Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 30
Like Tree32Likes

Wątek: 2013.07.07 Wypadek awionetki pod Jarosławiem

  1. #1
    Awatar PapaNovember

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPKR

    Domyślnie 2013.07.07 Wypadek awionetki pod Jarosławiem


    Polecamy

    Nie lubię zakładać tutaj wątków, ale niestety:

    Jarosław: Awaryjne lądowanie awionetki w pow. jarosławskim - 7 lipca 2013

    Wie ktoś coś więcej?? Słyszałem, że zgłaszał niskie ciśnienie oleju.
    Per aspera ad astra!!!
    Pagonów się nie kupuje - pagony się zdobywa! [layoverlover]

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Lądowanie pewnie bardziej zapobiegawcze niż awaryjne.

  3. #3
    Awatar matiX

    Dołączył
    Feb 2007

    Domyślnie

    Czyli niestety się nie przesłyszałem i rzeczywiście ktoś po 9tej zgłaszał do "Kraków Informacja" awarię silnika i lądowanie w terenie przygodnym w okolicy Rzeszowa(Jarosławia).
    Nie chcę nic przekręcić, ale chyba właśnie "Kraków Informacja" przez jakiś czas po zgłoszeniu tej awarii, naprowadzał inny samolot będący w okolicy, który usiłował zlokalizować dokładne miejsce lądowania(SP-WBW?).

  4. #4
    ModTeam
    Awatar STYRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPRZ/RZE

    Domyślnie

    Chyba SP-WBW. Lezy w pszenicy podwoziem do gory.

    Pilot zauważył awarię silnika awionetki. Musiał lądować
    Pozdrawiam
    STYRO

    LOS SUAVES - już nie pójdę na taki koncert ...

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Szacun dla goscia , abstrachujac od tego jesli nawet cos spieprzyl . Mial problem i ogarnal go jak trzeba i to deficycie czasu, nawet jesli maszyna troche sie posula - to nic

    szkda tylko ze w tvn24 na pierwszej stronie nie pisza , no coz nie ma trupow wiec poco pisac?

  6. #6
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez piotru Zobacz posta
    Szacun dla goscia , abstrachujac od tego jesli nawet cos spieprzyl . Mial problem i ogarnal go jak trzeba i to deficycie czasu, nawet jesli maszyna troche sie posula - to nic
    Ciężko powiedzieć o tym na tym etapie. W zależności od sytuacji mógł wykazać się mistrzostwem lub totalnym brakiem ogarnięcia. Jaka była sytuacja tego nie wiemy.

  7. #7
    Awatar trzypion

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Zurych

    Domyślnie

    Jak mawia stare przysłowie - każde lądowanie po którym możesz odejś o własnych siłach od samolotu jest dobrym lądowaniem.

  8. #8
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Udanym, dobre jest takie po którym samolot się nadaje do ponownego użytku
    TomaszRT and RedLite like this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  9. #9
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Udanym, dobre jest takie po którym samolot się nadaje do ponownego użytku
    Według definicji, której mnie uczono, to do tego opisu pasuje termin DOSKONAŁE
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  10. #10
    Awatar Cruiser

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Dziwne. Klapy schowane....

  11. #11
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    A czemu to jest dziwne ? Przecież mógł lądować bez klap.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  12. #12
    Awatar Cruiser

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    W sumie tak. Miał pasa jak ......., pięknie wykoszonego, równego..... Poprostu hektary pasa...... Ech. Ja też lądowałbym bez klap. Przekonałeś mnie.

    Owszem mógł. Tylko dlaczego?
    MichalFilipKowalik and ural like this.

  13. #13
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Jeśli lądował bez silnika lub z ograniczoną mocą to nie ma sensu wysuwać klap od razu, bo może być potrzebny maksymalny zasięg, co najwyżej pod koniec podejścia jak miał zapas wysokiści do wybranego pola. Może tego zapasu wysokości nie miał i na klapach do pola by nie doleciał, a może w stresie zapomniał lub nie zdążył wysunąć klap w ostatniej chwili.
    ruben323 and ZaGórami like this.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  14. #14
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Owszem dolot do pola musi być zapewniony ale jak już jesteś pewien lądowania to wywalasz klapy na max. Pola są różne, są takie zadbane ale też zdarzają się takie, które mają rowy / kamienie etc. W momencie jak pada Ci silnik i nie możesz pola dokładnie obejrzeć to musisz przyziemiać na jak najmniejszej prędkości a to wiąże się z wypuszczeniem klap. Nie chce spekulować ale kapotaż mógł być właśnie spowodowany nie wypuszczeniem klap i lądowaniem na zbyt dużej prędkości. Technika lądowania w takim polu swoją drogą zakłada minimalną prędkość i niemalże przeciągnięcie samolotem tuż nad płaszczyzną przyziemienia jaką w tym wypadku były wierzchołki roślin.

    Zapomnienie o czymś w stresie jest wytłumaczeniem (aczkolwiek powinniśmy eliminować sytuacje, że stres nas paraliżuje) ale celowe nie wypuszczenie klap do przyziemienia w momencie jak była ku temu okazja to jakaś pomyłka. Jedyne co to może sobie MASTERa wyłączył ... za wcześnie lub odpowiednio. Dlatego mówiłem, że tu dużo od sytuacji zależy.
    ural likes this.

  15. #15

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Dlatego mówiłem, że tu dużo od sytuacji zależy.
    Nie znam szczegółów tego zdarzenia, ale bardzo dużo zależy też od wysokości na której wykonuje się loty - im więcej, tym sytuacja jest lepsza i łatwiejsza do opanowania.
    PiotrekR likes this.

  16. #16

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Witam
    Z tego co słyszałem to lot odbywał sie na wysokości 300-350 metrów nad ziemią czyli samolot mógł szybować 2-3 NM zgodnie z instrukcją.
    Teren był pagórkowaty a to pole było jednym z niewielu zaoranych wzdłuż kierunku lądowania.Ponadto na podejściu były linie wysokiego napięcią i też trzeba było jakoś nad nimi przelecieć.Od momentu awarii do przyziemienia pilot miał miał kilkadziesiąt sekund. Podobno dzień przed były ulewne deszcze więc pole było zapewne mokre co na pewno nie pomogło.

  17. #17
    Awatar Cruiser

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Właśnie o to mi chodzi. Ja też jestem nauczony lądować awaryjnie nawet na pełnych klapach, o ile jest to 150tka. Do zwykłego lądowania na 150 podchodzę na 30tkach.
    Mój instruktor zawsze wbija mi do głowy jak wyczuć odpowiedni moment wywalenia klap. Widząc takie wysokie (!) zboże, starałbym się mieć jak najmniejszą prędkość przy przyziemieniu. O kapotaż nawet przy małej prędkości w tych chaszczach nietrudno.
    Oczywiście kwestia stresu w tym przypadku ma też decydującą rolę i wytłumaczeniem dla mnie jest ewentualnie wcześniejsze wyłączenia mastera.
    Stąd moje zdziwienie, że klapy niewypuszczone. To, że mógł wylądować (i wylądował ! - great work :-) ) to wiem.
    Wracając do meritum, zastanawiam się, czy właśnie to nie miało wpływu na kapotaż przy dobiegu.

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Podczas szkolenia są ćwiczone takie sytuacje ale z instruktorem obok no i bez tego dreszczyku emocji...
    To czego Cię nauczył instruktor możesz wykorzystać tylko w danym ułamku w takiej sytuacji i z takim małym doświadczeniem jakie on miał.Lepiej poczekać na raport PKBWL niż gdybać. Takie jest moje zdanie.
    Buashy likes this.

  19. #19

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Lepsze lądowanie bez klap i kapotaż niż przeciągnięcie na prostej i korek, co jest chyba najczęstszym elementem raportów z polskich wypadków po awarii silnika.

  20. #20

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    @aaben
    Nie wiem czy wiesz ale instrukcja cessny 152 przewiduje lądowanie awaryjne bez klap...
    Tam jest chyba prędkość 60 kt o ile się nie mylę.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •