Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3 4 5 6 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 81 do 100 z 102
Like Tree94Likes

Wątek: 2013.03.12 Boeing 737 Travel Serice wypadł z pasa w EPKT

  1. #81

    Dołączył
    Mar 2009

  2. #82
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Poczytalem, napisze krotko. Pas w KTW jest totalnie do dupy. Jego stan moge porownac do najgorszych lotnisk w Indonezji. Nie wiem dokladnie czy wynika to z jego totalnej nierownosci czy moze z asfaltu, ktory jest bardzo sliski kiedy jest mokry.Zawsze jak latam z zagranicznymi pilotami, ktorzy laduja pierwszy raz w KTW, briefuje ich, zeby mieli na uwadze, ze warto zrobic positive landing i jak najszybciej zatrzymac samolot. Jestem teraz w powietrzu, wiec poszukam potem,ale wydaje mi sie, ze wspolczynnik hamowania nie uwzglednia dziadowskiej nawierzchni. Popatrzcie jak zachowuje sie ABS w waszym aucie kiedy hamujecie na nierownej drodze. To samo dzieje sie z antiskidem w duzych samolotach.

    Pzdr z VTBS

  3. #83
    Awatar gaugan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    villanoof

    Domyślnie

    Qrde, Jack napisal to juz wczesniej... W kazdym razie mamy te same odczucia. Pilot LH mial racje. Nie obchodzi mnie co tam pokazuje Wasz SAAB. Hamowanie jest do niczego na tym pasie i tyle.

  4. #84
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Potwierdzam to, co pisali Jas i Gaugan - też mi się zdarzyło "przejechać" na mokrym pasie w KTW - i to pomimo, że Dyżurny podawał "Braking action good".

    Problem z pomiarem hamowania przez urządzenia pomiarowe jest taki, że:
    - wyniki na tej samej nawierzchni mogą być różne w zależności od typu zastosowanego urządzenia
    - nie ma jednoznacznej korelacji pomiędzy zmierzonymi współczynnikami a rzeczywistym hamowaniem samolotu.
    - używanie ich do obliczeń (np. długości lądowania, albo osiągów do startu) jest wręcz zabronione, bo mogą być (i często są) niewiarygodne.

  5. #85
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Ciekawe... to po co sie domagacie pomiarów?
    Fazi likes this.

  6. #86
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    Z systemami wspomagającymi hamowanie i zapobiegającymi blokowaniu tak też prosto nie jest - również bardzo wiele zależy od amortyzacji i zdolności do odpowiedniego tłumienia poprzez amortyzator - nawet najlepszy system weeeelokanałowy z kiepskim amortyzatorem będzie miał spore problemy jeżeli pojawią się pewne nierówności na nawierzchni... i zaczyna się "jazda" , czujniki otrzymują informację w momencie oderwania się koła od nawierzchni (z powodu nierówności i kiepskiej amortyzacji) że koło jest "jakby przyblokowane" i reagują w prosty sposób... odpuszczają siłę hamowania... a my jedziemyyyyyy w siną dal Najlepsze amortyzatory (nawet z precyzyjną regulacją tłumienia odbicia i dobicia) nie dadzą sobie rady na dupowatych - tarkowatych nawierzchniach... więc aby działało to jak trzeba to technicznie ze sprzętem (wiele czynników) musi naprawdę być OK, ale w bardzi dużej mierze - podstawa to odpowiednia "normalna" nawierzchnia.

  7. #87
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Ciekawe... to po co sie domagacie pomiarów?
    Żeby przysporzyć roboty Kontrolerom i Dyżurnemu

    A tak serio, to dlatego, że lepsza informacja niedokładna niż brak informacji. Natomiast podstawą do obliczeń są wyłącznie rodzaj i grubość pokrycia na pasie. Dopiero wszystko to razem do kupy (plus doświadczenie i tzw. "local knowledge") daje jaki-taki obraz sytuacji na pasie.

    Natomiast zadziwia mnie prezentowana w tym wątku bezkrytyczna wiara w nieomylność "grip testera" i nieprzyjmowanie do wiadomości, ze z pasem w KTW *może* być coś nie tak...

  8. #88
    Awatar maciek55

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Każdy kto lądował w KTW wie, że jedzie się jak po schodach od łupnięcia do łupnięcia, jakby połowa śląskich "leżących policjantów" zamiast na osiedlach wylądowała na pasie.... Więc dlatego zaczęła się budowa nowego pasa, mam nadzieję, że tam już takich "cudów" nie będzie
    Silesia Spotters


    Pozdrawiam, Maciek

  9. #89
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Layover, pytam ponieważ załogi zawsze o wyniki dopytuja, i jeśli wynik jest choćby o jeden punkt mniejszy od oczekiwanego, to rezygnują. A sugerujesz, że to g... warte.

  10. #90
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    A wiarygodność tego grip-testera to nie jest czasem niska z powodu dużej różnicy prędkości "toczenia się" samolotu vs tej maszyny podczas testu przy nierównym pasie ?
    Pewnie ciężko to uwzględnić a przy wyższych prędkościach chyba wpływ nierówności jest dużo większy.

  11. #91
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    Layover, pytam ponieważ załogi zawsze o wyniki dopytuja, i jeśli wynik jest choćby o jeden punkt mniejszy od oczekiwanego, to rezygnują. A sugerujesz, że to g... warte.
    Nie sugeruję, że to g... warte, tylko że nie można polegać WYŁĄCZNIE na mierzonych wspolczynnikach. Załogi dopytują się o nie, bo:

    - Operatorzy często mają wewnętrzne zapisy zabraniajace wykonywania operacji przy hamowaniu poniżej pewnej wartości (zwykle 0.26, czyli Medium/Poor)

    - dokumentacja zwykle uzależnia dopuszczalną składową boczną wiatru od wspolczynnika

    - czasami podawane wspolczynniki hamowania są gorsze niż założone w naszej instrukcji dla danego stanu pasa - wtedy trzeba to uwzględnić w obliczeniach osiagów.

    Natomiast twierdzenie, ze piloci się czepiaja, bo przecież Saab pokazał "good", jest dużym błędem. Zresztą są lotniska (np. UK), gdzie wogole się nie publikuje i nie podaje załogom wsp. hamowania, właśnie z przyczyn opisanych przeze mnie wcześniej.

    Poniżej kilka materiałów źródłowych, żeby nie było ze sam to sobie wszystko wymyśliłem:

    http://www.caa.co.uk/docs/1428/20120...tedRunways.pdf - szczególnie polecam pkt 4.2 na str. 2

    SKYbrary - Surface Friction Measurement and Prediction in Winter Operations
    damian1982, N077GL, gaugan and 3 others like this.

  12. #92
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Że w UK nie podają to wiem,ale większość głosów które na ten temat widziałem była krytyczna, wylewanie dziecko z kąpielą.

  13. #93
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez maciek55 Zobacz posta
    Każdy kto lądował w KTW wie, że jedzie się jak po schodach od łupnięcia do łupnięcia, jakby połowa śląskich "leżących policjantów" zamiast na osiedlach wylądowała na pasie.... Więc dlatego zaczęła się budowa nowego pasa, mam nadzieję, że tam już takich "cudów" nie będzie
    Jako pasażer i jako miłośnik lotnictwa, lądowałem w KTW z 8 razy, nigdy nie odczułem tarki. Ale może nie skupiałem się na tym. Następnym razem obiecuję się skupić, do nowego pasa to jeszcze trochę czasu minie...
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  14. #94

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    QSA

    Domyślnie

    A czy takie incydenty jak ten nie przekonują Was o tym aby jednak poświęcić trochę środków na bezpieczeństwo i zainwestować w Engineered materials arrestor system? Nie wiem ile taki system kosztuje oraz czy się sprawdza ale jeśli nie jest to jakiś potężny wydatek a system się sprawdza to może warto?

    Co do lądowania/startu w Katowicach, jako pasażer miałem okazję doświadczyć tego ponad 30 razy i moje wrażenie jest takie jakby jechało się po betonce (dawna A4 w kierunku Wrocławia jeśli ktoś jeszcze pamięta). Podobnie jest na drogach kołowania w KTW. Ogólnie nie brałem tego jako jakieś złe doświadczenie, choć czuć, że pas/droga kołowania są nierówne. Wrażenie silniejsze przy taxi i take off jakby mniej przy lądowaniu (może z uwagi na ogólnie odczucia związane z przyziemieniem tego się nie zauważa).
    AllOver likes this.

  15. #95
    Behemot
    Goście

    Domyślnie

    Bez przesady z tym EMAS, sugerowanie instalowania go na kazdym lotnisku jest bez sensu. Zreszta samolot wyjechal kilka metrow przy znikomej predkosci, wiec system bylby i tak bez znaczenia. Poza tym nalezy rozwiazywac przyczyny, nie skutki, jesli sa zastrzezenia co do nawierzchni pasa, to tym trzeba sie zajmowac, a nie instalowac EMAS. Teraz w EPKT powstaje nowy pas, i wypada liczyc, ze nie bedzie z nim takich problemow.

  16. #96
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Prawda - jak poniemiecka autostrada. Czuć zwłaszcza na ATR'ach i rzeczywiście bardziej przy starcie. 76 startów/lądowań mam w KTW.
    cerki likes this.
    Pitterek

  17. #97

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Wy ludkowie sam niy wiycie co tu jest w Katowicach. Tu som szkody z gruby!
    BigSki likes this.

  18. #98
    Awatar tango fox

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    obok EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mecenas Zobacz posta
    Wy ludkowie sam niy wiycie co tu jest w Katowicach. Tu som szkody z gruby!
    To w Pyrzowicach je jakoś szola
    majk likes this.
    lataj synku nisko i powoli... jak mówiła mama do młodego pilota

  19. #99

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    EPKT

    Domyślnie

    Dobra, nie mogę znaleźć raportu PKBWL, jaka była przyczyna?

    Ok znalazłem, dziwne że PKBWL w ogóle się tym nie zajęła, tylko zrobili to czesi:
    On Apr 23rd 2013 Czech Republic's Accident Investigation Institute UZPLN reported in their quarterly bulletin, that the right hand thrust reverser had been locked out under minimum equipment list requirements. According to runway condition reports during the approach the braking action was medium, medium to poor. The crew reported a slippery runway during rollout. No anomalies with the aircraft were found, however, as preventive measures the autobrakes and antiskid systems were replaced.

  20. #100

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    100 milowy las

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Raven Zobacz posta
    Dobra, nie mogę znaleźć raportu PKBWL, jaka była przyczyna?

    Ok znalazłem, dziwne że PKBWL w ogóle się tym nie zajęła, tylko zrobili to czesi:
    A do jakiego państwa należał samolot? Potem już tylko wybór Konwencji i masz odpowiedź.

    Komisja polska prawdopodobnie współuczestniczyła, ale główne czynności prowadzili Czesi.
    Raven likes this.

Strona 5 z 6 PierwszyPierwszy ... 3 4 5 6 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •