Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 94
Like Tree27Likes

Wątek: 2013.08.15 Wypadek szybowca na Bezmiechowej

  1. #1
    Awatar aviata

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie 2013.08.15 Wypadek szybowca na Bezmiechowej


    Polecamy

    Za gazeta.pl:

    "34-letni uczeń-pilot z Mazowsza zginął w wypadku szybowca, do którego doszło dziś w południe w Bezmiechowej koło Leska. 42-letni instruktor z Krosna został ranny, ma złamany kręgosłup. Policja ustala przebieg zdarzeń.
    Dyżurny policji w Lesku dowiedział się o wypadku lotniczym w Bezmiechowej dziś w południe. Ekipy pogotowia ratunkowego udzielały pomocy instruktorowi i pilotowi polskiego szybowca typu PW-6U, który rozbił się w trakcie startu na szybowisku.

    - Szybowiec podczas startu, tuż po oderwaniu od ziemi, uderzył w nią ogonem, potem wzbił się w powietrze i spadł, uderzając dziobem w podłoże. Szybowiec startował do lotu szkolnego. Na pokładzie byli uczeń-pilot i instruktor. Uczeń został zabrany śmigłowcem do szpitala w Sanoku, był nieprzytomny. Instruktor przebywa w szpitalu w Lesku, ma kręgosłup złamany w dwóch miejscach - poinformował Paweł Międlar, rzecznik prasowy Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie.

    Życia pilota nie udało się uratować. Zmarł w szpitalu przed godz. 15. 34-latek był mieszkańcem województwa mazowieckiego.

    Policja ustala przyczyny wypadku."

    Link: Wypadek szybowca w Bezmiechowej. 34-letni pilot nie żyje


  2. #2

    Dołączył
    Jun 2011
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aviata Zobacz posta

    - Szybowiec podczas startu, tuż po oderwaniu od ziemi, uderzył w nią ogonem, potem wzbił się w powietrze i spadł, uderzając dziobem w podłoże.
    Ciekawe jaki to był rodzaj startu

  3. #3
    Awatar Arthur1975

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Belfast

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez typson Zobacz posta
    Ciekawe jaki to był rodzaj startu
    Nieudany
    Szkoda ludzi,bo i intruktor polamany mocno
    Come on Arsenal--))

  4. #4
    Awatar Pavlo

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KROSNO[EPKR]

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez typson Zobacz posta
    Ciekawe jaki to był rodzaj startu
    Prawdopodobnie grawitacyjny.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez typson Zobacz posta
    Ciekawe jaki to był rodzaj startu
    W wiadomościach TVP Rzeszów podano, że szybowiec startował za wyciągarką.

  6. #6

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez typson Zobacz posta
    Ciekawe jaki to był rodzaj startu
    Znajomi ludzie z lotniska mówią że za wyciągarką, co oznaczałoby, że to drugie podobne zdarzenie w Polsce w ciągu kilku dni, niestety tym razem tragiczne.
    Za starych czasów takie zdarzenia omawiało się na bieżąco, dzisiaj widać czeka się na raport.
    Na paru lotniskach widziałem, że takie natychmiastowe przechodzenie do stromego wznoszenia jest praktykowane praktycznie w każdym locie, także na dwusterach, więc pewnie loty szkolne ...

  7. #7
    new
    new jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Mnie ciekawi jedno: skoro był to lot szkolny, to czemu instruktor nie zaregował i nie skorygował kąta wznoszenia. Czyżby zbyt duże zaufanie do ucznia i darował sobie trzymanie łapach na drążku?

  8. #8

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    To są ułamki sekund, poza tym uczeń-pilot to niekoniecznie człowiek, który siedzi 5 raz w szybowcu (choć oczywiście mogło tak być) tylko po prostu człowiek bez licencji, a trudno takiemu całe życie trzymać drążek (jakkolwiek to teraz zabrzmiało). Bez konkretniejszych informacji możemy tu tylko spekulować ale to chyba nie ma sensu.

    Pozdrawiam

  9. #9
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  10. #10
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez new Zobacz posta
    Mnie ciekawi jedno: skoro był to lot szkolny, to czemu instruktor nie zaregował i nie skorygował kąta wznoszenia. Czyżby zbyt duże zaufanie do ucznia i darował sobie trzymanie łapach na drążku?
    Trzymanie rąk na drążku to domena najgorszych instruktorów. Sam będąc uczniem w takiej sytuacji nie wiedziałem czy to ja pilotuje czy instruktor. Poza tym przecieki w tym konkretnym wypadku mówią coś o usterce technicznej niezależnej od załogi więc póki co jeszcze obwinianie instruktora nie ma sensu.

  11. #11

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Witam,

    jestem naocznym świadkiem, więc proszę o potraktowanie tej wypowiedzi jako podstawy do dyskusji.

    Start był za wyciągarką a szybowiec to PW-6 SP-3631. Gdy lina była już naprężona i wyciągarkowy zwiększył siłę ciągu, szybowiec kilka razy uderzył ogonem o podłoże i wzbił się. Po około sekundy od oderwania odpadł mu ster wysokości i szybowiec jeszcze chwilę się wznosił a następnie zaczął przechylać się na maskę i zniknął mi z oczu za wzniesieniem. Bezmiechowa jest trudnym lądowiskiem ze względu na tamtejsze ukształtowanie terenu.

    Może nie będę opisywał co zobaczyłem na miejscu katastrofy. Nadmienię tylko że to byl pierwszy lot tego ucznia i instruktor mówił mu aby nie dotykał sterów. Ten lot miał być lotem zapoznawczym,więc proszę nie dywagować co do profesjonalizmu instruktora bo łapał za drążek, albo za bardzo zaufał uczniowi.

    Szybowiec miał robiony przegląd przed dniem lotnym, a poza tym leciałem na żaglu tym samym egzemplarzem dwa dni wcześniej i wszystko było ok. To odpadnięcie steru to był jakiś absurd. To nie powinno bylo sie stać nawet przy tych uderzeniach. Nie były one na tyle mocne aby doprowadzić do takiej tragedii.
    KrolikKR likes this.

  12. #12

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Mam za sobą kurs wyciągarkowy (jako kurs podstawowy, przed holem), ale w innych czasach, na innych szybowcach, a przede wszystkim z innym gatunkiem instruktora lotniczego, bo to, co teraz jest na rynku szkoleń lotniczych to jest po prostu skandal. Zgodnie z Twoją prośbą nie będę dywagował na temat profesjonalizmu instruktora. Jest jednak rzeczą kompletnie niemożliwą, aby instruktor miał jakikolwiek cień „zaufania” do ucznia w jego pierwszym locie, czyli w locie zapoznawczym. I dlatego jest rzeczą niemożliwą (chyba że instruktor to samobójca), aby „łapał” on za drążek w tym locie, bo on go musiał trzymać, a nie łapać za niego w kryzysowej chwili.

  13. #13
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fedey Zobacz posta
    Nadmienię tylko że to byl pierwszy lot tego ucznia i instruktor mówił mu aby nie dotykał sterów. Ten lot miał być lotem zapoznawczym
    Na Bezmiechowej są robione teraz podstawówki?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  14. #14
    new
    new jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fedey Zobacz posta
    Po około sekundy od oderwania odpadł mu ster wysokości i szybowiec


    To te uderzenia musiały być na prawde solidne. Nie wierze żeby było takie kiepskie mocowanie steru.

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2009

    Domyślnie

    To, że szybowiec uderzył ogonem kilka razy o ziemię nie ma kompletnie żadnego znaczenia. Rzadko kiedy jest tak, że PW6 na Bezmiechowej startuje nie uderzając ogonem. Ma tam specjalnie do tego kółko, więc powinna być na to odporna. Statecznik poziomy oderwał się ponoć razem z okuciami. Wygląda to na zużycie zmęczeniowe. Los jest myśliwym.

  16. #16

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kwasiu Zobacz posta
    To, że szybowiec uderzył ogonem kilka razy o ziemię nie ma kompletnie żadnego znaczenia. Rzadko kiedy jest tak, że PW6 na Bezmiechowej startuje nie uderzając ogonem. Ma tam specjalnie do tego kółko, więc powinna być na to odporna.
    No właśnie. Czaple z różnymi „talentami” za sterami też zawsze waliły ogonami o ziemię przy starcie za wyciągarką, a niech ktoś wskaże podobny wypadek z udziałem Czapli.

  17. #17
    Zbanowany
    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    oazie otoczonej matecznikiem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez fedey Zobacz posta
    szybowiec kilka razy uderzył ogonem o podłoże i wzbił się. Po około sekundy od oderwania odpadł mu ster wysokośc
    Odpadł sam ster, czy całe usterzenie poziome?

  18. #18
    new
    new jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    a niech ktoś wskaże podobny wypadek z udziałem Czapli.
    No i właśnie to mnie dziwi. W ogóle wypadki z oddzieleniem powierzchni sterowej to chyba rzadkość.


    Cytat Zamieszczone przez fedey Zobacz posta
    Szybowiec miał robiony przegląd przed dniem lotnym, a poza tym leciałem na żaglu tym samym egzemplarzem dwa dni wcześniej i wszystko było ok.
    To dlaczego odpadł podczas tego feralnego startu?. Czy aż takie duże siły występują na sterze wysokości podczas startu za wyciągarką?
    Ja zawsze myślałem że konstruktorzy dają duży margines bezpieczeństwa. A tutaj podczas rutynowego startu odpada ster wysokości

  19. #19

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez new Zobacz posta
    Ja zawsze myślałem że konstruktorzy dają duży margines bezpieczeństwa. A tutaj podczas rutynowego startu odpada ster wysokości
    Ja już widziałem takich „artystów” laminaciarzy, że mnie już nic nie jest w stanie zdziwić. Dobrzy laminaciarze to się skończyli razem z bielskim SZD. A i żywice też dzisiaj są, jakie są. Stosunkowo mała jest powtarzalność parametrów między poszczególnymi partiami żywic tego samego typu i tego samego producenta.

  20. #20

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Ja już widziałem takich „artystów” laminaciarzy, że mnie już nic nie jest w stanie zdziwić. Dobrzy laminaciarze to się skończyli razem z bielskim SZD. A i żywice też dzisiaj są, jakie są. Stosunkowo mała jest powtarzalność parametrów między poszczególnymi partiami żywic tego samego typu i tego samego producenta.
    Nie znam szczegółów, nie jestem też ekspertem od laminowania konstrukcji z włókien szklanych, ale coś mi się wydaje że akurat laminat był tu ostatnim elementem który "puścił" - jeśli już to któryś sworzeń nie wytrzymał lub był źle zmontowany...
    wrzesinski1 likes this.

Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 10-03-2023, 04:34
  2. 22-10-2022, 18:26
  3. 04-07-2022, 11:25
  4. 21-01-2020, 12:55
  5. 01-01-2020, 18:53
  6. 16-12-2019, 22:10
  7. 31-03-2019, 00:09
  8. 18-02-2019, 20:32
  9. 24-01-2019, 11:25
  10. 20-01-2019, 16:56
  11. 25-06-2015, 21:53
  12. 29-05-2015, 21:46
  13. 23-01-2014, 01:38
  14. 31-10-2013, 12:14
  15. 31-10-2013, 09:26
  16. 29-10-2013, 21:45
  17. 28-10-2013, 16:05
  18. 14-10-2013, 19:15
  19. 22-09-2013, 08:31
  20. 17-09-2013, 14:15
  21. 08-09-2013, 22:03
  22. 21-08-2013, 20:20
  23. 20-08-2013, 12:52
  24. 19-08-2013, 15:14

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •