Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 23
Like Tree2Likes

Wątek: Wypadki spowodowane brakiem łączności

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie Wypadki spowodowane brakiem łączności


    Polecamy

    Witam wszystkich,

    Czy mógłbym liczyc na Waszą pomoc w sprawie nakierowania mnie na wypadki/incydnety lotnicze do których doszło poprzez problemy z łącznością lub jej całkowitym zerwaniem jak i również problemy ze zrozumiemiem na stopie pilot-kontroler.
    Mile widziane lotnictwo komunikacyjne jak i również general aviation.

    Z mojej strony na pierwszy strzał idzie : Tenerife airport disaster - Wikipedia, the free encyclopedia

    Z góry dzięki

  2. #2
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    Zderzenie DHL'a z Tutką nad szwajcarią bodajże. Ale to chyba bardziej brak ogarnięcia TCAS przez rosjan niż problem z kontrolerem.

    Wypadek w LA - 737 lądujący na jakimś małym turbopropie.

    Category:Aviation accidents and incidents caused by air traffic controller error - Wikipedia, the free encyclopedia

  3. #3
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  4. #4
    Awatar hideto

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Włocławek/Łódź

    Domyślnie

    No ok, więc skąd teneryfa ? Skoro tam zła łączność radiowa była elementem ratowania renomy KLM ? Coś jak nasze polskie "Kogo obchodzi ile przepisów złamali, grunt że super komputer wyliczył, że drzewo nie łamie skrzydła".

  5. #5
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Masz przeciez napisane ze contributory, i wrong or misinterpreted. Generalnie, sama utrata lacznosci raczej wypadku nie spowoduje.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pauleta150 Zobacz posta
    do których doszło poprzez problemy z łącznością lub jej całkowitym zerwaniem jak i również problemy ze zrozumiemiem na stopie pilot-kontroler.
    Od przerwania lacznosci do wypadku jest naprawde bardzo daleko jak zreszta napisano wyzej.
    Raczej chyba ciekawiej sie pytac o wypadki w ktorych lacznosc jak najbardziej byla ale po prostu pilot z kontrolerem sie nie dogadali, cos zostalo przekrecone, naprzyklad poprzez jakies nieporozumienie (co jest bardzo typowe w GA) pilot myslal ze kontroler cos za niego zrobi - podejmie decyzje, znajdzie mu lepsza pogode, znajdzie lotnisko, itp. Takich wypadkow byla naprawde masa. Nie chodzi tu o sprawy bariery jezykowej (takie wypadki sa raczej rzadkie) ale wypadki wynikajace z braku zrozumienia podzialu rol kto jest za co odpowiedzialny.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 21-02-2013 o 07:12

  7. #7
    Awatar broneq

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    Wieliczka KRK/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hideto Zobacz posta
    brak ogarnięcia TCAS przez rosjan
    ??

    Kontroler kazał im zejść niżej, więc uznali, że kontroler ma pierwszeństwo przed TCASem, a dopiero jednym z postanowień raportu po tej katastrofie było ostateczne ustanowienie kwestii priorytetu kogo słuchać TCAS-kontroler.

    sorry za offtop

    a żeby nie był offtop do końca to może kwestia Korean 801, gdzie były na lotnisku wyłączone systemy zdalnego sprowadzania, a 747 Koreańczyków coś źle zinterpretował.
    NIKON D5100 + NIKKOR AF-S DX 18-55 mm f/3.5-5.6G VR + NIKKOR AF-S DX 55-300 mm f/4.5-5.6G VR

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez broneq Zobacz posta
    Kontroler kazał im zejść niżej, więc uznali, że kontroler ma pierwszeństwo przed TCASem, a dopiero jednym z postanowień raportu po tej katastrofie było ostateczne ustanowienie kwestii priorytetu kogo słuchać
    To nieprawda. Kwestia tego priorytetu była dawno ustalona i uczona na zachodzie od lat, w Rosji (gdzie i tak mało kto z TCAS latał) nikt tak naprawdę pilotów w tej sprawie nie szkolił. hideto napisał prawdę.

  9. #9
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Uczona może i "na zachodzie" była, ale nie było jasnego wymogu przepisowego. Rosjanie w instrukcji samolotu mieli "podazaj za TCAS", a w instrukcji operacyjnej linii "pidazaj za ATC", co spowodowało dyskusję w kokpicie.

  10. #10
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Uczona może i "na zachodzie" była, ale nie było jasnego wymogu przepisowego.
    FAA ma wyraźne AC (Advisory Circular) AC120-55(c) co do wymogow szkoleniowych pilotow w uzyciu TCAS. Byc moze nie ma to tej samej mocy,( nie jestem prawnikiem), jak FAR ale przynajmniej taki amerykanski pilot nie ma i nigdy nie mial rozdwojonej jazni co do uzycia TCAS - zarowno instrukcja samolotu jak i ten AC jak i SOP linii jak i szkolenie symulatorowe sie pokrywaly. A zawartosc tego AC jest bardzo przejrzysta.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 21-02-2013 o 09:38

  11. #11
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  12. #12
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    niestety minął czas, a jeszcze 2 wykopaliska:

    dość duże opracowanie: Statystyka: Zdarzenia lotnicze związane z utratą łączności | Bezpieczeństwo Lotnicze - dlapilota.pl

    i ten incydent na EPWA, o którym pisałem: http://bezpieczenstwo.dlapilota.pl/s...9_648_RK_0.pdf
    homer30009 likes this.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPWA CTR

    Domyślnie

    Z ciekawych incydentów jest jeszcze utrata elektryki i łączności przez Gulfstreama pilotowanego przez Johna Travoltę, zakończonego awaryjnym zniżaniem w IMC w zatłoczonej przestrzeni powietrzenej i lądowaniem awaryjnym w KDCA, wszystko bez jakiejkolwiek łączności radiowej z kimkolwiek oraz bez transpondera.

    http://www.ntsb.gov/doclib/recletters/1994/a94_6_8.pdf

    Travolta Lucky To Live Through Incident - Orlando Sentinel

  14. #14
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To nie było awaryjne zniżanie moim zdaniem.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie

    może coś odnośnie szybców wrzucicie, szukałem ale bez większych rewelacji. Jednym przypadkiem który nasuwa mi się na myśl jest naruszenie wrocławskiego CTR przez Juniorka podczas trwania zawodów szybcowych w lesznie.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Był też incydent z szybowcem na podejściu do 25 w Krakowie. Generalnie z szybowcami trudno o podobne problemy, bo trudno o łączność radiową.

    A propos latania komercyjnego:
    https://bezpieczenstwo.dlapilota.pl/...ae-avro-rj85-d
    LoboV likes this.

  17. #17
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Był jeszcze incydent z Lufthansą i śmigłowcem relacjonującym wyścig kolarski we wrocławskim TMA. Śmigłowiec bez łączności w TMA. Gdzieś na stronie PKBWL powinno być, jakieś 3 lata temu pewnie miało to miejsce.

    EDIT: No i nie doczytałem, że to właśnie link do tego raportu jest powyżej

  18. #18

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie

    Czysto ze strony proceduralnej, jakie zasaday obowiązują w przestrzeni kontrolowanej w razie uraty łączności. Może jakieś odnośniki ?

  19. #19
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    PL-4444 rozdziały/punkty: 8.8.3. i 15.3
    PL 7030 - od punktu 5.0.
    Aneks 2 ICAO - rozdział 3.6.5.
    plus AIP i zapisy dla lokalnych lotnisk i procedur (dział AD) - np. na kartach STAR, czy w informacjach dla danego lotniska

  20. #20
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Jak masz dostęp do airway manuala to tam jest wszystko w jednym miejscu z wszystkich lotnisk i krajów. Wydaje mi się, że nie może być wypadku spowodowanego tylko brakiem łączności - w każdej sytuacji są procedury na taką ewentualność i ew bezpośrednio może być spowodowany nie przestrzeganiem tych procedur. W jednym z powyższych raportów jest stwierdzenie, że przyczyną wypadku było nienawiązanie łączności przez śmigłowiec w przestrzeni G ale przepraszam bardzo jakie przepisy nakazywały mu to zrobić.... powinien to zrobić bo to nic nie kosztuje ale wpisywanie tego jako przyczynę wypadku wydaje mi się dość niestosowne. Jeżeli już koniecznie chcemy akurat TO wpisać to ja bym napisał, że przyczyną był brak przepisowego wymogu nawiązania łączności. Jednym bezsensownym i nieprawdziwym zdaniem można komuś zniszczyć karierę.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •