Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 42
Like Tree36Likes

Wątek: 2013.06.23 Bliski przelot dwóch Boeingów 747 nad Szkocją

  1. #1
    Awatar ivanek

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie 2013.06.23 Bliski przelot dwóch Boeingów 747 nad Szkocją


    Polecamy

    Dwa Boeingi 747 (LH i BA) w skutek złej interpretacji poleceń z ATC znalazły się poniżej bezpiecznej separacji.

    Dwa Jumbo Jety metry od zderzenia. Piloci zignorowali kontrolerĂłw - TVN24


    747 Jets Nearly Collide Over Scotland - Business Insider
    - tu z grafiką.


    I tu pytanie do "znawców", czy przy takiej separacji jak w artykułach TCAS już daje o sobie znać?

    Pozdr.
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 22-10-2013 o 14:41

  2. #2
    Awatar arek_waw

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    MO927

    Domyślnie

    TVN jak zwykle stanął na wysokości zadania:
    "Kontrolerzy lotu polecili pilotom natychmiast skorygować ścieżki, by uniknąć zderzenia - jeden boeing miał skręcić w prawo, a drugi w lewo."
    Co zwraca Waszą uwagę w tym zdaniu?
    Zakładając, że lecą dokładnie z naprzeciwka na siebie to właśnie wtedy by doszło do zderzenia.
    Chyba, że dolatywali pod kątem, ale tego TVN nie podaje, BO PO CO?
    A wystarczyło wstawić grafikę z podanego drugiego źródła.

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez arek_waw Zobacz posta
    "Kontrolerzy lotu polecili pilotom natychmiast skorygować ścieżki, by uniknąć zderzenia - jeden boeing miał skręcić w prawo, a drugi w lewo."
    To jest megamocne

    EDIT: Tyle, że w oryginalny tekst faktycznie potwierdza, że tak było.

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Tu jest oficjalny raport (zaczyna się na str. 61)
    Ostatnio edytowane przez layoverlover ; 22-10-2013 o 08:57

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Artykuł znalazł się nawet na czołówce TVN24.pl. A kiedy przeczytamy go dokładnie to znajdziemy zapis "Według Airpox, w krytycznym momencie maszyny były oddalone od siebie o mniej niż 30 m w pionie i około 5,5 km w płaszczyźnie poziomej.". Rozumiem, że jest to incydent, ponieważ piloci zignorowali polecenia ATC, ale nie doszło do bezpośredniego zagrożenia zderzeniem.


  6. #6
    Awatar ivanek

    Dołączył
    Nov 2010
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Pomijając fakt że to Airprox a nie Airpox

  7. #7
    Awatar Butik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Tytuł w GW nawet brzmi, że samoloty przeleciały w odległości 30m od siebie . Dopiero w środku jest doprecyzowane że w pionie, a poziomo było 5,5km. Podoba mi się też stwierdzenie, że się "zauważyli" i wtedy skorygowali lot

  8. #8

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Pomijając wątek sensacyjności zainteresowała mnie taka sprawa: "Separation was reduced below the minimum required (5nm/1000ft)".

    Latam często (jako pasażer ) i sytuacje znacznie większego zbliżenia zdarzają się praktycznie w każdym locie. Raz to było naprawdę blisko - aż sprawdzałem potem we flightradar - nie było więcej niż 300m. Były to samoloty FR2433 z KRK do STN (mój) i LS443 z LBA do HER 14.08.2012 ok 9:17 UTC. Zbliżający samolot widziałem dłuższy czas, ani mój ani ten drugi nie wykonywali żadnych zakrętów ani zmian pułapu. O żadnym incydencie też nie pisali...
    To w końcu jaka jest ta minimalna separacja?

  9. #9
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Latam często (jako pasażer ) i sytuacje znacznie większego zbliżenia zdarzają się praktycznie w każdym locie.
    Co tam, nawet po kilka razy na lot. Kto da więcej?
    piopawlu, skiba, 12wit and 4 others like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  10. #10

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Pomijając wątek sensacyjności zainteresowała mnie taka sprawa: "Separation was reduced below the minimum required (5nm/1000ft)".

    Latam często (jako pasażer ) i sytuacje znacznie większego zbliżenia zdarzają się praktycznie w każdym locie. Raz to było naprawdę blisko - aż sprawdzałem potem we flightradar - nie było więcej niż 300m. Były to samoloty FR2433 z KRK do STN (mój) i LS443 z LBA do HER 14.08.2012 ok 9:17 UTC. Zbliżający samolot widziałem dłuższy czas, ani mój ani ten drugi nie wykonywali żadnych zakrętów ani zmian pułapu. O żadnym incydencie też nie pisali...
    To w końcu jaka jest ta minimalna separacja?
    Sam sobie zacytowałeś w pierwszym zdaniu. 5nm (w płaszczyźnie poziomej) lub 1000ft (w pionie).

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Pomijając wątek sensacyjności zainteresowała mnie taka sprawa: "Separation was reduced below the minimum required (5nm/1000ft)".

    Latam często (jako pasażer ) i sytuacje znacznie większego zbliżenia zdarzają się praktycznie w każdym locie. Raz to było naprawdę blisko - aż sprawdzałem potem we flightradar - nie było więcej niż 300m. Były to samoloty FR2433 z KRK do STN (mój) i LS443 z LBA do HER 14.08.2012 ok 9:17 UTC. Zbliżający samolot widziałem dłuższy czas, ani mój ani ten drugi nie wykonywali żadnych zakrętów ani zmian pułapu. O żadnym incydencie też nie pisali...
    To w końcu jaka jest ta minimalna separacja?
    SKYbrary - Separation Standards

    A flightradarem się nie sugeruj

  12. #12
    Awatar vonMises

    Dołączył
    May 2011
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Ciekawe czy dałoby się przekazywać polecenia ATC do samolotów w sposób automatyczny, coś jakby sygnalizacja kabinowa albo ostrzeżenia GPWS/TCAS/TAWS z wyświetleniem ich np. na ekranie PFD i/lub HUD

  13. #13
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań
    vonMises likes this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jestem pod wrażeniem szybkości i profesjonalizmu badania zdarzenia. Wynik badania został też podany do publicznej wiadomości, co pokazuje że ludzie tam rozumieją od czego zależy bezpieczeństwo. U nas niestety wciąż wiele zdarzeń pozostaje tajne/poufne, pomimo pracy włożonej w ustalenie ich przebiegu i przyczyn.
    Atco, hypne and thewho like this.

  15. #15
    PM
    PM jest nieaktywny
    Awatar PM

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez arek_waw Zobacz posta
    TVN jak zwykle stanął na wysokości zadania:
    "Kontrolerzy lotu polecili pilotom natychmiast skorygować ścieżki, by uniknąć zderzenia - jeden boeing miał skręcić w prawo, a drugi w lewo."
    Co zwraca Waszą uwagę w tym zdaniu?
    Zakładając, że lecą dokładnie z naprzeciwka na siebie to właśnie wtedy by doszło do zderzenia.
    Chyba, że dolatywali pod kątem, ale tego TVN nie podaje, BO PO CO?
    A wystarczyło wstawić grafikę z podanego drugiego źródła.
    Za tvn24:
    Do incydentu doszło 23 czerwca. Obie maszyny - jedna należąca do British Airways, a druga do Lufthansy - szykowały się do przekroczenia Atlantyku. Gdy były już na wysokości 10 tys. metrów nad Szkocją, około 50 km od Glasgow, okazało się, że są na kolizyjnym kursie.

    Nie, żebym się czepiał, ale skoro te samoloty były nad nad Szkocją i szykowały się do przekroczenia Atlantyku, to raczej nie mogły lecieć z przeciwnych kierunków. Być może w TVN ktoś pomyślał, że ludzie czytający ten artykuł są w stanie wyobrazić gdzie jest Szkocja, Atlantyk i jak pi razy oko mogły lecieć te dwa samoloty.

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Pomijając wątek sensacyjności zainteresowała mnie taka sprawa: "Separation was reduced below the minimum required (5nm/1000ft)".

    Latam często (jako pasażer ) i sytuacje znacznie większego zbliżenia zdarzają się praktycznie w każdym locie. Raz to było naprawdę blisko - aż sprawdzałem potem we flightradar - nie było więcej niż 300m. Były to samoloty FR2433 z KRK do STN (mój) i LS443 z LBA do HER 14.08.2012 ok 9:17 UTC. Zbliżający samolot widziałem dłuższy czas, ani mój ani ten drugi nie wykonywali żadnych zakrętów ani zmian pułapu. O żadnym incydencie też nie pisali...
    To w końcu jaka jest ta minimalna separacja?
    Wow. Widzę, że liczba ekspertów od lotnictwa "często latających jako pasażer i obserwujących to i owo" stale rośnie. Jeśli z powietrza jesteś w stanie dokładnie określić ile to jest 300m lub 5 czy 7NM, to pogratulować wprawnego oka. Skoro nie wykonywali żadnych manewrów to było bezpiecznie. I na szczęście systemy kontroli ruchu lotniczego są trochę lepsze i dokładniejsze niż Flightradar.
    adamuto likes this.

  16. #16
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    A poza tym inne są ograniczenia na przelocie, a inne na podejściu do lotniska, a pewnie takie zbliżenia obserwował Angin.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  17. #17

    Dołączył
    Apr 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    A poza tym inne są ograniczenia na przelocie, a inne na podejściu do lotniska, a pewnie takie zbliżenia obserwował Angin.


    z obowiązku znam separacje obowiązujące w GA, wyżej tylko z obserwacji i nie chodzi o te z TMA. Rozumiem, że jeżeli samolot jest w odległości mniejszej niż 5 nm to separacia pionowa musi być >= 1000 ft, a jeżeli jest 999 ft to jest incydent - czy dobrze to rozumiem?

    Odległość dość dobrze potrafię ocenić - jeżeli widziałem postacie w kokpicie to raczej nie było to 500m

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez angin Zobacz posta
    Odległość dość dobrze potrafię ocenić - jeżeli widziałem postacie w kokpicie to raczej nie było to 500m
    Jeżeli już: 305m, a prawda jest taka, że wrażenie bliskości i tak potrafi być złudne, zwłaszcza przy czystym powietrzu i niskim pułapie (zwłaszcza rozproszonych) chmur.

    A319(3) A320(12) A321(4) A332 A346(2) B733(4) B735 B73N B738(8) B763 B772 B77W(2) B788 C130 CRJ2 CRJ9 E170(2) E175 F100

  19. #19
    Awatar Pawel_T

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Nawet Egon zalapal sie na slowo w Wiadomosciach w tym temacie
    egon.olsen likes this.

  20. #20
    Awatar mickey93

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    blisko EPTO:D

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Pawel_T Zobacz posta
    Nawet Egon zalapal sie na slowo w Wiadomosciach w tym temacie
    tylko też zaliczył potknięcie bo stwierdził że przy 300kt i 5.5 km od katastrofy dzieliły sekundy

Strona 1 z 3 1 2 3 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •