Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 37
Like Tree1Likes

Wątek: 2013.11.17 Wypadek szybowca

  1. #1

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Pruszków

    Domyślnie 2013.11.17 Wypadek szybowca


    Polecamy

    http://www.rmf24.pl/fakty/polska/new...ot,nId,1059224

    "W miejscowości Turbia na Podkarpaciu rozbił się szybowiec. Spadł niedaleko lotniska koło Stalowej Woli. W wypadku zginął około 50-letni pilot."
    Wydaje mi się, że chodzi o tzw. Skrzydło Kasprzyka.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2012

    Domyślnie

    Mam informację że jest reanimowany.

    Pilot leciał sam. Do wypadku doszło podczas startu czyli wynoszenia szybowca w powietrze. Z nieznanych przyczyn maszyna runęła na ziemię z wysokości około 8 metrów.

  3. #3
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    j.w

    Do zdarzenia doszło podczas startu szybowca, który był holowany przez samolot. Szybowiec Bekas po wzbiciu się na wysokość kilku metrów z niewyjaśnionych przyczyn uderzył w ziemię. Pilot szybowca został ciężko ranny, był reanimowany. Mimo wysiłku lekarzy jego życia nie zdołano uratować.

    podkarpacka.policja.gov.pl
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  4. #4
    Awatar wapster89

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Mielec (EPML) / Rzeszów

    Domyślnie

    Za sterami siedział najprawdopodobniej B. Mrozek

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPML/EPRZ

    Domyślnie

    Wszystko wskazuje na to, że ta smutna wiadomość się potwierdza. Niestety doszło do katastrofy podczas "Oblotu" szybowca znanego jako "skrzydło Kasprzyka" lub "BKB-1a". Od 2 dni prowadzone były testy tego szybowca. Dziś pilot doświadczalny wykonywał oblot tego prototypu. Jak już wiemy doszło do katastrofy i pilot doświadczalny zginął Są niepotwierdzone jeszcze informacje, że od szybowca odrywały się skrzydła podczas wznoszenia i maszyna runęła z wysokości ok 8m.

    Zginął bardzo doświadczony pilot doświadczalny. Społecznik, instruktor.

    Cześć Jego Pamięci… [']

    Ostatnio edytowane przez marcel37 ; 17-11-2013 o 16:45 Powód: korekta

    Marcin (Marcel)



  6. #6
    Awatar Pavlo

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KROSNO[EPKR]

    Domyślnie

    Garść informacji o szybowcu : samolotypolskie.pl - BEKAS-N

  7. #7
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  8. #8

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Znałem Go!
    Wspaniały Człowiek!
    Niewyobrażalna tragedia!!!

    ['] ['] ['] ['] ['] ['] [']

  9. #9
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wapster89 Zobacz posta
    Za sterami siedział najprawdopodobniej B. Mrozek
    info ---> Wypadek szybowca w Turbi - Lotnicza Polska -
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Krótki film dokumentalny o Kasprzyku i jego szybowcu w którym wykorzystano zdjęcia z lat 60-tych, kiedy Bekas latał w USA. Zwróćcie uwagę na 06:32'.

  11. #11
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Over the rainbow

    Domyślnie

    BTW z tym 'jego' szybowcem to jest chyba pogmatwana historia:
    Stefan Brochocki - The Real BKB-1 Story

    Correspondence continued between Kasprzyk, now officially Kasper, and Stefan [Brochocki] for several years. In 1960, from Kasper’s letters, Stefan became aware that he was involved in another construction [Bekas-N] project and was planning to use the design and data of the BKB as a basis for development. To protect his and Bodek’s interests and the integrity of the design, Stefan drew up a document (A-1 in the collection of documents presented to TWITT) which prohibited Kasper from doing so. This important document, signed by Kasper, is in Stefan’s possession. It became evident later, that Kasper completely ignored this agreement, and repeatedly violated its clauses.

    (...)

    It’s clear that a great deal of public information currently available concerning the BKB is erroneous, and what I seek to accomplish is the absolute and sole connection of Stefan Brochocki with the aerodynamic design of the aircraft, and in conjunction with Bodek in some mechanical aspects, in print and in the minds of the interested public. It must also be similarly acknowledged that subsequent designs by Witold Kasper with aspects resembling those of the BKB were based on that original design and violated an agreement he had made with Stefan Brochocki. Fred Bodek’s contribution to the production as a whole must also be recognized.


  12. #12
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Over the rainbow

    Domyślnie

    Natomiast z innego forum (przypuszczenia/informacje z 3-ciej ręki):

    Tzn. wybicie na początku holu za samolotem, ugięcie skrzydeł w dół, raptowne wznoszenie do ~10m pod dużym kątem (prawdopodobnie wir nadskrzydłowy charakterystyczny dla tej konstrukcji zaczął działać), duże przeciążenie, skrzydła nie wytrzymały...

    Szybowiec po rekonstrukcji przeszedł statyczne testy obciążeniowe, i we wcześniejszych 4 lotach przy holu za samochodem nie było ponoć żadnych problemów

    http://www.homebuiltairplanes.com/fo...kasper-58.html


  13. #13
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  14. #14
    mombasa
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gonzo Zobacz posta
    Krótki film dokumentalny o Kasprzyku i jego szybowcu w którym wykorzystano zdjęcia z lat 60-tych, kiedy Bekas latał w USA. Zwróćcie uwagę na 06:32'.
    Na co zwrócić uwagę ?

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mombasa Zobacz posta
    Na co zwrócić uwagę ?
    Przez chwilę widać skrzydła dwóch szybowców...

  16. #16
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Over the rainbow

    Domyślnie

    Zbudowane były 3 Bekasy-N i jeden BKB-1. BKB-1 rozbił się w '71, ponoć w czasie wykonywania nietypowych manewrów (high speed inverted descent/inverted tumble), jeden z Bekasów rozbił się przy starcie w latach 70-80. Istnieje jeszcze jeden, w nieznanym stanie gdzieś w USA.


  17. #17
    Awatar alfsky

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    Zywiec, Poland

    Domyślnie

    Ostatnie pożegnanie Bodka jutro o 13:00 w Mielcu.

    http://epmlspotters.pl/1/6/11520/Akt...5%82awa-Mrozka

  18. #18
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    j.w

    Prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu powietrznym i nieumyślnego spowodowania wypadku lotniczego ze skutkiem śmiertelnym. Na razie m.in. przesłuchano świadków, zabezpieczona ma być też dokumentacja szybowca. Prawdopodobnie konieczne okaże sie zlecenie specjalistycznych ekspertyz i sporządzenie opinii przez biegłych. Prokuratura oczekiwać będzie także na wyniki prac Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

    Śledczy mają do dyspozycji m.in. filmy nakręcone przez osoby przyglądające się lotowi szybowca. Płatowiec należał do osoby prywatnej z Rzeszowa, został sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych i wyremontowany.

    Radio Rzeszów
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  19. #19
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    (prawdopodobnie wir nadskrzydłowy charakterystyczny dla tej konstrukcji zaczął działać)
    Tak czysto aerodynamicznie...
    Wyjaśni ktoś czym jest ten "wir nadskrzydłowy"? Czy to przejęzyczenie (od zaskrzydłowy)?
    Nie pytam złośliwie tylko nie za bardzo rozumiem związku przeciążenia konstrukcji z wirem od skrzydła (jakimkolwiek).

  20. #20
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie, faktycznie jest coś takiego opisywane w przypadku bezogonowców. Przy dużym kącie natarcia może wytworzyć się stabilny wir nad górną powierzchnią skrzydła w pobliżu krawędzi spływu, jego oś jest równoległa do krawędzi spływu. Ów stabilny wir daje duży Cz.
    AB

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •