Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie 2013.08.23 śmigłowiec Super Puma wpadł do morza niedaleko Szetlandów


    Polecamy

    Śmigłowiec wpadł do morza niedaleko miejscowości Sumburgh około 18.20 czasu miejscowego. Na pokładzie było 16 pasażerów oraz dwóch członków załogi. Uratowano 15 osób, trwają poszukiwania 3 osób. Wszyscy uratowani odnieśli obrażenia i przebywają w szpitalu w Lerwick.

    BBC News - Three missing after helicopter crashes near Shetland

  2. #2
    Awatar Arthur1975

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Belfast

    Domyślnie

    Cztery ofiary. Dwie wylowiono juz martwe. Jedna zmarla w drodze do szpitala. Ostatnia ofiara ma byc nadal we wraku
    Come on Arsenal--))

  3. #3
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Model śmigłowca, który uległ wypadkowi to AS332 L2. Leciał z platformy Borgsten Dolphin. Znam tą platformę, system mojego projektu tam pracuje.
    Wedłu pierwszych ustaleń maszyna straciła moc i runęła do morza bez żadnej możliwości do kontrolowanego lądowania. Przypomina to katastrofę z 1 kwietnia 2009 kiedy taki sam typ śmigłowca uległ wypadkowi z powodu uszkodzenia przekładni. Zginęło wtedy 16 osób, wszyscy którzy byli na pokładzie.

    Ponadto w ostatnich latach były jeszcze 3 przypadki wodowania helikopterów; wszyscy zostali uratowani.

    Powody:
    uszkodzenie wału przekładni - październik 2012
    spadek ciśnienia oleju - maj 2012
    bład czynnika ludzkiego i awaria systemu ostrzegania - luty 2009.
    Wszystkie powyższe śmigłowce to Super Puma EC225.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Cardiff

    Domyślnie

    Ciekawe czy znów przekładnia CHC uziemiło wszystkie super pumy do czasu wyjaśnienia, Bond też swoje uziemił jak na razie (z wyjątkiem ratowniczej).
    Eee tam, podpis ;)

  5. #5
    Awatar sanfran

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Aberdeenshire

    Domyślnie

    Odnośnie tej i poprzednich katastrof wyszły propozycje zmian w lotach śmigłoców nad morzem Północnym do wprowadzenia w kwietniu 2015.

    BBC News - Helicopter safety group to meet to discuss recommendations

    W skrócie:
    - każdy ma siedzieć przy wyjściu awaryjnym (lub oknie będącym takim wyjściem)
    - za grubi latać nie będą (ale jeszcze nie sprecyzowano co to znaczy "za gruby")
    - śmigłowiec może latać tylko wtedy, kiedy stan morza pozwala na bezpieczne wodowanie.

  6. #6
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie Jest już raport - human error


    Polecamy

    Pilotem lecącym był dowódca załogi, końcowa faza lotu odbywała się w chmurze. Wykonywano podejście nieprecyzyjne według przyrządów (włączony autopilot 3-osiowy z kontrolą prędkości zniżania), wymagające ręcznego utrzymywania założonej prędkości lotu przez pilota lecącego, dźwignią skoku i mocy. Zadaniem drugiego pilota była kontrola profilu ścieżki podejścia i w końcowej fazie podejścia nawiązanie kontaktu wzrokowego z terenem.

    W początkowej fazie podejścia śmigłowiec utrzymywał się w założonej ścieżce, jednak niewystarczająca wartość skoku ogólnego zadana przez pilota lecącego wywołała deficyt mocy silnika będący przyczyną ciągłego zmniejszania się prędkości lotu. Utracono kontrolę nad ścieżką i śmigłowiec kontynuował zniżanie pomimo przekroczenia minimalnej wysokości zniżania. W końcowej fazie podejścia prędkość lotu spadła do 35 kt (z początkowych 80 kt) i wystąpiła szybka utrata wysokości.

    Załoga nie była świadoma zmniejszającej się prędkości lotu aż do momentu, kiedy kontrolowanie lotu stało się niemożliwe. Podjęta przez dowódcę próba odzyskania kontroli nie powiodła się i śmigłowiec spadł do morza.

    Główne przyczyny wystąpienia wypadku:

    • W końcowej fazie podejścia załoga zaniedbała monitorowanie parametrów lotu, wskutek czego śmigłowiec znalazł się w stanie energetycznym, w którym kontrolowanie lotu nie było już możliwe.
    • Pomimo braku kontaktu wzrokowego z terenem na minimalnej wysokości zniżania (MDA) załoga nie wyrównała lotu, wbrew wymogom procedury podejścia tego typu.

    Dodatkowe czynniki mające wpływ na zaistnienie wypadku:

    • SOP operatora niewystarczająco dokładnie opisywały taki typ podejścia, wskutek czego piloci nie mieli wspólnej jednoznacznej wizji jego wykonania;
    • ówczesne SOP operatora nie wskazywały optymalnego wykorzystania systemów automatycznego sterowania przy podejściu nieprecyzyjnym;
    • w zaistniałych bardzo złych warunkach meteo wybrany typ podejścia nie był optymalnym wykorzystaniem systemów automatycznego sterowania i wymagał dokładniejszej kontroli przyrządów przez załogę;
    • dowódca podtrzymał decyzję wykonania podejścia nieprecyzyjnego pomimo napotkania gorszych warunków meteo niż prognozowane.

    Nie stwierdzono wystąpienia problemów natury technicznej, które mogłyby się przyczynić do wypadku.

    https://www.gov.uk/aaib-reports/airc...23-august-2013
    For every solution there is a problem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •