Pokaż wyniki od 1 do 19 z 19
Like Tree14Likes
  • 1 Post By egon.olsen
  • 4 Post By Naleva
  • 2 Post By aaben

Wątek: 2013.11.20 Euro Atlantic B763 kontynuował lot przez ocean po pompażu silnika

  1. #1
    Awatar Intercontinental

    Dołączył
    Aug 2007
    Mieszka w
    Citizen of World

    Domyślnie 2013.11.20 Euro Atlantic B763 kontynuował lot przez ocean po pompażu silnika


    Polecamy

    W skrócie: Boeing 767-300 CS-TFT wykonywał lot z Amsterdamu do Paramaribo. Podczas startu z AMS doszło do awarii prawego silnika słyszalnej przez pasażerów jak i świadków na ziemi. Mimo to, piloci nie przerwali wznoszenia, osiągnęli FL300 i po 9 godzinach lotu przez Atlantyk wylądowali na lotnisku docelowym.

    Poniżej link ze zdjęciami:
    Incident: Euro Atlantic B763 at Amsterdam on Nov 20th 2013, engine surge on departure, continued across Atlantic
    Ostatnio edytowane przez Gabec ; 27-11-2013 o 22:54 Powód: RRRR.MM.DD
    Nie da się wypić całej wódki na świecie, ale próbować trzeba.

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Engine surge to nie pozar silnika.

  3. #3
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Tytul jest troche mylacy bo mozna odniesc wrazenie, ze silnik przestal pracowac i lecieli na jednym przez 9 godzin. Tymczasem, z tego co przeczytalem w komentarzach to silnik po chwilowym pompazu zaczal pracowac normalnie.

  4. #4
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Teraz sobie wyobraźcie co to by było w mediach, jakby te zdjęcia dotyczyły Dreamlinera...

    2013.11.20 Euro Atlantic B763 kontynuowa³ lot przez ocean po pompa¿u silnika-euroatlantic_b763_cs_tft_amsterdam_131115_2.jpg

    2013.11.20 Euro Atlantic B763 kontynuowa³ lot przez ocean po pompa¿u silnika-euroatlantic_b763_cs_tft_amsterdam_131115_1.jpg

    ps. tytuł poprawiony.
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 27-11-2013 o 12:09
    Red_Devil likes this.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  5. #5
    Moderator
    Dołączył
    Aug 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    co to by było
    komisja sejmowa

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2012
    Mieszka w
    ZRH

    Domyślnie

    takich zdarzen nie obserwuje sie na co dzien tak czesto
    i nie jest to normalna sytuacja

    nie zdziwilbys sie obserwujac dajmy na to 767 tuz po odpaleniu silnikow
    spowitego w klebach bialego dymu?
    ja sie z lekka zdziwilem

  7. #7
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Dziwić się nie dziwię - chociaż raz lecąc UA z ORD do IAH najpierw 40 minut coś grzebali w silniku, potem po uruchomieniu poszła chmura dymu, ale CPT powiedział że wszystko jest ok, więc jakoś się niespecjalnie zestresowałem. Natomiast po starcie usłyszeć uderzenie, po czym płomienie z silnika to duża rzecz i ciekaw jestem reakcji pax na informację o kontynuowaniu lotu...

    PS. Patrzyłem właśnie na QRH, który nie przewiduje żadnej checklisty na okoliczność pompażu. Więc prawdopodobnie musieli się skontaktować z kimś na ziemi i skonsultować decyzję odnośnie kontynuowania lotu.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Jest (Engine Limit or Surge or Stall), w skrócie:
    "Action: Thrust Lever retard until indications remain within limits.
    If no further abnormal indications, advance thrust slowly, check RPM and EGT follow thrust lever movement.
    If engine acceleration is normal: Operate engine normally or at a reduced thrust level which is surge and stall free".
    egon.olsen and pitterek like this.

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2013
    Mieszka w
    Nairobi, Kenya, Kenya

    Domyślnie

    Większość zwykłych pasażerów, nie wie co to jest Engine Limit or Surge. Dla nich pożar silnika oznacza jedno, czyli problemy i być może wizja śmierci. Dla tego ciekawi mnie co powiedział Cap. lub FO pasażerom, że lot można kontynuować bez problemu?

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    W jednym z niedawnych tematów, dotyczącym wyłączenia silnika na maszynie czterosilnikowej i lotu przez Atlantyk na trzech silnikach, znajdziesz bardzo dobre streszczenie tego co się mówi do pasażerów w podobnych sytuacjach.

  11. #11
    Awatar Patryk13

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie

    Dla mnie słowa kapitana, że wszystko jest w porządku i można kontynuować lot są wystarczające do tego aby się uspokoić. Przecież to nie są samobójcy oni też mają rodziny i nie będą ryzykować życia swojego i pasażerów, poza tym jest napisane jak w takiej sytuacji postępować i jak pisze, że można kontynuować lot, to znaczy, że można.

  12. #12
    Awatar pilot173

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez spiggy Zobacz posta
    takich zdarzen nie obserwuje sie na co dzien tak czesto
    i nie jest to normalna sytuacja

    nie zdziwilbys sie obserwujac dajmy na to 767 tuz po odpaleniu silnikow
    spowitego w klebach bialego dymu?
    ja sie z lekka zdziwilem
    Przypomniał mi się ten filmik, dotyczy A320:


  13. #13

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez plot173 Zobacz posta
    Przypomniał mi się ten filmik
    Oj tam, oj tam...
    Każdy diesel tak pali na mrozie.

  14. #14
    Awatar wally

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    kraków/tarnów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez egon.olsen Zobacz posta
    PS. Patrzyłem właśnie na QRH, który nie przewiduje żadnej checklisty na okoliczność pompażu. Więc prawdopodobnie musieli się skontaktować z kimś na ziemi i skonsultować decyzję odnośnie kontynuowania lotu.
    Cytat z linka przytaczanego w pierwszym poście:

    The crew as well as air traffic control maintained routine communication not mentioning any anomaly whatsoever, the aircraft climbed straight to FL300 without any delay and continued the journey across the Atlantic for a safe landing at Paramaribo about 9 hours later.
    Jednym słowem nie zająknęli się słowem o zaobserwowanych anomaliach.
    Look into my eyes, you will see who I am
    My name is Lucifer, please take my hand



  15. #15
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wally Zobacz posta
    Jednym słowem nie zająknęli się słowem o zaobserwowanych anomaliach.
    A czemu mieliby się zająknąć? Jeśli postanowili kontynuować lot i nie potrzebowali od ATC żadnej dodatkowej pomocy, to nie mieli co zgłaszać...

  16. #16

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Ale juz ATC powinno sie zajaknac, zakladajac, ze mialo mozliwosc zauwazyc.

  17. #17
    ModTeam
    Awatar egon.olsen

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA
    Wpisów
    46

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wally Zobacz posta
    Cytat z linka przytaczanego w pierwszym poście
    Konsultacji z centrum operacyjnym czy z techniką nie słychać przez radio, więc niekoniecznie oznacza to że się nie kontaktowali, aczkolwiek checklista przytoczona przez aabena praktycznie wyczerpuje temat.
    Pozdrawiam
    Krzysztof Moczulski


  18. #18
    Awatar pitterek

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Sosnowiec, Poland

    Domyślnie

    Ostatnio było w Katastofach wspomniano o normalnej reakcji (redukcja ciągu), która powinna załatwić problem nadmiaru paliwa. Pozostaje pytanie co było przyczyną pompażu ...
    Pitterek

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez pitterek Zobacz posta
    Pozostaje pytanie co było przyczyną pompażu ...
    Mogli sie np dostac w jakis wir po startujacym przed nimi samolocie. To moglo zaburzyc przeplyw. Badania silnika chyba nie wykazaly zadnej wewnetrznej usterki.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •