Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree5Likes
  • 1 Post By Xon
  • 1 Post By Flycat
  • 1 Post By Flycat
  • 2 Post By aaben

Wątek: 2012.11.19 763 Neos wpadł w CAT

  1. #1
    Awatar mario37s

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie 2012.11.19 763 Neos wpadł w CAT


    Polecamy

    35 osób odniosło obrażenia, gdy samolot lecący z Hawany do Mediolanu wpadł w dziurę powietrzną - podała agencja Ansa. Maszyna wylądowała na mediolańskim lotnisku Malpensa, gdzie kontuzjowanymi zajęły się służby medyczne.

    Źródło: Samolot wpadł w dziurę powietrzną. 35 osób rannych - Wiadomości - WP.PL

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Ktos zna wiecej szczegolow (jaki samolot, gdzie to mialo miejsce itd) ?

  3. #3
    Xon
    Xon jest nieaktywny
    Awatar Xon

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Warszawa
    skyhammer likes this.

  4. #4
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Czy można by zmienić tytuł wątku na mniej "prasowy". Bo ta "dziura powietrzna" to na mnie działa jak płachta na byka.

    Dzięki.
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!



  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    Samolot wpadł w dziurę powietrzną. "Spadał 3 tys. metrów" - Świat - Fakty w INTERIA.PL
    Tutaj jest troche wiecej, stalo sie to jakboby 2 godziny po starcie ( wiec chyba gdzies nad Atlantykiem), na pokładzie samolotu znajdowało się 268 pasażerów oraz 10 członków załogi.

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2011
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SimOn! Zobacz posta
    Czy można by zmienić tytuł wątku na mniej "prasowy". Bo ta "dziura powietrzna" to na mnie działa jak płachta na byka.

    Dzięki.
    "Dziura powietrzna" powinno być w cudzysłowie, ale jest to laicka forma zagadnienia "Turbulencja czystego nieba" więc nie jest niepoprawne, a i tak lepiej to niż jakby napisali "Przerażające chwilę grozy pasażerów spadali przez 3 kilometry W DÓŁ",

  7. #7
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    SimOn ma rację, "dziura powietrzna" nie jest zbyt trafnym określeniem, aby stosować je na forum lotniczym. Zwrot może i adekwatnie oddaje wyobrażenie zjawiska, ale nie należy do aparatu pojęciowego meteorologii. Wiedząc to i mając świadomy wybór lepiej używać właściwych terminów. Wracając do sedna tematu zastanawiające są dla mnie przyczyny zdarzenia. Przeglądając mapy synoptyczne dla powierzchni 300 i 200hPa (najbardziej zbliżone do poziomu przelotu tego samolotu) nie widać nawet śladu prądu strumieniowego w tym rejonie. Wręcz przeciwnie, górny ośrodek niżowy którego centrum na mapie 200hPa zalega mniej więcej nad Rzymem wyraźnie sprzyja osłabieniu prędkości wiatru w miejscu gdzie doszło do zdarzenia (ok. Grenoble we Francji). Niestety mapki te są mało szczegółowe (ogólnie bezpłatna informacja meteo dla górnej troposfery jest uboga) aby policzyć dokładnie pionowy gradient wektorowej prędkości wiatru, ale na oko widać, że wiele tam nie ma. Nie wygląda to też na falę orograficzną (nie te prędkości i kierunki). Prześledziłem mapy synoptyczne kilku służb meteo (DWD, MetOffice, 21st Sqn NATO), ale żadna z nich nie mówi o strefie frontowej, zresztą wskazuje na to brak zbieżności linii prądu liczonych przez modele numeryczne choćby tu pogoda model gfs - europa - linia prdu 10m [base + 3] - weatheronline. Jedynie co mi przychodzi to turbulencja na granicy tropopauzy. Trzeba by tylko sprawdzić wysokość jej zalegania, a gdzieś zapodziałem linki. Swoją drogą przejrzałem ostrzeżenia i też nie prognozowali jakichś drastycznych rzucań w tym rejonie. Pogoda nigdy nie przestanie mnie zaskakiwać... Pozdrawiam FlyCAT
    Adik_s likes this.

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Wracając do sedna tematu zastanawiające są dla mnie przyczyny zdarzenia. Przeglądając mapy synoptyczne dla powierzchni 300 i 200hPa (najbardziej zbliżone do poziomu przelotu tego samolotu) nie widać nawet śladu prądu strumieniowego w tym rejonie. Wręcz przeciwnie, górny ośrodek niżowy którego centrum na mapie 200hPa zalega mniej więcej nad Rzymem wyraźnie sprzyja osłabieniu prędkości wiatru w miejscu gdzie doszło do zdarzenia (ok. Grenoble we Francji).
    No skoro 2h po starcie, a lot był z Hawany do Mediolanu, to chyba źle patrzyłeś


  9. #9
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Hahaha, zasugerowałem się linkiem który dał Xon. Rozpoczęcie zniżania wziąłem za wejście w turbulencję Już chyba nawet wiem dlaczego pół godziny nad mapami pogodowymi nie przyniosło rezultatu, pięknie

    Chyba można usunąć moje posty

  10. #10
    Awatar TomaszSmolarek

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Z góry przepraszam za ewentualną ignorancję, ale usłyszałem dziś - wprawdzie z "mało wiarogodnych źródeł" ale jednak - że w przypadku przepadnięcia samolotu możliwe są uszkodzenia strukturalne powodujące że maszyna nie nadaje się do dalszych lotów. Nie chce mi się w to wierzyć, ale.... Czy to możliwe.....?

  11. #11

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    EPSC/goleniów

    Domyślnie

    Dziwne że stalo się to dwie godziny po starcie a służby medyczne zajęły się pasażerami dopiero w mediolanie. Czy to możliwe żeby samolot spadał 3 km w dół?

  12. #12

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Kiedyś podczas lotu 747 z HKG do FRA wpadliśmy w CAT i wrażenie było masakryczne. Płacz, pisk i wymioty Kapitan w komunikacie powiedział, że sprawdzili samolot na okoliczność uszkodzeń i możemy kontynuować lot (do FRA zostało jakieś 2 godziny). Wyobrażam sobie co musiało się dziać nad Atlantykiem.

  13. #13

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    mieszkaniu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kacza23 Zobacz posta
    Czy to możliwe żeby samolot spadał 3 km w dół?
    A jak mial spadac, w gore?
    Samolot moze spadac i 11km, w tym przypadku mysle, ze raczej mialo to byc 300m (1000 stop).

  14. #14
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszSmolarek Zobacz posta
    Z góry przepraszam za ewentualną ignorancję, ale usłyszałem dziś - wprawdzie z "mało wiarogodnych źródeł" ale jednak - że w przypadku przepadnięcia samolotu możliwe są uszkodzenia strukturalne powodujące że maszyna nie nadaje się do dalszych lotów. Nie chce mi się w to wierzyć, ale.... Czy to możliwe.....?
    Jest to jak najbardziej możliwe. Im szybciej lecimy tym łatwiej wejść w zakres przeciążeń, które mogą powodować uszkodzenie płatowca.



    Edit: Oczywiście chodzi mi o skutki samej turbulencji a nie przeciągnięcia
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  15. #15
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TomaszSmolarek Zobacz posta
    Z góry przepraszam za ewentualną ignorancję, ale usłyszałem dziś - wprawdzie z "mało wiarogodnych źródeł" ale jednak - że w przypadku przepadnięcia samolotu możliwe są uszkodzenia strukturalne powodujące że maszyna nie nadaje się do dalszych lotów. Nie chce mi się w to wierzyć, ale.... Czy to możliwe.....?
    W przypadku przepadnięcia, takiego spowodowanego oderwaniem strug na skutek zbyt małej prędkości lub przeciągnięciem dynamicznym (przy prędkości większa niż minimalna) to nie. No chyba, że przepadniemy kilka metrów nad Ziemią, wtedy nawet pilot może nie nadawać się już do dalszych lotów
    Natomiast sama turbulencja i owszem, może spowodwać uszkodzenia strukturalne lub nawet zniszczenie konstrukcji. Turbulencyjne podmuchy które oddziałują na statek powietrzny w poziomym locie ustalonym (gdzie siła nośna/ciężar=1 lub inaczej przyspieszenia działajace na samolot/przyspieszenie ziemskie=1), zależnie od swojego kierunku, mogą gwałtownie zmniejać lub zwiększać wartość siły nośnej i powodować nagłe zmiany przeciążenia. Rozpatrując np. wlot w silny prąd wznoszący, kąt natarcia ulega zwiększeniu, wzrasta tym samym współczynnik siły nosnej a wraz z nim dodatkowa siła nośna na skrzydle. Przyrost ten będzie zależny od prędkości samolotu, prędkości podmuchu i gęstości powietrza na danej wysokości (im większe tym gorzej dla samolotu). Efektem takiego scenariusza będzie zakrzywienie toru lotu do góry i wystąpienie sił masowych równoważących zwiększona siłę nośną, które nierównomiernie oddziałują także na kadłub. Każdy statek powietrzny ma określoną wartość przeciążeń dopuzczalnych jakie może wytrzymać bez odkształcenia struktury i przeciążeń niszczących po występieniu których samolot się po prostu rozpadnie.
    Jeśli chcesz więćej informacji polecam zapoznać się z obwiedniami obciążeń od podmuchów (przepisy JAR 22, 23, 25, VLA) obrazujących wszystkie możliwe obciążenia dopuszczalne w zależności od prędkości lotu konkretnego rodzaju statku powietrznego).
    Adik_s likes this.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Warto przypomnieć wypadek Żwirko i Wigury. Samolot który normalnie latał rozmontował się w turbulencji.

  17. #17
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Turbulencja? A czy przypadkiem nie doszło tam do dywergencji skrętnej skrzydła? Kilka miesięcy temu, jak czytałem o tym zjawisku, jako przykład wymieniono właśnie wspomniany przez Ciebie wypadek. RWD 6 miały niedostatecznie sztywne skrzydła.

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Tak, zapoczątkowanej przez turbulencję.
    Flycat and sebacyw like this.

  19. #19
    Awatar marecki

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLU

    Domyślnie

    Zostały opublikowane trzy zdjęcia wnętrza samolotu po tej "przygodzie" (avherald)--->Accident: Neos B763 over Atlantic on Nov 19th 2012, turbulence injures 66
    Mak102+K10D
    UL867,UT708,UT710,UN869,UN871,UP733,KENIN-GOVEN
    Pozdrawiam,Marek.

  20. #20
    ModTeam
    Awatar Quantas

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Pyrlandia

    Domyślnie


    Polecamy

    Na Malpensie fotografowałem go niespełna dwie doby po wylądowaniu.
    Jak widać coś tam grzebią przy winglecie.





Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •