Strona 5 z 5 PierwszyPierwszy ... 3 4 5
Pokaż wyniki od 81 do 94 z 94
Like Tree27Likes

Wątek: 2013.08.15 Wypadek szybowca na Bezmiechowej

  1. #81

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Gregor Zobacz posta
    j.w
    Fragment dotyczy wypadku, który zdarzył się w Krośnie ...

  2. #82
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    [QUOTE=air elnika;964385]
    Cytat Zamieszczone przez flugzeugwerke Zobacz posta
    [FONT=arial]"Bez przesadyzmu, PW6 to kompozyt z włóknem szklanym, to się wymiaruje wg sztywności więc wytrzymałościowo jest przewymiarowany". Poproszę o rozwinięcie rzeczowe tego stwierdzenia.
    Jak bardzo rzeczowe? Szkło wbrew pozorom ma mały moduł younga. Na tyle mały w stosunku do swojej wytrzymałości, że odpowiednio wytrzymałe skrzydło i tak się ukręci z braku sztywności.

    [QUOTE=air elnika;964385]
    Cytat Zamieszczone przez flugzeugwerke Zobacz posta

    " Jak ktoś słusznie już zauważył, PW6 ma kółko ogonowe, więc jest już przewidziane wprowadzenie sił od udaru w płatowiec." Tutaj również

    Pozdrawiam
    Wyjaśnij gdzie leży niejasność.
    Pozdrawiam, AB

  3. #83
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Pojawił się raport końcowy:
    http://bezpieczenstwo.dlapilota.pl/s...13_1282_rk.pdf

    Na lądowisku Bezmiechowa Górna odbywały się loty szybowcowe za wyciągarką.
    Około godziny 11:45 szef wyszkolenia-pilot oraz podróżny, zajęli miejsca w kabinie szybowca PW-6U, ustawionego obok strzały na polu startowym nr 2. Za lewym skrzydłem szybowca stał uczestnik lotów-instruktor, któremu szef wyszkolenia przekazał ręczną radiostację.

    Jeden z pilotów, uczestnik lotów, pomógł podróżnemu zająć miejsce w kabinie, a po jej zamknięciu podczepił linę do szybowca. Następnie, podbiegł do lewej końcówki skrzydła, którą podniósł po znaku pilota, że szybowiec jest gotowy do startu. Pilot i instruktor równocześnie zgłosili gotowość do startu, przez co korespondencja radiowa była nieczytelna. Kolejną komendę o gotowości do startu podał tylko pilot i wtedy wyciągarkowy rozpoczął naprężanie liny.

    Nastąpił dynamiczny rozbieg. Instruktor znajdujący się za skrzydłem przy kadłubie szybowca, nie zdążył usunąć się w bok i końcówka statecznika
    poziomego zahaczyła o jego udo. Na wysokości około 10 m AGL usterzenie poziome odpadło i szybowiec przeszedł do lotu nurkowego. Pilot wyczepił linę wyciągarkową, a chwilę po tym, szybowiec zderzył się z ziemią.


  4. #84
    Awatar twinsen

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Będzin

    Domyślnie

    10 metrów, aż się wierzyć nie chce że można zginąć spadając z tej wysokości, a będąc przypietym pasami... Byłem pewny że to było znacznie wyżej.
    --
    Leszek A. Szczepanowski


  5. #85
    Awatar vonMises

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Wystarczyło zobaczyć zdjęcia rozbitej kabiny, aby nie mieć wątpliwości, że 10m to w tym przypadku aż nadto, żeby pasażer zginął... Jest ona zmiażdżona praktycznie do siedziska pasażera...
    Choć z drugiej strony, aż trudno uwierzyć, że zwykłe zaczepienie/potrącenie statecznikiem o nogę instruktora, spowodowało później jego odpadnięcie... bez jaj...

  6. #86
    Awatar Kazor

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Prędkość postępowa się dodaje, a wyciągarka ciągnie...

  7. #87

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vonMises Zobacz posta
    Wystarczyło zobaczyć zdjęcia rozbitej kabiny, aby nie mieć wątpliwości, że 10m to w tym przypadku aż nadto, żeby pasażer zginął... Jest ona zmiażdżona praktycznie do siedziska pasażera...
    Choć z drugiej strony, aż trudno uwierzyć, że zwykłe zaczepienie/potrącenie statecznikiem o nogę instruktora, spowodowało później jego odpadnięcie... bez jaj..
    Raport winien być obowiązkowo przeanalizowany na najbliższych konferencjach bezpieczeństwa.Otóż instruktor (który był uczestnikiem kolizji ze statecznikiem)winien natychmiast przez radio przerwać ciąg.Odczucia co do siły uderzenia są subiektywne- wartość i kierunki momentów działających na konstrukcje lotnicze są przeliczane trochę inaczej niż przeciętnemu śmiertelnikowi się wydaje.Tu mieliśmy instruktora!!! A tak dla dla ciekawości przykład na subiektywizm odczuć -po twardym lądowaniu zapytano pilota o jego odczucia - powiedział , że lądowanie i owszem było twardawe ale przecież nie raz "lepiej przyłożył" , jak twierdził, i nic się nie stało. Samolot był wyposażony w rejestrator - wynik przeciążenie wynosiło 3,2G
    Ostatnio edytowane przez hawky ; 25-09-2014 o 10:43 Powód: poprawa wstawienia cytatu

  8. #88
    Awatar vonMises

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Z tym przeciążeniem to nie przesadzaj, bo 3,2 G to wcale tak dużo nie jest

    Odczucia co do siły uderzenia są subiektywne- wartość i kierunki momentów działających na konstrukcje lotnicze są przeliczane trochę inaczej niż przeciętnemu śmiertelnikowi się wydaje.
    Odczucia owszem, mogą być subiektywne, ale jak taki element, jak statecznik poziomy, odpada po kontakcie z nogą człowieka, to aż strach pomyśleć, co się stanie, jak zderzysz się w powietrzu z jakimś większym ptakiem (pow. 2,5 kg wagi).

  9. #89

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vonMises Zobacz posta
    Z tym przeciążeniem to nie przesadzaj, bo 3,2 G to wcale tak dużo nie jest



    Odczucia owszem, mogą być subiektywne, ale jak taki element, jak statecznik poziomy, odpada po kontakcie z nogą człowieka, to aż strach pomyśleć, co się stanie, jak zderzysz się w powietrzu z jakimś większym ptakiem (pow. 2,5 kg wagi).
    Ręce opadają...i mam nadzieję, że nie masz nic wspólnego z personelem lotniczym....

  10. #90

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez twinsen Zobacz posta
    10 metrów, aż się wierzyć nie chce że można zginąć spadając z tej wysokości, a będąc przypietym pasami... Byłem pewny że to było znacznie wyżej.
    Przy szybowcowej strefie zgniotu nie miał szans.
    Cytat Zamieszczone przez RAORT PKBWL
    Zderzenie szybowca z ziemią nastąpiło po ok. 8 sekundach od rozpoczęcia rozbiegu z kątem pochylenia około 50 stopni i prędkością ok. 120 km/h

  11. #91

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    vonMises: Nie jestem co prawda szybownikiem, ale raczej nietrudno odgadnąć, że szybowiec to BARDZO lekka i delikatna konstrukcja. To nie ścinacz brzóz... W tym dziale można poczytać o różnych uszkodzeniach powstałych, z - wydawało by się - błahych przyczyn.
    Kazor likes this.

  12. #92

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vonMises Zobacz posta
    Z tym przeciążeniem to nie przesadzaj, bo 3,2 G to wcale tak dużo nie jest



    Odczucia owszem, mogą być subiektywne, ale jak taki element, jak statecznik poziomy, odpada po kontakcie z nogą człowieka, to aż strach pomyśleć, co się stanie, jak zderzysz się w powietrzu z jakimś większym ptakiem (pow. 2,5 kg wagi).
    A widziałeś okucia na których mocowany jest statecznik poziomy PW-6?
    Siła uderzenia x ramię (połowa rozpiętości statecznika) to aż nadto, aby odpadł.
    Myślę że zderzenie nie z 2,5 kg ptakiem a z 1 kg na końcówce statecznika w czasie lotu będzie wystarczające, aby statecznik odpadł.

    Co do wysokości - może 10m to niezbyt wysoko, ale to tak samo jak zderzenie ze ścianą z prędkością ~100 km/h - 2m i duży kąt względem ziemi też byłby wystarczający...

  13. #93

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez air elnika Zobacz posta
    Otóż instruktor (który był uczestnikiem kolizji ze statecznikiem)winien natychmiast przez radio przerwać ciąg
    Zderzenie nastąpiło 8 sekund od rozpoczęcia rozbiegu - myślę że nie zdążył

  14. #94
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Pojawił się raport końcowy
    Śmiertelny wypadek w Bezmiechowej. Szybowiec był jednak sprawny - 5 października 2014
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

Strona 5 z 5 PierwszyPierwszy ... 3 4 5

LinkBacks (?)

  1. 10-03-2023, 04:34
  2. 22-10-2022, 18:26
  3. 04-07-2022, 11:25
  4. 21-01-2020, 12:55
  5. 01-01-2020, 18:53
  6. 16-12-2019, 22:10
  7. 31-03-2019, 00:09
  8. 18-02-2019, 20:32
  9. 24-01-2019, 11:25
  10. 20-01-2019, 16:56
  11. 25-06-2015, 21:53
  12. 29-05-2015, 21:46
  13. 23-01-2014, 01:38
  14. 31-10-2013, 12:14
  15. 31-10-2013, 09:26
  16. 29-10-2013, 21:45
  17. 28-10-2013, 16:05
  18. 14-10-2013, 19:15
  19. 22-09-2013, 08:31
  20. 17-09-2013, 14:15
  21. 08-09-2013, 22:03
  22. 21-08-2013, 20:20
  23. 20-08-2013, 12:52
  24. 19-08-2013, 15:14

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •