Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 40
Like Tree40Likes

Wątek: 2013.10.25 Fokker F27 -"odleciało" śmigło lewego silnika.

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie 2013.10.25 Fokker F27 -"odleciało" śmigło lewego silnika.


    Polecamy


    W skrócie pocztowy F27 (I-MLVT)odbywajacy lot z Paryża do Dole-Jura(Francja)"zgubił" lewe śmigło.Przy separacji ucierpiał kadłub,udało się szczęśliwie powrócić i lądować na Charles de Gaulle skąd wyleciał.Żandarmeria znalazła "zgubione"śmigło z częścią silnika na polu k.autostrady prowadzącej do lotniska CH.d.G.AV Herald oznacza to zdarzenie jako wypadek.
    Accident: Miniliner F27 at Paris on Oct 25th 2013, left propeller separated in flight



  2. #2

    Dołączył
    Feb 2010
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Przepraszam, ale nie dowierzam. Czy ja dobrze rozumiem to co widzę - śmigło odłączyło się od silnika, wbiło kadłub, wyleciało z drugiej strony i pilotom udało się szczęśliwie posadzić maszynę?!

    BTW. Jak w takim razie rozumieć "the propeller was found (...), the front section of the engine still attached" co jak rozumiem icekcz przetłumaczył na znaleziono "zgubione śmigło z częścią silnika na polu". Wg mnie na zdjęciach dziury wyglądają bardziej jak cięcie żyletką niż "śmigła z częścią silnika".

    Mimo wszystko respekt, ostatnio w ATR'ku siedząc na wysokości śmigła zastanawiałem się nad takim scenariuszem.

  3. #3
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Z komentarzy raczej wynika ze pojedyncza lopata smigla przeciela kadlub, reszta razem z RGB odpadla wczesniej.
    KZ

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Gdy zakładałem ten temat to na witrynie avherald było tylko jedno foto-te prezentujące lewą stronę ze sznytem na kadłubie i uszkodzonym silnikiem.Dziś zobaczyłem jeszcze 2 nowe zdjecia ,m.in z dziurą z prawej strony kadłuba.Tak przetłumaczyłem to wczoraj -29.10.Dziś ,patrząc na te pozostałe fotki to też odnoszę wrażenie że śmigło albo uległo rozproszeniu ,albo coś wewnątrz ,uderzone wyleciało druga stroną.Mieli sporo szczęścia.Trzeba poczekać na raport,to może trochę więcej szczegółów podadzą.Nie bardzo teraz wierzę by cała piasta ze śmigłem "przeszła" przez ten kadłub bo raczej kadłub by się w tym miejscu podzielił.I pewnie skończyłoby to się (tfu!)-katastrofą.

  5. #5

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Wygląda trochę jak incydent sprzed kilkudziesięciu lat, kiedy w Lockheedzie Electra odpadło śmigło i przecięło kadłub od spodu. Najważniejsze, że udało się bezpiecznie wylądować.

  6. #6

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    O tym samym wypadku pomyślałem (Reeve Aleutian Airways - Wikipedia, the free encyclopedia, ostatni na liście, Mayday sezon 12 odcinek 1).
    Zdaje się, że przyczyny tamtego zdarzenia nigdy nie ustalono, ponieważ szczątki przekładni i śmigła przepadły w oceanie. Tym razem może się uda.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Potwierdzenie faktu "przeszycia" kadłuba oderwaną łopatą śmigła
    "...The cargo aeroplane, with two pilots on board, had taken off at 01h10 (local time) from Roissy Charles de Gaulle Airport bound for Dole, France. A few minutes later, the aeroplane suffered uncontained damage to the left engine. During the accident, a left propeller blade went through the fuselage. At 01h20, the crew made an emergency landing back at Roissy Charles de Gaulle Airport..."
    Fokker 27, Charles de Gaulle Airport, France, 25 Octobre 2013

    Czekamy na raport BEA dot.przyczyn .

  8. #8
    Awatar pasazernagape

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SZZ/EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez solemnis Zobacz posta

    Mimo wszystko respekt, ostatnio w ATR'ku siedząc na wysokości śmigła zastanawiałem się nad takim scenariuszem.
    Całe szczęście, że to był samolot typu cargo. Raz zdarzyło mi się siedzieć na linii śmigła i nie powiem ale wolę inne miejsca w samolocie. Podświadomość wizualizuje...
    Ostatnio edytowane przez pasazernagape ; 31-10-2013 o 13:25 Powód: literówka
    mastah and kamyk like this.

  9. #9
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pasazernagape Zobacz posta
    Całe szczęście, że to był samolot typu cargo. Raz zdarzyło mi się siedzieć na linii śmigła i nie powiem ale wolę inne miejsca w samolocie. Podświadomość wizualizuje...
    To super, tyle ze zaraz za smiglem masz kilkanascie czesci o znacznie wiekszej energii i mogacych wyrzadzic znacznie wiecej szkod niz smiglow.
    KZ

  10. #10
    Awatar pasazernagape

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SZZ/EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    To super, tyle ze zaraz za smiglem masz kilkanascie czesci o znacznie wiekszej energii i mogacych wyrzadzic znacznie wiecej szkod niz smiglow.
    Oczywiście, ale po pierwsze śmigło się widzi w przeciwieństwie do elementów silnika turbopropa a po drugie jeśli chodzi o te części silnika turbośmigłowego to może się mylę ale obudowa silnika jest tak skonstruowana by ryzyko wydostania się tych części lub fragmentów na zewnątrz było jak najmniejsze choć oczywiście jest możliwe.

  11. #11
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pasazernagape Zobacz posta
    Oczywiście, ale po pierwsze śmigło się widzi w przeciwieństwie do elementów silnika turbopropa a po drugie jeśli chodzi o te części silnika turbośmigłowego to może się mylę ale obudowa silnika jest tak skonstruowana by ryzyko wydostania się tych części lub fragmentów na zewnątrz było jak najmniejsze choć oczywiście jest możliwe.
    Mylisz się i to dramatycznie.
    KZ

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Mylisz się i to dramatycznie.
    Poproszę w takim razie o rozwinięcie myśli- sam chętnie dowiem się co nieco.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Dla zainteresowanych napędem tego Fokkera F27



    File:Rolls royce dart turboprop.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia

  14. #14
    Awatar pasazernagape

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SZZ/EPSC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Mylisz się i to dramatycznie.
    Jestem z tych co potrafią przyznać się do błędu. Człowiek uczy się całe życie a mądrych warto posłuchać. Jak mnie przekonasz to przyznam Tobie rację :-)

    Skoro uważasz że za śmigłem są bardziej niebezpieczne części od niego samego czyli po prostu wirnik kompresora, komora spalania czy turbina to mam pytanie. Skoro po pierwsze wirnik w turbopropie obraca się wolniej niż w silniku odrzutowym:
    Pure jets and turboprops (TP) are both turbine powered. The latter has a bigger fan (propeller) and fan turns more slowly than the smaller encased fan on a pure jet. The turbine used on a TP is designed specifically for the application and burns much less fuel
    Źródło: Jet vs. Turboprop – a debate that dates from the early 1950s | AirInsight

    to logicznie skoro duże silniki odrzutowe buduje się projektując osłony typu "plaster miodu" http://ilot.edu.pl/PIL/PIL_213.pdf‎ to "mały" silnik powinien być mniej zagrożony. Takie są moje przemyślenia m.in. czytając wpisy dotyczące awarii silników odrzutowych w pasażerskich maszynach i komentarzach użytkowników o tym że osłony nowoczesnych silników mają za zadanie pochłonąć energię łopatki czy innego elementu tak by nie wydostał się poza obręb silnika.

    Dlaczego też wzmocnienia na kadłubie turbopropa są na wysokości śmigła a nie całego zespołu napędowego?
    CASA Twoje forum lotnictwa lotnictwo.net.pl - CASA C-295M - 024 - S-024 - Poland: Poznan - Krzesiny ( EPKS) - Andrzej Rejter
    Q-402 Twoje forum lotnictwa lotnictwo.net.pl - De Havilland Canada Dash 8-Q402 - D-ADHC - 4045 - Poland: Poznan - Lawica (POZ EPPO) - hawky

    Na logikę duże obciążenia przenosi również przekładnia Three Spool Turboprop Engine - YouTube i może Tobie chodziło o ten element.

    Na zdjęciu z wypadku widac też że przebicie nastapiło we wzmocnionej części kadłuba na wysokości śmigła czyli winne było raczej śmigło. Tak po prawdzie to to wzmocnienie kadłuba jak widać nie ma szans w starciu ze śmigłem. Masa i energia robią swoje..


    Pozdrawiam

    pasazernagape
    air elnika likes this.

  15. #15
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez pasazernagape Zobacz posta
    Na zdjęciu z wypadku widac też że przebicie nastapiło we wzmocnionej części kadłuba na wysokości śmigła czyli winne było raczej śmigło. Tak po prawdzie to to wzmocnienie kadłuba jak widać nie ma szans w starciu ze śmigłem. Masa i energia robią swoje..
    Wzmocnienie jest na wypadek lodu odrywajacego sie od lopaty a nie samej lopaty, co jak zauwazyles nie stanowi to dla niej problemu aby ta oslone przebic.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Wzmocnienie kadłuba na wysokości śmigła nie ma nic wspólnego z powstrzymaniem elementów zespołu napędowego po jego awarii. Płatowiec jest tam pogrubiony z uwagi na lód odrywający się z łopat śmigła.

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Wzmocnienie kadłuba na wysokości śmigła nie ma nic wspólnego z powstrzymaniem elementów zespołu napędowego po jego awarii. Płatowiec jest tam pogrubiony z uwagi na lód odrywający się z łopat śmigła.
    Większych głupot dawno nie czytałem...

    Pogrubienie (?) kadłuba spowodowane jest siłą nośną skrzydeł.
    A po to są instalacje antyoblodzeniowe, żeby żaden kawałek lodu nie miał prawa uderzyć w kadłub.
    A może jeszcze szyby na środku są pogrubione?
    Chłopie...
    aaben likes this.

  18. #18
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    Kolega pasazernagape coś namieszał w pierwszym akapicie, albo z tłumaczeniem fragmentu z Airinsighta, albo ze zrozumieniem tegoż.

    To może dla uporządkowania, największe prędkości obrotowe podzespołów silników w "suszarach" wszelakich wyglądają w apokaliptycznym przybliżeniu tak:
    a) średnie turbopropy - turbina i sprężarka - 40 tys. obr./min., turbina mocy ze 30 tys., śmigło 1,5-2 (słownie - dwa) tys.;
    b) małe turbofany: turbina i sprężarka niskiego ciśnienia plus wentylator - 5-6 tys., turbina i sprężarka wysokiego ciśnienia - do 15 tys.;
    c) wielkie turbofany: odpowiednio 2,5-3 tys. oraz 7,5-10 tys.

    Tak więc akurat w turbopropie wszytko oprócz śmigła kręci się znacznie szybciej niż w samolotach większych.

    Obudowy silników (wszystkich) zasadniczo może i wytrzymują urwanie pojedynczych łopatek turbiny lub sprężarki osiowej, od niedawna także pojedynczych łopat wentylatora, ale na rozerwanie dysku turbiny lub sprężarki żadne "opancerzenie" kadłuba nie pomoże (no, chyba że byśmy na wszelki wypadek płyty od czolgów wozili od ścianą ). Zakładam, że to miał na mysli kolega KZ wspominając "mylenie się i to dramatyczne".

    P.S. - link do pdf-a z ILot-u nie działa, więc nie wiem na co konkretnie miał on zwrócić uwagę, wspomnę jednak, że strukturę "plaster miodu" w obudowie wentylatora stosuje się (razem z dziurkami w kanale) głównie do redukcji hałasu a nie do walki ze skutkami odpadających łopat (chyba że w artykule z linka była mowa o jeszcze czymś innym).

  19. #19
    Awatar Art-J

    Dołączył
    Oct 2011
    Mieszka w
    kapital sity Łorsoł

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FlySoft Zobacz posta
    Pogrubienie (?) kadłuba spowodowane jest siłą nośną skrzydeł.
    A po to są instalacje antyoblodzeniowe, żeby żaden kawałek lodu nie miał prawa uderzyć w kadłub.
    A może jeszcze szyby na środku są pogrubione?
    Chłopie...
    Też mógłbym powiedzieć, że "większych głupot dawno nie czytałem" .

    Koledzy wyżej mają na myśli ten dodatkowy, wąski arkusz blachy, który dość często nituje się na zewnątrz kadłuba w linii śmigła. Nie ma on nic wspólnego z "siłą nośną skrzydeł", a rzeczywiście z ochroną przed jakimkolwiek "syfem" rzucanym kiedykolwiek przez śmigło, ze szczególnym uwzględnieniem lodu - pozwolę sobie zauważyć, że instalacja odladzająca na łopacie nie zawsze potrafi zapobiec tworzeniu się lodu w ogóle (co w przypadku zderzenia z kroplą przechłodzoną jest chyba w ogóle niemożliwe), ale czasem powoduje odpadanie kawałków, które zdążyły się na powierzchni utworzyć. Instalacja na skrzydłach i usterzeniu działa tak samo zresztą.

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez FlySoft Zobacz posta
    Chłopie...

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •