Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 22 z 22
Like Tree14Likes

Wątek: 2013.06.10 Xian MA60 linii Merpati Nusantara rozpadł się przy lądowaniu

  1. #21

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Indonezyjskie NTSC opublikowało raport końcowy 8 miesięcy po zdarzeniu. To naprawdę niezły wynik w porównaniu do osiągów na przykład naszej PKBWL.
    http://www.dephub.go.id/knkt/ntsc_av...t%20PK-MZO.pdf
    W skrócie:
    - samolot przyziemił 58 metrów od początku pasa (przypominam, że strefa przyziemienia znajduje się ok. 300 metrów za początkiem pasa),
    - przyziemienie z 5,99G, a następnie -2,78G,
    - zatrzymanie 261 metrów od początku pasa,
    - doświadczony kapitan (12,5 tys. godzin) i niedoświadczony FO (311 godzin, 117 na typie). CPT był monitorującym, FO lecącym.
    - FO był w trakcie szkolenia (line training program), sprawdzian do uzyskania pełnego uprawnienia jako FO (qualified FO) był zaplanowany na następny lot, ale FO poprosił o więcej lotów przez sprawdzianem,
    - samolot jest wyposażony w elektromagnetyczny zamek (PL Lock) blokujący możliwość przestawienia manetek silników poniżej pozycji Flight Idle podczas lotu,
    - czeklista do lądowania została zmieniona przez operatora, zostało dodane sprawdzenie, że PL Lock jest ręcznie otwarty,
    - profil podejścia do lądowania był większy niż opublikowany dla tego podejścia profil 2,9 stopnia, podejście nieprecyzyjne na VOR,
    - FDR zarejestrował, że lewa manetka silnika znajdowała się w przedziale dla BETA MODE* kiedy samolot był na wysokości ok. 112ft, a na 90ft tak samo została ustawiona manetka prawego silnika,
    - zacytuję, bo lubię takie smaczki:
    "01:52:24 The EGPWS aural message “FIFTY”
    Sounds similar to changing of engine and propeller
    The EGPWS aural message “FORTY”
    01:52:25 PF self-exclaiming “Ups”
    The EGPWS aural message “THIRTY”
    - sytuacja została odegrana na symulatorze. Podejście z 1500ft, cofanie manetek aż do zakresu Beta na około 200 stopach spowodowało gwałtowne zniżanie samolotu. W drugim scenariuszu przewidującym podjęcie akcji wyprowadzającej samolot ze zniżania podjęte działania okazały się nieskuteczne.
    - od Zarzadu firmy dowiedziano się, że były problemy z PL Lock, który na pierwszych dwóch samolotach czasem nie odblokowywał manetek po przyziemieniu, i dlatego zmieniono listę kontrolną dla wszystkich MA60,
    - FO zeznał, że w trakcie lotów miał problemy z przemieszczaniem manetek z pozycji Flight Idle do BETA. Jest więc bardzo prawdopodobne, że chciał przed sprawdzianem udowodnić, że nie ma już z tym problemu. Poskutkowało to zdecydowanie za wczesnym, nieświadomym, przestawieniem manetek.

    Linia znacząco zmodyfikowała procedury line training oraz zmieniła listy kontrolne dot. PL Lock oraz wprowadziła dodatkowe procedury na wypadek braku wskazania WOW dla PL Lock. Zwłaszcza ta ostatnia jest dość dziwna, zakłada pełne hamowanie przez PF oraz pełne wychylenie steru do przodu (nose down).

    *) zakres BETA oznacza dla silników turbośmigłowych quasi-ciąg wsteczny, śmigła przestawiane są na zakres gdzie generują znaczący opór.
    Ostatnio edytowane przez aaben ; 14-02-2014 o 18:33
    mombasa likes this.

  2. #22
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    przyziemienie z 5,99G, a następnie -2,78G,
    Wow. Więcej niż dopuszczalne przeciążenia dla Puchacza - a na nim się uczy akrobacji...
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •