2013.08.23 śmigłowiec Super Puma wpadł do morza niedaleko Szetlandów
Śmigłowiec wpadł do morza niedaleko miejscowości Sumburgh około 18.20 czasu miejscowego. Na pokładzie było 16 pasażerów oraz dwóch członków załogi. Uratowano 15 osób, trwają poszukiwania 3 osób. Wszyscy uratowani odnieśli obrażenia i przebywają w szpitalu w Lerwick.
BBC News - Three missing after helicopter crashes near Shetland
Jest już raport - human error
Pilotem lecącym był dowódca załogi, końcowa faza lotu odbywała się w chmurze. Wykonywano podejście nieprecyzyjne według przyrządów (włączony autopilot 3-osiowy z kontrolą prędkości zniżania), wymagające ręcznego utrzymywania założonej prędkości lotu przez pilota lecącego, dźwignią skoku i mocy. Zadaniem drugiego pilota była kontrola profilu ścieżki podejścia i w końcowej fazie podejścia nawiązanie kontaktu wzrokowego z terenem.
W początkowej fazie podejścia śmigłowiec utrzymywał się w założonej ścieżce, jednak niewystarczająca wartość skoku ogólnego zadana przez pilota lecącego wywołała deficyt mocy silnika będący przyczyną ciągłego zmniejszania się prędkości lotu. Utracono kontrolę nad ścieżką i śmigłowiec kontynuował zniżanie pomimo przekroczenia minimalnej wysokości zniżania. W końcowej fazie podejścia prędkość lotu spadła do 35 kt (z początkowych 80 kt) i wystąpiła szybka utrata wysokości.
Załoga nie była świadoma zmniejszającej się prędkości lotu aż do momentu, kiedy kontrolowanie lotu stało się niemożliwe. Podjęta przez dowódcę próba odzyskania kontroli nie powiodła się i śmigłowiec spadł do morza.
Główne przyczyny wystąpienia wypadku:
- W końcowej fazie podejścia załoga zaniedbała monitorowanie parametrów lotu, wskutek czego śmigłowiec znalazł się w stanie energetycznym, w którym kontrolowanie lotu nie było już możliwe.
- Pomimo braku kontaktu wzrokowego z terenem na minimalnej wysokości zniżania (MDA) załoga nie wyrównała lotu, wbrew wymogom procedury podejścia tego typu.
Dodatkowe czynniki mające wpływ na zaistnienie wypadku:
- SOP operatora niewystarczająco dokładnie opisywały taki typ podejścia, wskutek czego piloci nie mieli wspólnej jednoznacznej wizji jego wykonania;
- ówczesne SOP operatora nie wskazywały optymalnego wykorzystania systemów automatycznego sterowania przy podejściu nieprecyzyjnym;
- w zaistniałych bardzo złych warunkach meteo wybrany typ podejścia nie był optymalnym wykorzystaniem systemów automatycznego sterowania i wymagał dokładniejszej kontroli przyrządów przez załogę;
- dowódca podtrzymał decyzję wykonania podejścia nieprecyzyjnego pomimo napotkania gorszych warunków meteo niż prognozowane.
Nie stwierdzono wystąpienia problemów natury technicznej, które mogłyby się przyczynić do wypadku.
https://www.gov.uk/aaib-reports/airc...23-august-2013