur bezp

    Pisałem na studiach podyplomowych o ryzyku i podejmowaniu decyzji w sytuacjach krytycznych i profesor uznał ze Smoleńsk jest tematem wielce ryzykownymi jeśli chodzi o prace dyplomowe. Ale próba nie strzelba
    No i poszedł Concorde. Jako dodatek do (Challengera i Czernobyla) i wyszło CCC.

    Wysyłane z mojego GT-I9100 za pomocą Tapatalk 2
    Pitterek

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2012

    Domyślnie

    dzięki za pomoc jeśli jeszcze komuś się nasunie jakaś godna uwagi sugestia albo materiał to będę wdzięczny

  9. #9

    Dołączył
    Oct 2009
    Mieszka w
    MAD

    Domyślnie

    Tak jak koledzy wyżej napisali, raport każdej komisji z wypadku/incydentu zawiera zalecenia mające na celu wyeliminowanie zagrożenia w przyszłości. Temat masz taki, że w sumie wiki i katastrofy w przestworzach powinny być dobrym punktem wyjścia do wybrania konkretnych przypadków i ich późniejszego dokładnego przeanalizowania, np. Singapore Airlines Flight 006 - Wikipedia, the free encyclopedia. Jeśli zależy Ci na wypadkach z naszego podwórka, to na początek polecam książkę Bezpieczeństwo Lotów Edmunda Klicha.

    Pozdrawiam
    Błażej

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Witam,

    Podrzucę małą sugestię, nie wiem czy w tym kontekście użyteczną.
    Czasem ciekawe rzeczy można wykazać przez zaprzeczenie, tj. ukazanie sytuacji odwrotnej.

    Być może udałoby się pokazać, iż w jakimś przypadku brak wprowadzenia zmian w przepisach czy procedurach spowodował powtórzenie incydentu czy wypadku.

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez polozy Zobacz posta
    raport każdej komisji z wypadku/incydentu zawiera zalecenia mające na celu wyeliminowanie zagrożenia w przyszłości.
    Wez tylko pod uwage ze nie kazde zalecenia sa wprowadzane w zycie, raczej tylko maly procent. Przefiltrowanie roznych zalecen komisji i znalezienie bezposrednich zmian w procedurach/przepisach wcale nie jest latwym zadaniem.

    Kolego anrekoz, zaczalbym od slynnego zderzenia w powietrzu w 1956 nad Grand Canyonem dwoch samolotow pasazerskich, ten wypadek stal sie katalizatorem do stworzenia pelnej radarowej kontroli ruchu powietrznego. Jak chcesz przykladu wypadku ktory mial epokowe konsekwencje to wlasnie ten.

    Inny przyklad, duzo mlodszy, to katastrofa Colgan Air w US kilka lat temu wprowadzila duzo wyzsze wymagania godzinowe na pilotow zasiadajacych na prawym siedzniu.

    Wypadki samolotow Comet w latach 50-tych nauczyly wszystkich jak unikac zlych rozwiazan konstrukcyjnych przy budowaniu samolotow z cisnieniowa kabina.

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tak co mi do glowy przychodzi:

    1. Tragiczne zderzenie malego Pipera z DC9 nad Los Angeles w 1986 wprowadzilo znaczne zmiany w wyznaczeniu granic przestrzni klasy B nad LAX (innych klas B tez).

    2. Z uwagi na cala serie incydentow/wypadkow w ktorych piloci (chodzi glownie o male samoloty) znajdowali sie na pasie startowym bez uzyskania pozwolenia (kolowanie do dalszego pasa ktore wiazalo sie z przekroczeniem innych pasow) FAA ostatnio wprowadzilo zasade ze kontrolerzy nie moga dac zezwolenia na kolowanie do docelowego pasa, przejechanie kazdego posredniego pasa musi byc teraz osobno kwitowane i zezwolenie uzyskane.

    3. oblodzenie to caly osobny temat. Naprzyklad wypadek Air Florida 90 spowodowal zmiany w szkoleniu pilotow co do procedur zwiazanych z przygotowaniem do lotu w takich warunkach.

    4. wypadki typu CFIT to caly osobny rozdzial, to od dawna pieta Achillesowa lotnictwa. Urzadzenia typu GPWS/EGPWS/TAWS i powolny ale staly postep w tej dziedzinie to konsekwencja bardzo wielu wypadkow typu CFIT.

    5. wypadek Eastern Airlines 401 w 1972 przyczynil sie do stworzenia nowego typu szkolenia pilotow ktory dzis nazywamy w skrocie CRM.

    6. TWA 800 - wprowadzenie nowych procedur co do ilosci paliwa w zbiorniku centralnym jak i opracowania technologi uzycia azotu w celu zmniejszenia szansy wybuchu zbiornika.

    7. Air France 447 - wprowadzenie dodatkowych cwiczen w szoleniu symulatorowym
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 13-11-2012 o 23:28

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Wg mnie pomocne może być przejrzenie wszystkich odcinkow Mayday / Air Crash Investigation. Wlasciwie to jakby sie ograniczyć do wstępu, pierwszych 5 minut i ostatnich 5ciu to już jest dobra ściąga. Być może są to wypadki bardziej przefiltrowane przez pryzmat "oglądalności" i "spektakularności" ale mimo wszystko jest to bardzo pomocny materiał, jakkolwiek nie obejmujący polskiej historii prawie wcale. Ale i to można nadrobić filmami choćby o koperniku czy kościuszce, które są do znalezienia na YT. No a w następnym sezonie będzie zdecydowanie polski wątek, ale to już osobna historia

    Powodzenia i miło widzieć, że forumowicze śpieszą z pomocą

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Do listy wyzej dodam nastepny przyklad: wypadek ValueJet 592 w 1996 byl motorem wprowadzenia detektorow dymu w ladowniach bagazu jak i systemow do gaszenia ognia. Niech ktos wezmie dzis tego Boeinga 787 i zobaczy z jakim arselnalem sprzetu do tych celow ten samolot przychodzi - wszystko bezposrednia konsekwencja katastrofy ValueJet 592 albo TWA 800.

    Cytat Zamieszczone przez anrekoz Zobacz posta
    Co chwilę słyszy się twierdzenia, że prawo i procedury lotnicze pisane są krwią poległych w katastrofach, ale jak zauważyłem jest to ogólnikowe stwierdzenie, którego udowodnienie w naukowy i wiarygodny sposób jest niezmiernie trudne.
    Nie jest wcale trudne jak wiele tu przykladow pokazuje. Jest jeszcze druga strona medalu ktorej wedlug mnie nie przewidziales. Jesli sie mowi ze "sa pisane krwia" to nie znaczy ze na poczatku cos sie musialo wydarzyc (krew sie polac) by wymusic zmiane w przepisach. Naprzyklad to ze ILS CAT I ma minimum decyzji 200 stop (60 m) bylo praktycznie od samego poczatku a piloci ktorzy notorycznie to lamia jak najbardziej udowadniaja ze przepis wypisany jest krwia mimo ze zadnych zmian od dawna nie bylo.

  15. #15
    Awatar PolishAir42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ft. Lauderdale/Miami, FL - USA
    Wpisów
    110

    Domyślnie

    *ValuJet Sorry musialem bo to my z dawnych czasow
    konradeck likes this.
    Ostatnio w Blogu: Easy in AUA

    Pics - www.nonreving.com


  16. #16
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pitterek Zobacz posta
    Pisałem na studiach podyplomowych o ryzyku i podejmowaniu decyzji w sytuacjach krytycznych
    Z czystej babskiej ciekawości, możesz napisać, jaki to był kierunek i na jakiej uczelni?

  17. #17
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    A mogę WWSI - Zarządzanie Projektami Informatycznymi
    Pitterek

  18. #18

    Dołączył
    Nov 2012

    Domyślnie

    super, bardzo się ciesze, że zaproponowaliście mi dużo różnych przypadków, o które mi chodziło mam już pewien materiał do analizy wiec nie będzie tak źle!

  19. #19
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie


    Polecamy

    A ten nasz Tu-154 w Smolensku (lub CASA w Miroslawcu) - swietny przyklad jak przepisy sa pisane krwia. I podobnych wypadkow znajdziesz tysiace choc w tym duzym lotnictwie to teraz juz prawdziwa rzadkosc. Jak ktos gwalci przepisy co do wysokosci MDA lub DH i powoduje katastrofe to tym samym potwierdza slusznosc tych przepisow.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 14-11-2012 o 20:13
    klemenko likes this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •